یزدفردامعاون عمرانی استانداری و رمضانی شهردار منطقه دو و رئیس سازمان نطام مهندسی و مدیر عامل آتش نشانی الان در محل ریزش ساختمانی که بصورت خلاف در حال ساخت بود حاصر شدند و به پیگیری حادثه پرداختند. 

حصور ماموران نیروی انتظامی در محل حادثه برای کنترل اوضاع مشهود و قابل تقدیر هست.

دهها سرباز و مامور نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و امداد گرانی آتش نشانی در گرمای ظهر رمضان در تیر ماه با دهان روزه مشغول کار و عرق ریختن هستند تا کارگر زیر آوار مانده را بیرون بیاورند.
زیر آفتاب تند و بی امان نیمه تیرماه در کنار میلگردها و بتن های ریزش کرده کار کردن خیلی مشکل است
خسته نباشید به تمام نیروهای حاضر در صحنه و سربازی که از بس صبح تابحال در محله حادثه ایستاده بود

اگر زلزله بیاید!؟
آفتاب. گرما. رمضان. تیرماه. آوار. دیگر هیچ(۱)
هفت ساعت از ریزش سقف تازه بتن ریزی شده گذشته است و دهها نیرو همراه با چندین دستگاه ماشین های سبگ و سنگین در این گرما با همه وجود زحمت کشیده اند و اما هنوز کارگر زیر آوار مانده در زیر خروارها بتن و آرماتور مدفون است.
عاقبت پس از ساعت ها تلاش بیهوده، جرثقیل ضعیف و کوچک صحنه را تخلیه کرد و لودری محوطه ورودی را تخلیه و تسطیح کرد تا جراثقیل شصت تنی بتواند جایی برای پارک داشته باشد.
بیش از دو ساعت روی پا در کنار صحنه و زیر سایه درخت ایستادن هم امانمان را بریده بود، و بیچاره نیروها و مامورانی که مجبور بودند خیلی بیشتر در زیر آفتاب، هم بایستند و هم تلاش کنند.
شاید اگر یکنفر زیر آوار نمانده بود و ساختمان در کنار خیابان اصلی شهر خراب نشده بود، عمق و ابعاد حادثه اینقدر مورد توجه قرار نمی گرفت و اما آیا این آخرین ساختمانی است که بصورت خلاف دارد در یزد ساخته می شود!؟

منصوری توفان ۳:
صد متر پایین تر این ساختمان به طرف صفاییه اول کوچه بیست و پنج هم یک ساختمان سه طبقه بدون مجوز با همین شرایط در حال ساخت است عوامل شهرداری هم در این کار دست دارند وبا درب بسته کامیون شهرداری نخاله های آنها را جابجا می کند!!!!

مهندس عبدالرضا زاده توفان ۱:
یک ساختمان در دست احداث در شهر یزد فرو ریخت و یک نفر زیر آوار ماند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بر اثر ریزش ساختمان چهار ظبقه در خیابان آیت ا... کاشانی یزد، تردد در این خیابان ساعت ها با مشکل مواجه شد و با وجود گذشت چندین ساعت از حادثه همچنان ماموران امدادی در حال برداشت آوار برای نجات مصدوم حادثه هستند.
مسئول تیم نظارت مضاعف سازمان که در ساعت اول حادثه از محل بازدید کرده در گزارش خود اشاره کرده است که ساختمان اسکلت بتنی در زمینی به وسعت بیش از 300 متر مربع در چهار سقف در حال احداث بوده که دوسقف آن کاملا فروریخته و دو سقف دیگر نیز قابل مرمت نبوده است.
به گفته وی علاوه بر طراحی ضعیف، اجرا نیز ضعیف بوده و پروانه ساختمان برای دو طبقه و با اسکلت فلزی بوده که مالک خودسرانه آن را عوض و به صورت اسکلت بتنی تبدیل به چهار سقف نموده است در این گزارش اضافه شده داربست های زیر طبقات نیز نمی باست پیش از موعد جمع آوری می شد که متاسفانه این اقدام صورت گرفته و سقف فرو ریخته است.
به گفته مهندس علوی چون ساختمان به حالت پانچ فرو ریخته، این وضع نمایشگر ضعیف بودن تیر و ستون ها می باشد.
گفتنی است گزارش های مهندس ناظر پروژه از بهمن سال گذشته در چند مرحله به مبادی مربوطه ارسال شده که در آنها موارد یاد شده منعکس گردیده است.

اگر زلزله بیاید!؟
آفتاب. گرما.رمضان. تیرماه. آوار. دیگر هیچ(۲)ناظر پروژه تخلف پیمانکار و مجری طرح را گزارش می کند و مجری و صاحب کار بی اعتناء به این گزارش، بکار خود ادامه می دهند، تا طبق روال مرسوم، پس از سقف ریزی و پایان کار جریمه خلافی را پرداخت کنند و قضیه تخلف مثل صدها مورد مشابه دیگر فیصله یافته و قانونی شود، از ساعت دوازده شب تا چهار صبح مدام بونکرهای بتن خیابان های شهر را با غرش خود طی کرده و می آیند و کارگران مهاجر چند صد متر بتون ریزی شبانه در جنب خیابان اصلی شهر انجام می دهند و هیچکس هم از کارشان ممانعت نمی کند و نمی گوید و نمی پرسد با کدام مجوز و.پروانه در نیمه شب رمضان آسایش و آرامش مردم و همسایه ها را بهم میزنید و کار می کنید؟
دهانه دوازده متری و میلگردهای ضعیف و بست های قفل نشده و جدا از هم و بتن ریزی زیاد و شتاب زده؛ و ساعتی پس از بتن ریزی، سقف بدلیل سنگینی یکدفعه جلو می کشد و جدا از وارد آوردن خسارت های مالی شدید، کارگر مهاجری از اهالی شهر کرد در زیر آوار باقی می ماند و هنوز مشخص نیست که این ریزش چه آسیب هایی به مسجد اتابکی که در جوار ساختمان تخریب شده قرار دارد وارد آمده است!
براستی اگر خدای ناکرده زلزله کوچکی در بزد بیاید چند درصد از ساختمانهای بزرگ و مجتمع های آپارتمانی که با نظارت ناظران ساخته شده اند، در مقابله موج زلزله مقاومت خواهند کرد!؟ و آیا وسعت عمق فاجعه زلزله در پس از زلزه خواهد بود!؟
نیروهای امدادی خیلی در این گرما زحمت کشیدند و اما متاسفانه امتحان خوبی پس ندادند، مدیریت بحران در این حادثه خیلی ضعیف بود!

اگر زلزله بیاید!؟
آفتاب. گرما.رمضان. تیرماه. آوار. دیگر هیچ(۳)
صبح تابحال بخشی از خیابان کاشانی درگیر ترافیک شدید است، راه روبروی ساختمان ریزش کرده را ماموران راهنمایی و رانندگی مسدود کرده اند و اتومبیل ها و.بخصوص اتوبوس های واحد و مسافران در این گرما سخت دچار مشکلات مضاعفی شده اند؛ و خسارت و زیانهای وارد آمده به افکار عمومی را نمی توان به این راحتی سنجید.
فعالیت جستجو زیر آفتاب تندی که اینک بالای پنجاه درجه باشد با اصافه شدن دو جراثقیل بزرگ برای یافتن فرد زیر آوار مانده همچنان ادامه دارد و اما یعنی ممکن است در این گرما و زیر آوار بتون و میلگرد آن کارگر زنده مانده باشد!؟
اگر کارگری در زیر آوار نمانده بود، شاید که هیچوقت عمق حادثه ای که بیانگر یک فاجعه است، اینگونه مشخص نمی شد؛ و.مالک خیلی راحت و کم کم رد خرابکاریها را پاک و ساخت را با حوصله بیشتری تخریب می کرد.
یکی از افراد سر صحنه ، ظهر می گفت که اگر صبح تابحال با چند ین دستگاه هوابرش و تعداد زیادی کارگر بجان این میلگردها افتاده بودند، الان کل ساختمان جابجا شده بود و حال حرفش چقدر منطقی و علمی بود را نمی دانیم و اما می دانیم که ساعات زیادی در پیش چشم مردم صرف بیرون آوردن فرد گرفتار در زیر آوار ,شده است و اما اگر زلزله بیاید، آیا می توان امیدی به از زیر آوار بیرون آمدن در آوار ماندگان داشت!؟

مهندس کوچک زاده توفان ۴:
حال که بحث زلزله ومدیریت بحران راپیش کشیدید لازم است که بعرض برسانم که چند روز بعد از زلزله بم بادانشجویان از انجا بازدید داشتیم عمده شهر تخریب شده بود اعم از بناهای خشتی واکثر بناهای بی کیفیت جدید بنای باکیفیت شعبه بانک ملی فعال بود تصور کنید اگر خدای نخواسته زلزله متوسط در شهر یزد بااین بافت تاریخی وسیع واسیب پذیر وانبوه بنا های بی کیفیت جدید اتعاق بیفتد چه فاجعه ای رخ داد وایا نباید علاج واقعه راقبل از وفوع نمود یک چهارم سطح محدوده شهر یزد فرسوده وبی کیفیت است به اضافه بناها بی کیفیت دربخش جدید که مجموع بالع بر دو سوم سطح شهر خواهد بود که واقعا هشدار دهنده است می توان با برنامه ریزی بلند مدت بطور اصولی نوسازی باکیفیت وباهویت فرهنگی را شروع کرد که دراینده دور شاهد شهری قابل قبول ومطلوب باشیم ازرشد بی رویه جلوگیری نموده و اشتغال فراوان در بیش از سیصد شغل راایجاد ورکود رابه رونق مبدل سازیم انشا الله.......

اتابکی توفان ۱:
سلام چند وقتي ايست كه دريزد ساخت ساختمان با دهانه هاي هشت متر به بالا شروع شده است اما بايد دقت داشت كه زدن اين دهانه هاي عريض كاري بسيار مشكل وحساس ميباشد چون در حالت معمولي وسقف تيرچه (دهنه شش متري) هرمتر مربع ١٥٠تا ١٨٠كيلو وزن سقف ميباشد اما در دهنه عريض بستگي به عرض دهنه ٣٥٠تا ٤٠٠كيلو وزن هر مترمربع سقف است بنابراين هيچوقت جكهاي كه سقف تيرچه را نگه ميدارد نمي تواند اين سقف را نگه دارد وبايد از اسكافولد استفاده شود كه تقريبا كار خرپا را انجام ميدهداين دهنه حدود دوازده متر است وبا توجه به عكسها مشكل ديگه اينكه كلفتي سقف اينجور كه در عكسها ديده ميشود تقريبا سي سانت وبدون تير اجرا شده است كه پيمانكارها كه متري كار را برميدارند براي پايين اوردن هزينه وبردن سود بيشتر اينها را حذف ميكنن مثلا حذف تير اگر اشتباه نكنم متري ١٥كيلو صرفه جوي ميشود ونزدنش ضريب ايمني را خيلي وحشتناك پايين مياوردكه كلفتي سقف درصورت زدن تيرها هم بايد بايد شصت تا هشتاد سانت باشد توضيح اينكه به مسجد آسيبي وارد نشده دليل ان هم اين بوده كه چون بتون ريزي از عقب ملك انجام ميشده رانش سقف از عقب به طرف خيابان شروع شده وچون بدون تير اجرا شده تمام سقف به طرف جلو ووسط ريزش ميكند بهرحال خداوند روح ان كارگر زحمت كش رادراين ماه عزيز قرين رحمت كند

 

ساختمان از,طرف  کوچه!!!!

در رابطه با ریزش ساختمان چه کسی یا چه کسانی مقصرند!؟
طراح و مهندس و نقشه کش ساختمان!؟



مالک که بدون پروانه و مجوز می خواسته دو طبقه دیگر بصورت خلاف اضافه بسازد!؟
پیمانکار که از مصالح با کیفیت پایین استفاده کرده!؟
ماموران اجراییات شهرداری که از ادامه ساخت و ساز خلاف جلوگیری نکردند!؟
آیا این آخرین سازه و ساختمان در دست ساخت بود که بصورت خلاف مقررات و قانون در یزد ساخته می شد!؟

چه راحت می شود حتی در کنار خیلی اصلی شهر با خیال راحت سازه خلاف قانون و مقررات ساخت و با اهمال قصور و در پی یک حادثه شهر را بهم ریخت!
ریزش ساختمان در حال ساخت چقدر از وقت و زمان نیروهای دولتی را گرفته و چقدر وقت و انرژی مردم را در این گرما بهدر داده است!؟

دوستی پیام داده:
شاید شما خیلی پرتوقع باشید
ساختمانی با همین شرایط ابتدای خیابان مطهری و درست روبروی شهرداری مرکز در دست احداث هست،
بپرسید اقدامات شهرداری در این خصوص چه بوده است!!؟

دوستی پیام داده:
با سلام و عرض و ادب و احترام .جناب شوق وقتی سازمان نظام مهندسی بدون سابقه نظارت کارهای بتنی و مدرک معتبر دانشگاهی به هر کسی پروانه اشتعال میدهند همین است .بفرمایید آقای کشفی پور مدرک دانشگاهیان را از کدام دانشگاه گرفتند و مدرک سازه شان را از کجا گرفتند که نظارت سازه بتنی دارند؟
پاسخگو سازمان نظام مهندسی باید باشد اینکه ناطر مکاتبه میکند و کار به امان خدا همین است ارادتمندم

اعضای شورای شهر چه می گویند!؟
نزدیک چهارده ساعت از حادثه ریزش ساختمان چهار طبقه در خیابان کاشانی و زیر آوار رفتن یک کارگر و پیش آمدن مشکلات عدیده برای مردمی که مسیرشان خیابان کاشانی است گذشته است و اما تا ساعت چهارده که هیچکدام از سیزده عضو شورای شهر را در محل حادثه ندیدیم و هنوز هم نمی دانیم کدامیک از اعضای شورای شهر و کی به بازدید محل حادثه رفته و در رابطه با حادثه چه گفته اند؟!!!

هنوزم خیابان آیت الله کاشانی مسدود است وهنوز هم با بیل مکانیکی افراد مشغولند. اگر این ساختمان بعد از اتمام بر سر کسبه ومشتریان خراب می شد با این تجهیزات چند نفر نابود می شدند. چرا ستاد بحران یزد مجهز نیست؟
خدا کند زلزله نیاید

مجاهد"در خصوص تخریب سازه ساختمان تجاری در خیابان کاشانی چند نکته به ذهنم رسید که مختصرا ذیلا به ان اشاره می گردد
اگر ساختمان دو طبقه با اسکلت فلزی بوده و تبدیل به اسکلت بتنی با سقف یوبوت شده و چندین طبقه به ان اضافه شده جای سوال است اگر ناظر گزارش نکرده که هیچ ولی اگر گزارش کرده که باید توسط شهرداری تعطیل می شد .
قصور شهرداری و ارگانهای ذیربط بوده و به مدرک مهندسی و پروانه اشتغال مربوط نیست
اجرای سقف های یوبوت و کوبیاکس با تبلیغات بسیار بی رویه در حال رشد هست این در حالیست که تماما اشتباه طراحی می شوند . سقف هایی که از نوع دال های قارچی مجوف بوده و بدلیل عدم اجرای تیرهای میانی و بعضا محیطی خیز انها باید کنترل شود و قطعا ستونها و فونداسیونها قوی می شوند که در ساختمانهایی که اجرا می شوند اینگونه به نظر نمی رسد. حال چگونه است که دلیل تخریب ضعف تیر و ستونها ذکر شده در حالیکه ستونها سر جایش باقی مانده و تیر میانی هم وجود نداردحقیقت امر اینست که مجریان این ساختمانها ضد زلزله بودن و ارزان تر بودن این سقفها را نسبت به سازه های مشابه تبلیغ می کنند که مصداق بارز کلاهبرداری است .
این در حالیست که علیرغم اذعان اکثر مهندسین دال بر ضعف اینگونه سازه ها هیچگونه اقدام موثری از طرف نظام مهندسی ساختمان و شهرداری بعمل نمی اید
در اینگونه سازه ها که سقف انها دال تخت می باشد برش پانچ . برش اصطکاکی و خیز تعیین کننده است . این در حالیست که با نگاهی اجمالی بر اینگونه سازه ها به نظر می رسد کلیه طراحان محترم توجهی به این موضوعات ندارند . ضمن اینکه در صورت طراحی درست ملاحظه می کنند نواحی که یوبوت ها قرار می گیرند بسیار اندک است و این با فرض انها مغایرت دارد .
مجاهد

منصوری:ساعت23.35 دقیقه یک شهر در انتظار نجات یک فرد خیابان کاشانی همچنان در التهاب. پروژکتورها روشن وافراد مشغول جستجو. آیا نیروهای ما کار آمد نیستند یا وسایل وابزارها مسئولیت ساخت وساز برگردن یک عده ولی مسئولیت نبود امکانات بر عهده کیست؟
چشمهای نگران مردم وخانواده مدفون شده در دوطرف خیابان منتظر. خبری هستند ولی دریغ از خبر

از ساعت هفت صبح دیروز و در یکی از گرمترین روزهای سال، بدلیل ریزش سقف ساختمان در حال ساخت چهار طبقه ای پس از بتون ریزی، بدلیل در زیر آوار ماندن یک کارگر ایرانی مهاجر، بخشی از خیابان شلوغ و کم عرض کاشانی که با نصب جدا کننده ها به دو قسمت بسیار کم عرض تبدیل شده، مسدود می شود و ضمن ایجاد ترافیک شدید،باعث سر در گم شدن مردم و رانندگان و افزایش مصرف سوخت و تلف شدن وقت بسیاری از شهروندان در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان می گردد.
ساعت ها پس از حادثه، مسؤلان و مدیران حوزه های عمرانی و شهری بتناوب لحظاتی در محل حادثه حاضر شده و تلاش دهها نفر از نیروهای آتش نشانی و ماموران امدد هلال احمر و نیروی انتظامی و رانندگان جراثقیل و ماشین های سنگین را مشاهده کرده و می روند، و سرانجام هفده ساعت پس از حادثه، جسد بی جان کارگری که برای گرفتن روزی شصت هزار تومان حقوق از شهرکرد به یزد مهاجرت کرده بود، روبروی چشم خانواده اش که با کورسوی امیدی بی تابانه به صحنه نگاه می کردند، از زیر آوار بیرون آورده می شود، و عملیات جستجو به پایان می رسد، تا ساختمان و ریزش و مرگ بعدی!
یک سوال مهمی که دیروز بسیاری با تماشای صحنه حادثه از خود می پرسبدند این بود که: اگر زلزله بیاید!؟
و فقط باید دعا کرد که نیاید، که اگر بیاید، چند درصد از ساختمان های نوساز و بتنی و مجتمع های آپارتمانی و بخصوص آپارتمان های مهر در مقابل زلزله مقاومت خواهند کرد و مهمتر اینکه بعد از زلزله، این امدادگران و ماموران آتش نشانی قادر به نجات چند نفر خواهند بود!؟
صدها آپارتمان موردمناقشه شهرداری و بنیاد شهید که در روبروی بیمارستان شهید صدوقی یزد در حال ساخت است و دهها مورد مشابه آن در سطح شهر و استان تا چه حد مسایل کیفی و ایمنی و مهندسی را رعایت کرده اند و بر ساخت و.سازهای شهری اینک چه نظارتی وجود دارد!؟
آیا نمونه ساختمان خراب شده در سطح شهر و استان کم هست!؟
کارگری در زیر آوار جان داده و کارگران دیگری با فرار بموقع از دست مرگ جان بدر برده و یک روز وقت و انرژی مدیران و کلی امکانات صرف شده و مالک ساختمان زیان و خسارت مادی بسیار زیادی متحمل شده و همه اینها بخاطر این بوده است که بحث نظارت و دقت در کار جدی نگرفته شده است.
ناظر پروژه، خود شهردار ناحیه تاریخی یزد بوده و کارگر جان سالم در برده ای از ریزش عنوان می کرد که بارها ضعیف بودن شناژها و میلگردها و ستون ها را به پیمانکار و مجری طرح گوشزد کرده و همه در فکر زدن و در رفتن بوده و تکیه کلامشان بزن و برو بوده است
خیلی ساده و راحت برای جلوگیری از تخلف در ساخت و ساز های شهری می توان شرکت های بتون ساز را موظف کرد تا فقط به ساختمان هایی که پروانه و ناظر دارند بتون حمل کرده و با متخلف بشدت برخورد کنند و اما وقتی محل تامین بیشترین درآمد شهرداری از تخلفات می گذرد، چه کسی را توان و پروای مبارزه با تخلف است؟
حادثه دیروز یک درس و تجربه بود برای همه سازمان های درگیر و مهمتر از همه برای مدیریت بحران و اینکه مدیریت بحران یک علم و تخصص است، همچنانکه امدادگران نیز باید تخصص و تجربه و توانایی و وسایل و امکانات داشته باشند.
با توجه به شواهد انگار پس از زلزله احتمالی، زیر آوار ماندگان خانه های خشتی و گلی بیشتر از زیر آوار بتون ماندگان جان سالم بدر برده و نجات خواهند یافت!
عرض کم خیابانها و کوچه های یزد و عدم وجود راههای دسترسی مناسب، دیروز و در این حادثه بخوبی معایب خود را نشان دادند و اما آیا براستی مدیران و مسؤلان و برنامه ریزان شهر و استان، ازین حوادث درس گرفته و تجربه کسب خواهند کرد و آیا دیگر شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و تخلفات و ریزش ها و مرگ ها و خسارت ها و عدم نظارت ها در شهر نخواهیم بود!؟
ادامه دارد....
محمدرضا شوق الشعراء

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا