مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به دنبال دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در بندر سوچی، از احتمال تغییر در رویکرد آنکارا در قبال سوریه خبر داد. 

 
به گزارش ایرنا، تارنمای خبری تحلیلی 24 روز جمعه با طرح این سئوال که بعد از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و روسیه، ترکیه راه گفت و گو با بشار اسد را نیز هموار می کند؟ اقدام به انتشار اظهارات چاوش اوغلو در بندر سوپی در گفت و گو با خبرنگاران کرده است.
 
بنابر این گزارش، چاوش اوغلو تاکید کرد، ترکیه خواهان راه حل سیاسی در سوریه است و دیدگاه های متفاوت در مورد سرنوشت بشار اسد را نیز می تواند گفت و گو کند. 

چاوش اوغلو به دنبال دیدار با لاوروف به خبرنگاران ترک همراه خود گفت: ترکیه و روسیه مصمم هستند روابط خود را به سطح پیش از سقوط جنگنده روسی و حتی به بیشتر از آن برسانند. 

به گزارش 24، چاوش اوغلو با دادن این پیام که بعد از شروع روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و روسیه، روند عادی سازی روابط با بشار اسد نیز می تواند شروع شود، گفت: راه حل سیاسی، بهترین راه حل است. ما در خصوص ماندن و یا ادامه اقتدار بشار اسد نظرات متفاوت داشتیم. دشوار است که بگوئیم هنوز هم به همان فکر هستیم. ما می توانیم نظرات متفاوت را نیز گفت و گو کنیم. با توجه به اینکه دوباره به سر میز گفت و گو بازگشته ایم، می توان هر نظری را گفت و گو کرد. 

چاوش اوغلو در مورد دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین پیش از نشست سران گروه 20 در مرداد ماه آینده در چین نیز گفت: براساس نظم پیشین در مناسبات دو کشور، نوبت اردوغان است که به مسکو سفر کند. در این راستا گفت و گوهایی بین دو طرف انجام خواهد شد تا مقدمات این سفر فراهم شود. 

به رغم این، چاوش اوغلو از اظهار نظر صریح در خصوص احتمال تغییر رویکرد آنکارا در قبال دولت دمشق سخنی به میان نیاورد. 

ترکیه در حدود شش سال گذشته با حمایت از گروه های معارض سوری، دشمنی آشکاری را با دولت بشار اسد دنبال کرده است. 

این سیاست به ویژه در یکی دو سال اخیر که این کشور با موجی از حملات تروریستی داعش در خاک ترکیه روبه رو شده، با انتقادات و مخالفت های تند احزاب سیاسی ترکیه مواجه شده و به ویژه حزب جمهوریخواه خلق، بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه و برخی از ژنرال های بازنشسته ارتش خواهان تغییر رویکرد ترکیه و گفت و گو با بشار اسد برای مبارزه موثر با تروریسم شده اند. 

ترکیه به ویژه بعد از برکناری احمد داوداوغلو از مقام نخست وزیری و روی کار آمدن دولت بینالی یلدریم، خیز تامل انگیزی را در سیاست خارجی خود برداشته و یلدریم نیز به دفعات تاکید کرده است که قصد دارند شمار دشمنان را کاهش و شمار دوستان ترکیه را افزایش دهند. 

شروع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بعد از یک وقفه نبود روابط دیپلماتیک بین دو طرف و دلجویی از روسیه بابت سرنگونی جنگنده آن کشور در مرز سوریه اولین گامهای دولت جدید در این راستا به رهبری اردوغان است. 

همسو با شروع این روند، گمانه زنی هایی نیز در خصوص احتمال رویکرد ترکیه در بحران سوریه در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه به گوش می رسد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا