آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته میبد با محکوم کردن رژیم پوسیده آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت عالم بزرگ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اظهار داشتند: امروز شاهد اوج ستم در بحرین از سوی حاکمان کوچک، حقیر و مستبد بحرین هستیم که در برابر اکثریت جامعه خودشان ایستاده‌اند.

به گزارش  میبد آدینه، امام‌جمعه میبد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته میبد به بخشی از مهم‌ترین منظومه فکری و شاه‌کلید اندیشه‌های مقام معظم رهبری در سه چهار سال اخیر پرداختند و تصریح کردند: ائمه جماعات، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و مؤسسات روی این منظومه فکری رهبری باید توجه ویژه‌ای کنند.

حضرت آیت‌الله اعرافی تمدن اسلامی را نخستین شاه‌کلید رهبر معظم انقلاب عنوان کردند و گفتند: انقلاب ما به سمت احیا تمدن اسلامی باید حرکت کند.

خطیب جمعه میبد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را دومین منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواندند و افزودند: ما پیشرفتمان را باید بر الگوهای بومی وایمانی استوار کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اقتصاد مقاومتی و کار و تهاجم همه‌جانبه بیگانه را یک واقعیت و تأکید بجای رهبر معظم انقلاب دانستند.

ایشان جبهه مقاومت اسلامی، مردم‌سالاری دینی و نفوذ را سه شاه‌کلید دیگر اندیشه رهبر عظیم الشان انقلاب برشمردند و گفتند: نفوذ همه‌جانبه دشمن، ارکان و استقلال و عظمت کشور را تهدید می‌کند.

حضرت آیت‌الله اعرافی اندیشه ناب امام و صیانت از اندیشه انقلابی و بزرگ امام، دانشگاه اسلامی، حوزه پویا و فعال و مترقی و علوم اسلامی ایرانی را چهار منظومه دیگر رهبر معظم انقلاب دانستند و اظهار داشتند؛ این امر باید با همکاری دانشگاه و حوزه تحقق یابد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه؛ انقلابی بودن را از مهم‌ترین شاه‌کلیدهای منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کردند و اظهار داشتند؛ انقلابی بودن عنصر مهمی است که نباید آن را با تعابیر کوچک کم بشماریم چراکه انقلابی بودن لازمه امروز ماست و در برابر این‌همه دشمنان و تهاجم‌ها باید آگاه، هوشمند، عادل، دانشمند، فعال و پرکار باشیم و روح همه کار ما باید انقلابی باشد.

ایشان بصیرت و شناخت ترفندها و توطئه‌های دشمنان را ضروری خواندند و گفتند: رسانه‌های ما باید با تفسیر درست انقلاب و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب جامعه را به سمت پیشرفت و تعالی هدایت کنند.

امام‌جمعه میبد رشد فزاینده علمی و مهار آسیب‌های اجتماعی را دوازدهم و سیزدهمین شاه‌کلید منظومه فکری رهبر معظم انقلاب برشمرد و تأکید کرد؛ باید روی این محورها بیشتر کار شود.

ملت ایران همواره در کنار ملت مظلوم بحرین خواهد بود

حضرت آیت‌الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات شیوا و صریح خود با محکوم کردن رژیم پوسیده آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت عالم بزرگ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اظهار داشتند: امروز شاهد اوج ستم در بحرین از سوی حاکمان کوچک، حقیر و مستبد بحرین هستیم که در برابر اکثریت جامعه خودشان ایستاده‌اند.

امام‌جمعه میبد با اشاره به یاوه‌گویی‌های حاکمان مستبد بحرین در قبال ایران گفتند: این یاوه‌گویی‌های پوچ به خودتان برمی‌گردد و شما حاکمان ظالم و ستم‌کار و مستبد حتی ارزش پاسخ از سوی نظام اسلامی قدرتمند و مردم‌سالاری مثل ایران را هم ندارید.

خطیب جمعه میبد تصریح کردند: شما و آل سعود حکومت‌های پوشالی بی‌مسئولیت دارید که نه مشروعیت اسلامی و نه مشروعی مردمی دارید و سال‌هاست اکثریت را به بند کشیدید و به مقدسات دینی و علمای دین تعرض کردید و این‌ها هم پرونده زشت تباه و تاریک شماست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه علمای ما و آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تلاش می‌کردند؛ مردم را در مسیر مبارزه صحیح و منطقی حرکت دهند تصریح کردند: با این کار شما همان پیش‌بینی سردار رشید ما محقق خواهد شد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه شما که علما را به بند، نماز جمعه و جماعت را تعطیل، مردم را شکنجه و دهان‌ها را می‌دوزید خاطرنشان کردند؛ این‌همه فساد و قیام علیه ملت خود روزی ملت را علیه شما حاکمان مستبد بحرین که روی خود ایستاده‌اند بیدار خواهد کرد و شما معدوم خواهید شد.

ایشان تصریح کردند: ملت بزرگ ایران در کنار ملت مظلوم عالم و بحرین همواره خواهند بود.

هیچ‌کس نباید در روز قدس در خانه بماند

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود به حضور پررونق مردم مؤمن و شریف میبد در ماه‌های مبارک رمضان در مساجد و راهپیمایی‌های روز قدس اشاره کردند و افزودند: سال‌های قبل شما مردم بزرگوار شهرستان در ماه‌های رمضان مسجدهای پررونق و جمعه‌های باشکوه داشتید؛ در عرصه‌های گوناگون فرهنگی درخشیدید و رشد و تعالی خود را نشان دادید؛ اوج این حضور شما در نماز عید فطر و به‌ویژه در روز قدس به تماشا گذاشته شد.

امام‌جمعه میبد اظهار داشتند: امسال هم همین‌طور است و شما مردم بیدارید؛ جوانان آگاهی هستید و مردمان حزب‌اللهی و انقلابی و مسجدی و مردمی و فعال و پرتلاش هستید که به فضل الهی در جای‌جای شهر و روستا شاهد درخشش انوار اسلام، انقلاب اسلامی و روح معنوی ماه مبارک رمضان بودیم.

خطیب جمعه میبد خاطرنشان کردند: اما پایان این حضور کم‌نظیر شب‌های قدر، عید فطر و خط پایان سیاسی این معرکه بزرگ روز قدس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کردند: قدس امسال باید نشان دهد که ما امت اسلام در برابر دشمنان بیداریم و قدس مظهر اقتدار اسلام، وحدت امت اسلامی و نماد دشمن‌شناسی ملت و ملت‌های اسلامی است.

ایشان افزودند: همه جوانان دختران و پسران و قشرهای گوناگون باید با همه شور و رغبت و شوقی که در مراسم‌های دینی و الهی دارند در این مراسم اجتماعی و سیاسی هم حضور پیدا کنند و به انقلاب امام و رهبری و جبهه مقاومت و انقلابیون جهان و مقاومت اسلامی در روز قدس پاسخ دهند.

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه همه ما در پیشگاه خدا مسئولیم تصریح کردند: هیچ‌کس در روز قدس نباید در خانه‌ها بماند و همه برای بیعت باخدا و رسول خدا، اسلام، پشتیبانی از مقاومت اسلامی و دفع شر دشمنان اصلی جهان اسلام که اسرائیل و صهیونیست‌ها هستند در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند.

امام‌جمعه میبد قدس و رمضان را پشتوانه فرهنگ اسلام و انقلاب خواندند و افزودند: برای اینکه کشور ما مقتدر و امن بماند، دستگاه‌های امنیتی ما در برابر تروریست‌ها و دشمنان بایستند و دستگاه‌های فعال ما در برابر نفوذ و تلاش دشمن که برای درهم پاشیدن فرهنگ ما است بایستند باید در روز قدس حضور چشمگیر داشت.

شاخص‌های قوه قضائیه سالم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تسلیت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر شهید بهشتی معمار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و تبریک هفته قوه قضائیه به همه‌کسانی که در امر قضا در کشور و نقاط گوناگون مملکت تلاش می‌کنند اظهار داشتند: در شهرستان میبد هم از فعالیت‌های دادگستری فرهنگی اجتماعی و ارزشمندی که انجام می‌دهند و فعالیت‌های خوبی که در حوزه خانواده، طلاق و مهار آسیب‌های اجتماعی دارند تشکر می‌کنیم.

قوه قضائیه باید عادل و سالم باشد

ایشان سپس به شاخص‌های قوه قضائیه سالم اشاره کردند و گفتند: نخستین شاخص قوه قضائیه سالم اقتدار و استقلال است.

امام‌جمعه میبد، علمی بودن و هوشمندی را از فقه اسلام و قوانین اسلام و مقررات و شاخص دیگر قوه قضائیه سالم عنوان کردند و گفتند: قوه قضائیه سالم باید از دانش روز مطلع و دانش بالایی برخوردار باشد.

خطیب جمعه میبد افزودند: قوه قضائیه باید بهره‌مند از بهترین ابزار و فناوری‌ها برای کشف جرم، اداره دادگاه و کاهش جرائم برخوردار باشند چراکه ابزارها و فناوری‌های پیشرفته در سرعت و دقت کار بسیار تأثیرگذار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کردند: فساد در قضا از هر فسادی بدتر است و باید با نظارت دقیق از هر خطای سازمانی مصون باشد.

آیت‌الله اعرافی بودجه کافی را یکی دیگر از شاخص‌های قوه قضائیه سالم بیان کردند و افزودند: قوه قضائیه از توانمندی کافی در بودجه باید برخوردار باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه در قوه قضائیه سالم سرعت و دقت باهم جمع است اظهار داشتند: در قوه قضائیه باید از انباشت پرونده‌ها و طولانی شدن مسیر دادرسی پرهیز شود.

ایشان افزودند: قوه قضائیه طبق قانون اساسی باید دید فرهنگی داشته باشد و از جرائم پیشگیری کند و بااطلاع رسانی دقیق به مردم، جامعه را هوشیار کند تا در مسیر جرم قرار نگیرند.

امام‌جمعه میبد با اشاره به اینکه قوه قضائیه متعامل با دستگاه‌های دیگر با دستگاه‌های فرهنگی باید روند فرهنگ کشور را اصلاح کند افزودند: قوه قضائیه باید مورد اعتماد مردم و دارای اعتبار، سالم، عادل، فعال و بدون رودربایستی، مسائلی که رخ می‌دهد؛ بدون ملاحظه جناح، قشر، طبقه و موقعیت عادلانه اقدام کند.

خطیب جمعه میبد با اشاره به موج نجومی حقوق در سطح مسئولین رده‌بالای کشور به بیانات رهبر معظم انقلاب استناد کردند و گفتند: در مسئله حقوق رهبری فرمودند؛ روال عادی اداری ما این نیست؛ اما این استثنا هم در هر جا باشد بد است.

ایشان بابیان اینکه وقتی آدم به خانه نیازمندان می‌رود تمام وجود او غرق در شرمساری می‌شود و این بیکاری و مشکلات که در جامعه وجود دارد تصریح کردند: اینکه کسانی جرئت کنند به هر بهانه‌ای ارقام نجومی در اختیار بگیرند قابل‌تحمل نیست.

قوه قضائیه باید پشتوانه عدالت باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند: همان‌طور که دولت هم اعلام کرده است؛ انتظار داریم قوه قضائیه و دولت باید پشتوانه عدالت باشند و بدون ملاحظه با افراد برخورد کنند.

خطیب جمعه میبد بابیان اینکه نا عدالتی در حقوق و پرداخت‌ها یکی از مظاهر نا عدالتی و بد در جامعه است خاطرنشان کردند: البته مسئولین و انسان‌های دلسوز هم کم نیستند و جامعه این بی‌عدالتی را قبول نمی‌کند و مسئولین باید پیش‌قدم باشند و کمتر دریافت کنند.

بااین‌همه معادن نباید عقب‌ماندگی اقتصادی داشته باشیم

امام‌جمعه میبد با تبریک روز صنعت و معدن به صنعتگران و متصدیان امور صنعت و معدن تأکید کردند: معادن در کشور ما جایگاه مهمی دارد و کشور ما سرشار از معادن عظیم انرژی‌ها و معادن است و نباید با این معادن عقب ماندی اقتصادی داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی افزودند: صنعت و معدن ما باید با رعایت محیط‌زیست استحصال و با رویکرد اقتصاد مقاومتی و بر اساس عدالت تقسیم و واگذار شود و به مردم بومی پیرامون خود هم توجه کنند.

خطیب جمعه میبد بر پرهیز از هرگونه خام فروشی معادن تأکید کردند و گفتند: باید از طریق دستگاه‌های پیشرفته معادن را استحصال کنیم تا مثل نفت که خام فروشی می‌شود و کشورهای دیگر آن را فراوری و سپس چند برابر به خود ما می‌فروشند جلوگیری کنیم.

راه‌حل عبور از رکود اقتصاد و تعطیلی صنایع رویکرد درون‌زا و اقتصاد مقاومتی است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با ابراز تأسف از رکود و تعطیلی بخشی از صنعت کشور گفتند: راه‌حل عبور از این رکود اقتصادی و تعطیلی صنایع، رویکرد درون‌زا و خودجوش اقتصاد مقاومتی، فعالیت مردم و ایجاد بستر برای فعالیت‌های گسترده مردم است.

مهار آسیب‌های اجتماعی بیداری عمومی می‌طلبد

امام‌جمعه میبد در بخش دیگر از بیانات خود به آسیب‌های اجتماعی از نگاه مقام معظم رهبری پرداختند و اظهار داشتند: در حوزه آسیب‌های اجتماعی رهبری تأکید بسیاری دارند و در وزارت کشور و شورای انقلاب فرهنگی هم به آن پرداخته‌شده است.

ده میلیون حاشیه‌نشینی یعنی غوطه‌ور شدن در فقر و فساد

ایشان بابیان اینکه حجم بالای آسیب‌های اجتماعی به حدی است که بیداری عمومی را می‌طلبد تصریح کردند: مسئولان ما باید با عنایت کامل توجه کنند که در کشور ما قریب ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد و این یعنی غوطه‌ور بودن در فقر، فلاکت و فساد در کنار شهرهای بزرگ.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به حجم عظیم بیکاری آن‌هم در میان افراد دارای سواد و تحصیلات علمی، بیکاری را موجب پدید آمدن انواع فساد خواندند و افزودند: در کنار این پدیده، قریب ۵۰۰ هزار نفر زندانی داریم که هر زندانی یک خانواده را درگیر می‌کند و باید برای رهایی این زندانیان تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

خطیب جمعه میبد فقر و فاصله طبقاتی را چهارمین آسیب مهم اجتماعی دانستند و گفتند: به‌رغم فعالیت مؤسسات خیریه، کمیته امداد، بهزیستی و مردم باز شاهد فقر هستیم که انواع مفاسد روحی، روانی و اجتماعی ایجاد می‌کند.

امروز خانواده‌های ما در حال فروپاشی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه امروز به علت مسائل مختلف، خانواده‌های ما در حال فروپاشی است تصریح کردند: دل آدم به درد میاید وقتی‌که می‌بیند سن دختران از ۳۰ سال گذشته و در خانه‌ها مانده‌اند و به علت مهریه‌های سنگین و بی‌حساب‌وکتاب در ازدواج تأخیر افتاده است و مقوله طلاق در حال رشد است.

امام‌جمعه میبد فروپاشی ارزش‌های درون خانواده و تهی شدن خانواده‌ها از الگوی اخلاق، معنویت، ارزش‌های دینی و اسلامی را یکی از آسیب‌های اجتماعی بیان کردند و افزودند: فضای مجازی و انواع ابزارهایی که آمده، ذهن و ضمیر بچه‌ها را به سمت دیگری می‌برد.

مسئولین نباید حجاب و عفاف را کم بشمارند

خطیب جمعه میبد با تأکید بر اینکه مفاسد اجتماعی در حوزه حجاب، عفاف و امثال آن‌ها بسیار مهم است تصریح کردند: مسئولین، دستگاه‌های فرهنگی و مردم نباید این مسئله را کم بشمارند چراکه مسائل اخلاقی، فردی و پاک‌دامنی با صد آسیب دیگر گره‌خورده است.

مسئولین نیاز امروز جوانان را در دستور کار قرار دهند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه همه ما در برابر این آسیب‌ها مسئولیم خاطرنشان کردند: باید شهر و جامعه خودتان را حفظ و نیاز جوان و نسل امروز که کار، مسکن، اشتغال، نشاط و سلامت روحی و روانی است در دستور کار همه ما باشد.

مناسبت

آیت‌الله اعرافی شهادت شهید بهشتی ویارانش و همچنین درگذشت سربازان جان‌باخته‌ای که در حادثه تلخ تصادف به لقاء خداوند شتافتند را تسلیت گفتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا