تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ -

پلیس، ترمز تولید در غول تجاری ساز خاورمیانه را کشید

 

یزدفردا:پس از تولید اولین نمونه های محصول \”فراز\” در کارخانه ایران خودرودیزل توسط کارشناسان و کارگران خطوط تولید این شرکت، کسی فکر نمی کرد که پلیس به بهانه جلوگیری از تولیدات غیر کیفی و نسبت دادن این محصول به \”هوو\”، از شماره گذاری آن ممانعت به عمل آورد.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از «پرشین خودرو»، شماره گذاری کشنده \”هوو\” از سال ۱۳۸۶ توسط پلیس ممنوع شد تا برخی نقص هایی که در این خودرو وجود داشت برطرف شود. شرکت ایران خودرودیزل نیز در دوره جدید فعالیت های خود قید ادامه واردات و تولید این خودرو را زد و به منظور تولید محصولات سنگین چینی در ایران مذاکراتی را با طرف های چینی آغاز کرد.
سرانجام پس از مطالعات گوناگون و برخی رایزنی ها، شرکت \”سینوتراک\” چین پذیرفت تا تولید تعدادی از محصولات خود را با همکاری ایران خودرودیزل در کشور آغاز کند. مدیران شرکت ایران خودرودیزل نیز به واسطه گپ موجود در تولید خودروهای سنگین با شرایط برخی خریداران، برنامه ریزی برای تولید محصول \”فراز\” که نسل جدید خودروی \”هوو\” است را آغاز کردند.
پس از تولید اولین نمونه های محصول \”فراز\” در کارخانه ایران خودرودیزل توسط کارشناسان و کارگران خطوط تولید این شرکت، کسی فکر نمی کرد که پلیس به بهانه جلوگیری از تولیدات غیر کیفی و نسبت دادن این محصول به \”هوو\”، از شماره گذاری آن ممانعت به عمل آورد.
جالب است بدانیم پلیس در پاییز سال گذشته محصول \”فراز\” را تست کرد و در جلساتی که با مدیران ایران خودرودیزل داشت مهر تایید شفایی و عملی خود را برای کیفیت این خودرو(به خصوص ترمز آن) اعلام کرد. اما در عمل از شماره گذاری این محصول جدید که حاصل فعالیت و تولید جوانان این مرز و بوم در داخل کشور بوده است، جلوگیری شد.
براساس این گزارش، رییس پلیس راهور ناجا نیز طی سال گذشته با علم به اینکه محصول \”فراز\” نسل جدیدی از محصول \”هوو\” است و از سوی کارشناسان پلیس نیز تست و تایید شده است اعلام کرد که کشنده \”فراز\” همان \”هُوو\” است و بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد تغییری در این کِشنده نسبت به \”هُوو\” صورت نگرفته است!
جالب تر اینکه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان متولی استاندارد سازی تولیدات داخلی، استانداردهای تولید کامیون \”فراز\” را منطبق با استانداردهای داخلی می داند و در این شرایط نیز شاهد واکنش های عجیب و غریب از سوی پلیس کشور هستیم تا جائیکه برای خود ما جای سئوال شده است که پلیس متولی استاندارد در کشور است یا سازمان استاندارد؟
در شرایط فعلی که گویا دو کامیون \”فراز\” برای برخی تست های مورد نظر پلیس شماره گذاری شده است اخباری مبنی بر دلسردی کارکنان و کارگران ایران خودرودیزل به گوش می رسد چراکه هر روز با انبوهی از کامیون های \”فراز\” که توسط خود آنها تولید و در کف کارخانه باقی مانده است مواجه می شوند!
امیدواریم که مسئولان صنعتی و سیاسی کشور بیشتر از اینکه به فکر مچ گیری و … باشند با همفکری اصولی و سریع خود در مواجهه با برخی مشکلات، مانع از بحران هایی شوند که به صلاح تولید، اشتغال و آینده اقتصادی کشور نخواهد بود.

 

 

 

 

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۰


 
 
 

 

کامیون‌های کارکرده در راهند

 

آیین‌نامه واردات کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، در ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور در حال تدوین است و با نهایی شدن آیین‌نامه مذکور واردات کامیون‌های کارکرده به کشور آغاز خواهد شد.

 

به گزارش دنیای خودرو، به نقل از دنیای اقتصاد: آیین‌نامه واردات کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، در ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور در حال تدوین است و با نهایی شدن آیین‌نامه مذکور واردات کامیون‌های کارکرده به کشور آغاز خواهد شد.

 

طبق یکی از مواد برنامه پنجم توسعه که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید به شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای اجازه داده شد که با تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، کامیون‌های مورد نیاز خود راکه استانداردهای روز را دارا بوده و عمری کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش به نام شرکت خود وارد کنند. در این رابطه دولت نیز مجاز شد که تخفیفات گمرکی اعمال کند. همچنین استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از ۲۵ سال به ازای هر کامیون وارداتی است.

 

عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت با اعلام تدوین آیین‌نامه این مصوبه مجلس اظهار داشت: به منظور تدوین آیین‌نامه واردات کامیون‌های کارکرده مصوب در برنامه پنجم توسعه جلساتی با حضور گمرک، وزارت صنایع و معادن، سازمان محیط زیست و سازمان‌های مرتبط در حال برگزاری است که پس از نهایی شدن، آیین‌نامه مذکور ابلاغ و پس از آن ورود کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال به کشور آغاز خواهد شد.

 

به اعتقاد برخی از کارشناسان محدودیت در روند واردات کامیون از یک سو و عدم رضایت خریداران کامیون‌های چینی از کیفیت این کامیون‌ها از سوی دیگر موجب شد تا سال گذشته مجلس طرح واردات کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال را به منظور نوسازی ناوگان باری و کامیونی کشور، افزایش کیفیت این نوع خودروها و در نهایت کاهش مصرف سوخت به تصویب رساند.

 

مصوبه مذکور در حالی از سد نمایندگان مجلس عبور کرد که وزارت صنایع و معادن سال گذشته در راستای حمایت از خودروسازان و در غالب آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان طرح محدودیت واردات خودروهای تجاری را در دستور کار خود قرار داد، طرحی که هم‌اکنون به کمبود خودروهای تجاری در بازار منجر شده است.تصویب ورود کامیون‌های کارکرده به کشور هرچند با مخالفت خودروسازان و برخی از نمایندگان مجلس همراه بود، اما به گفته حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، علاوه بر نیاز بازار، کیفیت پایین برخی از کامیون‌های تولیدی در کشور موجب شد تا نمایندگان مجلس با مصوبه ورود کامیون‌های کارکرده به کشور موافقت کنند.

 

به گفته فولادگر، افت کیفیت برخی از کامیون‌های تولیدی در کشور موجب شد تا رانندگان این کامیون‌ها و شرکت‌های حمل‌و‌نقل خواستار ورود کامیون‌های کارکرده، اما با‌کیفیت به کشور شوند که مجلس نیز پس از بررسی با در‌خواست آنها موافقت کرد.

 

فولادگر در ادامه با اشاره به اینکه تجاری‌سازان ما نسبت به چهل سال گذشته افت کیفیت داشته‌اند عنوان کرد: تجاری‌سازان ما پیش از این، تولید کامیون‌های با کیفیت اروپایی و حتی قوای محرکه این کامیون‌ها را در دستور کار داشتند، اما در حال حاضر تجاری‌سازان به تکنولوژی‌هایی که از کیفیت پایینی برخوردارند روی آورده‌اند که این امر عقب گرد تجاری‌سازان به لحاظ کیفی را به همراه داشته است.

 

خان بلوکی رییس اتحادیه تعاونی حمل بار نیز در این خصوص می‌گوید: کیفیت پایین کامیون‌های چینی موجب شد تا مالکان کامیون‌های فرسوده رغبتی برای شرکت در طرح نوسازی از خود نشان ندهند چرا که عمر این کامیون‌ها به مراتب کمتر از عمر کامیون‌های کارکرده اروپایی است.خان بلوکی در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر عمر کوتاه کامیون‌های اروپایی کارکرده در کشور نیز عنوان کرد: کامیون‌های اروپایی دوره‌های بازبینی مشخصی دارند که براساس این دوره‌ها به صورت مدام چک می‌شوند به همین دلیل عمر آنها بیش از عمر خودروهای داخلی است.اظهارات مطرح شده از سوی عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس اتحادیه تعاونی حمل بار مبنی بر بی کیفیت بودن کامیون‌های تولیدی و عدم استقبال مالکان کامیون‌های کار کرده از این کامیون‌ها در حالی است که قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت معتقد است تمام کامیون‌های موجود در کشور بی‌کیفیت نیستند.به گفته جلالی علاوه بر کامیون‌های چینی، تولید کامیون‌های اروپایی نیز در دستور کار خودروسازان قرار دارد، به همین دلیل نمی‌توان تمام کامیون‌های تولیدی در کشور را بی‌کیفیت نامید.قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در ادامه اظهار داشت: سال گذشته خودروسازان برای نوسازی هشت هزار دستگاه کامیون اعلام آمادگی کردند که با تامین این میزان کامیون مشکل کمبود خودرو نیز برطرف خواهد شد.

 

رغبتی برای خرید کامیون‌های چینی نیست

 

حال با آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه از یک‌سو و آغاز طرح نوسازی کامیون‌های کار کرده از ابتدای اردیبهشت ماه از سوی دیگر موجب شد تا شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای واردات کامیون‌های کارکرده را در دستور کار خود قرار دهند تا به این طریق مشکل کمبود کامیون مورد نیاز برای اجرای طرح نوسازی را برطرف کنند.

 

براساس آمار اعلام شده از سوی اتحادیه تعاونی حمل بار در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون با عمر بیش از ۴۰ سال در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که در طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده اولویت نوسازی با کامیون‌های مذکور خواهد بود.

 

قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر آیین‌نامه ورود کامیون‌های کارکرده در چه مرحله ای قرار دارد، می‌گوید: همزمان با مطرح شدن طرح واردات کامیون‌های کارکرده در قانون برنامه پنجم توسعه ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کار تدوین آیین‌نامه را آغاز کرده است.

 

به گفته جلالی علاوه بر وزرای کارگروه توسعه حمل و نقل، ستاد با سایر سازمان‌های درگیر در طرح نوسازی نیز جلساتی را برگزار کرده تا به این طریق با اجرای طرح با مشکل اجرایی مواجه نشویم.قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت همچنین در پاسخ به این پرسش که با نهایی شدن آیین‌نامه مذکور واردات کامیون کارکرده از طریق چه سازمانی صورت خواهد گرفت عنوان کرد: وزارت راه و ترابری و معاونت نظارت بر اجرای راهبردی این وزارتخانه وظیفه نظارت بر روند واردات کامیون‌های کارکرده را به عهده خواهند داشت.وی در ادامه اظهار داشت: کامیون‌های کارکرده نیز همانند سایر خودروهای وارداتی باید مراحل قانون و اخذ مجوزهای استاندارد از سوی مراجع ذی ربط را طی کرده و پس از آن نسبت به ثبت سفارش و پس از آن واردات خودرو اقدام کنند.

 

آغاز طرح نوسازی از فردا

 

رییس اتحادیه تعاونی حمل بار نیز در خصوص زمان و چگونگی اجرای طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده اظهار داشت: طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده با عمر بیش از چهل سال از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و اولویت با کامیون‌های مذکور است.

 

به گفته رییس اتحادیه تعاونی حمل بار، در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون با عمر بیش از چهل سال در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که در صورت عدم استقبال مالکان این کامیون‌ها از طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده با عمر بیش از ۲۵ سال وارد طرح نوسازی خواهند شد.

 

رییس اتحادیه تعاونی حمل بار در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه مورد نیاز برای نوسازی تامین شده است، اظهار داشت: بودجه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان برای نوسازی کامیون‌های فرسوده در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر بزرگترین مشکل نبود کامیون مناسب است که امیدواریم این مشکل نیز با ورود کامیون‌های کار کرده برطرف شود.

 

به گفته خان بلوکی، مالکان خودروهای فرسوده تمایلی برای استفاده از کامیون‌های چینی موجود در کشور ندارند.

 

رییس اتحادیه تعاونی حمل بار در خصوص چگونگی تخصیص تسهیلات به طرح نوسازی نیز افزود: برای نوسازی، ۸۰ درصد از قیمت خودرو به صورت وام و با بهره ۱۴ درصد به متقاضیان داده می‌شود و علاوه بر تسهیلات مذکور از هشت تا ۲۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض براساس مدل خودرو به متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند.خان بلوکی همچنین در خصوص تفاوت قیمت خودروهای کارکرده با خودروهای صفر موجود در بازار اظهار داشت: خودروهای موجود در بازار حداقل ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، در حالی که رقم خودروهای کار کرده اروپایی به طور میانگین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان براساس مدل خودرو است که قیمت پایین این کامیون‌ها موجب می‌شود تا مالکان کامیون‌های فرسوده از طرح نوسازی استقبال کنند.

 

به گفته خان بلوکی تعرفه واردات کامیون برای کشنده ۱۵ درصد و برای کامیون ۳۰درصد است که با تعرفه مذکور کامیون‌های کارکرده برای واردات ملزم به پرداخت ۴ تا ۵میلیون تومان تعرفه گمرکی می‌شوند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا