عالم ربانی آیة اللّه حاج شیخ محمد حسن احمدی فقیه یزدی، پس از ده ها سال تلاش علمی و معنوی، تربیت شاگردان فاضل و تألیف آثار ارزشمند، روز یک شنبه 7 شهریور1389 بر اثر سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم نمود.

فراز هایی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری خطاب به حضرت ایت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی

 

از خداوند متعال رحمت واسعه الهی را برای آن فقید سعید که عمری را با تلاش و پشتکار در جهت تعلیم و تعلم و تدریس علوم اسلامی گذرانید، مسئلت می نمایم و برای خاندان مصاب صبر و اجر را خواهانم.

 

آشنايى كوتاه با عالم ربانى، حضرت آية الله العظمى حاج ميرزا محمّدحسن احمدى فقيه، قدس سره الشريف

ايشان از پدرى فقيه و صاحب نظر و مورد توجّه مراجع و فقهاى نجف اشرف و مادرى از سلاله سادات باتقوا و اهل علم(که فرزندانش را همچون مادر سیدین شریف رضی و مرتضی اعلی الله مقامهما به دامان تعلیم بزرگان فرستاد)، ديده بر جهان گشود. ایشان به همراه اخوی بزرگوار خود ایت الله محمد حسین احمدی فقیه ابتدا زير نظر پدر متّقى و مجتهد خويش، تحصيل علوم دينـى را آغاز كرده همواره با استفاده از محضر دانشمندان و فقهاى بزرگ عصر خود، مراحل علمى و فقهـى را تكميل نموده است.

آن مجتهد نيكوسيرت، حدود نيم قرن مستمرّاً به پژوهش وتدريس و تأليف و پاسخ گويى به مسائل شرعى و مسائل مستحدثه (تازه پديد) فقهى و... اشتغال داشتند.

مقام اجتهاد مطلق و فراگير عالم ربانى، همراه با مراتب بالاى عدالت و تقوا، به تأييد فقهايى عظيم الشأن و عارفانى بينا از حوزه هاى علميّه بزرگ مانند نجف و قم رسيده، كه ده ها نفر از آنان كتباً مرقوم فرموده اند كه سلسله تصديق و اجازه آنان به حضرت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) اتّصال مى يابد.

احياگر سنت جماعت در نماز عيد غدير

يكى از تحقيقات ارزنده اين عالم ربانى، چند سال تدريس خارج فقه مسجد، پيرامون اثبات مشروعيت سنت جماعت در نماز روز عيد غدير بود، كه بحمدالله تعالى، تحت توجهات خاص حضرت ولى عصر «عجل الله تعالى فرجه الشريف» و همّت مؤمنين، بويژه مردم متدين يزد، اين نماز باشكوه چند سال توسط آن مجتهد دلسوز، اقامه گرديد و پس از رحلت ايشان نيز، نماز و مراسم عيد سعيد غدير، هر سال باشكوه تر در حال برگزارى است.

تأسيس مجتمع علوم دینی حضرت ولی عصر

این موقوفه شامل بخش های مختلف حوزوی ودانشگاهی ،نیز مسجد وکتابخانه ومرکز تخصصی فقهی بانوان توسط ایشان تاسیس گردید و شروع به کار کرد.این مجموعه در کنار حرم کریمه اهل بیت علیها السلام و حوزه علمیه قم ، وظیفه خدمات علمی ونیز عمومی به مشتاقان علم و معارف قران و اهل بیت علیهم السلام را دارد.البته بخش های مختلف آن پس از حیات ایشان تاسیس گردید که بعضا در حال تکمیل می باشد که به آن ها اشاره می گردد به طوری که اجراى اين طرح ، مرحله به مرحله در حال اقدام مى باشد.

تأسيس موسسه آموزش عالی اجتهاد

يكى از اهداف عالى حضرت آية الله العظمى حاج ميرزا محمد حسن احمدى فقيه(قدس سره)، تأسيس مركز قرآنى بود، تا مردم عزيز، بويژه جوانان،باروشی استدلالی ، در تحصيل ايمان يقينى و ياد و عشق و شوق به خداوند متعال، ثابت قدم باشند.

به کلامی از آیت الله العظمی احمدی فقیه در این خصوص اشاره می شود:

(( در بعضى از آثار شرعى رسيده است كه جوان، عهد نزديكى با خداوند دارد. و لازمه آن، صفاى دل و پاكى طينت است. توصيه مى فرمود كه سعى شود در اين مركز فرهنگى علمى، به گونه اى عمل شود كه آن قلب صاف و

صفاى دل جوان، باقى بماند و با حوادث گوناگون آلوده نگردد. و تشريح برنامه ى عبادت خداوند، و مخصوصاً نماز شب و دعا براى جوانان در جهت تقويّت ايمان و تهذيب نَفْس و عمل صالح، با بيان گويا و استفاده از هنر و فن آورى روز، تجلّى يابد; زيرا تمام عالَم، سفره اى گسترده در جهت ياد خداوند محبوب متعال است و عالَم گستره ورود به محضر حق سبحان است، گويى تمام موجودات در برابر حق متعال در مقام انجام وظيفه رژه مى روند و در مواقف گوناگون سان مى دهند كه اين گونه برنامه ، گويى تسبيح خداوند متعال است، به ويژه آن كه در حال نماز يا قبل از آن يا پس از آن در حال تعقيب باشد)).

البته این هدف در این موسسه با آموزش رشته های قرانی و نیز حدیثی واعطای مدرک رسمی صورت می گیرد.هم چنین فعالیت های پژوهشی موسسه اجتهاد به ویژه در زمینه آیات الاحکام و نیز طرحی جامع در حدیث ، در خدمت فقه اهل بیت علیهم السلام و اجتهاد اصیل و پویا قرارمی گیرد.

در اين راستا، حضرت آية الله العظمى احمدى فقيه(قدس سره)، در اواخر عمر بابركت خويش زیربنای تاسیس رشته هاى  مورد نياز  را در زمینه فقه براساس قرآن وسنت برای مقاطع مختلف علمی جامعه ایجاد کردند

اقدام هاى عملى حضرت آية الله العظمى حاج ميرزا محمد حسين احمدى فقيه، دامت بركاته، پس از رحلت اخوى بزرگوارشان، در راستاى اهداف عاليه

 

مؤسس حوزه علميه مدرسة النبى بندرعباس، كه بى شك، يكى از حوزه هاى موفق و استراتژيك در جنوب كشور به شمار مى آيد; يعنى حضرت آية الله العظمى حاج ميرزا محمد حسين احمدى فقيه، دامت بركاته، علاوه بر خدمات گسترده به جامعه علمی  ومردم در طول عمر شریفشان  ، در راستاى تحقيق و نشر آثار اسلامى و تدريس علوم دينى و تعليم و تعلّم معالم دين، و تقويت مبانى شرع مقدّس، و پايه هاى فقاهت و ديانت، پس از رحلت ملكوتى برادر عزيزشان، اقدام به تأسيس و راه اندازى دو مَدْرس از مدارس حوزوى در كنار بارگاه ملكوتى حضرت فاطمه معصومه، سلام الله عليها کردند تا تشنگان معارف اسلامى و علوم حوزوى سيراب گردند و علاوه بر آن، تحوّلى در روش تحقيق و تدريس، صورت پذيرد;تا با حفظ و استفاده از میراث علمی گذشته ، در روش های استنباط و تولید علم بر اساس روش صحیح نوآوری های علمی صورت پذیرد.

خوشبختانه اين دو مركز حوزوى، درهمکاری با انجمن هاى علمی و اتاق هاى فكر و توليد علم، در پرورش و شكوفايى استعدادهاى نخبگان حوزوى، آن چنان موفق بوده كه شاگردان ممتاز مكتب حضرت امام صادق(صلى الله عليه وآله وسلم) دراین مراکز،اكنون از اساتيد سطوح عالى حوزه به شمار مى آيند.

 

پى گيرى آثار و تحقيقات و تأليفات بانوی مجتهده جهان اسلام

بانوى مجتهده حاجيه خانم صفاتى، دامت افاضاتها، همسر حضرت آية الله العظمى احمدى فقيه(قدس سره)، كه از بزرگانی چون حضرات آيات عظام: على يارى غروى تبريزى (از شاگردان مرحوم آية الله العظمى نائينى)، صافى گلپايگانى، فاضل لنكرانى ،سیدعزالدین حسینی زنجانی،آل هاشم  و احمدى فقيه (يزدى) ، اجازات روايى و اجتهادى دارند، از اساتيد دروس عالى (خارج) فقه و اصولند و ديدگاه هاى فقهى ارزنده و تازه در پرتو فقه سنّتى و جواهرى پيرامون مسايل فقهى و حقوقى، به خصوص مسائل بانوان ارائه كرده اند.

تاكنون آثار تحقيقى متعدد در زمينه مباحث فقهى ـ حقوقى، خصوصاً در زمينه مسايل بانوان، از معظم لها منتشر شده است و نظرات ايشان براساس فقه و اجتهاد در تبيين حقوق و جايگاه بانوان در محافل و عرصه اجتماعى راه گشاست.

از آن جا كه تأسيس حوزه علميه بانوان با پيگيرى و كوشش هاى ايشان آغاز شده است،  معظّم لها از بنيانگذاران حوزه علميه خواهران در قم محسوب مى گردند.

قابل ذكر است علاوه بر نظرات علمى و فقهى و رساله ها و آثار تحقيقى معظم لها، نسل زنان دانشور و دين مدار مكتب درس ايشان كه هم اكنون خود از اساتيد و صاحبان فكر در علوم اسلامى حوزه خواهران محسوب مى گردند را مى توان حاصل تلاش هاى علمى و فكرى ايشان به شمار آورد و بالاخره اين كه حضور پر بركت اين بانوى مجتهده و فقيهه در مجاورت بارگاه كريمه اهل بيت (ع) و حوزه علميه قم، بيش از هر چيز اثبات اين نكته ويژه است كه زن مسلمان مى تواند در هر شرايطى با تلاش و توكّل و صبر و پايدارى و حفظ حدود الهى، قلّه هاى علم و معرفت و كمال را فتح نموده به جايگاه ويژه اش دست يابد.

ايشان، پس از رحلت همسرشان آیت الله العظمی میرزا محمد حسن احمدی فقیه ، به تدوين مباحث و نظريات و تحقيقات ايشان پرداختند و با قلم عالمانه خود، چندين اثر گرانسنگ از آن ها را تقرير و به رشته تحرير درآوردند و بحمدالله، برخى از آن ها، نظير آواى عارفان، سنت جماعت در نماز عيد غدير، شرح زيارت وارث، فقه ارث و غيرهم، به زيور طبع آراسته گرديده است.

 

.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا