یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۲

 


 

 
 

 

«بوش» با «پژو» به ایران می‌آید

پس از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ «همایش صنعت خودرو ایران» حالا با اطمینان بیشتری از جهت حضور مدعوین در این همایش برگزار می‌شود.

دنیای خودرو : هر چند پیش از توافقات صورت گرفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو برگزاری همایش مذکور را کمی زود هنگام می‌خواندند، اما هم‌اکنون با توافقات حاصل شده و خشنودی خودروسازان اروپایی از این توافق، به نظر می‌رسد که برگزاری این همایش در بهترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. به گفته دبیر همایش یاد شده، برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ دنیا از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ترکیه، هند، چین، کره جنوبی، ایتالیا، اتریش، سنگاپور و ژاپن، دعوت ایران را پذیرفته‌اند و قرار است نمایندگان خود را به ایران بفرستند.

همچنین شرکت‌های خودروساز بزرگی چون رنو و پژو فرانسه، تویوتای ژاپن، فولکس واگن و مرسدس بنز آلمان، فیات ایتالیا و همچنین قطعه‌سازان معتبری همچون «بوش» و «سنون» نیز میهمان این همایش خواهند بود. ساسان قربانی دبیر این همایش در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می‌کند.

چه خبر از همایش صنعت خودرو ایران؟ میهمانان خارجی مشخص شد؟
قبل از اینکه پاسخ پرسش تان را بدهم، باید مقدمه‌ای را از آنچه سبب شد به دنبال برگزاری چنین همایشی باشیم، بگویم. می‌دانید که همواره به خصوص طی یکی، دو سال گذشته، هجمه‌ای شدید علیه صنعت خودرو کشور به راه افتاد و عده‌ای کیفیت آن را به چالش کشیدند و برخی هم از بالا بودن قیمت‌ها گفتند. نمی‌خواهم بگویم نباید از خودروسازی انتقاد کرد یا اینکه ضعفی در این صنعت نیست، اما باید منصفانه قضاوت کرد. ما همواره از صنعت خودرو انتقاد می‌کنیم و می‌گوییم قیمت بالا است و کیفیت پایین، اما به این داستان توجه نمی‌کنیم که نرخ ارز چقدر افزایش داشته و وضع اقتصاد کشور به چه شکل است. گاهی هم ما را با خودروسازان خارجی مقایسه می‌کنند، حال آنکه نمی‌دانند یا نمی‌گویند فلان خودروساز مثلا کره ای، دو، سه درصد بهره بانکی می‌دهد و ما چندین برابر سود به سیستم بانکی می‌پردازیم.

بنابراین فضای کسب‌ خیلی مهم است و اگر می‌خواهیم خودروسازی ایران را با خودروسازی سایر کشورها مقایسه کنیم، باید شرایط و محیط کسب‌و‌کار آنها را با هم بسنجیم، وگرنه قضاوت درستی نخواهیم داشت. تازه باید بحث تحریم‌های بین‌المللی را هم در نظر بگیریم که به نوبه خود تاثیر بسزایی روی شرایط کمی و کیفی خودروهای داخلی طی یکی دو سال اخیر داشته‌اند.

با همه اینها، خوشبختانه دولت آقای روحانی روی کار آمد و یک تفکر عمومی به وجود آمد که می‌توانیم شرایط را تغییر بدهیم. این حس در ما اهالی صنعت خودرو هم به وجود آمد و در خودمان دیدیم که توانایی تغییر دادن اوضاع خودروسازی را به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور داریم. از بخت خوب، آقای نعمت‌زاده به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» آمد و با احیای شورای سیاستگذاری خودرو، اولین قدم را برای رفع مشکلات این صنعت برداشت. در جریان همین جلسات شورای سیاستگذاری بود که آقای نعمت‌زاده از ضرورت همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا گفت و تاکید کرد که خودروسازان و قطعه‌سازان مقدمات انجام این کار را فراهم بیاورند. همین شد که تصمیم گرفتیم برای اولین بار «همایش صنعت خودرو ایران» را برگزار کنیم.

از همین رو تیم‌های کاری را تشکیل دادیم و در نهایت انجمن‌های خودروسازان، قطعه‌سازان و خدمات پس از فروش، مسوولیت برگزاری همایش را بر عهده گرفتند.

من برگردم به پرسش اولم؛ میهمانان همایش از کدام شرکت‌ها خواهند بود؟
ما بدون هیچ محدودیتی برای همه خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ دنیا دعوت نامه ارسال کردیم؛ حتی آمریکایی‌ها. اتفاقا استقبال خوبی هم صورت گرفت و در حال حاضر برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ دنیا از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ترکیه، هند، چین، کره جنوبی، ایتالیا، اتریش، سنگاپور و ژاپن، دعوت مان را اجابت کرده و قرار است، نمایندگان خود را به ایران بفرستند. شرکت‌های خودروساز بزرگی چون رنو و پژو فرانسه، تویوتای ژاپن، فولکس واگن و مرسدس بنز آلمان، فیات ایتالیا و همچنین قطعه‌سازان معتبری همچون «بوش» و «سنون» میهمان همایش ما خواهند بود. در کنار اینها، مدیرعامل شرکت «پنین فرینا» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی خودرو در جهان، به همراه رییس انجمن جهانی خودرو نیز راهی ایران خواهند شد. شرکت طراحی که نام بردم، آنقدر معتبر است که فقط یکی از کارهایش، طراحی محصولات فراری ایتالیا است.

در مورد رییس انجمن جهانی خودرو باید بگویم که خودمان هم ابتدا فکر نمی‌کردیم وی دعوت ما را بپذیرد، اما قبول کرده و می‌آید. وی گفته که چون ایران جزو انجمن جهانی خودروسازان است، در همایش شرکت خواهد کرد.

این «نمایندگان»، مدیران عامل هستند؟
نمایندگانی که به ایران می‌آیند یا مدیران عامل هستند، یا مدیران میانی یا اعضای هیات‌مدیره؛ مثلا همان شرکت طراحی «پنین فرینا»، مدیرعاملش در همایش حضور خواهد یافت، اما فیات و فولکس واگن، اعضای هیات‌مدیره یا مدیران میانی خود را به ایران می‌فرستند.

پژو و رنو چطور؟
از طرف رنو، آقای ژیل لوروا پرزیدنت (رییس) آسیایی این شرکت میهمان همایش خواهد بود و پژو هم گفته که یکی از مدیران میانی‌اش به ایران می‌آید.

پس مدیرعامل هیچ‌کدام از خودروسازان بزرگ دنیا، در همایش حضور نخواهد داشت.
در همایش امسال نه، اما من به شخصه مطمئن هستم در همایش سال آینده شاهد حضور مدیران عامل خودروسازان بزرگ دنیا هم خواهیم بود.

حضور آمریکایی‌ها هم که منتفی است…
متاسفانه محدودیت زمان اجازه نداد آمریکایی‌ها در همایش حضور پیدا کنند؛ مطمئن باشید اگر مشکل زمان نبود، (با توجه به توافق ایران و غرب بر سر مساله هسته ای) خودروسازان آمریکایی نیز میهمان همایش ایران می‌شدند. آنها منتظر تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای در ژنو بودند که خوشبختانه توافق میان طرفین حاصل شد، منتها دیگر زمان نداشتند تا مقدمات سفر را آماده کنند و به ایران بیایند. من از دوستان‌مان شنیده‌ام که آمریکایی‌ها راغب به حضور در ایران هستند و سال بعد حتما می‌آیند.

کدام دوستان؟
یک سری سرمایه‌گذاران ایرانی در آمریکا هستند که ما از طریق آنها متوجه علاقه‌مندی خودروسازان آمریکایی برای حضور در ایران شدیم.به نظر من هم توافق ژنو فرصتی استثنایی را به وجود آورده و حداقل این است که خودروسازان آمریکایی دیگر تردیدی برای آمدن به ایران ندارند.

شاید از اول هم قابل حدس بود که خودروسازان آمریکایی نخواهند آمد؟
ما وقتی دعوت نامه‌ها را ارسال کردیم، فرض را بر شرایط فعلی قرار دادیم؛ در واقع با پیش‌بینی که ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای به توافق می‌رسند، برنامه‌ریزی نکرده و گفتیم شرایط به همین وضع باقی خواهد ماند. طبعا خودروسازان آمریکایی هم به دلیل تحریم‌ها نمی‌آمدند، اما خب خوشبختانه توافق حاصل شد و روزی آنها هم خواهند آمد.

شک نکنید اگر روند مثبت فعلی ادامه پیدا کند و تحریم‌ها با سرعت مناسبی لغو شوند، شاهد تحول چشمگیری در اوضاع کمی و کیفی صنعت خودرو کشورخواهیم بود و در همایش بعدی، شرکت‌کنندگان در عالی‌ترین سطوح مدیریتی شرکت خواهند کرد.

شاید باورتان نشود، اما از همین حالا برخی جای خود را برای همایش سال بعد به اصطلاح رزرو کرده‌اند و حتی مدیرعامل یکی از خودروسازان بزرگ اروپا گفته که شخصا در همایش سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) حضور پیدا می‌کند.

کدام مدیرعامل؟
اسمش را نمی‌توانم بگویم، ولی بسیار معروف است.

برنامه کاری همایش به چه شکل است؟ ظاهرا دو روز طول خواهد کشید…
ما کلا دو روز میزبان میهمانان خود خواهیم بود، منتها روز اول در قالب همایش است و روز دوم را نیز به بازدید از شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی کشور اختصاص داده‌ایم. همایش در برج میلاد برگزار می‌شود و از هشت صبح تا پنج بعدازظهر هم طول خواهد کشید. قرار است در ابتدای همایش، فیلمی مستند از تاریخ و گذشته ایران و همچنین صنعت خودرو کشور پخش شود و بعد هم ۱۶ سخنرانی داخلی و خارجی خواهیم داشت. سخنران افتتاحیه به احتمال زیاد آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور است و در ادامه، وزیر «صنعت، معدن و تجارت» و همچنین آقای نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور نیز پشت تریبون خواهد رفت. مدیران عامل ایران خودرو و سایپا هم سخنرانی خواهند کرد و ما حتی سعی داریم نظر مثبت آقای عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را نیز برای ایراد سخنرانی در همایش جلب کنیم. همچنین احتمال سخنرانی وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی هم هست. در بین سخنرانان خارجی هم می‌توانم به سخنرانی رییس انجمن خودروسازان و همچنین نماینده شرکت چینی FAW اشاره کنم.

برنامه روز دوم چیست؟
بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قطعات و همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان منتخب، کل برنامه روز دوم را شامل می‌شود. البته درجریان این بازدیدها، هر شرکت داخلی با نماینده شرکت خارجی موردنظر خود دیدارهای رو در رو خواهد داشت و به اصطلاح مذاکراتی پنهانی میان طرفین انجام می‌شود.
در این «مذاکرات پنهانی»، ممکن است قراردادی هم به امضا برسد یا مثلا سهامی جا به جا شود؟ آخر شنیده می‌شود برخی خودروسازان خارجی برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو ابراز تمایل کرده‌اند.

اینها دیگر مسائل مربوط به خود خودروسازان است و ممکن است در جریان مذاکرات، به قول شما سهامی هم جا به جا شود، منتها برنامه خاصی برای این کار پیش‌بینی نشده است. هدف ما از برگزاری همایش، شناساندن ظرفیت‌های صنعت و بازار خودرو کشور به خارجی‌ها است، حالا اگر مذاکراتی هم برای همکاری‌های مشترک و خرید و فروش سهام شکل بگیرد، که چه بهتر.

برخی کارشناسان، ایرادهایی را به همایش شما می‌گیرند. مثلا می‌گویند تاریخ برگزاری آن زود بوده و باید چند ماه دیرتر چنین همایشی برگزار می‌شد، تا میهمانان بیشتر ومعتبرتری در آن‌ حضور می‌یافتند.
من هم قبول دارم اگر یک مقدار دیرتر این همایش را برگزار می‌کردیم، می‌توانستیم شاهد حضور میهمانان معروف تری، حتی در سطح مدیران عامل باشیم. با این حال، ما می‌خواستیم هرچه زودتر ظرفیت‌های خودروسارزی و بازار ایران را به خارجی‌ها نشان بدهیم.

اتفاقا ایراد بعدی به همین موضوع وارد است. فکر نمی‌کنید میهمانان خارجی در جریان بازدید از خودروسازان و قطعه‌سازان و با دیدن وضع نامناسب تولید و همچنین ماشین آلات قدیمی، از صنعت خودرو ما ناامید شوند؟
به هر حال اوضاع را از نزدیک خواهند دید، منتها مطمئن باشید آنها همین حالا هم از طریق رسانه‌ها متوجه وضع فعلی خودروسازی ایران شده و می‌دانند تولید به شدت افت کرده است. میهمانان ما طبعا ضعف‌ها را خواهند دید، اما متوجه توانمندی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ایران نیز خواهند شد و این نکته مثبت همایش است.

یک ایراد دیگر هم گرفته می‌شود که به همزمانی برگزاری همایش صنعت خودرو و نمایشگاه قطعات است. طی سال‌های اخیر، بیشتر غرفه‌های نمایشگاه را چینی‌ها قرق کرده‌اند و امسال نیز قطعا اوضاع به همین شکل خواهد بود؛ به نظر شما این موضوع تاثیری منفی بر ذهنیت خارجی‌ها از خودروسازی و قطعه‌سازی ایران نخواهد گذاشت؟
متاسفانه همین طور است که شما می‌گویید؛ منتها چون نمایشگاه توسط انجمن قطعه‌سازان برگزار نمی‌شود، چاره‌ای جز مدارا کردن با این مساله نداریم. حالا قرار است از سال بعد، نمایشگاه قطعات توسط انجمن قطعه‌سازان برگزار شود و با این شرایط می‌توانیم امیدوار باشیم که همایش سال بعد، پربارتر و امیدوارکننده‌تر باشد.

برآوردی از هزینه‌های همایش کرده اید؟
خیر؛ چون هزینه‌ها را جزء به جزء لحاظ می‌کنیم الان نمی‌توان گفت چقدر می‌شود.

منبع تامین هزینه‌ها کیست؟
خودروسازان هزینه را تقبل کرده‌اند؛ البته نه فقط خودروسازان دولتی، بلکه بخش خصوصی نیز در آن مشارکت دارد. به هر حال خودروسازان بخش خصوصی نیز میهمانان خاص خود را خواهند داشت؛ مثلا نماینده فولکس واگن به دیدار کرمان خودرویی‌ها خواهد رفت، چون پیش‌تر با هم همکاری داشتند و ارتباط شان به طور کامل قطع نشده است.
منبع: دنیای اقتصاد

 


 

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲
 
 

 

رئیس انجمن قطعه‌سازان خبر داد

پیشنهاد طراحی پلت‌فرم ملی روی میز وزارت صنعت

رئیس انجمن قطعه‌سازان از ارائه پیشنهادی از سوی قطعه‌سازان به وزارت صنعت برای طراحی پلت‌فرم جدید ایرانی خبر داد.

گل‌وردی گلستانی رئیس انجمن قطعه سازان امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، در مورد اینکه آیا قطعه‌سازان مذاکراتی برای طراحی پلت‌فرم ایرانی جهت تولید چند مدل خودرو به وزارت صنعت ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: بله، پیشنهادی برای طراحی پلت‌فرم ایرانی با استفاده از توان طراحی داخل از سوی قطعه‌سازان تهیه و به وزارت صنعت ارائه شده که مورد موافقت مسئولان این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برخی اعضای انجمن به صورت داوطلبانه برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند و طراحی پلت‌فرم‌های جدید در صورت حمایت وزارت صنعت اجرایی خواهد شد.

گلستانی با بیان اینکه طراحان ماهری در کشور وجود دارند، گفت: شرط طراحی پلت‌فرم‌های جدید دریافت وام ارزان قیمت است، تا با استفاده از آن نسبت به طراحی یک پلت‌فرم اقدام کنیم.

به گفته وی برای طراحی هر پلت‌فرم به ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است، تا خودرویی مناسب با شرایط درآمدی کشور طراحی شود.

گلستانی در ادامه با اشاره به مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان اظهار داشت: دولت برای حمایت از خودروسازان، بدهی این تولید کنندگان به قطعه‌سازان را پرداخت می‌کند، تا خودروسازان پس از یک تنفس ۵ ساله این مبلغ را به دولت بپردازند.

وی پیشنهاد کرد: دولت بر روی توسعه چند پلت‌فرم روز در کشور سرمایه‌گذاری کند، تا از این طریق با تولید و فروش خودروهای جدید درآمد حاصل از این فرآیند از طریق مالیات نصیب دولت شود.

گلستانی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی برای تولید هر خودرو سه فرصت شغلی ایجاد می‌شود، افزود: قیمت‌گذاری پایین خودرو و دخالت نامناسب شورای رقابت باعث زیان خودروسازان و کاهش تولید آنها شد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: وضعیت نامناسب تولید باعث تعطیلی ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد قطعه‌ساز در کشور شده است.

وی همچنین با اشاره به واردات خودروهای گران قیمت به کشور اظهار داشت: اگر دولت اجازه واردات قطعات این خودروها و مونتاژ آنها در کشور را بدهند، علاوه بر جلوگیری از واردات آنها سود حاصل از این تولید نصیب دولت و مصرف کنندگان خواهد شد.

گلستان همچنین در مورد تکلیف خودروسازان به ارتقای پلت‌فرم‌های داخلی به قانون ارتقای کیفیت خودرو نیز به فارس گفت: وقتی از ارتقای کیفیت صحبت می‌شود، باید ببینیم چه میزان کیفیت و با چه سطح قیمتی مدنظر است.

وی توضیح داد: خودروهایی مانند فراری و بوگاتی دارای کیفیت‌های مخصوص خود هستند که مورد استفاده عام نیست، ولی خودروهایی مانند محصولات چینی دارای سطح کیفیتی متفاوت و در عین حال دارای مصرف بیشتری هستند که باید مشخص شود منظور از ارتقای کیفیت خودروهای داخلی چه چیزی است.

وی با تأکید بر اینکه قطعه‌سازان ایرانی محصولات با کیفیت تولید می‌کنند، گفت: گاهی ممکن است به دلیل محدودیت تولید، خودروساز نسبت به خرید برخی قطعات مانند لنت ترمز از داخل بازار اقدام کنند که این قطعه وارداتی و دارای کیفیت پایین است، در این صورت کیفیت خودرو کاهش پیدا می‌کند که در واقع دلیل آن، قطعه وارداتی است.

وی همچنین از حضور برخی خودروسازان خارجی در ایران و اقدام آنها برای خرید برخی سایت‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز داخلی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها نسبت به واردات قطعات و تولید خودرو اقدام می‌کنند که این مسئله به ضرر قطعه‌سازان داخلی است.

رئیس انجمن قطعه سازان افزود: خودروسازان نیز تمایل دارند قطعات پک را دریافت کنند و با تولید خودرو از این طریق گردش مالی خود را افزایش دهند.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا