خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
آمریکا در صدر تولیدکنندگان بنتونیت و کائولن/
یزدفردا"گروه معادن >ساير حوزه ها - سازمان زمین شناسی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با اشاره به تولید 10.3 میلیون تن بنتونیت در جهان در سال 2013، آمریکا را بزرگترین تولیدکننده این ماده معدنی معرفی کرد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس تازه ترین گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) آمریکا در سال قبل با تولید 4 میلیون و 950 هزار تن بنتونیت رتبه نخست تولید این ماده معدنی را در جهان به خود اختصاص داد. بعد از آمریکا، یونان با تولید 1.2 میلیون تنی دوم شد و برزیل نیز با تولید 570 هزار تنی جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

ترکیه نیز با تولید 400 هزار تنی رده چهارم را به خود اختصاص داد. از دیگر تولیدکنندگان عمده بنتونیت در سال 2013 می توان به جمهوری چک، آلمان، ایتالیا، مکزیک، اسپانیا، اوکراین، بریتانیا و ازبکستان اشاره کرد.

تولید جهانی بنتونیت در سال قبل رشد 350 هزار تنی را نسبت به تولید سال 2012 تجربه کرد.

سازمان زمین شناسی آمریکا ذخایر بنتونیت و به طور کلی انواع خاکهای رسی را در جهان بسیار زیاد اعلام کرده است.

در زمینه تولید معدنی فولر ارث (نوع دیگری از خاکهای رسی) نیز آمریکا، اسپانیا و مکزیک جزو کشورهای مطرح در سال گذشته بودند.

در حوزه تولید کائولن (یکی دیگر از انواع خاکهای رسی) نیز ازبکستان با تولید 7 میلیون تن در صدر قرار گرفت و آمریکا با تولید 5 میلیون و 950 هزار تن و آلمان با تولید 4.5 میلیون تن دوم و سوم شدند. از دیگر تولیدکننده مطرح کائولن در دنیا می توان به برزیل، جمهوری چک، ایتالیا، مکزیک، اسپانیا، ترکیه، اوکراین و بریتانیا اشاره کرد.

مجموع تولید جهانی کائولن در سال 2013 به 37 میلیون تن رسید که نسبت به تولید سال 2012 رشد 800 هزار تنی را تجربه کرد.

افزایش ساخت منازل مسکونی و تجاری باعث شده تا مصرف و فروش خاک رس برای محصولات سنگین رسی و خاک رس توپ برای کاشی و سرامیک و ساخت لوله کشی افزایش یابد. سال گذشته فروش بنتونیت با افت مواجه شد و تولید کائولن نیز همین وضعیت را داشت اما فروش فول ارث با رشد همراه شد.

برای دریافت گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی بنتونیت، کائولن و فول ارث در سال 2013 روی این لینک کلیک نمایید
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا