رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس با بیان اینکه عواید حاصل از فعالیت شرکت تعاونی‌های فراگیر ملی متوجه سه دهک پایین جامعه است، حضور مسئولان طبس در رأس شرکت تعاونی فراگیر ملی این شهرستان را با هدف افزایش اعتبار و اعتماد به این شرکت دانست.

طبس- سرپرستی یزدفردا:  رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس با بیان اینکه عواید حاصل از فعالیت شرکت تعاونی‌های فراگیر ملی متوجه سه دهک پایین جامعه است، حضور مسئولان طبس در رأس شرکت تعاونی فراگیر ملی این شهرستان را با هدف افزایش اعتبار و اعتماد به این شرکت دانست.

“حسین ابراهیم‌زاده” با اشاره به تأسیس شرکت تعاونی فراگیر ملی در شهرستان طبس به بیان توضیحاتی درباره تعاونی‌های فراگیر ملی پرداخت و اظهار داشت: دولت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و براساس برنامه ۵ ساله پنجم موظف است میزان مشارکت شرکت‌های تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی کشور را از ۵ درصد فعلی به ۲۵ درصد برساند که در این راستا در هر شهرستان یک تعاونی بزرگ و مطمئن باعنوان تعاونی فراگیر ملی تشکیل می‌شود تا تعاونی‌های کوچک با اعضا و سرمایه‌های کم‌تر را با یکدیگر منسجم ساخته و به این ترتیب افزایش مشارکت شرکت‌های تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی را ممکن سازد.

* ۷۰ درصد اعضای تعاونی‌های فراگیر جزو سه دهک پایین جامعه

وی خاطرنشان کرد: تشکیل تعاونی‌های فراگیر ملی دارای دستورالعمل‌ها و ضوابطی خاص و از پیش تعیین شده و در تمام کشور یکسان است که یکی از مهمترین این ضوابط این است که باید حتماً حداقل ۷۰ درصد اعضای شرکت تعاونی فراگیر ملی در هر شهرستان جزو سه دهک پایین جامعه باشند و تنها در این صورت است که یک تعاونی فراگیر ملی می‌تواند از کمک‌های بلاعوض و خدمات ویژه دولت بهره‌مند شود.

* ۵ هزار محروم طبسی عضو تعاونی فراگیر ملی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان طبس یادآور شد: در سال ۱۳۸۹ با ابلاغ دستورالعمل تشکیل شرکت‌های تعاونی فراگیر از سوی وزارت تعاون، بلافاصله پیگیری‌های لازم برای تأسیس تعاونی فراگیر در شهرستان طبس آغاز شد و در نهایت حدود ۵ هزار نفر از خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد، اداره بهزیستی و مؤسسه‌های خیریه طبس که همگی جزو سه دهک پایین جامعه هستند و همچنین جمعی از جانبازان و ایثارگران این شهرستان به عضویت شرکت تعاونی فراگیر ملی طبس درآمدند.

* عضویت مسئولان در تعاونی فراگیر طبس با هدف افزایش اعتبار و اعتماد به شرکت

وی درباره نحوه تعیین هیئت مدیره تعاونی فراگیر طبس تصریح کرد: دغدغه اصلی ما این بود که نکند افرادی با ورود به تعاونی فراگیر ملی طبس و گرفتن موقعیت‌های حساس در هیئت مدیره یا مدیرعاملی این شرکت، سوءاستفاده‌های مالی از شرکت و حیثیتی از شهرستان کنند که برای پیشگیری از این موضوع و نیز جلب اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذاران، با امام جمعه، نماینده وقت و فرماندار وقت مشورت شد تا افرادی در رأس تعاونی فراگیر ملی طبس قرار گیرند که شناخته شده و مورد اعتماد باشند که به این طریق درصد اعتبار شرکت نیز افزایش یابد.

ابراهیم‌زاده اضافه کرد: در مجمع عمومی این شرکت از هر یک از نهادهایی که اعضایی در تعاونی فراگیر ملی طبس داشتند نمایندگان دارای اعتبار و مورد اعتمادی معرفی شده و در نهایت اعضای هیئت مدیره تعاونی فراگیر ملی طبس به صورت بلوکه‌ای انتخاب شدند.

* هیئت مدیره تعاونی فراگیر طبس جزو افراد شناخته شده و معتبر

وی خاطرنشان کرد: قطعاً اعضای هیئت مدیره تعاونی فراگیر ملی شهرستان طبس که همگی جزو افراد شناخته شده، معتبر، صاحب نظر و دارای ارتباط با وزارتخانه‌ها هستند بهتر از افراد دیگر می‌توانند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این شرکت جذب کرده و با درآمدزا کردن تعاونی زمینه بهره‌مندی سه دهک پایین طبس از منافع آن را فراهم سازند.

* اعضای هیئت مدیره تاکنون حتی ریالی دریافت نکرده‌اند

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی فراگیر ملی طبس تاکنون تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی برای توسعه فعالیت‌های این شرکت داشته‌اند بدون اینکه در طول حدود ۱٫۵ سالی که از آغاز فعالیت این شرکت می‌گذرد حتی ریالی را به عنوان حق الزحمه یا حق جلسه دریافت کرده باشند و در واقع این تعاونی برای اعضای هیئت مدیره هیچ نوع سود و نفعی به دنبال نداشته و شغل دوم آنان محسوب نمی‌شود.

* یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال سرمایه اولیه تعاونی فراگیر طبس

وی بیان کرد: تعاونی فراگیر ملی طبس که با عنوان شرکت تعاونی فراگیر ملی پیشرفت راهبردی شهرستان طبس در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ به ثبت رسیده است هم‌اکنون دارای ۵ هزار و ۳۴۱ نفر عضو با سرمایه اولیه حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال است که به وسیله کمیته امداد، اداره بهزیستی، بنیاد شهید و… تأمین شده، بیشتر در حال ورود به فعالیت‌های معدنی بوده و در این زمینه تا حدودی هم موفق بوده است.

* تعاونی فراگیر ملی دومین تعاونی شهرستان ازنظر تعداد عضو

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه شرکت تعاونی فراگیر ملی در اکثر شهرستان‌های استان یزد تشکیل شده است، یادآور شد: شرکت تعاونی ملی فراگیر طبس پس از شرکت تعاونی سهام عدالت، دارای بیشترین تعداد عضو است.

وی گفت: درنظر است تا تعدادی شرکت بومی اقماری به عنوان زیرمجموعه تعاونی فراگیر ملی طبس تأسیس شود که البته تاکنون هیچ شرکت اقماری در این زمینه به ثبت نرسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا