یزدفردا:یک کاندیدای احتمالی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه من نمی‌دانم آزادی بعد از بیان یعنی چه، اظهار کرد: در هر جای دنیا اگر بیانی غیرقانونی عنوان شود، برخورد صورت می‌گیرد.


به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل امروز در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در ارزیابی خود از سخنان قالیباف درباره حوادث کوی دانشگاه گفت: این را از خود آقای قالیباف بپرسید اما به عقیده بنده ایشان در آن زمان خوب عمل کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حصر موسوی و کروبی و اعتراض جمعی از دانشجویان به این موضوع، اظهار کرد: از نظر بنده حصر خانگی حداقل مجازاتی بود که می‌توانست برای آنها در نظر گرفته شود. یکی از دانشجویان در واکنش به این پاسخ، اینگونه گفت که چرا قانون در رابطه با آنها اجرا نشده و دادگاهی برایشان برگزار نشده است که حداد عادل تصریح کرد: اگر در این رابطه هم قانونی عمل می‌کردیم، یک ایراد دیگر می‌گرفتید اما شاید خودشان هم اینطور راحت‌تر باشند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: آقای احمدی‌نژاد هیچ‌گاه خودشان را یک اصولگرا ندانسته و اگر ما در سال‌های قبل مدافع ایشان بودیم، به این دلیل بود که احمدی‌نژاد ۸۴ با احمدی‌نژاد ۸۸ به احمدی‌نژاد فعلی متفاوت بود. یکی از دانشجویان در واکنش به این موضوع اینگونه گفت که پس بصیرت‌تان در آن زمان کم بوده است؟ که حداد پاسخ داد: نه فقط شرایط عوض شده است.

حداد عادل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از رسیدن به قدرت چه اقدامی برای آزادی مطبوعات و آزادی زندانیان سیاسی انجام می‌دهید، گفت: آزادی مطبوعات در حال حاضر وجود دارد. این پاسخ حداد با اعتراض دانشجویان مواجه شد.

وی ادامه داد: حکومتی که فاسد نباشد، از آزادی مطبوعات هراسی ندارد و اگر مطبوعات بخواهند مفاسد را بیان کنند، هیچ مشکلی برای آنها وجود نخواهد داشت، حالا شما بگویید کدام روزنامه خواسته انتقادی داشته باشد و جلوی آن را گرفته‌اند؟ شما حتی می‌توانید اندیشه‌های رهبری را نقد کنید، اما توهین نکنید.

این صحبت‌های حداد عادل اعتراض برخی دانشجویان را در پی داشت که او در پاسخ آنها گفت: معلوم است که از سرکوب نمی‌ترسید که الان می‌توانید اینطور صحبت کنید! وی در ادامه درباره برنامه خود برای دین‌گریزی و دین‌ستیزی مردم اظهار کرد: شما اگر دستاوردهای علمی را در همین دانشگاه خودتان در نظر بگیرید، اگر عدالت اسلامی اجرا شود، این موضوع بهترین مروج حکومت دینی خواهد بود که تاکنون از ابتدای انقلاب قسمتی از آن اجرا شده و قسمتی از آن هنوز مانده است.

حداد عادل درخصوص آزادی بیان و آزادی بعد از بیان در کشور گفت: من نمی‌دانم آزادی بعد از بیان یعنی چه؟ چراکه در هرجای دنیا اگر بیانی غیرقانونی عنوان شود، برخورد صورت می‌گیرد. نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا فکر می‌کنید نظر شما و نظر حکومت، نظر مردم است، ما از بخشیدن بیت‌المال به مردم سوریه و فلسطین ناراضی هستیم، چراکه مردم خودمان گرسنه هستند که این سخن با تشویق حاظران مواجه شد و حداد در پاسخ به آن گفت:‌ کسانی که کف می‌زنند به این معناست که از کشتن مردم مسلمان و جنایات اسرائیل راضی هستند، مردم کشور سوریه نیز همگی حامی بشار اسد هستند و بشار اسد تنها به این دلیل محاکمه می‌شود که در مقابل آمریکا و اسرائیل قرار گرفته و بدانید اگر ما آنها را حمایت نکنیم، موشک‌ها برسر شما ریخته می‌شود، چطور بچه‌های ما مسلمان هستند اما بچه‌های فلسطینی مسلمان نیستند؟

وی در ادامه درخصوص سوءاستفاده سه هزار میلیاردی اظهار کرد: این پرونده اختلاس نبود بلکه یک سوءاستفاده مالی از بانک‌ها بود که شرکتی فعال بدون وثیقه مبلغ زیادی وام گرفته بود و این موضوع ربطی به دولت نداشت. حدادعادل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در ایران حکومتی که دینی نباشد، نمی‌تواند اعتماد مردم را جلب کند و حکومت سکولار به هیچ وجه برای ایران نسخه مناسبی نیست، چراکه مردم با درجات متفاوت اما همگی مسلمان هستند و بقای حکومت اسلامی دوام اعتقادات ملت است.

وی افزود: تجربه ۳۴ ساله ما آینده ما را نیز ترسیم می‌کند و باید با پایبندی به اعتقادات مردم، در ادامه این راه گام برداریم. حداد عادل با بیان اینکه مشکل ما با دنیای غرب تفاوت در حکومت‌هاست، تصریح کرد: ایران، دین را وارد خود کرده اما آنها حکومت‌های سکولاری دارند، اما باید گفت که دینی حرکت کردن به معنای فشار بی‌جا و زیاد بر مردم نیست و اگر رفتارها درست باشد، زندگی در حکومت دینی بسیار راحت‌تر است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه خود برای لغو تحریم‌ها و ارتباط با آمریکا گفت: لغو تحریم‌ها بیشتر به آمریکا مربوط می‌شود تا حکومت و مردم ایران و شرطی غرب و آمریکا برای ایران می‌گذارد، باید معقول و منطقی باشد چراکه ایرانیان زیر بار حرف زور نخواهند رفت. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها رابطه برابر با ایران را مطرح کنند، ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت و همیشه اعلام کرده‌ایم به دنبال ساخت بمب هسته‌یی نیستیم.

حداد عادل در ادامه گفت: ما به حکم دین باید با عدالت، معیشت مردم را تامین کنیم اما یک موج تحریم به خصوص در یک سال اخیر به وجود آمد که به درستی مدیریت نشد، هر دولتی که سرکار بیاید، باید بداند نباید تنها به روش‌های مدیریتی توجه کند، بلکه باید تمامی جوانب از جمله دست‌های آلوده و فاسد در اقتصاد را نیز مورد توجه قرار دهد، اما در همین شرایط نیز می‌توان با همت ملت بهترین وضع را پیش آورد.

وی در ادامه با تاکید بر جلب نظر متخصصان اقتصادی و مشورت با آنها تصریح کرد: دولت آینده هرکه باشد باید به نظر متخصصان اقتصادی توجه کند و رییس جمهور آینده با تیمی کارآزموده متشکل از دیدگاه‌های مختلف و با تجربه مملکت را هدایت کند. این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوی در ادامه با تاکید بر اینکه ملت باید به دنبال تغییر سبک زندگی باشد، اظهار کرد: اگر با نوع مصرفی غرب پیش رویم، بیشتر گرفتار طعمه تحریم آنها خواهیم شد و راه‌حل مشکلی که در کشور ما وجود دارد را نمی‌توان در هیچ کتابی پیدا کرد و نیاز به همت ملی و مدیریت قوی دارد.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر نقاط قوت و ضعف دولت فعلی گفت: دولت فعلی در این ۸ سال حال یکسانی نداشته، در ابتدا دولتی پرکار و ساده‌زیست بود که منطقی عمل می‌کرد و ما هم امید زیادی به آن داشتیم اما به خصوص در ۴ سال دوم ضعف‌های آن آشکار شد.

وی افزود: این دولت در موضوع هسته‌یی و مسکن پافشاری زیادی و خوبی داشته اما نقطه منفی آن این است که این دولت تن به قانون نمی‌دهد، آقای احمدی‌نژاد اعتقاد دارد که اگر تشخیص دهد که قانونی مجلس تصویب کرده خلاف قانون اساسی است، آن را اجرا نکند اما این در حالی است که نظر شورای نگهبان طبق قانون اساسی معیار است.

حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ائتلاف ۱+۲ به اجماع نظر رسیده یا نه، گفت: خیر ما فعلا منتظر نظر شورای نگهبان هستیم تا پس از مشخص شدن تعیین صلاحیت‌ها تصمیم بگیریم که شاید زمانی را نیز به تبلیغات بپردازیم و پس از آن کاندیدای نهایی خود را اعلام کنیم که البته هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. وی خاطرنشان کرد: احتمال اعلام یک کاندیدا از بین اصولگرایان و جبهه پایداری نیز وجود دارد.

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون با جلیلی درباره انتخابات مذاکره‌ای داشته، اظهار کرد: از وقتی که آقای جلیلی ثبت‌نام کرده‌اند، ایشان را ندیده‌ام اما قصد مذاکره داریم و اگر آقای جلیلی آرای بالایی داشته باشند، رای ایشان را هم در نظر می‌گیریم، چراکه بنای ما این است که از تکثر کاندیدای اصولگرا جلوگیری کنیم.

حداد عادل همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به کنار رفتن خود از عرصه انتخابات فکر می‌کند، یا نه؟ گفت: اگر در نهایت به توافق برسیم، من حاضرم برای وحدت اصولگرایان کناره‌گیری کنم، چراکه فلسفه ائتلاف ما همین بوده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا