کدام بازیگران در نقش های مردان و زنان سیاستمدار صد سال گذشته ایران گریم شدند

  پرینت
شناسه خبر : 123884 | تاریخ انتشار : 04 Tir 1395 - 16:28 | 60247 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

 

 

 

یزدفردا "این سریال تلویزیونی در 80 قسمت شصت‌دقیقه‌ای به کارگردانی «محمدرضا ورزی» و تهیه‌کنندگی «علی لدنی» تولیدشده است. 
 
 مراحل تحقیق و پژوهش این سریال تاریخی از اواخر سال 1389 زیر نظر «دکتر موسی حقانی» به‌عنوان مشاور پژوهشی و تاریخی آغاز گردید. سریال از دی‌ماه 1391 مقابل دوربین «فرشاد خالقی» رفته و تصویربرداری آن انجام شده است. کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، دکورهای اختصاصی ساخته‌شده در شهرک غزالی، کاخ‌موزه گلستان، موزه عبرت، بناهای تاریخی شهر تهران و... برخی از لوکیشن های این سریال بود. 
 
معمای شاه با همراهی بیش از 560 نفر از عوامل سینما، تئاتر و تلویزیون در مسئولیت‌های پشت‌صحنه تولیدشده و 160 بازیگر اصلی در کنار 254 بازیگر نقش فرعی تاکنون در آن حضورداشته‌اند که با توجه به ادامه تصویربرداری سریال، در مراحل بعدی هنرمندان بیشتری به این ترکیب اضافه شدند. 
 
وقایع و رویدادهای این سریال در فاصله سال‌های 1317 تا 1357 رخ می‌دهد. سریال با ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه و بازگشت آن‌ها به ایران آغاز و با مرگ محمدرضا در قاهره به پایان می‌رسد. در حدفاصل این مقطع زمانی چهل‌ساله، رویدادهای مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران نیز به تصویر کشیده می‌شود. 
 
در این سریال تلویزیونی «حسین نورعلی» در نقش جوانی محمدرضاشاه و «امیرمهدی کیا» در نقش میان‌سالی این شخصیت حضور یافته است. بازیگران مختلفی در نقش شخصیت‌های تاریخی در این سریال مقابل دوربین رفته‌اند که به کمک گریم خلاقانه «شهرام خلج» طراح چهره‌پردازی، به تصاویر تاریخی نزدیک شده‌اند. برخی از این بازیگران را از نگاه دوربین «مسعود رضا عجمی» عکاس پروژه  : 
 
1. حسین نورعلی در نقش جوانی و میان‌سالی محمدرضا پهلوی 
2. امیرمهدی کیا در نقش پیری محمدرضا پهلوی 
3. جعفر دهقان در نقش رضاشاه 
4. علی شجره در نقش علیرضا پهلوی برادر محمدرضا 
5. علی دهکردی در نقش آیت‌الله طالقانی
6. فرامرز روشنایی در نقش جمشید آموزگار 
7. داریوش کاردان در نقش امیرعباس هویدا 
8. حسام نواب صفوی در نقش سید مجتبی نواب صفوی 
9. نادر سلیمانی در نقش شعبان جعفری 
10. شهرام عبدلی در نقش استالین 
11. آرام جعفری در نقش پروین غفاری معشوقه محمدرضا 
12. بهرنگ علوی در نقش حسین فردوست، دوست نزدیک محمدرضا 
13. سیامک اطلسی در نقش شاپور بختیار 
14. حمید منوچهری در نقش آیت‌الله کاشانی 
15. مژگان ربانی در نقش اشرف خواهر دوقلوی محمدرضا 
16. حسین محب اهری در نقش عبدالکریم ایادی پزشک مخصوص دربار 
17. جعفر والی در نقش روح‌الله خالقی آهنگساز سرود معروف و پرافتخار «ای ایران ای مرز پرُگهر» 
18. محمود مقامی در نقش مهدی عراقی 
19. رامبد شکر آبی در نقش ارنست پرون یکی از نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوستان محمدرضا پهلوی 
20. میکائیل شهرستانی در نقش تیمور بختیار نخستین رییس سازمان ساواک 
21. رضا فیاضی در نقش چرچیل در کنار حسین نورعلی بازیگر نقش جوانی و میان‌سالی محمدرضا پهلوی 
22. سپند امیرسلیمانی در نقش جوانی اسدالله علم 
23. مهراوه شریفی‌نیا در نقش ثریا همسر دوم محمدرضا 
24. رضا فیاضی در نقش میان‌سالی حسین فردوست 
25. رسول توکلی در نقش آیت‌الله مطهری 
26. قطب الدین صادقی در نقش شاپور ریپورتر 
27. عباس شوقی در نقش اردشیر زاهدی 
28. رامین ناصر نصیر در نقش کرمیت روزولت 
29. احمد نجفی در نقش سپهبد رزم آرا 
30. شیرین ایزدی در نقش شمس پهلوی 
31. رامین راستاد: در نقش مهرداد پهلبد 
32. بیژن افشار در نقش سید ضیاءالدین طباطبایی 
33. علی سلیمانی در نقش دکتر فاطمی 
34. عبدالرضا اکبری در نقش فضل الله زاهدی 
35. اصغر معینی در نقش محمد مصدق 
36. فخرالدین صدیق شریف در نقش بولارد سفیر انگلستان در ایران 
37. انوش نصر در نقش حسین علا از نخست وزیران دوره پهلوی 
38. محمد علی نجفی در نقش قوام السلطنه 
39. محمد رسول عبادی در نقش زیبیگنیو برژینسکی سیاستمدار امریکایی 
40. رهام مخدومی در نقش تیمسار نصیری یکی از روسای ساواک

سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی مدتی است از شبکه اول سیما به روی آنتن می رود در ادامه عکسهای بازیگران اصلی این سریال را قبل و بعد از گریم ببینید.

معمای شاه با همراهی بیش از 560 نفر از عوامل سینما، تئا تر و تلویزیون در مسئولیت های پشت صحنه تولیدشده و 160 بازیگر اصلی در کنار 254 بازیگر نقش فرعی که تاکنون در آن حضور داشته اند؛ آماده می شود.

مراحل تحقیق و پژوهش این سریال تاریخی از اواخر سال 1389 زیر نظر موسی حقانی به عنوان مشاور پژوهشی و تاریخی آغاز شد. سریال از دی ماه 1391 مقابل دوربین فرشاد خالقی رفته و تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد. کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، دکورهای اختصاصی ساخته شده در شهرک غزالی، کاخ موزه گلستان، موزه عبرت، بناهای تاریخی شهر تهران و... برخی از لوکیشن های این سریال است.

رضا پهلوی؛ که با القاب رضاخان، میرپنج، سردارسپه و پس از آن رضاشاه، معروف است. در واپسین روزهای سلطنت قاجار بر ایران؛ حکومت را به دست گرفت. او در سال 1304 حکومت پهلوی را بنیان گذاشت و تا سال 1320 سلطنت کرد. رضا شاه در سال 1323 در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) درگذشت. از خصایص رضاخان که جعفر دهقان در «معمای شاه» نقشش را ایفا می کند، سختگیری است که حتی فرزندانش را از نزدیک شدن به او باز می دارد.



بیوگرافی حسین نورعلی بازیگر نقش جوانی محمدرضا پهلوی (شاه) در سریال معمای شاه

 

 

حسین نور علی بازیگر نقش محمدرضا پهلوی در معمای شاه

بیوگرافی :

حسین نورعلی بازیگر نقش رضا شاه در مجموعه معمای شاه متولد سال 1353 در تهران می باشد.

وی در سال 75 در رشته تئاتر وارد دانشکده هنر ومعماری تهران شد و تا زمانیکه موفق به اخذ لیسانس بازیگری بشود با اجرای نمایشنامه های دانشجویی از خود همت نشان داد. در سال 80 نمایش گفتگوی دو نفره فردریش دورنمات را با دو نفر از همکلاسیهایش در سالن جهاد خشکبیجار روی صحنه برد. تحصیل در مقطع فوق لیسانس کارگردانی وهمکاری با اساتیدی همچون قطب الدین صادقی وامیردژاکام بر تجربه های او افزود.

وی پیش از این نیز در عرصه دوبله فعالیت داشته است و حضورش در معمای شاه اولین کار او به طور جدید در تلویزیون می باشد

حسین نور علی بازیگر نقش محمدرضا پهلوی در معمای شاه

توضیحات حسین نورعلی در مورد نقشش در سریال معمای شاه :

بازی در این نقش حس و حال کاراکتری است که باید با آن زندگی کنیم و به نحو احسن آن را به نمایش بگذاریم. نقش «محمدرضا شاه» مانند دیگر نقش‌ها، عناصر مخصوص به خود را دارد و دارای فراز و نشیب‌های بسیاری است.

وی ادامه داد: سعی می‌کنم طبق متن و راهنمایی‌هایی کارگردان به نقش خود نزدیک شوم. این نقش، نقشی است که تا آن را باور نکنیم، قابلیت اجرا ندارد. شاه دارای یکسری مسائل بوده که مشخصه خود اوست. بنابراین من باید تمام این نقطه‌نظر‌ها را رعایت می‌کردم تا  به شخصیت اصلی شاه نزدیک شوم.

نورعلی عنوان کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص این نقش باید با آن همذات‌پنداری می‌کردم. به هر حال اینطور نیست که فاکتور‌های خاص و مختص به خود را نداشته باشد. به همین دلیل سعی کردم به کاراکتر نزدیک شده و با باور آن، بیننده نیز آن را باور کرده و از دیدن آن جا نخورد. در این راه تمام تلاش خود را کردم.

وی تصریح کرد: برای نزدیک شدن به شخصیت‌ شاه و نقشم،‌ آقای ورزی کتاب‌هایی را به من معرفی کردند. همچنین تعدادی فیلم را در اختیار من قرار دادند. به علاوه خود من هم یکسری مستندات را تحلیل کرده و با راهنمایی‌های کارگردان و بازیگران و متن و فیلمنامه به نقش نزدیک شدم.

حسین نور‌علی اظهار داشت: اولین کار حرفه‌ای من حضور در همین مجموعه تلویزیونی یعنی «معمای شاه» است. در گذشته با حسن هدایت در «کارآگاه علوی» کار کردم و سال‌هاست که در عرصه دوبله فعالیت دارم. اما حضور در «معمای شاه» افتخاری بود که نصیب من شد تا بتوانم این نقش را ایفا کنم.

وی افزود: در «عمارت فرنگی» نیز نقش «محمدرضا شاه پهلوی» را بازی کردم. اما مانند «معمای شاه» به این شکل جدی نبود و فقط در حد 10 الی 16 سکانس کار من طول کشید. به همین دلیل با توجه به اینکه در این مجموعه بحث به تصویر کشیدن زندگینامه شاه پیش آمد، من با عشق این نقش را پذیرفتم و امیدوارم که از عهده آن بر آمده باشم.

نورعلی در خصوص گریم خود و شخصیت‌های دیگر گفت: از تمام بچه‌های گریم تشکر می‌کنم. آن‌ها زحمات بسیاری کشیدند. من در این مجموعه در حدود 5-6 گریم دارم که زمان آن از دو ساعت آغاز شده و تا 6-7 ساعت هم ادامه دارد. در واقع زمانی که به مرگ شاه در قاهره می‌رسیم، گریم 6 ساعته من شروع می‌شود.

وی ادامه داد: گریم این چنینی و ویژه من دارای یک شبیه‌سازی است که مرا به نقش نزدیک می‌کند. در این صورت است که من مشکلی با شخصیت نداشته و فقط عواملی مانند صداسازی، بازی و مشخصه‌های شاه باقی می‌ماند که باید اجرا شوند.

نورعلی در مورد سخت‌ترین قسمت بازی خود گفت: همیشه و در هر زمانی که وارد کار می‌شوم،‌ آن را به شدت جدی می‌گیرم. بنابراین هنگامی که کار را جدی بگیریم، به فراخور سختی‌هایی نیز پیش می‌آیند. اما باید بگویم که این گونه کار‌ها در تمام لحظه‌های خود سختی‌های فراوان، لذت،‌غم و شادی‌ را دارند.

وی در پایان گفت: در خصوص بازخورد‌های این مجموعه از جانب مخاطبان باید بگذاریم، مردم در این مورد تصمیم بگیرند. مردم بهترین داوران دنیا هستند. امیدوارم این کار را بپسندند. ما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم. امیدواریم مردم از آن لذت ببرند. زیرا در این صورت خستگی ما نیز به در می‌رود.



 

محمد رضا پهلوی من را 13 کیلو لاغر کرد

امیر مهدی کیا بازیگر نقش محمد رضا شاه پهلوی در سریال تاریخی «معمای شاه» که 26 دی ماه در کاخ سعدآباد مقابل دوربین رفته در خصوص گریم و طراحی متفاوت چهره اش گفت: برای رسیدن به گریم مناسب، تا به امروز 20 بار تست گریم روی چهره من انجام شده است.

 

 

 

:امیر مهدی کیا بازیگر نقش محمدرضا شاه پهلوی در سریال «معمای شاه» با حضور در مراسم کلید خوردن این سریال تاریخی در کاخ سعدآباد و به مناسبت سالروز فرار شاه از ایران، اولین بازی خود را در نقش شاه و در مقابل هویدا با بازی داریوش کاردان در حضور مسوولان سیما به نمایش گذاشت.
 
مهدی نیا در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس در خصوص ایفای نقش شاه اظهار داشت: در سریال «معمای شاه» ایفای نقش محمدرضا پهلوی را بر عهده دارم که امیدوارم با تلاشهایی که طی یکسال آینده قرار است برای تولید سریال «معمای شاه» در پیش داشته باشیم به خوبی بتوانم از عهده این کار برآیم.
 
وی درخصوص نحوه انتخابش به عنوان بازیگر نقش شاه در سریال «معمای شاه» اظهار داشت: در سریال «پدرخوانده» به کارگردانی محمدرضا ورزی نیز برای اولین بار سابقه بازی در نقش شاه را داشتم. برای سریال «معمای شاه» نیز ورزی تصمیم گرفت بر اساس نحوه و مدل راه رفتن و چهره ام بار دیگر من را برای بازی در نقش شاه در سریال جدیدش انتخاب کند.
 
مهدی کیا در خصوص تجربه ایفای نقش شاه در سریال «پدرخوانده» بیان کرد: برای بازی در نقش شاه سریال «پدرخوانده» 13 کیلو وزن کم کردم.
 
وی در خصوص گریم و طراحی چهره اش در سریال «معمای شاه» بیان کرد: طراح گریم سریال «معمای شاه» را شهرام خلج بر عهده دارد و برای نهایی شدن چهره شاه در این سریال تا به امروز 20 بار تست گریم انجام شده تا این چهره نهایی که مورد نظر کارگردان بوده به دست آمده است.
 
بازیگر نقش شاه در سریال «معمای شاه» بیان کرد: به احتمال زیاد صدای شاه دوبله خواهد شد و علی محمدی به جای من صحبت خواهد کرد.
 
وی در پایان در خصوص احساسش برای بازی در نقش شاه خاطرنشان کرد: ما بازیگر هستیم و هر نقشی که به ما داده شود بازی می کنیم، نسل جدید با توجه به اینکه نام این سریال «معمای شاه» است با این سریال پاسخ سوالات خود را خواهند گرفت.
 
مهدی کیا در کارنامه بازیگری خود بازی در فیلم های سینمایی همچون «سام و نرگس»، «چشمان سیاه»، «تا غروب»، «میهمان»، «شورعشق»، «آدم کش»، «شرط اول» را دارد. وی در سریال های تلویزیونی «تا فردا»، «بچه های خیابان، «مدار صفردرجه»، «شاید برای شماهم اتفاق بیافتد»، «راز ققنوس»، «پدر خوانده» نیز به ایفای نقش پرداخته است.
 
گفتنی است، سریال «معمای شاه» به تهیه‌کنندگی علی لدنی در ۴۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای شبکه یک ساخته خواهد شد و جریانات سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۹ را به تصویر می‌کشد.این سریال در سه فاز اصلی طراحی شده و به زندگی «محمدرضاپهلوی» می‌پردازد. محور اصلی سریال نیز جنایات و خیانت‌های شاه مخلوع است.



محمدرضا شاه پهلوی؛ دومین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران بود. او از 25 شهریور 1320 تا 22 بهمن 1357 بر ایران حکومت کرد. محمدرضاشاه اولین بار در پی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و دومین بار با کودتای 28 مرداد به قدرت رسید و با انقلاب 1357 از حکومت برکنار شد و در مرداد 1359 در قاهره در گذشت. در این سریالن حسین نورعلی؛ نقش جوانی و میانسالی محمدرضا شاه را بازی می کند و امیرمهدی کیا در نقش پیری او ایفای نقش می کند.



بیوگرافی گیتی ساعتچی

 

گیتی ساعتچی فرزند محمد (متولد ۱۳۳۷ تهران) بانوی هنرپیشه پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران گیتی ساعتچی با نقش پروانه در سریال به یاد ماندنی «تلخ و شیرین» شناخته شد. وی از هنرمندان با سابقه است که در سریال معمای شاه نقش ملکه را بازی می‌کند

 فیلم شناسی-سینمایی

 ۱ – فیتیله و ماه پیشونی (۱۳۹۰) ۲ – آژانس ازدواج (۱۳۸۹)  ۳ – سایه وحشت (۱۳۸۷)  ۴ – جان‌سخت (۱۳۷۶)

۵ – روز دیدار (۱۳۷۴)  ۶ – شریک زندگی (۱۳۷۳)

 مجموعه تلویزیونی

 معمای شاه در نقش تاج الملوک--سکوت سحر (۱۳۷۶)-همه فرزندان من (۱۳۷۶)-گل‌های آفتابگردان (۱۳۷۶)-بازگشت پرستوها (۱۳۷۶-۱۳۷۵)-داستان یک زندگی (۱۳۷۴) -عشق پیری (۱۳۵۷)-ایتالیا ایتالیا (۱۳۵۶)-در نقش کلفت خانه خسرو میرزای دوم (۱۳۵۶)-طلاق (۱۳۵۶)-تلخ و شیرین (۱۳۵۳)

نیم تاج خانم تاج الملوک آیرُملو معروف به «ملکه مادر»، دومین همسر رضاشاه از چهار همسر او بود. تاج الملوک پس از به سلطنت رسیدن رضاشاه پهلوی، به علت اینکه مادر ولیعهد محسوب می شد از اعتبار و نفوذ ویژه ای برخوردار شد که آن را در دوران سلطنت پسرش نیز حفظ کرد. گیتی ساعت چی در این سریال ایفاگر نقش مادر شاه ایران است.



مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف پهلوی در سریال «معمای شاه» است.

میزان:  اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضاشاه پهلوی، یکی از چهره های منفور دربار پهلوی بود.

در سریال معمای شاه «مژگان ربانی» نقش اشرف پهلوی را بازی می کند ویبازیگر سینما و تلویزیون ایران فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان فرانسه است و سال ۱۳۷۶ در مدرسه عالی حوزه هنری، با گذراندن کلاس‌های تئاتر و بازیگری به دنیای هنر راه یافت. اولین تجربه‌های تئاتری او به همکاری با کارگردانانی چون میکائیل شهرستانی، آزیتا حاجیان و جلال‌الدین دری برمی‌گردد. ناف، شکلات، تب، ستاره، عاشق، کلاه پهلوی و… از جمله فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی این بازیگر هستند.
 

اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضاشاه پهلوی، یکی از چهره های تأثیرگذار دربار پهلوی بود. از عمده ترین اقدامات اشرف سلسله فعالیت های اجتماعی بود، که در قالب آن به امور سیاسی و کسب درآمد می پرداخت.


عکس های حدیث فولادوند بازیگر نقش فوزیه , عکس های بازیگر نقش فوزیه,همسر اول محمد رضا پهلوی سریال معمای شاه,  

حدیث فولادوند بازیگر نقش “فوزیه” همسر محمدرضا شاه

حدیث فولادوند در سریال معمای شاه در نقش «فوزیه» یکی از همسران شاه و همسرش رامبد شکرابی نقش (ارنست پرون همجنس باز) ایفا می کند. حدیث فولادوند (متولد ۲۰ دی ۱۳۵۶ در خانواده ای بختیاری در شیراز) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است.

در حال حاضر حدیث فولادوند و همسرش رامبد شکرابی در شمال ایران و در شهر ساری زندگی می‌کنند. آنها یک بوتیک لباس‌های مجلسی زنانه هم در این شهر دارند.

رامبد شکرابی متولد سال ۱۳۵۱ در تهران. او بازیگری را از سال ۱۳۷۳ با فیلم «ترانزیت» ساخته مرحوم علی سجادی حسینی آغاز کرد.

شکرآبی در این سال‌ها در تلویزیون هم فعالیت داشته است، او بازیگری در تلویزیون را از سال ۱۳۷۵ با مجموعه «تنگنا» شروع کرد.

وی در سال ۱۳۸۹ با حدیث فولادوند ازدواج کرد.

وی برادر مهرداد شکرآبی می‌باشد.

فوزیه فؤاد شاه‌دخت مصر و شهبانوی ایران (به عربی: فوزیه بنت الملک فؤاد) (۱۴ آبان ۱۳۰۰ اسکندریه، مصر – ۱۱ تیر ۱۳۹۲، اسکندریه) شاهزاده‌ای مصری و نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود.

محمدرضا پهلوی قبل از آن که به پادشاهی برسد به مدت یک سال همراه با همسرش فوزیه در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند.

فوزیه نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود. او خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و حاصل ازدواج او با محمدرضا شاه دختری است به نام شهناز (نام پسین:شیرین) او در ۱۹۴۹ دگربار ازدواج کرد و پس از انقلاب ۱۹۵۲ مصر دولت این کشور دیگر القاب سلطنتی او را به رسمیت نمی‌شناسد.

او هنوز عموماً برای احترام شاهدخت فوزیه خوانده می‌شود. او مسن‌ترین عضو خاندان ساقط‌شده محمدعلی بود که در مصر زندگی می‌کرد.

فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی بود. او از دودمان پادشاهی محمدعلی پاشا بود. خاندان محمدعلی از تبار آلبانیایی بودند که در زمان فرمان‌روایی عثمانی‌ها در مصر به مدارج بالا رسیدند.

ازدواج با شاه به فوزیه تابعیت ایرانی بخشید و مجلس شورای ملی او را ایرانی‌الاصل اعلام کرد.   از راست: محمدرضا پهلوی، ملکه نازلی (مادر فوزیه)، رضاشاه پهلوی و فوزیه ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولیعهدی او در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام گرفت. پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد.

دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی شاه) و ارنست پرون (دوست صمیمی شاه) در ایجاد این تیرگی نقشی کلیدی داشته‌اند.[۴]حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به اسم شهناز بود.

ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد. بعد از آن فوزیه در ۲۸ مارس ۱۹۴۹ با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین‌بک وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های نادیا و حسین بود.

با کودتای ضد سلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد. او پس از آن حاضر به ترک کشورش نشد و به همراه همسرش در اسکندریه زندگی می‌کرد. فوزیه هیچ‌گاه در مورد دوران ملکه بودنش مصاحبه‌ای نکرد و خاطراتش را منتشر ننمود.[۵] میدانی نیز به نام وی(فوزیه) در شهر تهران نامیده شد که پس از جدایی او از محمدرضا به «میدان شهناز» و پس از انقلاب به میدان امام حسین تغییر نام داد.

جدایی فوزیه از محمدرضا پهلوی فوزیه در اصل انتخاب رضا شاه پهلوی برای پسرش محمدرضا بود. مهم‌ترین علت جدایی‌شان خیانت محمدرضا به فوزیه بود. (فاقد منبع) به گفته هویدا در کتاب سقوط شاه فوزیه شبی شاه را با زن دیگری رؤیت کرده بود. فوزیه بسیار آزرده شد و بالاخره در بهار سال ۱۳۲۵ ایران را ترک گفت. شاه با نوشتن چندین نامه قصد برگرداندن فوزیه را داشت، ولی فوزیه قبول نکرد و سرانجام آن‌ها در سال ۱۳۲۶ از یکدیگر به طور رسمی طلاق گرفتند. ارنست پرون (به فرانسوی: Ernest Perron) (متوفی ۱۳۴۰ خورشیدی) یکی از نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوستان محمدرضا شاه پهلوی اهل سوئیس بود. او در سوئیس با محمدرضا آشنا شد و در دوران ولیعهدی با وی به ایران آمد و تا پایان عمر (۲۵ سال) در کنار او ماند.

ثریا اسفندیاری بختیاری همسر دوم شاه، چنین تصویری از سالهای آخر اقامت پرون در دربار و کاخ شاه ارائه می‌دهد: «ارنست پرون زشت و نامطبوع است. چشمهایش نفرت انگیز است…… همجنس باز است…… مزدور است….. نادرست…. ماکیاول صفت….. شیطان صفت…… رمال….. غیبگو……» ثریا در این کتاب عنوان نمود که پرون و شاه هر روز صبح یکدیگر را در اتاق شاه ملاقات می‌کنند و پرون در این ملاقات‌ها به دسیسه چینی علیه دشمنانش می‌پردازد.

حدیث فولادوند گفت: برای ایفای نقش «فوزیه» ملکه عرب زبان دربار پهلوی دوم چون به جز چند دقیقه فیلم، سند تصویری دیگری وجود نداشت؛ در راه رسیدن به نقش و ایفای کاراکتر به گونه ای واقعی، نیاز به مطالعات فراوان داشتم.

حدیث فولادوند بازیگر سینما و تلویزیون درباره فعالیت های جدیدش در عرصه بازیگری گفت: در سریال” معمای شاه ” به کارگردانی محمد رضا ورزی در نقش “فوزیه” همسر اول محمدرضا پهلوی بازی می کنم.

این بازیگر درباره ویژگی بازی در نقش های تاریخی تاکید کرد: به حضور و بازی در نقش های تاریخی علاقه دارم و می توان با حضور در این نوع آثار واکاوی و کنکاشی در تاریخ داشت.

درباره “فوزیه” سند تصویری چندانی وجود ندارد وی درباره چالشها یا مصائب ایفای این کاراکتر ادامه داد: برای ایفای نقش “فوزیه” ملکه عرب زبان دربار پهلوی دوم چون به جز چند دقیقه فیلم، سند تصویری دیگری وجود نداشت برای رسیدن به نقش و ایفای کاراکتر به گونه ای واقعی، نیاز به مطالعات فراوان داشتم.

فولادوند ادامه داد: سعی کردم در میان منابع تاریخی درباره این شخصیت تحقیق کنم و در کنار خواندن کتاب های تاریخی به فیلم نامه سریال هم رجوع کردم و در نهایت کوشیدم با ترکیبی از هر دو نقش را بیافرینم.

حدیث فولادوند در نقش “فوزیه” در نمایی از “معمای شاه” فولادوند پیرامون جایگاه این شخصیت در سریال اظهار داشت: این زن که ازدواج کوتاه مدتی با محمدرضا پهلوی داشت مثل اغلب آدمها شخصیت خاکستری دارد؛ آدمهایی میانه که برخی اوقات تردیدهایشان مسیرشان را رقم می زند. فولادوند درباره نوع نگاه ورزی به تاریخ معاصر ایران و بررسی عصر پهلوی در سریال “معمای شاه” افزود: نگاه ورزی منطبق بر حقایق تاریخی بود و نکته ای فرای واقعیت در این کار وجود ندارد. این کارگردان تجربیات خوبی در ژانر تاریخی دارد و همین تجربیات به او کمک کرده که در “معمای شاه” هم بتواند اثری بیافریند که استانداردهای آثار تاریخی را ارتقا دهد.
فوزیه؛ خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود. او سال 1317 در قاهره به عقد ولیعهد درآمد این زندگی دوامی کمتر از یک دهه داشت و حاصل آن دختری به نام شهناز بود.


 

مهراوه شریفی نیا در نقش همسر شاه 


علت اصلی طلاق شاه با ثریا: شاه همجنس باز بود

 

در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگار حفا نیوز به سراغ یکی از خدمه دربار شاه رفته و با او به گفتگو نشست.در این گفتگو خبرنگار حفا نیوز از وی خواست که یکی از خاطرات دربار را تعریف کند که این...

 

در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگار حفا نیوز به سراغ یکی از خدمه دربار شاه رفته و با او به گفتگو نشست.

در این گفتگو خبرنگار حفا نیوز از وی خواست که یکی از خاطرات دربار را تعریف کند که این پیرمرد کهنسال به نام "آ" خاطره ای از ثريا اسفندياري دومين همسر محمد‌رضا پهلوي شاه ايران و علت اصلی طلاق این ملکه با شاه را اینطور عنوان می کند.

 

 

همانطور که اطلاع دارید علت اصلی طلاق شاه با ثریا را بچه دار نشدن ثریا گفته اند ولی موضوع این طلاق را اینطور من از زبان برخی شنیدم که یک جوان انگلیسی به دربار رفت و آمد داشت (که علت باز شدن پای آن جوان را به دربار اطلاع نداشت) و این رفت و آمد به جایی رسید که شاه دستور داده بود که این شخص هر موقع که وارد دربار بشود حق دارد بدون اجازه وارد اتاق من بشود.

 

این جوان چنان جای خود را در دربار باز کرده بود که حتی وقتی جلسات مهم کشور هم شاه با وزرای خود داشت این جوان بدون اجازه وارد این جلسات می شد و کار به جایی رسید که ظاهرا یک روز ثریا به این رفتار شاه شک می کند چون همه در دربار اطلاع داشتند که شاه ثریا را خیلی دوست دارد و حس زنانه ملکه شاه و حسادت نسبت به این جوان برانگیخته می شود و یک روز که شاه در اتاق شخصی خود تنها بود و این جوان هم مثل دفعات قبل وارد اتاق شد ثریا هم کنجکاو شده و بعد از چند دقیقه از طریق شیشه بالایی اتاق شاه راز این رفت و آمد را کشف می کند و این جوان را در حال عمل غیر اخلاقی ل و ا ط با شاه می بیند و ... .

 

از آن موقع به بعد که ثریا شاه را یک همجنس باز می بیند و تصمیم به طلاق می گیرد و معلوم نشد که بعدها چه چیزی بین ثریا و شاه رد و بدل شد که بعد از چند ماه خبر طلاق ثریا و شاه به خاطر بچه دار نشدن ثریا همه جا پخش شد.

 

واقعا باید افسوس خورد که ایران ما در زمانی زیر طاغوت چنین افرادی بوده است.

 

 زندگی نامه ثريا اسفندياري دومين همسر محمد‌رضا پهلوي شاه ايران از زبان تاریخ:

 

ثريا اسفندياري دومين همسر محمد‌رضا پهلوي شاه ايران،‌بود كه نزديك به هفت سال در دربار ايران دوام آورد. او پس از فوزيه و پيش از فرح در ايران عنوان ملكه را به خود اختصاص داده بود.
ثريا اسفندياري بختياري در اول تير 1311 در بيمارستان ميسيونرهاي انگليسي در اصفهان متولد شد. پدرش خليل فرزنداسفنديار، سردار اسعد بختياري بود. خليل، زماني كه در آلمان رشته حقوق و اقتصاد سياسي مي‌خواند با اوا كارل (Eva Karl) ازدواج كرد، اوا، خود متولد سن پترزبورگ، پايتخت دولت روسيه تزاري بود و پيش از شروع جنگ اول جهاني به همراه خانواده‌اش به آلمان بازگشته بود.
خليل پس از پايان تحصيلاتش به همراه اوا به ايران آمد و شش سال از ازدواج آن دو مي‌گذشت كه ثريا به دنيا آمد. وضعيت نامطلوب بهداشتي در ايران و شيوع بيماري‌هاي پوستي و آبله، اوا را بر آن داشت تا كودك ده‌ ماهه‌اش را براي دوري از خطر بيماري به برلين ببرد. اما چهار سال بعد دوباره به اصفهان بازگشتند. خليل اكنون معاون هنرستاني در اصفهان بود. ثريا ابتدا در مدرسه مادام الي منتال (Mme Elli Mental) همراه گروهي از كودكان آلماني درس مي‌خواند. او دوران تحصيلات ابتدايي خود را در مدرسه بهشت آيين اصفهان سپري كرد و تا كلاس چهارم متوسطه در اين شهر بود. سپس در فروردين 1325، خانواده بختياري به سوئيس مهاجرت كردند و در شهر زوريخ ساكن شدند. ثريا ابتدا به مدرسه شبانه‌روزي دخترانه مونترو (Montreux) رفت و يك سال بعد به لاروزه (La Rosee) در لوزان منتقل شد و در 1329 براي ادامه تحصيلات به لندن رفت.
پس از طلاق فوزيه ـ نخستين همسر محمد‌رضا پهلوي كه خواهر ملك فاروق پادشاه مصر بود ـ در مهر 1327، شاه ايران درصدد يافتن همسر تازه‌اي براي خود بود اما او از ميان دهها دختري كه برايش در نظر گرفته بودند، هيچ يك را نمي‌پسنديد. تا اينكه حضور ثريا در اروپا و اوصافي كه از او بر مي‌شمردند، محمد‌رضا را بر آن داشت تا خواهرش شمس را براي ديدار ثريا به لندن بفرستد. شمس او را پسنديد و ترتيب ملاقات او با برادرش را در پاريس داد. محمد‌رضا نيز با ديدن ثريا، موافقت خود را براي ازدواج با او اعلام كرد. از آن پس موضوع ازدواج دوم محمد‌رضا، در ايران بر سر زبانها افتاد. ثريا به تهران آمد و در مجلسي خصوصي رسمآً از او خواستگاري شد. در 19 مهر 1329 دربار ايران در اعلاميه‌اي خبر نامزدي محمد‌رضا پهلوي با ثريا اسفندياري بختياري را به اطلاع مردم ايران رساند و در 23 بهمن همان سال مراسم عقد آن دو در كاخ مرمر تهران برگزار شد و ثريا با مهريه‌اي شامل يك جلد كلام‌الله مجيد، يك عدد نيم‌تاج برليان، يك گلوبند(گردنبند) برليان و پنج ميليون ريال وجه نقد رايج كشور به عقد محمد‌رضا پهلوي درآمد و از آن هنگام به عنوان ملكه ايران شناخته شد.
ورود ثريا به دربار پادشاه ايران با حوادث متعددي همراه بود. در آن سال، نفت ايران ملي شد و با روي كار آمدن دولت محمد مصدق به عنوان نخست‌وزير، ايران دستخوش تحولات شگرفي شد. ثريا كه روحيه‌اي دور از سياست داشت و به امور اجتماعي علاقه زيادي نشان مي‌داد با تأسيس جمعيت خيريه ثريا پهلوي خود را از امور سياسي كنار كشيد. او همواره در ناملايمات از شاه مي‌خواست كه سلطنت را رها كرده و در گوشه‌اي از اروپا به كشاورزي بپردازند. ثريا به محمد‌رضا گفته بود كه او را به عنوان يك شوهر مي‌خواهد نه يك پادشاه. 
در مرداد ماه 1332 كه موضوع بركناري مصدق مطرح شده بود و كشورهاي حامي شاه قصد كودتايي عليه مصدق داشتند، ثريا نيز به همراه شاه از رامسر به عراق و از آنجا به رم گريخت و پس از كودتاي امريكايي ـ انگليسي 28 مرداد، چندي پس از محمد‌رضا به ايران بازگشت.
يك سال بعد در 1333 ش، عليرضا برادر تني محمد‌رضا بر اثر سانحه هوايي جان باخت. از او تا پيش از اين به عنوان جانشين محمد‌رضا نام برده مي‌شد. با مرگ عليرضا، شاه به طور جدي در فكر جانشيني براي خود افتاد. ثريا تا آن زمان نتوانسته بودفرزندي به دنيا آورد. از آن پس موضوع درمان ثريا مطرح شد. چه زنان دربار ايران به ويژه اشرف، خواهر دوقلوي شاه، بيش از همه برادرش را براي بچه‌دار شدن تحت فشار گذاشته و با تحريكات خود، ملكه ايران را در رنج انداخته بود. اين در حالي بود كه ثريا توانسته بود از قدرت و نفوذ خاندان پهلوي بر همسرش بكاهد.
درمان آنان با استفاده از پزشكان متخصص خارجي آغاز شد و حتي يك بار در 1955 م / 1334 ش شاه و ثريا در سفري غير رسمي به امريكا، در مركز پزشكي پرسپتاريان (Prespetararian) تحت انواع آزمايشهاي پزشكي قرار گرفتند. اما پزشكان به آنان توصيه كردند كه بايد صبر كنند.
در سال 1336ش، شاه اميد خود را به بچه‌دار شدن همسرش از دست داد. از اين رو در دي ماه 1336 ثريا به سن موريس سوئيس رفت و در 23 اسفند همان سال خبر طلاق آن دو منتشر شد. شاه در نطقي راديويي به همين مناسبت اعلام كرد كه تصميم گرفته است مصالح مملكتي را بر علايق شخصي خود مقدم بدارد.
در طلاق‌نامه‌اي كه در آلمان توسط دكتر محمد‌علي هدايتي وزير دادگستري و سرلشكر نعمت‌الله نصيري فرمانده گارد سلطنتي ايران به ثريا تسليم شد، شرايط زيادي قيد شده بود از جمله حقوق ماهيانه سيصد هزار ريال و عنوان والاحضرت و حق استفاده از گذرنامه سياسي.
از آن پس، ثريا در اروپا زندگي خود را در سرگرداني آغاز كرد. او از اين كشور به آن كشور مي‌رفت و همواره سوژه‌اي مطرح نزد خبرنگاران مطبوعات اروپايي بود.
ثريا مدتي به هنرپيشگي در سينما روي آورد و در دو فيلم سينمايي از جمله فيلم «سه چهره يك زن» ساخته بولونيني نيز بازي كرد اما از آنجا كه نتوانسته بود در اين راه موفقيتي كسب كند، از اين كار كناره گرفت. او چند بار قصد ازدواج با هنرپيشگان معروف اروپايي و امريكايي داشت كه هر بار بي‌نتيجه مي‌ماند. او مدتي نيز به همسري فرانكو ايندو وينا كارگردان ايتاليايي درآمد كه زندگي مشترك آنان با مرگ فرانكو بر اثر سانحه هوايي،‌ خاتمه يافت.
در خاطرات اسدالله علم وزير دربار محمد‌رضا آمده است كه ثريا در سال 1354 ش. در نامه‌اي از شاه خواسته بود كه آپارتماني در پاريس برايش خريداري كند و شاه نيز با اين خواسته او موافقت كرده بود. يك سال بعد نيز در آبان 1355 تقاضاي مستمري ماهيانه به مبلغ شش تا هفت هزار دلار كرده بود كه اين بار شاه از او به خشم آمده بود.
شاه اگر چه اندكي پس از طلاق ثريا، با فرح ديبا در آذر 1338 ازدواج كرد، اما همچنان به ثريا علاقه نشان مي‌داد . حتي گفته شده است در زماني كه محمد‌رضا پهلوي پس از فرار از ايران روزهاي آخر عمر خود را در سال 1359ش. در قاهره سپري مي‌كرد، ثريا نامه‌اي محرمانه براي او فرستاده بود كه از محتواي آن اطلاعي در درست نيست. با اين حال، ثريا اسفندياري، پس از ترك ايران در هرگز به كشور بازنگشت و سرانجام در سوم آبان 1380 جسد او توسط يكي از نزديكانش در آپارتمانش در پاريس به دست آمد.
به نقل از: دايرۀ‌المعارف انقلاب اسلامي

 

بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی

 زندگینامه و عکسهای جدید ثریا اسفندیاری بختیاری

تصاویر و عکس هایی از ثریا اسفندیاری بختیاری همسر دوم محمدرضا پهلوی عکس های شخصی جدید قدیمی ثریا اسفندیاری بختیاری اخرین عکس ثریا اسفندیاری همسر شاه

بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (1) بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (2)

ثریا اسفندیاری بختیاری در 1 تیر 1311 در اصفهان متولد شد. ثریا دختر خلیل اسفندیاری و اوا کارل  در یک خانواده سرشناس بختیاری در شهر اصفهان متولد شد. ثریا تا هشت ماهگی در ایران بود و پس از آن خانواده‌اش او را با خود به برلین بردند.

وی دومین همسر محمدرضا پهلوی و ملکه ایران بود.

وی کودکی را در برلین گذراند و در پاییز 1316 به اتفاق خانواده‌اش به ایران بازگشـت. در اصفهان وارد مدرسه آلمانی‌های مقیم اصفهان شد و زبان فارسی را نزد معلم خصوصی فرا گرفت. تا 1320 در آن مدرسه به تحصیل پرداخت ولی پس از اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم مدارس آلمان ها تعطیل شـد. او در 1323 وارد مدرسه میسیونرهای انگلیسی شد و تا پانزده سالگی در این مدرسه به تحصیلاتش ادامه داد تا اینکه در 1326 به همراه خانواده‌اش به سوئیس رفت. در آنجا زبان فرانسه آموخت و انگلیسی را نیز بعد ها در مؤسسه‌ ای در لندن تکمیل کرد.

در 23 بهمن 1329 با محمدرضا در مراسمی ساده ازدواج کرد ولی چند سال بعد به دلیل بچه دار نشدن شاه از ثریا خواست تا به سن مورتیز برود. او روز 24 بهمن 1336 با تشریفات رسمی تهران را ترک گفت و بعد از آن دیگر هیچ وقت به ایران باز نگشت. در روز 24 اسفند 1336 از شاه جدا شد و طلاق او از طریق مجلس شورای ملی اعلام گردید.  ثریا بعد از جدایی از شاه ایران مدتی به ایتالیا رفت. ثریا به دلیل اینکه به سینما و بازیگری عشق می‌ ورزید سعی می‌کرد طعم تلخ طلاق را با گذراندن اوقات در مجالس بازیگران و کارگردانان معروف ایتالیایی که از قبل زمانی که ثریا ملکهٔ ایران بودند وی را می‌شناختند سپری می‌کرد. در بین اینها کارگردانی ایتالیایی به نام Franco Indovina که پیش از این به ثریا پیشنهاد بازی در فیلمی را داده بود ولی ثریا به دلیل اینکه ممکن بود محمدرضا اجازه ندهد پیشنهاد وی را رد کرده بود اما این بار پیشنهاد فرانکو را می‌پذیرد و در فیلمی بنام سه چهره یک زن ایفای نقش می‌کند.

بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (4) بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (5)

بعدها با رفت‌ و آمدهای با فرانکو این دو شریک زندگی می شوند و ثریا در ایتالیا همراه فرانکو زندگی جدید را آغاز می‌کند. اما چند وقت بعد فرانکو برای انجام یک کاری عازم سفر به کشوری دیگر می‌شود و ثریا هم تصمیم می‌گیرد به آلمان برود و به مادر و پدرش سری بزند. ولی چند ساعت بعد پسر عموی فرانکو به ثریا تماس می‌گیرد و خبر می‌دهد که هواپیمایی که فرانکو در آن بوده سقوط کرده و فرانکو فوت کرده. فرانکو در سن 39 سالگی از دنیا رفت و در جزیره سیسیل در ایتالیا به خاک سپرده شد.

بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (6) بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (8)

ثریا اسفندیاری در 4 آبان 1380۱۳۸۰ در سن 69 سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس درگذشت. مراسم تشییع جنازه وی در کلیسایی آمریکایی در پاریس برگزار شد. در این مراسم اشرف پهلوی و غلامرضا پهلوی نیز حضور داشتند. ثریا را در قبرستانی در مونیخ آلمان دفن کردند. ثریا وصیت کرده بود تمامی اموال، حتی آلبوم وی را به حراج بگذارند و پولش را به صلیب سرخ فرانسه، کودکان عقب ­مانده فرانسه و سگ ­های ولگرد پاریس بدهند.

بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (7) بیوگرافی و عکس ثریا بختیاری اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی (3)

عکس مهراوه شریفی نیا بازیگر نقش ثریا اسفندیاری در سریال معمای شاه

پس از مرگش، اموال ملکه سابق در حراجی ای در پاریس به فروش رسید که از آن 8.3 میلیون دلار عاید شد. لباس عروسی مارک کریستین دیور او 1.2 میلیون دلار به فروش رسید.

دانستنی هایی از ثریا اسفندیاری:

یک خواهر و یک برادر کوچکتر از خودش داشت.

ثریا به ملکه‌ ای با چشمان زمردین معروف بود.

به زبان‌های آلمانی، فارسی، انگلیسی و فرانسه مسلط بود.

او نوه ی اسفندیار خان سردار اسعد بختیاری بود.

 

خاطرات ثریا اسفندیاری از دربار پهلوی

ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضا شاه پهلوی بود. آنچه وی در خاطراتش گفته است به وسیله اشرف پهلوی به شاه شناسانده شد و بعد از چند سال با مطرح شدن موضوع بچه‌دار شـدن آنها و پافشاری مادر محمدرضا پهلوی این مساله به جدایی آنها ختم شد.

 به گزارش جی پلاس، داستان جدایی این دو به این طریق است که گفته می‌شود شاه از ثریا خواست تا به سن مورتیز برود و روز ۲۴ بهمن ۱۳۳۶ با تشریفات رسمی تهران را ترک گفت و بعد از آن دیگر هیچ وقت به ایران باز نگشت. در روز ۲۴ اسفند ۱۳۳۶ ثریا از شاه جدا شد و طلاق او از طریق مجلس شورای ملی اعلام گردید.

ثریا اسفندیاری پس از جدایی از شاه با اصرار دوستانش و به دلیل اینکه چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد به نگارش خاطرات خود پرداخت. وی در کتاب خاطرات خود از مصائب زندگی با شاه و همچنین جدایی‌اش سخن گفته است. البته برخی از سخنان تاریخی که مربوط به وقایع سیاسی ایران می‌شود را باید به عنوان یک ادعا که بعضا استدلال‌های درستی پشت سر آنها وجود دارند پذیرفت٬ اما خاطرات وی در مورد زندگی در دربار پهلوی اطلاعات جالب توجهی به دست می‌دهد.

گابریل گارسیا مارکز، در بخشی از کتاب معروف خود با نام «از اروپا و آمریکای لاتین» به موضوع طلاق ثریا اسفندیاری و شاه می‌پردازد. وی در بخشی از روایت خود از ثریا اسفندیاری می‌نویسند: «زن زیبایی که دو هفته پیش پا به هتل پلازا – آنته پاریس گذاشته بود با وجود نام عوضی و عینک آفتابی به چشم، نمی‌توانست ناشناس باقی بماند. یک کت و دامن کریستیان دیور بر تن داشت. بسیار خوب هم فرانسه حرف می‌زد. ۲۸ چمدان و ۱۲ جعبه کلاه هم همراه داشت. اتاق شماره ۱۲ را به او داده بودند. با وجود مراقبت مدیر هتل، همه مطلع شدند که آن مسافر اسرارآمیز به محض اینکه در اتاق خود تنها مانده بود خواسته بود تلفنی با تهران، پایتخت ایران تماس بگیرد.»

در ادامه به بخشی از خاطرات ثریا اسفندیاری در از زبان خودش ذکر می‌شود:

ویژگی‌های شخصی شاه

ما اسب سواری داشتیم، شنا می‌کردیم و هندبال بازی می‌کردیم. من می‌دیدم که محمدرضا به تدریج عوض می شود و چهره‌ی مرد دیگری را به خود می گیرد. او وارث تخت طاووس نبود او فقط می‌توانست ورزشکار خوبی باشد، زیرا که به خیلی از ورزش‌ها علاقه داشت و به بازی و تمرین آنها می پرداخت و بسیاری از اوقات خود رادر این راه صرف می‌کرد. به خلبانی هواپیما علاقه‌مند بود و ظاهرا نمی‌ترسید و خود را بیش از حد شجاع و بی‌باک جلوه می داد! تحصیلاتی داشت و مطالعاتش خیالی و رومانتیک بود وسعی می‌کرد خود را در کوران مسائل و جریاناتی که در جهان می گذرد قرار دهد. او روزنامه‌های عمده امریکایی و انگلیسی را هر روز گذری مطالعه می‌کرد. در مصاحبه‌هایی که با شرکت خبرنگاران خارجی ترتیب می‌داد، می‌توانست از مطالعات سطحی خود در پاسخ‌دادن بهره گیرد.

افشای حقایق

ثریا پهلوی با اشاره به زمانی که میان شاه و مصدق چالش ایجاد شده بود و شاه با ناامیدی سعی داشت اوضاع کشور را به نفع خود تغییر دهد، می‌نویسد: «آیزنهاور رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام داشته بود تا زمانی‌که ایران مساله نفت را حل نکند٬ نمی‌تواند مدت طولانی به حمایت و نیات موافق آمریکا امیدوار باشد، در همان حال من به شاه گفتم:

«محمدرضا، ما نمی‌توانیم به وضع موجود ادامه دهیم. کشور ما دارد ویران می شود! جاده ها و پل های ما نیاز فوری به بازسازی دارند درحالی که کاری انجام نشده است. مدت طولانی است که منتظریم شرایط احتمالا بدتر از این خواهد شد تنها یک کودتای مستقیم بر علیه مصدق می تواند مملکت را نجات دهد.»

شاه از من پرسید: «آیا شنیده ای که پادشاهی بر علیه دولت خودش توطئه کند؟»

من در پاسخ گفتم: «در این صورت تو می‌بایست نخستین کسی باشی که دست به چنین کاری می‌زند»

مرد بیگانه در دربار

دسیسه دیگری که از همان آغاز به پیچیدگی زندگی من کمک کرد، وجود مردی به نام ارنست پرون اهل سوئیس بود. وی مرموزترین چهره‌ای بود که من تاکنون در دربار به آن برخورده‌ام. بسیاری از مردم به او لقب «راسپوتین ایران» داده بودند. البته این مبالغه بود و او نقش مهمی نداشت. بدانگونه که من کشف کرده‌ام وی در اصل درکالج رزی باغبان یا خدمتکار بوده است. وقتی محمدرضا تحصیلاتش را به پایان می‌رساند، او را با خود به تهران می‌آورد. شاه سابق سختگیر بود و کسی از بیگانگان را به دربار راه نمی‌داد، او هم نسبت به این مردم سوئیسی استثنا قائل شده بود.

پرون هرگز به میهن خود باز نگشت. وی رسما استخدام نشده بود، ولی به عنوان دوست شخصی شاه در دربار زندگی می‌کرد. کسی به درستی نمی‌دانست او  چه‌کاره است. مانند بسیاری از مکتب نرفته‌ها و تحصیل نکرده‌ها در هیبت شاعر و فیلسوف نمایان شده بود. وی در عین حال بین شاه و سفیران انگلیس و آمریکا نقش نوعی میانجیگر را بازی می کرد. زمانی که من ملکه شدم پرون می‌کوشید در زندگی خصوصی من دخالت کند. او اغلب برای دیدنم به اتاقم می‌آمد، پیرامون موضوعات محرمانه‌ای به دخالت می‌پرداخت که هیچ ارتباطی به او نداشت.

او برای خواهران شاه٬ نقش بازی می‌کرد تا آنها را رودرروی هم قرار دهد. یک روز در زندگی شمس دخالت می‌کرد و یک روز در زندگی اشرف. به همین دلیل به مارماهی لغزنده‌ای بیشتر شباهت داشت. پرون در سال ۱۹۶۱ فوت کرد و همه اسرار را با خود به گور برد. وی شخصیتی در دربار تهران بود که من به عنوان ملکه از کمیت و کیفیت فعالیت و مناسبات در روابط این مرد با شاه هیچ نوع آگاهی و اطلاع روشن ندارم.

منبع: سایت جوان و تاریخ


ثریا اسفندیاری بختیاری؛ ملقب به پرنسس چشم زمردین، دومین همسر محمدرضا پهلوی بود زندگی او با شاه دوامی هفت ساله داشت. شاه عاشق ثریا بود و اگر ثریا می توانست برای او جانشینی بیاورد، آنان هیچ گاه از هم جدا نمی شدند.


 

ساغر عزیزی بازیگر نقش شهبانو فرح پهلوی در سریال معمای شاه نقشش در این سرذیال را سخت ترین و حساس ترین نقش زندگی خود می داند.

 

او درباره نحوه حضور خود در این مجموعه گفت:من پیش از این در دو سریال سال های مشروطه و تبریز در مه با آقای ورزی همکاری داشتم و جنس کار ایشان را به خوبی می شناسم. یکی از روزهای تصویربرداری تبریز در مه با وجود اینکه آن روز بازی نداشتم برای دیدن دوستان سرصحنه حاضر شدم و چون یک پالتوپوست قهوه ای بر تن داشتم کارگردان به همراه همکارانی که در صحنه حضور داشتند متفق القول اعلام کردند که من با این فیزیک و نوع پوشش شباهت زیادی با فرح دیبا دارم و بعدها محمدرضا ورزی عنوان کرد که در حال نگارش مجموعه ای است و من را برای نقش همسر محمدرضا پهلوی مناسب می داند و پیشنهاد داد که کتاب "دخترم فرح" را مطالعه کنم.

 وی افزود:بعد از گذشت چند ماه زمانی که من برای بازی در سریال یلدا در شاهرود به سر می بردم با من تماس گرفته شد که برای تست گریم این نقش به تهران بیایم. تست گریم انجام شد و با توجه به گستردگی کار مطمئن نبودم که انتخاب نهایی برای این کاراکتر باشم اما بعد از مدتی کارگردان اعلام کرد که برای عقد قرار داد به دفتر آقای لدنی بروم و به این ترتیب بازی من در  معمای شاه در نقش شهبانو فرح پهلوی آغاز شد.

 

 بازیگر نقش فرح

 

این بازیگر در ادامه اذعان کرد:در این سریال به آشنایی شاه و فرح، ازدواج آن دو، تولد فرزندان، تاجگذاری و مراسم مختلف، نقش فرح در مناسبات سیاسی و اجتماعی دربار اقداماتی که او منشاء اصلی آنها بود همانند جشن های دوهزارو پانصد ساله شاهنشاهی و جشن هنر شیراز که البته اعتراضات گسترده ای را نیز در پی داشت، همچنین بناهای فرهنگی که او پایه گذار آنها بود که می توانست وجوه مثبت داشته باشد اما به دلیل استفاده بی حد و حصر از مظاهر مدرنیته در جامعه ای سنتی و با مولفه های مذهبی عمیق واکنش های منفی را نیز در پی داشت، تا فرار شاه و فرح از ایران، فصل آمریکا و قاهره تا زمان مرگ شاه به طور گسترده پرداخته می شود.

 وی افزود:سکانس افتتاحیه سریال، سکانس مرگ شاه است که در آن صحنه شاه می میرد و فرح پرده ها را می کشد و قصه آغاز می شود اما شروع اصلی حضور کاراکتر فرح در داستان از قسمت بیست و چهارم و فصل فرانسه است.

 

 ساغر عزیزی بازیگر

 

او درباره سکانس های به یادماندنی حضور خود در این مجموعه گفت:یکی از سکانس هایی که به شدت به آن علاقه مندم و در اجرا نیز بسیار زیبا و خلاقانه طراحی شده سکانس تاجگذاری است که در آن صحنه تصاویر مستند فرح با پرسوناژ فرح تلفیق می شود و علاوه بر جذابیت بصری به لیل تنوع طراحی صحنه، گریم و لباس او که در حدود شش متر دنباله داشت بیننده را وادار به تعمق درباره زرق وبرق بی اندازه این خاندان می کند. در این سکانس که ضبط آن تا دوازده شب به طول انجامید من به دلیل سنگینی لباس امکان تحرک چندانی نداشتم و از این منظر بسیار سخت بود.

عزیزی اظهار کرد:اما دشوارترین سکانسی که بسیار سخت و طاقت فرسا بود صحنه فرار شاه و فرح از ایران است در فیلم مستندی که از این صحنه وجود دارد اگر دقت کنید فرح برخلاف شاه که آشکارا می گرید لبخند بر لب دارد که ریشه در غروری دارد که در شخصیت او است اما در پس این لبخند تالم و خستگی مفرط در چهره دیده می شود و این باید در گریم اجرا می شد در اتود اول گریم جواب نداد شهرام خلج طراح چهره پردازی کار و محمدرضا ورزی از من خواستند یک شب را نخوابم و در عین نخوابیدن سعی کنم تا صبح گریه کنم.

  من قطعات موسیقی مختلف را امتحان کردم و در نهایت با تصنیف "گلپونه ها"ی زنده یاد بسطامی به معنای واقعی کلمه گریستم سپس سرصحنه حاظر شدم اتود زده شد و باز هم گریم جواب نداد چون باید صورت به طور نامحسوس ورم می داشت. کارگردان از من خواست که یک شب دیگر هم نخوابم و من پذیرفتم و فردای آن روز بعد از 48 ساعت بیداری در نهایت گریم جواب داد اما من با خستگی مفرط سر صحنه حاضر شدم و به همین دلیل می توانم بگویم این سکانس سخت ترین بخش حضور من در این کار بود.

 وی افزود:تنوع میک آپ و لباس در شخصیت فرح متعدد است و از این رو گریم و لباس او بعضا در حدود 10 ساعت به طول می انجامید برای ضبط یک پلان نهایتا" دودقیقه ای و این از دشواری های کارهای تاریخی است و باید عاشق این حرفه باشی تا بتوانی تحمل کنی.


فرح دیبا؛ سومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و شهبانویایران از 29 آذر 1338 تا 26 دی 1357 بود او تا آاخرین روزهای زندگی محمرضا شاه کنار او ماند و پس از آن در فرانسه و امریکا زندگی کرد.


 

آرام جعفری و همسرش + بیوگرافی و عکس های جدید آرام جعفری

 همسر آرام جعفری

همسر آرام جعفری,عکس آرام جعفری و همسرش,آرام جعفری و شوهرش,عکس های جدید شخصی اینستاگرام آرام جعفری,زندگینامه آرام جعفری,آرام جعفری و خانواده اش,آرام جعفری,

 آرام جعفری (متولد ۲۲ بهمن ۱۳۵۹ در تهران)، هنرپیشه سینما است.فرزند دوم خانواده است و همچنین در عالم تئاتر بارها روی صحنه رفته، اولین باری که جلوی دوربین رفت در مجموعه «خارج از حصار» بود و بعدها با مجموعه «میگی نه نگاه کن» مهمان خانه ها شد.

آرام جعفری متولد ۲۲ بهمن ۱۳۵۹ در تهران است، فرزند دوم خانواده است و یک برادر بزرگتر از خود دارد، پدرش مدیر کل اداره اقتصاد بود که در سال ۱۳۷۶ درگذشت برادرش آرمان نیز سال هاست که ازدواج کرده، لیسانس گرافیک دارد وی دانش آموخته رشته نقاشی در دانشکده سوره است.
از همان بچگی عاشق بازیگری بود و دائم ادای شخصیت های کارتونی را در می آورد. وقتی ۱۴، ۱۵ ساله شدم تصمیم گرفت که به کلاس بازیگری برود که آن زمان خانم پرستو گلستانی استادش بود.
اولین کارش به عنوان بازیگر در ۱۶ سالگی و اجرای یک نمایش تئاتر بوده. به کار با سیروس مقدم علاقه مند است، آرام جعفریدوره های بازیگری را در کلاس های استاد سمندریان گذرانده، تئاتر بازی کرده، اولین باری که جلوی دوربین رفت با مجموعه خارج از حصار بود، از فعالیت های هنری وی عبارتند از: میگی نه نگاه کن، زیر آسمان شهر، دختران، خانه ای در تاریکی، رسم شیدائی ، لبه تاریکی و مدینه

 آثار آرام جعفری:

سینمایی

  • باز نشسته ها (۱۳۹۱)
  • دزدان خیابان جردن (۱۳۹۱

 

تلویزیونی

  • میلیاردر (۱۳۹۱)
  • قهوه تلخ (۱۳۹۰)
  • شب هزار و یکم (۱۳۸۷)
  • پرواز در حباب (۱۳۸۵)
  • برای آخرین بار (۱۳۸۴)
  • رسم شیدایی (۱۳۸۳)
  • خانه ای در تاریکی (۱۳۸۲)
  • زیر آسمان شهر (۱۳۸۰)
  • دختران (۱۳۸۰)
  • میگی نه نگاه کن (۱۳۸۷)

 

قصه تلخ «پروین غفاری» در معمای شاه 

 با پخش نوزدهمین قسمت سریال تلویزیونی معمای شاه، قصه آشنایی «پروین غفاری» با محمد رضا به تصویر کشیده می‌شود.

  محمد رضا پهلوی در طول دوران سلطنت خود، معشوقه‌های مختلفی داشت که یکی از آن‌ها «پروین غفاری» است. مرحوم غفاری در سال‌های پس از انقلاب کتابی با عنوان «تا سیاهی در دام شاه» منتشر کرد که حاوی خاطرات وی با پادشاه پهلوی بود. او تیرماه سال 1392 درگذشت و در قسمت پیشین معمای شاه با ایفای نقش وی توسط «آرام جعفری»، بخش‌هایی از زندگی وی مورد توجه سازندگان معمای شاه قرار گرفت. حالا در قسمت نوزدهم این سریال که جمعه 21 اسفند ماه پخش خواهد شد، جزئیات بیشتری از آنچه میان وی و پادشاه پهلوی گذشته به تصویر کشیده خواهد شد.


قصه تلخ

همچنین در این قسمت شاهد ادامه آشنایی محمد رضا با ثریا اسفندیاری خواهیم بود. ثریا پس از حضور در کاخ پادشاهی، از سوی محمد رضا برای پاسخ به خواستگاری تحت فشار قرار داده شده است. ثریا بیمار است و محمد رضا فرصت اندکی برای پاسخگویی او تعیین کرده است.

 پری غفاری کیست... زیر پوست دربار

 پری غفاری چند صباحی را به عنوان معشوقه محمدرضا شاه در دربار پهلوی سر کرد به امید اینکه روزی ملکه قصر شاهی باشد.

 

پری غفاری کیست... زیر پوست دربارروزهای جدایی محمدرضا از همسر نخستین‌اش، «فوزیه» روزهایی بود که عرصه را برای حضور «پری غفاری» (پروین غفاری) فراهم آورد. داستان دخترکی جوان که البته سودای ملکه‌شدن در ذهن داشت و با وساطت مادر و البته دوست و یار غار محمدرضا شاه حسین فردوست، پا به دربار گذاشت و مدتی شاه جوان را سرگرم کرد و بعد اما با ورود ثریا اسفندیاری به زندگی شاه، رانده شد. و این طور کاخ آرزوهای دخترک جوان فرو ریخت. 
 

اما باید دید که این پروین غفاری که بود و از کجا پیدا شد؟
 
پدر پروین غفاری به گواهی تاریخ، اهل تفرش بود و آخرین سمتش مشاوره رئیس بازرسی مجلس بود. میرزا حسن خان غفاری همواره به مبارزه علیه استبداد تشویق می کرد و به این امر فخر داشت. و آنجا که فهمید دخترش پای در دربار پهلوی نهاده همواره دخترک جوان را از خطری که در کمین داشت، آگاه می کرد و به او می گفت: «آیا پاداش من بایستی این باشد كه دخترم طعمه مستبد دیگری چون محمدرضا شاه باشد؟»  
 

زمینه آشنایی پری غفاری و محمدرضا شاه پهلوی
 
حسین فردوست کسی بود این آشنایی را رقم زد. او خود در کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» می‌نویسد: 

«مادر و دختر تصور كردند كه برای ازدواج خود آمده‌ام، به هر حال آدرسشان را گرفتم و ماجرا را به محمدرضا گفتم، محمدرضا گفت: مادر و دختر ار به سرخ حصار بیاور؛ آنها را به سرخ حصار بردم، پس از مدت كوتاهی محمدرضا آمد، شاه را معرفی كردم، پس از معرفی، شاه مدتی با دختر قدم زده و پس از یك ساعت نزد من آمدند و محمدرضا گفت: كه با پری قرار گذاشته است». 
 

از آشنایی تا جدایی 

پری غفاری ساکن «نظامیه» بود و هنوز دخترکی نوجوان بود که به عقد علی آشوری پسر اسعدی نظام درآمد. اما این عقد دوامی نداشت و پس از جدایی فردوست زمینه آشنایی او با محمدرضا شاه را فراهم آورد. 


پری خود در مورد اولین دیدار با محمدرضا می نویسد:
  
«... احساس كردم كه بر روی ابرها گام بر می‌دارم، از اینكه در كنار شاه قدم می‌زنم خود را خوشبخت احساس كردم و غافل از اینكه همچون صیدی دست و پا بسته اسیر یك سفاك شده‌ام». 

آن روزها همه می‌دانستند كه فوزیه ایران را ترك كرده است و خیال بازگشت هم ندارد. از سوی دیگر مادر پری با همدستی فردوست فكر می‌كرد كه از این پس دخترش ملكه ایران خواهد شد.
 
شاه پس از آن دیدار اولیه شبی را معین کرد تا پری را دوباره ببیند. و اتفاقی افتاد که دیگر پری آن دخترک روزهای گذشته نبود. دوران كودكی و دوشیز‌گی را از دست داده بود. در حالیکه هنوز با محمدرضاشاه عقد زناشویی نبسته بود. چیزی که محمدرضا پیشتر به او وعده کرده بود. 

پس از آن بود که پری به شاه نزدیکتر شد و همیشه در سر می پروراند که روزی ملکه قانونی این سرزمین خواهد شد. غافل از اینکه شاه او را تنها برای رسیدن به لذت های زودگذر خود می خواست. 

دیری نمی پاید که پری یقین حاصل می کند که او تنها ابزاری برای تفریحات و خوش گذرانی های محمدرضا شاه است و مادر محمدرضا همراه با خواهرانش در پی پیدا کردن همسری با اصل و نسب برای محمدرضا هستند. 
 
در این هنگامه بود که پری خبر بارداری خود را به محمدرضا می دهد، اما شاه زیر بار این فرزند نمی رود و پری را پس از کش و قوس های فراوان مجبور می کند که جنین را سقط کند. 
 
پس از سقط جنین ، رابطه پری و شاه مستحكم‌تر شد ، و ماه عسل دوباره شروع شده – عشق شاه زن و هواپیما و رانندگی بود – بزم‌ها و میهمانی‌ها برقرار است و جام‌ها هم به سلامتی شاه و پری تهی می‌شد ... 
 
پری دیگر در صرف مشروبات الكلی حرفه‌ای شده بود .. شاه از اینكه پری در محافل و مهمانی‌ها گرم می‌گرفت ، ناراحت می‌شد. . به هر حال ارتباطات و مهمانی‌های پری با مردان دیگر شاه را رنج می‌داد و باعث این اختلاف شد ؛ شاه حتی ایادی را نزد وی فرستاد تا از این اعمال دست بردارد ، پری با شیطنت زنانه سعی كرد توجه ایادی را هم به خود جلب کند. 
  
شاه از پری قهر كرده بود ، به مدت دو ماهی نه تلفنی و نه حضوری ، ارتباطی با هم نداشتند. پری هم هیچ تلاشی برای تماس با وی نكرد ، برای اینكه می‌خواست شاه را اذیت كند ؛ مجالس شبانه بر پا بود و شب‌های پری در كنار دوستانش سپری شد . 
 
روزها گذشت. پروین ماجرای فراهم شدن زمینه‌های ازدواج شاه ثریا را از زبان غلامرضا شنید ، مادر پروین هم این خبر را از طریق فردوست شنیده بود . سرانجام بر اثر تلاش‌های شمس ، محمدرضا به ازدواج با ثریا تشویق شد ، و در یكی از روزهای مهر ماه 1328 فردوست به خانه پری آمد . او " پیك جدایی " بود ، مقادیری وجه نقد با خود آورده بود و پیغامی از شاه كه همه چیز بین شاه و پری تمام شده است . با شنیدن این خبر پری ، به این حقیقت پی برد كه مأموریت این عروسك موطلایی به سر آمده و حال بایستی لال شود و چیزی از این رابطه و رفت و آمد به كاخ نگوید . 
 
آخرین دیدار شاه و پری در مراسم ازدواج محمدرضا با ثریا بود ؛ كه مادر پری دو كارت دعوت را از طریق فردوست به دست آورده بود ؛ و پری سعی كرد با بهترین آرایش در مراسم شركت كند و با همه گرم بگیرد و شاه را رنج بدهد ... شاه با دیدن پری اخمی كرد و تعجب می‌كند چه كسی او را دعوت كرده است ... 
 
سرانجام داستان پری و شاه با ازدواج ثریا به پایان رسید و پری روزهای پس از جدایی را با افرادی چون غلامرضا برادر شاه ، ایادی پزشك مخصوص شاه و خاتم خلبان مخصوص شاه سپری نمود و بعد وارد عرصه سینما شد و به بازیگری پرداخت.

نقش پری غفاری در سریال معمای شاه را آرام جعفری بازی می کند.


پروین غفاری؛ در فیلم هایی چون موطلایی شهر ما و طوفان در شهر ما نقش اصلی را ایفا کرده و براساس آن چه در تاریخ آمده معشوقه محمدرضا شاه قبل از ازدواجش با فرح بوده است.


اصغر معینی صالح، تنها بازیگری است كه سه بار نقش مصدق را بازی كرده است. محمدرضا ورزی اولین كسی بود كه او را برای این نقش انتخاب كرد. معینی صالح در چند كار ورزی از جمله سریال «كریم خان زند» و «سال های خاكستری» بازی كرده بود تا این كه ورزی به عبدالله اسكندری كه طراحی گریم فیلم تلویزیونی «سقوط» را به عهده داشت، پیشنهاد كرد اصغر معینی صالح را هم برای نقش مصدق گریم كند.

محمد مصدق؛ رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران شناخته می شود، تا پیش از آن نفت ایران زیر سلطهٔ دولت بریتانیا اداره می شد.


 

علی دهکردی بازیگر پنجاه ساله اهل شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری که درس بازیگری و کارگردانی هم خوانده، تا امروز نقش های متعددی را تجربه کرده، اما بازی او در نقش یک جانباز شیمیایی در فیلم از کرخه تا راین ابراهیم حاتمی کیا یکی از ماندگارترین نقشهای او به شمار می رود.

 

او در آثار سینمایی ای همچون از کرخه تا راین، پاییز بلند، روز شیطان، شیخ مفید، ماه و خورشید، عبور از خط سرخ، خلبان، سجده بر آب، گاهی به آسمان نگاه کن، سلام، آن مرد آمد، تاکسی نارنجی، اخراجی ها ۳، تلفن همراه رئیس جمهور و فردا و در مجموعه ها و سریال هایی تلویزیونی مانند مهر و ماه، مزد ترس، در قلب من، تصویر یک رویا، شرکت، آخرین گناه، شیخ بهایی، مسافر زمان، ملکوت، پرده نشین و جلال الدین به ایفای نقش پرداخته است.


سیدمحمود علائی طالقانی؛ از طرفداران دکتر مصدق و از اعضای جبهه ملی بود. او جز مخالفان فعال حکومت پهلوی بود که چندین بار دستگیر و روانه زندان شد.


 

بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی در معمای شاه:قرار بود نقشم تا زمان پخش مخفی بماند

 

آیت الله کاشانی در معمای شاه

سریال تاریخی «معمای شاه» که جمعه شب‌ها از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود، از امشب نقش آیت‌الله کاشانی را هم وارد داستان می‌کند.

ایفای این نقش را حمید منوچهری - بازیگر و دوبلور پیشکسوت کشورمان - بر عهده داشته و به گفته خودش قرار بوده است تا زمان آغاز نقشش در این مجموعه تاریخی، این مساله مخفی بماند تا از حواشی‌ احتمالی، پیشگیری شود.

 شخصیت «آیت‌الله کاشانی» از قسمت چهاردهم «معمای شاه» وارد داستان می‌شود و از این پس در طول قسمت‌های آتی شاهد حضور جدی‌تر این شخصیت در داستان می‌شویم. در این قسمت از داستان «معمای شاه»، محمود وزیری که به موضوعات سیاسی روز علاقه‌مند شده است، در جلسه سخنرانی آیت الله کاشانی حضور می‌یابد.

 حمید منوچهری در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا انجام داد، ضمن ابراز رضایت از همکاری با گروه سازنده «معمای شاه» نسبت به این موضوع تاکید فراوان داشت که نقشش در «معمای شاه» باید توسط مردم قضاوت شود.

 وی همچنین اظهار کرد: تا زمانی که کارم را روی آنتن نبینم نمی‌توانم قضاوت کنم که چه کرده‌ام اما تمام سعی‌ام را کردم تا کارم را به درستی انجام دهم.

 بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی با بیان اینکه از ایفای نقشش در «معمای شاه» لذت برد، خاطرنشان کرد: برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی نهایت سعی‌ام را کردم و امیدوارم توانسته باشم به این شخصیت نزدیک شوم.

 این صداپیشه پیشکسوت درباره قراردادش با پروژه «معمای شاه» و اینکه چرا بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی در این مجموعه تا زمان پخش اعلام نشد؟ توضیح داد: من قراردادم را با گروه «معمای شاه» برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی از سال 90 بسته‌ام ولی به دلیل اینکه ممکن بود ایفای این نقش حاشیه‌هایی را به وجود بیاورد قرار شد که مخفی بماند تا اینکه تعدادی از سکانس‌ها ضبط شود و بعد از اینکه تیزرش پخش شد و مشکلی نبود، سپس اعلام شود.

 او اضافه کرد: از سال 92 برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی در «معمای شاه» مقابل دوربین رفته‌ام و پس از آن به مدت دو سال در ایفای نقشم فاصله افتاد اما اکنون نقشم در این مجموعه به پایان رسیده و جا دارد بگویم از همراهی با گروه خیلی لذت بردم.

 وی سپس از شباهتی که به واسطه گریم با آیت‌الله کاشانی پیدا کرده است، اظهار رضایت کرد و گفت: زحمتی که آقای خلج در بخش گریم این پروژه متحمل شدند واقعا جای تحسین دارد؛ چراکه شنیده‌ام پسر آیت‌الله کاشانی زمانی که بخش‌هایی از مجموعه را تماشا کرده است سوال کرده بود که کدام یک پدر من است و کدام یک آقای منوچهری است.

 منوچهری در ادامه از همکاری‌اش با محمدرضا ورزی - کارگردان سریال «معمای شاه» - گفت و افزود:‌ از سال‌ها قبل با آقای ورزی یک کار انجام دادم که اکنون نامش را به یاد ندارم. این کار که سال 86 -87 انجام شد درباره خروج شاه بود و بعد از آن هم در چندین کار دیگر آقای ورزی دعوت به همکاری شدم اما حضور پیدا نکردم تا اینکه برای «معمای شاه» از چندین تن از دوستان آقای ورزی شنیده بودم که ایشان گفته بود اگر آقای منوچهری نقش آیت‌الله کاشانی را بازی کند خوب می‌شود. از آنجا که من کارهای آقای ورزی را دوست دارم قبول کردم که در این مجموعه ایفای نقش داشته باشم؛ البته ناگفته نماند که آقای ورزی در جای خودش کارگردان فهیمی است، امیدوارم نوشته‌هایش هم درست باشد. من نهایت سعی‌ام را کردم تا کارم را در «معمای شاه» درست انجام دهم، حال اگر درست نباشد ناتوانی بنده بوده است.

  

بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی

 بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی در پاسخ به اینکه خودتان از ایفای این نقش در «معمای شاه» راضی هستید؟ خاطرنشان کرد: هنوز نقشم در سریال شروع نشده است، بنابراین زمانی که نقشم شروع شد و عزیزان نقشم را دیدند و خوششان آمد، آن وقت است که من احساس سربلندی خواهم کرد ولی به هر حال تمام سعی‌ام را کردم تا به نحو احسن وظیفه‌ام را انجام بدهم. تا زمانی که کارم را روی آنتن نبینم نمی‌توانم قضاوت کنم که چه کرده‌ام اما تا جایی که مطلع هستم در یکی از روزنامه‌ها اخیرا از جانب آقای ورزی نوشته شده بود که حمید منوچهری به گونه‌ای نقش آیت‌الله کاشانی را ایفا کرد که ما فقط وی را تحسین کردیم. با این حال این مردم هستند که باید درباره ایفای نقشم قضاوت کنن. من امیدوارم که توانسته باشم کارم را خوب انجام داده باشم.

 او سپس در پاسخ به اینکه از چه منبع موثقی برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی استفاده کرده است و خودش چقدر شخصیت واقعی آیت‌الله کاشانی را می‌شناسد؟ بیان کرد: آیت‌الله کاشانی سال 1345 فوت کردند و من آن موقع 20 الی 25 سال داشتم. مطالبی از همان موقع در مورد شخصیت ایشان می‌دانستم و زمانی هم قرار شد این نقش را در «معمای شاه» بازی کنم، یکسری مطالب درباره زندگی واقعی ایشان به من داده شد تا بیشتر مطالعه کنم بنابراین تا حدودی از سرنوشت ایشان مطلع هستم.

 این مدیر دوبلاژ پیشکسوت در ادامه سخنانش درباره اینکه آخرین کارش در تلویزیون چه بود؟ توضیح داد:‌ بهترین کاری که در سازمان صداوسیما طی این سال‌ها انجام دادم، «یکی از روزها» نام داشت که متعلق به دهه 60 بود و اکثر همکاران قدیمی رادیویی به همراه آقای داوود رشیدی در آن حضور داشتند، پس از آن هم چندین کار دیگر برای تلویزیون انجام دادم اما کاری که خودم همیشه خیلی آن را دوست داشتم، در رابطه با حضرت مهدی (عج) بود. من کارم بیشتر گویندگی رادیو و دوبله است و طی این سال‌ها پیشنهادهای زیادی برای بازیگری به من شد ولی قبول نکردم؛ نه به این دلیل که تافته جدا بافته‌ام، بلکه ترجیح می‌دادم عزیزان بازیگر این کار را انجام بدهند؛ چراکه من بیشتر صداپیشه هستم، مگر اینکه خیلی استثنا باشد یا عزیزی خواسته باشد که من در کارش بازی کنم و من نتوانم رویش را زمین بیندازم وگرنه طی این سال‌ها بیشتر از این‌ها کار تلویزیونی انجام می‌دادم.

 حمید منوچهری در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا از ضبط دو نمایش رادیویی ویژه دهه فجر خبر داد و گفت: آخرین کارم در رادیو ضبط دو نمایش ویژه دهه فجر است که در پنج قسمت ضبط شد. «کابینه سیاه» عنوان نمایش دهه فجر امسال است که هفته گذشته در مرکز هنرهای نمایشی رادیو نمایش ضبط شد اما از پخش آن و اینکه از چه شبکه‌ای به روی آنتن می‌رود اطلاعی ندارم. همچنین «گپ دوستانه» از دیگر نمایش‌های رادیویی ویژه دهه فجر بود که اخیرا ضبط شد. در حوزه دوبله هم آخرین کارم مدیردوبلاژی یک مجموعه 50 قسمتی با عنوان «بررسی سوانح هوایی» برای شبکه چهار سیما بود که 27 قسمت از آن دوبله شد ولی به دلایلی به خاطر گرفتاری شبکه چهار، قرار شد مابقی سریال بعدا دوبله شود.

 به گزارش ایسنا، سریال تاریخی «معمای شاه» در 80 قسمت به تهیه‌کنندگی علی لدنی ساخته‌ شده است که هر هفته جمعه شب‌ها ساعت 22 از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

 سیدابوالقاسم کاشانی؛ مجتهد و مرجع تقلید شیعه و سیاست مدار ایرانی و رهبر مذهبی-سیاسی دوران بحرانی 1328 تا 1332 بود.

مرتضی مطهری؛ از نظریه پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. او در 11 اردیبهشت1358به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، هدف گلوله یکی از افراد گروه ضاله فرقان قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

 

روایت بازیگر نقش شهید مطهری از «معمای شاه»

 

در «معمای شاه» آنچه در تاریخ خوانده‌ایم و در حافظه داریم را جلوی دوربین می‌بینیم.

 

باشگاه خبرنگاران: رسول توکلی بازیگر و فیلمنامه‌نویس اهل اصفهان است. او که تاکنون تجربه حضور در چند فیلم سینمایی از جمله «چشمان سیاه»، «قصه پریا»، «بانوی کوچک» و... را داشته در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» در نقش شهید مطهری ظاهر شده است. نقشی متفاوت با گریمی سنگین. به همین منظور و با پخش اولین قسمت از این مجموعه تلویزیونی باشگاه خبرنگاران جوان گفتگوی مفصلی را با این بازیگر داشته است، که در ادامه آن را می‌خوانید:
 
 
* احساس خود را از حضور در «معمای شاه» و ایفای نقش شهید مطهری بیان کنید.
 
بعد از نزدیک به 40 سال فعالیت در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون مواجه شدن با پیشنهاد حضور در سریال «معمای شاه» توفیقی است که نصیب من شده است. به دلیل ارتباط ویژه و خاصی که مردم با شهید مطهری داشته و دارند، به علاوه پخش سخنرانی‌های ایشان از رادیو و تلویزیون، ایفای چنین نقشی سخت و ویژه است.
 
 
* برای ایفای این نقش چه مطالعاتی را انجام دادید؟
 
دقت به شخصیت ایشان و تصاویر پخش شده، مطالعه و مصاحبه با دوستان شهید مطهری کمک‌های فراوانی به من کردند.
 
 
* باز‌خورد‌ها در اولین رونمایی از چهره گریم شده شما چگونه بود؟
 
سال گذشته برنامه‌ای به مناسبت درگذشت شهید مطهری در محل زندگی ایشان برگزار شد که قرار شد با هماهنگی مسئولین پروژه، از چهره شهید مطهری رونمایی شود. به همین دلیل من در آنجا خدمت رسیدم و با هنرمندی گریمور و طراح لباس استقبال خوبی از این شخصیت به عمل آمد.
 
 
* ویژگی‌ بارز مجموعه «معمای شاه» به زعم شما چیست؟
 
یکی از ویژگی‌های این سریال پخش آن در صورتی است که هنوز فیلمبرداری کار به اتمام نرسیده است. من به مدیران و آقای ورزی اطمینان دارم و معتقدم که این کار به موقع به پخش می‌رسد. البته 15 الی 20 درصد از سناریوی مربوط به قصه شهید مطهری هنوز باقی مانده است.
 
 
* از قبل با آقای ورزی آشنایی داشتید؟
 
تاکنون با کارگردان‌های متعددی مانند آقای قادری و عیاری کار کرده‌ام. اما آقای ورزی را از دور می‌شناختم. هنگامی که از من دعوت کردند با ادب فراوانی با من برخورد نموده و گفتند که در ابتدای امر باید تست گریمی داشته باشیم که اگر مورد قبول واقع شود، همکاری نهایی شده و کار آن‌ها آغاز می‌شود.
 
 
* همکاری با محمدرضا ورزی چگونه بوده است؟
 
دامنه اطلاعات آقای ورزی از من بیشتر بود. او با فکر کار می‌کند. گروه تحقیقات و پژوهش «معمای شاه» دارای دامنه فعالیت گسترده‌ای هستند. نکته قابل توجه این است کسی که بنا بر خرد جمعی و پتانسیل‌های موجود کار می‌کند، محکوم به موفقیت است. نوع نگاه ورزی بسیار خوب بوده است. داستان «معمای شاه»‌ به شکلی مستند‌گونه روایت می‌شود. سر سکانس‌ها صحبت و بحث داریم و در مورد چگونگی آن‌ها تبادل نظر صورت می‌گیرد.
 
 
* لوکیشن‌هایی که در آن‌ها حضور یافته‌اید، کدامند؟
 
کاخ سعد آباد، کمیته مشترک ساواک. البته بنا به آنچه در سناریو مندرج بوده، حسینه ارشاد و منزل ایشان باقی مانده است.
 
 
* چه نکته‌ای از فعالیت‌های شهید مطهری برای شما جالب بوده است؟
 
از ویژگی‌های بارز شهید مطهری فعالیت در مجله «زن روز» بوده است. هفته‌نامه‌ای که در دهه 50 و با شرایط آن زمان منتشر می‌شده است. اما شهید مطهری یک ستون به خود اختصاص دادند که در آن راجع‌ به حجاب و مباحث خانم‌ها صحبت می‌کردند. در واقع نوع نگرش اسلامی واقعی را در آن ستون هفته‌نامه شاهد بوده‌ایم.
 
 
* گریم شهرام خلج را چطور دیدید؟
 
شهرام خلج چشم برنای کارگردان است. به طوری که او نشان می‌دهد شخصیت انتخابی کارگردان به شکل مورد نظر در آمده یا نه. وی یک نوآوری در شبیه‌سازی را به وجود آورد. البته گروهی که با خلج کار می‌کنند، نیز به صورتی حرفه‌ای و عاشقانه فعالیت می‌کنند. گریم من در «معمای شاه» در حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد.
 
 
* نحوه فعالیت کادر «معمای شاه» و طریقه روایت داستان به چه صورت بوده است؟
 
شهامت متفکر این گروه بی‌نظیر بوده است. ورزی حتی از یک صحنه به راحتی نمی‌گذرد. با توجه به اینکه «معمای شاه» روایت تاریخ معاصر است، باید تمام پتاسیل‌ها در اختیار این پروژه قرار بگیرد تا وقفه‌ای در روایت مهمترین بخش تاریخ معاصر روی ندهد. ناگفته نماند تمام عوامل با جان و دل و صبوری کار کرده و پروژه را پیش می‌برند.
 
 
* پیش‌بینی شما از نحوه بازخورد مخاطبان علی‌الخصوص جوانان از این سریال چیست؟
 
نسل چهارم نسل خاصی است. همیشه نشان داده است که اگر واقعیت‌ها را برایشان بازگو کنیم، به راحتی پذیرای آن خواهند بود. «معمای شاه» برهه‌ای از تاریخ است که اگر جوان‌ها آن را دنبال نکنند، از آن عقب خواهند افتاد. «معمای شاه» ظرافت‌ها و نکته سنجی‌های خاصی دارد. دنیا در مقابل اتفاقات این دوران حیران مانده است.
 
 
* پیشنهاد شما برای تماشاگران این مجموعه تلویزیونی چیست؟
 
دلم روشن است. پیشنهاد می‌کنم بینندگان و مخاطبان این کار را با دقت تماشا کنند و ببینند که تاریخ آن دوره با چه زوایا و تنگنا‌هایی روبرو شده که در نهایت خود را به دوری باطل می‌کشاند.
 
 
* آیا در این مجموعه دوبلوری به جای شما حرف می‌زند؟
 
بله، آقای بیژن علی محمدی در این مجموعه به جای من صحبت می‌کنند.
 
 
* صحبت‌ نهایی خود و جمع‌بندی ‌تان را بفرمایید.
 
مجموعه «معمای شاه» تمام المان‌های لازم را به همراه دارد. آنچه که در قصه خوانده‌ایم و در حافظه داریم را جلوی دوربین می‌بینیم. «معمای شاه» روایتگر تاریخی است که تمام دنیا در مقابل آن زانو زده‌اند.



سیّدروح الله مصطفوی موسوی خمینی؛ اولین رهبر و اولین ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران بود. او از مراجع تقلید شیعه بود که انقلاب 1357 ایران را رهبری کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذاشت.

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

شکرخدا گودرزی

تاریخ و محل تولد: ۱۳۳۹ بروجرد
تخصص: کارگردان، بازیگر، مدرس، منتقد
تحصیلات: لیسانس کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبا( با احراز رتبه اول) و فوق لیسانس کارگردانی از دانشکده تربیت مدرس

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

اجراها: 

نمایش‌ها: 

کارگردانی: 

نمایش”پرواز را به خاطر بسپار“نوشته”مسعود سمیعی“؛ دانشگاه تهران، تالار شهید آوینی؛ ۱۳۷۳

 نمایش”توده هیزم“نوشته”آگوست استریندبرگ“؛ تهران، تالار مولوی؛ ۱۳۷۴

 نمایش”سرود پال سروش“نوشته”سعید شاپوری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۷۵

 نمایش”کیست این پنهان مرا“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۶

 نمایش”ایران“نوشته”حسن باستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۷۷

 نمایش”نیرنگ‌های اسکاپن“نوشته”مولیر“؛ تهران، تالار شهید آوینی، فرهنگسرای بهمن؛ ۱۳۷۷

 نمایش”سوگ مضحکه یادگار زریران“نوشته”حسن باستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۸

 نمایش”خورشید بانو“نوشته”حسن باستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۹

 بازی در نمایش”پستوخانه“به کارگردانی”حمید امجد“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۰

 نمایش”سوگمهر“نوشته”حسن باستانی“؛ اهواز، جشنواره ایران‌ زمین؛ (نمایش تقدیر شده)؛ ۱۳۸۱

 نمایش”اطلسی نو بر شندره کهنه شهرزاد قصه ساز“نوشته”علیرضا نادری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ ۱۳۸۱

 نمایش”غول زنگی قلعه سنگباران”نوشته جمشیدخانیان.تهران.تئاترشهر.تا لارنو۱۳۸۳

 نمایش “استخوان های طلایی”نوشته دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی: تهران.تئاتر شهر. تالار کوچک:۱۳۸۴

 نمایش “حریرسرخ صنوبر”نوشته محمدابراهیمیان:تهران.تئاتر شهر .تالار قشقایی۱۳۸۵

 نمایش”هفت خاج رستم”نوشته یارعلی پورمقدم:تهران.تئاتر شهر.تالار قشقایی۱۳۸۷

 کارگردانی و نویسندگی نمایش بهرام چوبینه :تهران تئاتر شهر تالار قشقایی ۱۳۸۸

 کارگردانی و نویسندگی نمایش خواجه نظام الملک: تهران تئاتر شهر تالار چهار سو ۱۳۹۰

 بازیگری:

 نمایش” زیباترین سکوت”نوشته مسعود سمیعی کارگردان اعظم بروجردی ۱۳۷۳تالارمحراب

 کیست این پنهان مرا.نوشته حسن باستانی به کارگردانی خودم ۱۳۷۶تالارچهارسو

 نمایش “شبی درتهران”نوشته محمدچرمشیر به کارگردانی گلاب آدینه سالن اصلی تئاترشهر۱۳۳۷

 نمایش”حالت چطوره مش رحیم و گلدونه خانوم“به کارگردانی”اسماعیل خلج“؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ ۱۳۸۱

 نمایش”آوای سرخ“به کارگردانی”حسین نصرآبادی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۱

 نمایش”خاطرات هنرپیشه نقش دوم“به کارگردانی”هادی مرزبان“؛ تهران، تالار سنگلج؛ ۱۳۸۲

 نمایش”شرق بوسه“به کارگردانی”مصطفی عبداللهی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار کوچک؛ ۱۳۸۳

 نمایش”ویستک“به کارگردانی”مسعود دلخواه“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۴

 نمایش “هفت نمایش کوتاه”نوشته وکار اسماعیل خلج.تهران.فرهنگسرای هنر۱۳۸۵

 نمایش “ساقی” نوشته و کار امیر دژآکام سالن اصلی تئاتر شهر ۱۳۹۱

 نمایشنامه خوانی:

 کارگردانی نمایشنامه منجی در صبح نمناک در نمایشنامه خوانی آثار زنده یاد اکبر رادی ۱۳۸۸

 بازی درنمایشنامه خوانی”دیدار در دمشق”نوشته وکار محمدابراهیمیان فرهنگسرای دانشجو۱۳۸۶

 بازی در نمایشنامه خوانی” رودکی”نوشته وکار محمدابراهیمیان تئاترشهر ۱۳۸۶

 فعالیت های سینمایی و تلویزیونی:

 بازیگردان.انتخاب بازیگر وبازیگر سریال حلقه سبز کارگردان ابراهیم حاتمی کیاشبکه ۳

 بازیگر فیلم سینمایی جایی برای زندگی محمد بزرگ نیا

 بازیگر سریال شب دهم کارگردان حسن فتحی شبکه۱

 بازیگر سریال همسایه ها کارگردان حسن فتحی شبکه ۱

 بازیگر سریال قصه های شهرک کارگردان بابک محمدی شبکه ۳

 بازیگر فیلم داستانی مسافر سپیده دم کارگردان محمدنیاکانی شبکه ۱

 بازیگر فیلم داستانی مثل یک پروانه کارگردان محمدنیاکانی شبکه۱

 بازیگر فیلم داستانی فسیل زنده کارگردان جواد ارشادشبکه ۳

 بازیگر فیلم سنمایی معبد جان کارگردان محمد درمنش ۱۳۸۷

 بازیگر نقش اول سریال چاه پنجاه به کارگردانی اصغر هاشمی که از سال ۱۳۸۹ در حال تولید است و هنوز ادامه دارد.شبکه اول سیما

 داوری، دبیری، نقد و تدریس:

 دبیری پنجمین و ششمین جشنواره تئاتر کانون های نمایش سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران

 دبیری سه دوره جشنواره فرهنگی هنری( تئاتر)کانون های  دانشگاه آزاد

 داوری در سه دوره از جشنواره‌های تئاتر دانش آموزی شهرستان‌های استان تهران

 داوری اولین جشنواره تئاتر ری

 داوری جشنواره تئاتر نمایش‌های کوتاه منطقه غرب کشور

 داوری جشنواره تئاتر فجر دانشجویی(هیات انتخاب نمایش‌ها)

 داوری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر(بخش خیابانی)۱۳۸۷

 داوری نخستین جشنواره تئاتر شهر اردیبهشت ۱۳۹۱ تهران

 هیات انتخاب دو دوره جشنواره تئاتر بانوان و ۴ دوره جشنواره تئاتر کانون های نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

 منتقد نشریه‌های مختلف فرهنگی، نقد های نمونه:درج سه نقد در روزنامه شرق باری نمایش های:سانتاکروز(کارگردان-هماروستا)چشم اندازی از پل(کارگردان-منیژه محامدی)خواتین پنج قلعه(کارگردان-مریم کاظمی)شبی که راشل خانه را ترک کرد(پریسا مقتدی)

 مدرس دانشکده‌های سوره تهران، اصفهان، دانشکده سینما تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی برای تدریس در شهرستان‌های مختلف از جمله کرج، رشت، انزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، بروجرد و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و اراک و تنکابن

 مدرس در دانشکده‌های سوره تهران و اصفهان ،دانشکده سینما- تئاتر و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

 مدرس در شهرستان‌های مختلف از جمله کرج، رشت، انزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، بروجرد از طرف مرکز هنرهای نمایشی…

 مدرس وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی با برگزاری ورک شاپ در بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار رودکی برای کارگردانان سراسر کشور

 مدرس حوزه هنری در شهرستان های :یزد.قزوین، اصفهان شهر کرد و…

 مدرس در موسسات غیر انتفاعی- کانون سینماگران جوان-رسام هنر و…

 نشرو چاپ:

 انتشار مجموعه شعر رویای خدایان کوچک(نشر افراز ۱۳۸۷)

 انتشار مجموعه شعر کوچ                             (نشر مهیستان ۱۳۸۸)

 انتشار مجموعه شعر می خواهم به کودکی ام باز گردم (نشر مهیستان و برقعی۱۳۸۸)

 انتشار نمایشنامه بهرام چوبینه                    (نشر افراز ۱۳۸۹)

 انتشار نمایشنامه (خواجه نظام الملک))مردی برای تمام فصول ایرانی        (نشر افراز ۱۳۹۰)

 انتشار نمایشنامه ( سیمرغ و سهرورد) نشر نگاه معاصر( زیر چاپ)

 انتشار ( من شاعر کودکی هایم هستم) نشر نگاه معاصر (زیر چاپ)

 عکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاهعکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 عکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

 

عکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 عکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاهعکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 عکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

 

عکس شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 

 

 

بیوگرافی شکرخدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی در سریال معمای شاه

 



 

گپی کوتاه و خواندنی با دکتر شريعتي سريال معماي شاه

 

سعيد داخ،قرار است در فاز دو مجموعه معماي شاه به کارگرداني محمد رضا ورزي، نقش دکتر علي شريعي را بازي کنم.چند سال قبل قرار بود در مجموعه ديگري نقش دکتر علي شريعتي را بازي کنم که کار به مرحله فيلمبرداري نرسيد.

 


سعيد داخ گفت:در مجموعه تلويزيوني معماي شاه به کارگرداني محمدرضا ورزي، نقش دکتر علي شريعتي را بازي مي‌ کنم.

سعيد داخ، بازيگر سينما و تلويزيون درباره وضعيت کاري اش گفت: قرار است در فاز دو مجموعه معماي شاه به کارگرداني محمد رضا ورزي، نقش دکتر علي شريعي را بازي کنم. چند سال قبل قرار بود در مجموعه ديگري نقش دکتر علي شريعتي را بازي کنم که کار به مرحله فيلمبرداري نرسيد.

داخ با اشاره به شباهت هاي چهره اش با دکتر شريعتي تاکيد کرد: به لحاظ فيزيک و ميميک چهره و فرم سرم به گفته خيلي ها به دکتر علي شريعتي شباهت هاي زيادي دارم و براي اينکه بتوانم نقش دکتر شريعتي را بازي کنم نوارهاي سخنراني ايشان را تهيه و گوش مي کنم تا بتوانم طبق لحن و نوع گويش شريعتي در مجموعه معماي شاه، حرف بزنم.

اين بازيگر با اشاره به چالش هاي بازي در نقش هاي تاريخي عنوان کرد: بازي در نقش آدم هاي معروف و مهم تاريخي معاصر با چالش هاي زيادي روبه روست و اگر بازيگر کوچکترين غفلتي در بازي اش انجام دهد با واکنش مخاطبان روبه رو مي شود. تمام تلاشم را انجام مي دهم تا تصوير درستي از دکتر شريعتي در حين بازي ام ارائه کنم.

 

بازیگر نقش «دکتر شریعتی»: کارم خیلی سخت بود

 

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ایفای نقش دکتر شریعتی یکی از موهبت ها و افتخارات بزرگ زندگی من است که نصیب من شد نقش بعضی از شخصیت ها را هر بازیگری دوست دارد ایفا کند.

 

به گزارش مشرق، سعید داخ بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص سریال معمای شاه گفت: من در این سریال دو نقش را ایفا می کنم یکی نقش هندرسون که آن را کامل بازی کردم و از اوایل شروع سریال با گروه «معمای شاه» بودم و در واقع این سریال با نقش من آغاز شد.
 
وی افزود: نقش هندرسون در همان ابتدا به پایان رسید و در فاز بعدی نقش دکتر شریعتی در زندان ایفا کردم.
 
داخ ادامه داد: هندرسون سفیر کبیر آمریکا بود و دکتر شریعتی در روایت تاریخی داستان وارد سریال می شود من سعی خودم را کردم که به بهترین نحو ممکن نقش دکتر شریعتی را ایفا کنم اما در همان ابتدا به صاحبان فیلم گفتم که این نقش سنگین است اما آنها گفتند تو بهترین انتخاب برای ایفای این نقش هستی نقش هندرسون در دهه 40 و نقش دکتر شریعتی در دهه 50 روایت می شود.
 
این بازیگر ادامه داد: با توجه به اینکه فاصله زیادی بین ایفای نقش اول و نقش دوم بود من توانستم از عهده آن بربیایم واگر ایفای هر دو نقش به صورت همزمان بود کار سختی را پیش رو داشتم.
 
داخ عنوان کرد: ایفای نقش دکتر شریعتی یکی از موهبت هایی بود که نصیب من شد نقش بعضی از شخصیت ها را هر بازیگری دوست دارد ایفا کند و به گونه ای برای بازیگران مسئله و دغدغه است نقش دکتر شریعتی یکی از همان نقش هایی بود که دوست داشتم آن را ایفا کنم این را هم باید بگویم  که به لحاظ چهره بسیار به هم شباهت داشتیم به طوری که گریم من تنها 40 دقیقه طول می کشید و به لحاظ شبیه سازی کار چندانی روی صورت من انجام نمی دادند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دکتر شریعتی یکی از شخصیت های تاریخ معاصر است و خیلی از افراد او را دیده اند و بستگان وی در قید حیات هستند ایفای این نقش برای من سخت تر شده بود و حساسیت ها را بیشتر کرده بود.
 
این بازیگر تصریح کرد: امیدوارم «معمای شاه» کار موفقی از آب در بیاید زیرا تمام گروه سعی خود را کرده اند که کاری قابل قبول ارائه دهند اما در نهایت مردم باید قضاوت کنند.
 
 


علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی ایران بود، که در 44سالگی به صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت.


سیدمجتبی میرلوحی؛ معروف به نواب صفوی طلبه بنیان گذار فدائیان اسلام بود که در اول آذر 1334 بازداشت و در 27 دی اعدام شد.

 

نواب صفوی از نقش شهید «نواب صفوی» چه گفت؟ 

 

حسام نواب صفوی گفت: انقدر بازی در نقش شهید «نواب صفوی» برای من سخت و دلهره آور بود که دوست نداشتم اتفاقی برایم بیافتد و این نقش ناتمام بماند.

 

میزان: سریال تاریخی «معمای شاه» با پخش قسمت یازدهم خود، از این هفته شاهد حضور یکی از شخصیت‌های محوری‌اش یعنی شهید نواب صفوی خواهد بود. 
 
این نقش توسط «حسام نواب صفوی» ایفا شده است. بررسی زندگی و تاریخچه مبارزان مذهبی علیه حکومت پهلوی یکی از موضوع‌های محوری این سریال است. 
 
از جمعه این هفته 25 دی ماه، این سریال به روایت ماجراهای مربوط به فدائیان اسلام و شخصیت نواب صفوی خواهد پرداخت.  

به همین مناسبت به گفت و گو با حسام نواب صفوی که ایفاگر نقش شهید نواب صوفی است پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:  

چه شد که نقش شهید نواب صفوی را پذیرفتید؟ 
وقتی "معمای شاه" شروع شد چند نقش به من پیشنهاد شد اما وقتی دیدم در این سریال نقش "شهید نواب صفوی" است به "محمدرضا ورزی" گفتم که دوست دارم این نقش  را بازی کنم چون فکر می کنم هنوز تا به امروز به این شخصیت آنچنان که باید و شاید پرداخته نشده است. دلم می خواهد خودم این نقش را بازی کنم اما جالب است برایتان بگویم که اگر ده سال پیش چنین نقشی به من پیشنهاد می شد نمی توانستم آن را بازی کنم این شخصیت سخت ترین شخصیت زندگی من بود من قبلا نقش "جمال الدین اسدآبادی" را بازی کرده بودم اما نواب صفوی شخصیتی است که 60 سال پیش اعدام شده و خیلی ها او را می شناسند، ترس من فقط بازی این نقش نبود، باید توسط بازیگر و کارگردان این نقش مهندسی می شد که بتوانیم این شخصیت را در بیاوریم چون برای اولین بار بود که می خواست به طور کامل در مورد این شخصیت صحبت شود به خصوص اینکه این شخصیت در ملی شدن صنعت نفت تاثیر زیادی داشت، می خواستیم این موضوع را خوب نشان دهیم باید بگویم که ورزی برای این نقش خیلی زحمت کشید پلان هایی که گرفت واقعا مهندسی شده بود. 


 ایفای نقش شهید «نواب صفوی» برای من سخت و دلهره آور بود/ دوست داشتم این نقش را به پایان برسانم و بعد بمیرم

-  پس خودتان هم برای این نقش خیلی زحمت کشیده اید 
 
بله طبیعتا کار یک بازیگر فقط این نیست که بیاید جلوی دوربین و بازی کند من هر چه که در دانشگاه یاد گرفتم در زندگی روزمره و هرچه که در حقوق یاد گرفتم و به طور کلی هر چه که در وجودم بود را سعی کردم به این نقش منتقل کنم. بازی در این نقش و گریم آن بسیار سنگین بود به طوری که من چند ماه ارتباطم را با دنیای خارج از این نقش قطع کردم و حتی کارهای وکالتیم را به دوستان وکیل دیگرم سپردم تا این نقش را به پایان برسانم چون می دانم این نقش مهمترین نقش زندگی بازیگری من خواهد بود و ماندگار می شود می دانم که نقش حساسی و قضاوتهای زیادی در مورد آن می شود به همین دلیل تمام تلاش خودم را برای این نقش کردم این را هم می خواهم بگویم که در این سریال هیچ مسئله ای تحریف نشده و تمامی اتفاقات بر اساس واقعیات و مستندات روایت می شود حتی ما دادگاه نواب صفوی را از روی پرونده های قدیمی و دفاعیات او به تصویر کشیدیم دفاعیات او به قدری سخت بود که من وقتی آنها را می خواندم با خودم می گفتم که عجب دادگاهی بوده است. یک نکته جالب دیگر که برایتان می خواهم بگویم این است که ایفای این نقش هم زمان شده بود با امتحان جرم شناسی من و من مجبور شدم با همان گریم به دانشگاه بروم و امتحان بدهم. 
 
ایفای نقش شهید «نواب صفوی» برای من سخت و دلهره آور بود/ دوست داشتم این نقش را به پایان برسانم و بعد بمیرم

-  درباره موضوع کلی این سریال کمی برایمان توضیح دهید 
 
سریال "معمای شاه" درباره پهلوی ها ساخته شده می توان گفت "معمای شاه" عظیم ترین سریال بعد از انقلاب است بیشتر شخصیتهای تاریخی از سال 1320 تا 1359 که نقشی در فعالیتهای اجتماعی داشتند در این سریال روایت می شود به نظر من یک بار برای همیشه چنین نقشهایی باید در سریالهای ما روایت می شد واین اتفاق در سریال "معمای شاه" رخ داد همانطور که گفتم تمام اتفاقات بر اساس مستندات روایت می شود. 
 
 ایفای نقش شهید «نواب صفوی» برای من سخت و دلهره آور بود/ دوست داشتم این نقش را به پایان برسانم و بعد بمیرم
 
جالب است برایتان بگویم که یکی از معروفترین دیالوگی که نواب در این سریال دارد این است که می گوید که رو به قطبی می گوید رزم آرا در این مجلس به عنوان خائن ملی شناخته شد اگر ما نبودیم نفت ملی نمی شد ما از این اتفاق نه تنها نادم نیستیم بلکه تا ابد در برابر آیندگان  سربلند هستیم 
 
 
-    در این سالها شما را کمتر روی پرده سینمایی دیده ایم چرا کم کار و یا به عبارتی  گزیده کار شده اید؟ 
 
راستش را بخواهید در این یکی دو سال تمام ذهنیتم را برای ایفای نقش نواب گذاشته بودم تا بتوانم آن را تمام کنم نقش نواب در واقع کوهی بود که در مقابل من قرار گرفت. به لحاظ باز ی و گریم مشکلات زیادی داشت تمام تلاشم را کردم که از عهده آن بربیایم جالب است برایتان بگویم که در قسمتی از سریال 800 نفر از نیروی ارتش در آن سکانس بودند و من واقعا استرس زیادی داشتم در طول این سالها نقشهای زیادی به من پیشنهاد شد اما به دلیل اشتغال بر سر پروژه «معمای شاه» آنها را قبول نکردم. راستش را بخواهید این جور کارها را بی انضباطی هم می دانم من یکی از آرزوهایم این بود که شخصیت نواب تمام شود. 

ایفای نقش شهید «نواب صفوی» برای من سخت و دلهره آور بود/ دوست داشتم این نقش را به پایان برسانم و بعد بمیرم
 
-    در «معمای شاه» قسمتی بوده که برای خودتان ماندگار شود؟ 
 
انقدر بازی در این نقش برای من سخت و دلهره آور بود که دوست نداشتم اتفاقی برایم بیافتد و این نقش ناتمام بماند. یک صحنه ای که برای خودم خیلی مهم بود این بود که ما در قسمتی صحنه تیرباران را داشتیم این قسمت برای من خیلی سخت بود می ترسیدم اتفاقی بیافتد و نتوانم این نقش را به پایان برسانم به همین خاطر خواهش کردم که صحنه ای که قرار است در بدن من چاشنی های گلوله را بگذارند و به من شلیک کنند، آخر از همه گرفته شود تا اگر اتفاقی برایم افتاد و فوت شدم این نقش ناتمام باقی نمانده باشد و به پایان رسانده باشم.

ایفای نقش شهید «نواب صفوی» برای من سخت و دلهره آور بود/ دوست داشتم این نقش را به پایان برسانم و بعد بمیرم


-    آقای صفوی من دیگر سوالی نداریم اگر نکته ای هست بفرمایید؟
نه از شما و مخاطبانتان تشکر می کنم.



امیر عباس هویدا؛ زمان حکومت پهلوی دوم 13 سال نخست وزیر بود که این طولانی ترین ریاست بر دولت در طول تاریخ ایران بوده است.


جعفر شریف امامی؛ در طی دو دوره، نخست وزیر ایران و به مدت 15 سال، رئیس مجلس سنای ایران بود.


شاپور بختیار؛ سیاست مدار ایرانی، دبیرکل حزب ایران، عضو جبهه ملی ایران، از بنیان گذاران نهضت مقاومت ملی پس از کودتای 28 مرداد 1332 و آخرین نخست وزیر ایران، پیش از انقلاب 1357 بود.


فضل الله زاهدی سناتور همدان در مجلس سنا و نخست وزیر ایران در سال های 1332 و 1333 هجری شمسی بوده است. او برای دو حادثه سرشناس تر است: نخست سرکوب و دستگیری شیخ خزعل در آغاز دوران رضاشاه و دوم کودتای 28 مرداد 1332 که در جریان آن، او جای دکتر محمد مصدق را به عنوان نخست وزیر گرفت.


تیمور بختیار؛ نظامی، سیاستمدار و از بنیانگذارانِ ساواک و نخستین رئیس ساواک در حکومت پهلوی بود. در سال 1349، توسط مامورانِ ساواک به قتل رسید.


سپهبد رزم آرا نخست وزیر ایران در سال 1329 بود. نخست وزیری رزم آرا با جنجال نفت همراه بود و او ناگزیر شد لایحهٔ قرارداد گس-گلشائیان را که دولت محمد ساعد به مجلس داده بود پس بگیرد.


مهرداد پهلبد؛ هنرمند و دولت مرد ایرانی است. او از 1343 تا 1357 اولین وزیر فرهنگ و هنر ایران و همسر شاهدخت شمس پهلوی بود.


اردشیر زاهدی؛ وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در آمریکا در دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی بود.


اسدالله خان عَلَم امیر قاینات مشهور به اسدالله علم؛ از مهم ترین چهره های سیاسی دوران محمدرضاشاه پهلوی، بود. او نخست وزیر ایران از سال 1341 تا 1342 و وزیر دربار از سال 1345 تا 56 بود. او در اواخر وزارتش درباره اوضاع نامساعد کشور به شاه هشدار داده بود. علم در روز جمعه 25 فروردین 1357 درگذشت. 


ارنست پرون؛ یکی از نزدیک ترین و صمیمی ترین دوستان محمدرضا شاه پهلوی اهل سوئیس بود و در دوران ولیعهدی با وی به ایران آمد و تا پایان عمر (25 سال) در کنار او ماند. و چه در زمان ولیعهدی و چه پادشاهی محمدرضا انجام برخی ماموریت های شخصی و غیررسمی را برای شاه برعهده داشت.


ژوزف استالین؛ رهبر و سیاست مدار کمونیست شوروی بود که از اواسط دهه 20 تا مرگش در 1953 رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی بود.


سِر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل؛ سیاست مدار و نویسندهٔ بریتانیایی نخست وزیر بریتانیا بود.او در سال 1943 به همراه رزولت و استالین در کنفرانس تهران که هدف کلّی اش توافق در مورد چهرهٔ جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود شرکت کرد.


روح الله خالقی آهنگساز سرود معروف و پرافتخار «ای ایران ای مرز پرُگهر»


عبدالکریم ایادی ارتشبد؛ از دوستان نزدیک محمدرضا شاه پهلوی و پزشک مخصوص دربار بود.


شعبان جعفری؛ مشهور به «شعبون بی مخ» یکی از نام های جنجالی تاریخ معاصر ایران و از بازیگران اصلی کودتای 28 مرداد بود.


کریم پاشا بهادری؛ نامزد فرح بود که پس از مطرح شدن ازدواج او با محمدرضا نامزدیشان بهم خورد. بهادری ارتباطش را با دربار حفظ کرد و در سال 46 رییس دفتر فرح پهلوی شد و به دلیل روابط ویژه اش با فرح، در سیاست ایران نقش موثری داشت.

 

بازیگر نقش رهبری در «معمای شاه» کیست؟ 

 

مراحل فیلم‌برداری سریال «معمای شاه» همچنان ادامه دارد و نقش شخصیت‌های مهم انقلاب در حال فیلم‌برداری است. نقش آیت‌الله خامنه‌ای نیز مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سریالی که بنا دارد زوایای کمتر دیده شده دوران پهلوی و زمینه‌های وقوع انقلاب اسلامی را نشان دهد ضرورت تصویر افراد برجسته آن روزگار اجتناب ناپذیر است.



مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به‌تهیه‌کنندگی علی لدنی و کارگردانی محمدرضا ورزی در 45 قسمت 50دقیقه‌ای در حال تولید است. «معمای شاه»، داستان زندگی محمدرضا پهلوی را در سه مرحله روایت ‌می‌کند. و حالا در بیان تاریخی دوران پهلوی، بخش روحانیت فیلم در شهرک غزالی در حال فیلم‌برداری است.

اما ماجرای کنجکاوی‌برانگیز این سریال بازیگر نقش مقام معظم رهبری است. این برای اولین بار است که در یک سریال نمایشی، نقش آیت‌الله خامنه‌ای بازی می‌شود.

طبق اطلاعات خبرنگار تسنیم، بازیگر این نقش خاص، علیرضا مهران، بازیگر جوان تئاتر و تلویزیون است که چند ماهی است جلوی دوربین رفته است.

بازیگران نقشهای شهید نواب صفوی، شهید مطهری، آیت الله طالقانی، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و روحانیون تأثیرگذار در انقلاب اسلامی هم اکنون در حال ایفای نقش هستند.

علیرضا مهران از هنرمندان پرکار و فعال تئاتر است که طی چند سال اخیر در عرصه تئاتر دینی فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است، او در سال 92 هم برای نمایش «غروب روزهای اول پاییز» در جشنواره تئاتر مقاومت و هم برای نمایش «سیاه غزال» در جشنواره تئاتر آیینی سنتی برگزیده شد.

حضور فعال او در عرصه تئاتر دینی باعث شده که مهران جوایزی را نیز در جشنواره‌های سوره ماه حوزه هنری، جشنواره ملی مقاومت خرمشهر، جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی و... کسب کند.

آخرین نمایش او، نمایش «سکوت سرخ» بود که براساس کتاب مقام معظم رهبری در مورد صلح امام حسن(ع) آماده شده بود. در کارنامه هنری او همکاری با کارگردانان تئاتر و سینما از جمله حمید سمندریان، سیروس مقدم، سامان سالور، محمود عزیزی، سیما تیرانداز، خیرالله تقیانی‌پور و... دیده می‌شود.


منبع : سینماپرس - / ک

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
فیلم| برداشتِ پنبه از غوزه
فیلم| کاربردهای شگفت‌انگیز مسواک‌های دست دوم
فیلم| نرخ جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
فیلم| اشتباهات آشپزی که همه انجام میدن! حواست به این نکات باشه که خیلی مهمه
فیلم| از خواص پرتقال پخته برای سرفه و گلودرد خبر داری؟
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست