در یزد برگزارشد :

همایش گردشگری نوین وفناوری اطلاعات به همت گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه يزد

سرویس فرهنگی یزدفردا "همایش گردشگری نوین وفناوری اطلاعات به همت گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه يزد درسالن شهید منتظر قائم اين دانشگاه برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش،  دکتر میبدی،ريیس دانشگاه یزد ضمن خیر مقدم به حضار وعرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) اظهارداشت:صنعت گردشگری یک صنعت نوپایی است که می توان با همبستگی با فناوری اطلاعات گردشگران را جذب كرد. وي تاکید كرد ما باید از پتانسیلهای زیادی که در اين زمينه وجود دارد به نحو احسن استفاده كنيم.

سپس  مهندس رضایی ،ريیس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری وصنایع دستی در سخناني با تشکر و قدردانی از دست اندركاران برگزاری همایش گفت: صنعت گردشگری صنعت نوپا و درجهان و کشورهای در حال توسعه درآمدزاست و ما باید ایران را به وسیله فناوری اطلاعات به آن مقام لایق خود در صنعت گردشگری برسانیم. فناوری اطلاعات نقش بی بدیلی درصنعت گردشگری که باعث تعامل فرهنگها و اخلاقهای مختلف است و باعث صلح جهانی می شود، دارد.

در ادامه  دکتر ولی درهمی ،مدير گروه کامپیوتر و دبیر این همایش در مورد معرفی مفاهیم فناوری اطلاعات و جایگاه آن درصنعت گردشگری گفت: درعصر حاضر، اطلاعات وارتباطات محور رشد فناوریها شناخته می شوند. پیشرفتهای سخت افزاری ،نرم افزاری و ارتباطات منجر به وقوع انقلاب فناوری اطلاعات (I T ) گردیده است. فنآوري اطلاعات می تواند به دو گونه در این صنعت نقش بازی کند: اولین مورد نقش سنتی در پیاده سازی استراتژی است مانند بکارگیری ایده هایی همچون فروش الکترونیکی بلیت و....اما نکته مهم نقش مدرن آن است که به معنی استفاده از قابلیت های آن در تعریف استراتژی سازمان است. وي درمجموع کاربردهای فناوری اطلاعات را اینچنین بر شمرد: سفرهای مجازی، توریسم درمانی، کیوسکهای اطلاعاتی، پورتال هتلها، وب سایت های تعاملی هتلها و گردشگری الکترونیکی معلولان.

در همين مراسم  دکتر کیارش میزانیان، عضو هیات علمی مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه یزد اظهار داشت: تجهیزات الکترونیکی مثل بیسیم –ردیاب-راهنمای الکترونیک-کیوسک-بلوتوث وپیام کوتاه درکشورهای پیشگام در امر صنعت گردشگری به طور گسترده به خدمت گرفته شده است تا به مدد آن موفق به جذب گردشگر و در نتیجه آن کسب درآمد بیشتر ازاین صنعت سود آور شود.

سپس دكتر محمد رضا زارع ،عضو هیات علمی دانشكده برق و كام‍پيوتر دانشگاه یزد گفت: پورتال دروازه ای است برای دسترسی به اینترنت که کاربران با مراجعه به آن می توانند به راحتی از سرویسهای متداول دراینترنت بهره مند شوند . و نقش پورتال هتلهارا این چنین بر شمرد: 1-به اطلاعات موجود درباره هتلهای یک منطقه دسترسی داشته باشد2-به جستجوی هتل بپردازد3- از طریق آن اتاق مورد خوددریک هتل را رزرونماید. وی ویژگیهای پورتال هتل ونقش پورتال هتل را برشمرد و گفت شناخت ویژگیهای اساسی پورتال وطراحی یک پورتال کامل به پیشرفت هرچه بیشتر صنعت گردشگری درایران کمک خواهد کرد.

 مهندس محمد طهماسبی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد دیگر سخنران این مراسم بود که درمورد ویژگیهای وب سایت هتل می تواند ارایه شود به ایراد سخن پرداخت و این ویژگیها را به شرح ذیل برشمرد: 1-سرویسهای اطلاع رسانی عمومی2-سرویسهای مشاوره وراهنمای گردشگر 3-سرویسهای ارتباط باکاربران4- سرویسهای تجاری5- سرویسهای سنجش رضایت مشتری وآمآرگیری 6-سرویسهای عمومی وشخصی سازی کاربر7-سرویسهای مدیریت سیستم.

سپس  مهندس محمود حسن پور،کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی و گردشگری در مورد نقش فناوری اطلاعات در توسعه کانالهای توضیع گردشگری گفت: طراحی سامانه فروش اینترنتی و ایجاد IDSها این سامانه ها بااستفاده از دو ابزار اینترنت و کارتهای اعتباری، این امکان را به کاربران می دهد که خود به خرید و رزرو نیازهای گردشگری موجود بپردازد.

در پایان این همایش نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزارشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا