نگاهی به تاریخچه  بازی های المپیك در دوره باستان و نوین

 یزدفردا- محمد حسین تقوایی زحمتکش :بازی های المپیك را به همین دلیل به دو دوره باستان و نوین تقسیم می کنند. المپیك باستان از سال 776 پیش از میلاد مسیح آغاز و تا سال 394 بعد میلاد ادامه داشته و المپیك نوین از سال 1896 آغاز و تاكنون ادامه دارد. ضمن اینکه از شروع بازیهای المپیك تا كنون 315 المپیك برگزار شده است.  

مبدأ بازیها

هرچند اکثر مردم بر اين باور بودند که بازی های المپيک در سال ٧٧٦ قبل از ميلاد در المپيا آغاز شد، اما تحقيقات تازه اين تصور را به وجود آورده که اولين دوره های بازی های المپيا دويست سال پيش از آن برپا شده بود.

 

نخستين دوره رسمی بازيهای المپيک 776 سال پيش از ميلاد مسيح برگزار شد



اما يونانی ها هزاران سال پيش از بازی های المپيک تجليل از خدايانشان از راه بازيهای ورزشی را شروع کرده بودند. بعضی باستان شناس ها معتقدند اولين بازی ها بخشی از آداب پرستش گايا، خدای زمين در آئين های باروری، در حدود ٣٥٠٠ سال پيش بوده است.

بازی های المپيک در سال ٤٣٥ ميلادی، وقتی امپراطور تئودوسيوس عبادت بت ها را ممنوع کرد، به پايان رسيد. ادامه بازی هائی که وقف زئوس، خدای بت پرست ها بود، بدون معبد او امکان نداشت

 

 اين بخش از "المپيک های باستانی" تجسسی خواهیم داشت  در زمينه های مذهبی و افسانه هايی که در اطراف بازی های المپيک ساخته شده انددر زمينه های مذهبی و افسانه هايی که در اطراف بازی های المپيک ساخته شده اند. 


شالوده ها

در ميانه المپيا معبد زئوس قرار داشت، و در ميانه معبد، مجسمه زئوس که يکی از عجائب هفتگانه جهان باستان بود. اين مجسمه را که بيشتر از دوازده متر ارتفاع داشت که ايدياس مجسمه ساز از عاج و طلا ساخته بود.

معبد زئوس، محل برگزاری بازيهای المپيک باستانی



يکی از داستان های شروع بازی های المپيک اين است که اعقاب هرکول نخستين دونده های اين مسابقات بودند. بنا به اين روايت اندازه استاديوم المپيک فاصله ای بود که هرکول می توانست در يک نفس بدود.

 

آمادگی

اين بخش نگاهی داریم به مراحل آماده شدن ورزشکاران و برگزارکنندگان مسابقات باستانی المپيک پيش از شروع بازی ها.


يک ماه قبل از مسابقات برای اين که ورزشکارها و تماشاگران بتوانند در امنيت به المپيا سفر کنند در تمام سرزمين های يونانی اعلام ترک مخاصمه المپيک می شد.
بازيها را فقط مردها می توانستند ببينند و تنها مردها اجازه شرکت در مسابقات را داشتند. با نزديک شدن بازيها يک شهرک از چادرها در المپيا برپا می شد. اين شهرک که محل زندگی ورزشکارها و ميهمانان المپيک بود کم آب و فاقد تسهيلات بهداشتی بود.

ورزشکارهای يونان باستان مثل همتاهای امروزی شان تمرينات را بسيار جدی می گرفتند و از رژيم های غذائی خاصی پيروی می کردند. تمرين ها در ورزشگاهی که به آن ژيمنازيوم می گفتند و معنايش "برهنه خانه" است انجام می شد.





 

 

  المپیک یونان باستان 

بازی های المپیک که به عنوان بزرگترین جشنواره ورزشی هر چهار سال یکبار در یک کشور دنیا برگزار می شود با آنکه در روزگاران گذشته بسیار دور که پیشرفت های علم و صنعت تا این اندازه نبود و همه چیز ابتدایی می نمود تفاوتی بسیاری یافته که این دگرگونی در زمینه های گوناگون را حتی در صد ساله اخیر می توان دید. 

آنچه در سال 1896 میلادی در آتن به نام بازی های جدید المپیک برگزار شد با آنچه در مونیخ، مونترال، مسکو و لس آنجلس انجام شد، قابل قیاس نیست. 

پژوهشگران بیش از یک قرن است که در زمینه پیدایش بازی های باستان در یونان به کاوش پرداخته و همه ساله صد ها کتاب و رساله و فیلم تهیه و تدوین کند ولی خلاصه کلام اینکه نویسندگان دهه اول آنچه به رشته تحریر درآورده اند امروز هم معتبر و پا برجا است زیرا زمینه تحقیق وقتی بر یک مدار باشد و گذشته به درستی روشن نباشد، نتایج حاصله نیز هم شکل و یکسان خواهد بود و به ناچار از همان گذرگاه ما هم این مراسم سنتی و باستانی را مورد تحلیل قرار می دهیم. 

المپیک باستانی یونانیان 

از جشنهای معروف یونانیان جشن المپیك بوده است كه اغلب بخاطر پیروزی در جنگ یا بزرگداشت روزهای تولد و مرگ پادشاهان و بزرگان در هر 4 سال یكبار برگزار می شد. 

آن مسابقه ها در حدود هزار و دویست سال بدون اینکه حتی یک وقفه در جریان مسابقات ایجاد شود ادامه داشته است. در این شرایط باید گروهی را به نظر آوریم که هر چهار سال یکبار گرد هم می آیند اینان از همه نقاط یونان و تمام مدیترانه به دشت «المپیا» روی می آورند و تنها ورزشکاران شرکت کننده نبودند عده ای هم مردان برجسته دیار خود بودند. 

همانطور که گفته شد المپیك باستان در محلی بنام المپیا برگزار می شد. المپیا پناهگاه مقدس اساطیر یونان بوده است كه بر قله های كوه المپیوس قرار داشته است.

کوه المپ" بلندترين قله يونان با بلندای 2985 متر که قله آن در سراسر سال پوشيده از ابرهای گوگردی بوده و همين حالت ابهام آميز برای مردم يونان مرموز بوده است.

در دامنه اين کوه دره ای سبز و خرم به نام "کرونوس" است که مردم را برای تفريح جلب می کرد. "کرونوس" در گمان مردم خدايی بزرگ بود. بعدها زئوس يا ژوپيتر پسر کرونوس ناميده شد.

يونان کشوری بود با چند دولت شهر که بيشتر اوقات با يکديگر در جنگ بودند. اين مردم هر سال در بهار به دره کرونوس می رفتند و در آنجا با هم در صلح به سر می بردند.

اين دولت شهرها را هر کدام معبدی بود که در دامنه آن به ستايش می پرداختند و نيايش را با بازيهای ورزشی تکميل می کردند. چون از جنگ های بی شمار خسته شده بودند و آرامش را در دره کرونوس می ديدند، بر آن شدند تا به صورت صلح آميز نيايش خود را در دامنه المپ برگزار کنند، با اين توافق که در آن هنگام جنگی نباشد.
همچنین محلی كه بازی ها در آنجا برگزار می شد به علت موقعیت خاص جغرافیائی افراد زیادی را بسوی خود جلب می كرد و به همین سبب افراد در مجاورت یكدیگر به مفهوم واقعی صمیمیت و دوستی پی می بردند و با یكدیگر همكاری بیشتری می كردند. در گوشه میدان المپیا گذرگاهی به نام «کریپت» که معنی آن «گذرگاه پنهان» است وجود داشت که به استادیوم می رسد بر روی دیوار ها آثاری از مجسمه های گچی دیده می شود از این کوچه هزاران ورزشکار عبور کرده اند که حالا دیگر آثاری از آنان نمی توان یافت.
 

در کنار میدان مسابقه چهار دیوار سر پوشیده ای وجود داشته که کشتی گیران در آنجا به بدن خود روغن زیتون مالیده و خود را آماده می ساخته اند. این سالن با میدان مرتبط بود و در کنار آن منبع کوچکی قرار داده بودند تا کشتی گیران بدن های آغشته به شن نرم و روغن را شست و شو دهندو پاک کنند و از دالان ها و کوچه های سر بسته می گذشته اند. 

مراسم جشن با تشریفات خاص از جمله رژه ورزشكاران و مسابقه های ورزشی توأم با مسابقه های موسیقی و هنری انجام می شد. هنرمندان، نویسندگان، خطیب ها، شاعران و موسیقیدانان ارزشی مخصوص داشته و مورد توجه مردم بودنده اند. آخرین گروه که به بازی ها روی می آوردند، کاسبکار ها و دستفروشان و دوره گرد ها بودند که فرآورده های خود را عرضه می کردند و در حقیقت برپا کنندگان بازارهای فصلی بودند. 

یک اجتماع شکل یافته از مردم های دور و نزدیک، با لهجه های متفاوت (یونانی ها ایتالیائی ها و سیسیلیها) تابع نظمی خاص بودند. بازار ادبیات و موسیقی رونق داشته و دیپلماسی ویژه ای ارتباط ریشه داری را بین اقوام مختلف بسط می داده است. البته هدف اصلی این جشن ها حفظ تندرستی و پرورش بدن نبود، بلكه از تشریفات مذهبی توأم با عملیات بدنی بخاطر پیروزی های جنگی خود انجام می دادند ولیكن با وجود این هدف، رهبران و اداره كنندگان آن زمان دریافته بودند كه انجام جشن های المپیك نقش بزرگی را در رفع اختلافات داخلی و خارجی ایفا می کند و چه بسا پادشاهان نقاط مختلف در این مراسم گرد هم جمع می شدند و تمامی اختلافات خود را فراموش و كنار می گذاردند.

 بازیهای المپیك باستان  

 

 

بازیهای المپیك باستان ابتدا فقط در یونان انجام می شد و تنها یونانیان اصیل می توانستند در آن شركت كنند و برای قرنها مسئله اخلاق بدقت مورد نظر و توجه بود و چون جنبه مذهبی آن برجنبه ورزشی ترجیح داشت لذا از حضور افرادی كه دارای سوء پیشینه و انجام جنایات و خلافكاری های اخلاقی بودند جلو گیری می شد و گاهی از شركت بستگان آنها نیز ممانعت می كردند. ورزشکاران جوان مجاز بوده اند که وارد میدان شوند و آمادگی خود را برای نوعی کشتی گیری اعلام دارند و در سوی دیگر میدان ورزش های سبک صورت می گرفته است. 

همچنین در ابتدا زنها را حتی برای تماشای بازیها نیز راه نمی دادند، لذا نام زنی بنام "هیپو دامیاری" بخاطر تلاشی كه برای شركت بانوان در المپیك مبذول داشت بعنوان مؤسس المپیك بانوان باید همواره بخاطر داشت. 

در بازیهای المپیك ابتدا داوران سوگند یاد می كردند كه مقررات را با رعایت عدالت و در نظر گرفتن جنبه انصاف و حقیقت به مرحله اجرا در آورند، سپس ورزشكاران سوگند یاد می كردند كه تابع قوانین و مقررات بوده و از اصول المپیك تبعیت كنند و بعد از آنكه ورزشكاران رژه می رفتند بازی ها آغاز می شد. در پایان به هر یك از برندگان علاوه بر تاج گلی كه بر سرشان می نهادند، یك شاخه نخل می دادند و مراسم اختتام بصورت شكرگذاری و نیایش پایان می یافت. 

جوانان 4 سال تمرین می کردند تا در جشن «المپیا» به پیروزی برسند، تاج زیتون بر سر نهند و شاعران در مدح آنان قصیده بخوانند مجسمه سازان به طرز شگفت آور مجسمه آنان را از مرمر و سنگ های سخت بتراشند و نامشان باقی بماند. 

رشته های ورزشی در ابتدا به دویدن، ارابه رانی، پنتاتلن، پرش ها، پرتاب دیسک و پرتاب نیزه و سر انجام کشتی گیری اختصاص داشته و به تدریج تغییر کرده و روبه تکامل نهاده است. 

در دویدن، ورزشکاران طول میدان را که یک «استاد» می گفتند و برابر با 192/27 متر بود می دویدند. تصور کنیم که دور تا دور میدان 45000 نفر گرد آمده و ورزشکاران دیار خود را تشویق می کند. دوندگان در خط آغاز در کنار هم بر روی خطوط سنگی می ایستادند و در یک لحظه تلاش آغاز می شد. 

ورزشی که در دوره باستان سر و صدای زیادی به پا کرده بود و طرفداران پرشماری داشت نوعی کشتی گیری و مشت زنی توام با هم بوده است که آنرا «پانکراسیون»می نامیدند (همانند کشتی گیله مردان گیلان خودمان که آن را مشت کشتی می گویند.) در این نوع مبارزه استادی زیادی در کشتی و مشت زنی لازم بود تا پهلوانی به مقام نخست برسد. در باره جزئیات آن به مدارکی نیاز است که امروز در دسترس نیست زیرا از آن زمان خیلی فاصله داریم. دنیای امروز ما خشونت در ورزش را نمی پسندد و روز به روز از جنبه های سخت آن می کاهد و به راهی نمی رود که رومی ها در قرون گذشته می رفتند. 

یونانی ها در این زمینه خیلی دقیق بوده اند مقررات خاص مسابقه را گردن می نهادند و از تقلب کردن و به کار بستن وسایل غیر مجاز رو گردان بودند. سوگند ورزش کارانه آنان خود گواهی است بر این مساله. کتیبه های باقیمانده از آن زمان به ما نشان می دهد که ورزشکاران متقلب نوعی خاص جریمه می شده اند و مبلغی را که می پرداخته اند، داوران در صندوقی نگاه داشته و با صرف آن مجسمه هایی از زئوس می ساخته و در محل هایی که به چشم می خورده است، قرار می داده اند. 

طبقه بندی زورآزمائیها 

در آن روزگاران پس از پایان یافتن رشته های انفرادی و تک ماده ای برای گزینش بزرگترین قهرمان مسابقه های پنج گانه که آن را «پنتاتلن» می گفتند، صورت می گرفت. در این رشته قوی ترن پهلوانان به میدان می آمدند و در دویدن پرش کردن پرتاب کردن نیزه کشتی گرفتن و پرتاب دیسک به رقابت می پرداختند. یونانی ها عقیده داشتند که ورزشکاری می تواند در پنج گانه به پیروزی برسد که از خصوصیات روحی و بدنی ویژه ای برخوردار باشد. 

زورآزمائیهای المپیا طبقه بندی می شد یک روز مخصوص نوجوانان بود روز دیگر برای با سابقه ها و کسانی که به رشد کافی رسیده بودند جریان می یافت. 

پنجمین روز به مراسمی به مراسم مذهبی اختصاص داشت و آخرین روز داوران و روحانیون با شکوه و طمطراق کم نظیری در جایگاه بلندی متمرکز می شدند و قهرمانان رشته های مختلف را معرفی می کردند.  

نخستین قهرمان در دل تاریخ 

چهل و پنج هزار یونانی در بعد از ظهر یک روز تابستانی در سال 776 پیش از تولد مسیح در ورزشگاهس وسیع و شیبدار که چمنزاری زیبا آن را احاطه کرده بود بر پای ایستادند و ضمن شادی بسیار و هورا کشیدن «کروئبوس» (coroebus) یک آشپز مقیم نزدیکی های آلیس را که در یک مسابقه دوی سرعت به مقام قهرمانی رسیده و حریفان خود را پشت سر نهاده بود تشویق کردند. این مسابقه تقریبا 200 یارد بود و وی نخستین مرد پیروز در مسابقه های المپیک بود ... 

البته بازی ها پیش از این مسابقه هم جریان داشت ولی در جایی ثبت نشده بود، بنابر این در تاریخ سال 776 پیش از میلاد نخستین سال بازی ها و «کروئبوس» هم به عنوان نخستین قهرمان المپیک شناخته شده است و جستجو در رویداد های تاریخی یونان به سال های پیش از 776 در زمینه بازی های المپیک به جایی نرسیده است. 

در نهایت با غلبه رومیان بر یونان بازی های المپیك شكوه خود را از دست داد و صحنه رقابت های انسانی گذشته به میدان كارزارهای خونین و نبرد اسیران با هم و گلادیاتورها  و نبرد انسان با حیوان تبدیل شد تا اینكه در سال 394 میلادی بفرمان "تئو دوسیوس" پادشاه رومی برگزاری مسابقات المپیك برای همیشه ممنوع شد.  

پيدايش بازيهای نوين

رنسانس



رنسانس از پايان قرن 15 و نيمه قرن 16 اوج گرفت. نهضت علمی، ادبی و هنری رنسانس در اروپا و به خصوص ايتاليا آغاز شد و کشورهای اروپايی را در بر گرفت. بازگشت به تاريخ هنر و دانش های يونانی از عمده کارها بود.

 

پوستر رسمی نخستين دوره المپيک نوين در آتن 1896



بار ديگر اروپا به سراغ يونان رفت و ادبيات يونان را ترجمه کرد. در اين را موضوع بازيهای المپيک مطرح شد. دانشمندان و معماران فرانسوی، آلمانی و يونانی در عمل به جستجوی آثار دهکده المپ پرداختند، ميدان و بناهای مخروبه تاسيسات را پيدا کرده و تصوير مناسبی را از آنها نقاشی کردند.

از سال 394 كه بازی های المپیك بدستور تئودوسیوس تعطیل شد تا سال 1896 كه بازیهای المپیك نوین آغاز شد، جمعاً     1502 سال بازیهای المپیك فراموش شده بود. در این مدت تلاشهای زیادی برای احیای المپیا كه در زیر خاك مدفون شده بود انجام گرفت (وقوع دو زلزله منطقه المپیا را كاملاً از بین برده بود) تا اینكه تلاشهای دولت یونان و فرانسه بالاخره در سال 1892 مؤثر واقع شد. 

 

 

 

 

 

 

در اواخر قرن نوزدهم با زحمات و كاردانی آقای بارون پیر دو كوبرتن فرانسوی مسابقه های المپیك دوره نوین خود را آغاز كرد. در سال 1892 پس از آنكه از دولت خواست تا وی را در اجرا و احیای بازی های المپیك یاری كند برنامه و آئین نامه عظیمی را در این مورد به اتحادیه ورزشی پاریس ارسال کرد و بلافاصله خود از طرف دولت فرانسه به ریاست اتحادیه بر گزیده شد و برای بدست آوردن پشتیبان به كشورهای اروپائی مسافرت كرد. 

بارون پیردو كوبرتن، پایه گذار المپیزم نوین، كنگره و كمیته بین المللی المپیك را در ژوئن 1894 در پاریس بنا نهاد و در سال 1896 نخستین كنگره المپیك تشكیل جلسه داد.  

تاریخچه المپیک نوین

در آن نشست كوبرتن مورد حمایت كشورهای شركت كننده قرار گرفت. وی هدف از المپیزم را به خدمت گرفتن ورزش جهت تعالی موزون انسان به منظور ایجاد جامعه صلح آمیز قرارداد كه در آن شأن و مقام انسان حفظ شود. 

بارون دو کوبرتن الهام بخش المپيک مدرن 

 

 

ضمن اینکه در این كنگره قرار شد كه بازی ها هر چهار سال یكبار در یكی از كشورهای بزرگ برگزار شود و كمیته ای بنام كمیته بین المللی المپیك كه نظارت كامل و دقیقی بر بازی ها داشته باشد، تشكیل شود. 

بالاخره بازی های المپیك در سال 1896 دو باره در آتن شروع شد. این بازیها با مشكلات فراوانی همراه بود. در پایان بازی ها به پیشنهاد آمریكائی ها قرار شد كه مسابقه ها هر چهار سال یكبار در آتن برگزار شود ولی در جلسه بعدی كه در پاریس و به ریاست رئیس جمهور فرانسه برگزار شد، یونانیها بعلت جنگ با تركیه به بین المللی بودن بازیها رأی دادند.

 البته عدم درک مفهوم و اهداف کار بزرگ کوبرتن ازسوی برخی از دولتمردان فرانسوی و تنشهای سیاسی موجود، موجب شد کمیته بین المللی المپیک در10 آوریل 1915 به شهرلوزان سوئیس انتقال یابد. قلب کوبرتن هم درمقبره ای در المپیا قرارداده شد.  

 

 

 اهداف نهضت المپیك 

هدف در بازی های المپیك شركت است نه پیروزی. اساس آن بر پیروزی استوار نیست بلكه اصل خوب مبارزه كردن است. ورزشكاران جهان برای بدست آوردن اهداف سریعتر ، قویتر و بالاتر بدون توجه به ملی، مذهب ونژاد پیكار می كنند و شعار كوبرتن را مبنی بر در صفا زیستن، در صفا مبارزه كردن و به نیروی جسمانی خود صدمه نزدن را سرلوحه كار خود قرار می دهند. آنكس كه در نبرد ورزش دوست دیگران بماند ، آنكس كه همنوعان خود را در خور احترام بشمارد به هدف اصلی المپیك رسیده است.  

* ساختن جهانی صلح آمیزتر و دنیای بهتر 

* آموزش و پرورش نسل جوان از طریق ورزش ، بدون هیچگونه تبعیض نژادی با توجه به روح المپیك  

* اشاعه اصول المپیك در سراسر جهان و بدین طریق آفریدن حسن نیت در میان ملل  

* گرد آوردن قهرمانان جهان هر چهار سال یك بار در یك جشنواره كبیر ورزشی كه به نام بازیهای المپیك خوانده می شود. 

منشور المپیک 

تدوینی از اصول اولیه ، قوانین و تبصره ای مورد تصویب كمیته بین المللی المپیك است، این منشور بر نحوه سازماندهی و اجرای نهضت المپیك حاكمیت داشته است. 

كمیته بین المللی المپیك 

كمیته بین المللی المپیك مرجع عالی نهضت المپیك به حساب می آید، بطوریكه نهضت المپیك در بر گیرنده فدراسیون های بین المللی، كمیته های ملی المپیك، كمیته های برگزار كننده بازی های المپیك، اتحادیه های ملی، باشگاه های ورزشی و اعضاء آنها داوران، مربیان و دست اندركاران امور ورزشی است.  

این کمیته یك سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی بین المللی است كه از سوی فدراسیون سوئیس به رسمیت شناخته شده که مقر این كمیته در لوزان واقع شده است.  

اعضای این كمیته را ورزشكاران فعال، رؤسا یا مسئولان ارشد فدراسیونهای بین المللی و كمیته های ملی المپیك تشكیل می دهند. مجموع كل اعضای كمیته بین المللی نباید از 115 نفر تجاوز كند و تصمیمات كمیته بین المللی كه بر اساس منشور المپیك اتخاذ می شوند، نهایی هستند. 

وظیفه كمیته بین المللی المپیك رهبری نهضت المپیك مطابق با اصول نشر المپیك است و كمیته بین المللی المپیك دارنده امتیاز اعضای نسبت به پرچم ، مفاد و شعار المپیك است. 

 معنا و مفهوم پرچم المپیك 

زمینه پرچم المپیك سفید بوده و در اطراف دارای حاشیه نیست، در وسط آن پنج حلقه به عنوان سمبل المپیك با پنج رنگ قرار گرفته است. رنگ حلقه ها از طرف چپ به راست به ترتیب آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز هستند، پرچمی كه در سال 1914 توسط پیرلوكوبرتن به كنگره پاریس عرضه شد، نمونه قراردادی پرچم المپیك است. 

 

 

 

 پرچم و نماد المپیك مظهر اتحاد پنج قاره و تجمع قهرمانان سراسر نقاط جهان در بازیهای المپیك است كه بر طبق آرمان دوكوبرتن با رعایت اصل دوستی به مسابقه های برابر و صادقانه می پردازند. پرچم المپیك اولین بار در بازیهای المپیك 1920 به اهتزاز درآمد.  

معنا و مفهوم شعار المپیک 

   

سه كلمه سیتیوس، آلیتیوس ، فاریتیوس كه اغلب زیر پرچم های المپیك نوشته می شوند به معنی سریعتر، بالاتر و قویتر است. ضمن اینکه آرم (نشان) المپیك تركیبی است از حلقه های المپیك كه با عناصر مشخصه دیگری در می آمیزد. شعله المپیك شعله ای است كه طی بازیهای المپیك زیر نظر كمیته بین المللی بر افروخته می شود. مشعل المپیك عبارت است از یك مشعل یا مشابه آن كه آتش المپیك روی آن شعله ور می شود. 

به منظور ارتقا و گسترش نهضت المپیك، كمیته بین المللی المپیك فعالیت های كمیته های ملی المپیك سراسر جهان را كه در راستای نقش این سازمان بین المللی است ، به رسمیت می شناسد.  

معنا و مفهوم آتش المپیك  

در مورد آتش المپیك تاریخ از شخصی یاد می كند كه در نبرد سهمگین پلانته درسال479 قبل از میلاد بطور معجزه آسائی جان سالم بدر برد و از آنجا كه در چنین سرنوشتی خود را مدیون لطف و كرامات خدا می دانست و در قبال این حیات دوباره می خواست شكرگزاری كند، بدین سبب از معبد آپولون آتش مقدس را با دو به محل تولد خود آورد. 

دروه های بازیهای المپیک

المپیك اولین دوره بازی های المپیک، 1896 آتن (یونان)

دومین دوره بازی های المپیک، 1900 پاریس (فرانسه)

سومین دوره بازی های المپیک، 1904 سنت لوئیز (ایالات متحده)

چهارمین دوره بازی های المپیک، 1908 لندن (بریتانیا)
پنجمین دوره بازی های المپیک، 1912 استکهلم (سوئد)

هفتمین دوره بازی های المپیک، 1920 آنتورپ (بلژیک)

هشتمین دوره بازی های المپیک، 1924 پاریس (فرانسه)

نهمین دوره بازی های المپیک، 1928 آمستردام (هلند)

دهمین دوره بازی های المپیک، 1932 لس‌آنجلس (ایالات متحده)

یازدهمین دوره بازی های المپیک، 1936 برلین (آلمان)

چهاردهمین دوره بازی های المپیک، 1948 لندن (بریتانیا)

پانزدهمین دوره بازی های المپیک، 1952 هلسینکی (فنلاند)

شانزدهمین دوره بازی های المپیک، 1956 ملبورن (استرالیا)

هفدهمین دوره بازی های المپیک، 1960 رم (ایتالیا)

هیجدهمین دوره بازی های المپیک، 1964 توکیو (ژاپن)

نوزدهمین دوره بازی های المپیک، 1968 مکزیکوسیتی (مکزیک)

بیستمین دوره بازی های المپیک، 1972 مونیخ (آلمان غربی)

بیست و یکمین دوره بازی های المپیک، 1976 مونترال (کانادا)

بیست و دومین دوره بازی های المپیک، 1980 مسکو (شوروی سابق)

بیست و سومین دوره بازی های المپیک، 1984 لس آنجلس (ایالات متحده)

بیست و چهارمین دوره بازی های المپیک، 1988 سئول (کره جنوبی)

بیست و پنجمین دوره بازی های المپیک ، 1992 بارسلونا (اسپانیا)

بیست و ششمین دوره بازی های المپیک، 1996 آتلانتا

بیست و هفتمین دوره بازی های المپیک، 2000 سیدنی

بیست و هشتمین دوره بازی های المپیک، 2004 آتن

والمپیک بیست نهم هم در چین در حال برگزاری است


رؤسای كمیته بین المللی المپیك



1- بارون پیر دو كوبرتن: از سال 1894 الی 1925 از فرانسه

2- هانری دوبایه لاتور: از سال 1925 الی1942 از بلژیك

3- زیگفرید آرستروم: از سال 1926 الی 1952 از سوئد

4- اوری براندوچ: از سال 1952 الی 1973 از آمریكا

5- لرد كیلانی: از سال 1972 الی 1979 از ایرلند

6- خوان آنتونیو سامارانچ: از سال 1980 تا كنون از اسپانیا

منابع:

تبیان

بی بی سی فارسی 

المپیک

 یزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا