آرش قدیریان

ویژه برنامه سحر شبکه تابان، در ماه مبارک رمضان، امسال هم با مجری شناخته شده خود، مهمان خانه‌های بینندگانش شده است. سازندگان «تا سپیده» سعی در ارائه برنامه‌ای متفاوت نسبت به سال‌های قبل داشته‌اند؛ اما تلاش آن‌ها به ایجاد لوکیشن‌ها و فضای جدید محدود شده است و برنامه، عمدتاً همان سبک و سیاق سال‌های قبل را دارد.

آنچه که در برنامه امسال بیش از همه جلب توجه می‌کند، ضبط قسمتی از برنامه در فضای بیمارستان و حتی بر بالین بیماران بستری در بیمارستان است. کلیت این ایده که مردم دارالعباده بدین گونه به یاد بیماران، برای آنان طلب شفای عاجل کنند و نیز در این شب‌ها بیماران را از یاد نبرند، به خودی خود امری پسندیده است که باید تهیه کنندگان برنامه «تا سپیده» را بدان سبب ستایش کرد؛ اما نکته‌ای که به نظر می‌آید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، رعایت حال بیماران است. ضبط قسمت‌های مختلف این برنامه که هر یک در کنار تخت یکی از بیماران بدحال صورت می‌گیرد، قطعاً موجب برهم زدن آرامش این بیماران خواهد شد. اگر حتی صحبت‌های مجری برنامه را در حین اجرا در کنار بیماری که بر روی تخت آرمیده، در نظر نگیریم، آمد و رفت‌های عوامل فیلم‌برداری، قبل و بعد از ضبط می‌تواند موجب سلب آرامش بیماران گردد. یقیناً وقتی بیمارستان برای عیادت از بیماران، زمان محدودی را در شبانه‌روز در نظر می‌گیرد و نظم و مقررات خاصی را برای آن در نظر دارد، نباید این نظم چه در موارد خاص و چه در موارد عام به راحتی بر هم بخورد. از سوی دیگر موضوع نشان دادن چهره بیماران و وضعیت ناگوار آنان در بستر بیماری در رسانه ملی و ابعاد و پیامدهای آن، خود مشمول بحثی گسترده است.

بنابراین زمانی که می‌توان به راحتی از مکان‌های دیگری از فضای بیمارستان برای لوکیشن برنامه استفاده کرد که برای بیماران مزاحمتی ایجاد نگردد، جای سئوال است که تهیه‌کنندگان برنامه چه اصراری بر ساخت قسمت‌هایی از «تا سپیده» بر بالین بیمار دارند؟

امید است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد که متولیان امر سلامت در این استان هستند، با در نظر داشتن این که ایده جدید برنامه‌سازان شبکه تابان، ابعاد رسانه‌ای هم دارد، به منظور رعایت حال بیماران به این امر، واکنشی درخور نشان دهند و مانع از بی‌نظمی در فضای بیمارستان‌های استان گردند.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا