به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب، همايش آموزشي نقش بانوان در مديريت مصرف آب و تجليل از مشتركين كم مصرف با حضور ملازينلي مشاور اطلاع رساني و روابط عمومي استاندار،خامسي مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری ،نجفي مشاور فرماندار در امور بانوان ،جعفري معاون سياسي فرماندار، اسلامي مدير عامل شركت آبفا و جمعي ديگر از مديران و معاونين به ميزباني شركت آب و فاضلاب در محل سالن شهيد عباسپور برگزار شد .

به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب، همايش آموزشي نقش بانوان در مديريت مصرف آب و تجليل از مشتركين كم مصرف با حضور ملازينلي مشاور اطلاع رساني و روابط عمومي استاندار،خامسي مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری ،نجفي مشاور فرماندار در امور بانوان ،جعفري معاون سياسي فرماندار، اسلامي مدير عامل شركت آبفا و جمعي ديگر از مديران و معاونين به ميزباني شركت آب و فاضلاب در محل سالن شهيد عباسپور برگزار شد .

مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد در اين همايش گفت : استان يزد در يك اقليم خشك واقع شده است كه از مشخصه هاي آن كم آبي ، تبخير زياد ، تابستان گرم ، زمستان سرد و ... است .

اسلامي با بيان اين كه استان ما در شرايط نرمال كم باران ترين استان كشور است افزود : ميزان بارندگي استان يزد در طول سال 100 میلیمتر و در شهر یزد 60 میلیمتر است كه در سال آبی 95-94 اين ميزان در استان 40 درصد و در شهر يزد 70 درصد كاهش يافته است .

وي اظهارداشت : بارندگي زماني مؤثر است كه به صورت روان آب جاري شود در غير اين صورت ارزشي براي تغذيه منابع آب زيرزميني نخواهد داشت .

وي با اشاره به اين كه در جامعه ي ما  برنامه ريزي مناسبي براي مصرف آب وجود ندارد خاطرنشان كرد : خشكسالي در استان ما بحث امروز و ديروز نيست اما نوع مصارف گذشته و امروز متفاوت است ، در گذشته در روستا هايك قنات تمام نيازهاي يك روستا حتي اشتغال و اقتصاد آن ها را پوشش مي داد اما امروزه در همان روستا ها چندين برابر به نياز آبي افزوده شده است .

وي با بيان اين كه حجم آب هاي زيرزميني به شدت در حال كاهش است افزود : در استان ما حدود 800 ميليون متر مكعب ورودي به سفره ها داريم و يك ميليون و 100 متر مكعب برداشت يعني سالانه 300 ميليون مترمكعب آب (3.5 الي 4 برابر بيش از آنچه حقمان است) از منابع برداشت مي شود .

مدير عامل آبفا اظهارداشت : به مرور زمان آب منابع زيرزميني ديگر قابل شرب نيست و به جاي آب شيرين آب شور برداشت مي شود و اگر اين نحوه ي برداشت ادامه يابد بيش از ده سال ديگر ، امكان برداشت آب از سفره هاي زيرزميني براي شرب و بهداشت وجود نخواهد داشت .

اسلامي ادامه داد :  انتقال آب از خارج از حوزه ي يزد با تنش اجتماعي، سياسي و امنيتي همراه است و به سادگي نمي توان آب را منتقل كرد چرا كه اصولاً كل كشور با كمبود آب مواجه است .

وي افزود : در مناطق ييلاقي يزد سرمايه هاي عظيمي مانند درختان تنومند گردو ، بادام و ... خشك شده است و در شهر هم اگر چه خيايان ها گسترش مي يابند و لي اگر آب نباشد سرسبزي و زيبايي هم نيست و ديگر زندگي در شهر ارزش ندارد .

وي طبق آمار كشوري ايران را يكي از مسرف ترين كشور هاي جهان از لحاظ اقتصادي معرفي كرد و گفت : در ايران 20 درصد از نان ، 30 تا 50 درصد از ميوه و سبزي و هم چنين 10 درصد از برنجي كه در اختيار ما قرار مي گيرد به عنوان ضايعات دور ريخته مي شود .

مدير عامل آبفا بيان كرد : بانوان نقش مؤثري در گسترش فرهنگ مديريت مصرف دارند چرا كه پروش دهنده فرزنداني هستند كه خود در آينده مسئولست خانواده را برعهده دارند .

اسلامي با اشاره به نام گذاري سال جاري به سال اقتصاد مقاومتي اظهارداشت : يكي از راه هاي اجراي اقتصاد مقاومتي اسراف نكردن است چرا كه طبق آمار جهاني به ازاي 35 ميليون تن غذايي كه دور ريخته مي شود 15 ميليون نفر مي توانند تامين غذا كنند و زندگي خوبي داشته باشند .

وي دقت نظر در مصرف آب را از وظايف مهم شهروندان دانست و گفت : بيايد از حق آب نسل هاي آينده محافظت كنيم .

وي مصرف آب در استان را غير متعارف عنوان كرد و افزود : در فصل تابستان ميانگين توليد آب در استان 380 تا 400 ليتر يعني دو برابر نياز است .

وي خاطرنشان كرد: صرفه جويي در تمام ابعاد و نياز ها از جمله در وقت، خوراك، پوشاك، سخن گفتن و ... جمله ضروري است اما در آب از اهميت بيشتري برخوردار است .

مدير عامل آبفا در پايان گفت : همه ي ما بايد معلماني باشيم كه نگذاريم جامعه به اسراف گرايي روي بياورد چرا كه اسراف نياز مي آورد و دستمان به سوي ديگران دراز مي شود .

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری یزد در اين همايش گفت: بانوان علاوه بر اينكه خودشان مي توانند با مصرف صحيح آب در اين امر تاثير گذار باشند  نقش مهمي در انتقال فرهنگ صرفه جويي به نسل هاي بعدي بر عهده دارند .

فخرالسادات خامسی هامانه اظهار داشت : رییس سازمان محیط زیست، زنان را پرچم دار انقلاب مبارزه با بحران آب دانسته است که این گفته به درستی اهمیت جایگاه زنان در مدیریت مصرف را تبیین می کند.

وي افزود: خوشبختانه  استان یزد از نگاره های ذهنی، پشتوانه های غنی وجایگاه بالای اندیشه های مذهبی و دینی در خانواده ها درخصوص مصرف بهینه آب برخوردار است كه به نسل هاي آينده منتقل مي شود .

وی ادامه داد : یزد به عنوان شهر قنات ، قنوت و قناعت شناخته می شود که به معنای این است که پیشینیان ما به درستی و با سختکوشی آب را از دل زمین به سطح زمین می آوردند ، شکرگزار بوده و با قناعت و ساده زیستی مصرف آب را مدیریت می کردند.

خامسی هامانه با اشاره به نامگذاری امسال به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل " گفت : اقتصاد مقاومتی یک مسئولیت دینی و اجتماعی برای هر یک از افراد جامعه  است و معنایی جز مدیریت صحیح مصرف ندارد.

وی نقش زنان در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را  رهرو بودن ، رهجو بودن و راهبری دانست و بیان کرد : رهرو بودن یعنی اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشیم ، رهجو یعنی مسیر اقتصاد مقاومتی را بشناسیم ، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم و تهدیدهای این مسیر را بررسی کنیم


مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری اظهار داشت : زنان به عنوان مديران اصلي خانه بايد زبان ارتباط با فرزندان را بلد باشيم .

وی در پایان سخنان گفت : نگاهمان به حوزه آب بايد آينده نگرانه و مسئوليت گرايانه باشد چرا كه مسئوليت آينده فرزندان را بر عهده داريم .

در اين همايش پاكدل مدير دفتر مديريت مصرف و كاهش آب بدون درآمد شركت آبفا در خصوص وضعيت آب استان ، دلايل اهميت آب ، دلايل تبديل شدن آب به چالش عمده جهان ،ميزان بارندگي،را هكار هاي صرفه جويي،وسايل كاهنده مصرف و ... توضيحاتي ارائه داد .

گفتنی است در پایان این همایش از تعدادی از بانوان استان در حوزه مدیریت صحیح مصرف آب با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد .

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا