یزدفردا"وزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:سرانجام گویا زمزمه‌ها و صحبت‌هایی که در دو سال آخر مجلس نهم از سوی برخی نمایندگان مطرح می‌شد، در مجلس دهم به بار نشست و فراکسیون سومی شکل گرفت تا مشخص شود اصول‌گرایان میانه‌رو می‌خواهند راه خودشان را از تندروها جدا کنند و ادعای برخی رسانه‌های اصول‌گرا مبنی‌بر اکثریت‌یافتن اصول‌گرایان در مجلس، بی‌هیچ ارزیابی درونی از آرایش نیروهای درون پارلمان صورت گرفته بود

سیاست > مجلس - روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:سرانجام گویا زمزمه‌ها و صحبت‌هایی که در دو سال آخر مجلس نهم از سوی برخی نمایندگان مطرح می‌شد، در مجلس دهم به بار نشست و فراکسیون سومی شکل گرفت تا مشخص شود اصول‌گرایان میانه‌رو می‌خواهند راه خودشان را از تندروها جدا کنند و ادعای برخی رسانه‌های اصول‌گرا مبنی‌بر اکثریت‌یافتن اصول‌گرایان در مجلس، بی‌هیچ ارزیابی درونی از آرایش نیروهای درون پارلمان صورت گرفته بود.
تحلیل‌های آنها معطوف به ترکیب فراکسیونی با نام ولایت بود و علی لاریجانی و یارانش بدون شک نمی‌توانستند با دلواپسانی که در مجلس سابق بیشترین تقابل را با هم داشتند، سر یک میز بنشینند و تصمیمات همسویی بگیرند. دورهمی آنها برای لاریجانی هم فقط با منطق عبور از رقیب دیرینه‌ترشان بود.

البته دو سال پایانی مجلس نهم، یعنی پس از روی‌کارآمدن دولت یازدهم هم عده‌ای از نمایندگان که از سنگ‌اندازی‌های جبهه پایداری به ستوه آمده بودند و فراکسیون رهروان ولایت را هم در جایگاهی انفعالی می‌دیدند، فکر تأسیس فراکسیون اعتدال را در سر داشتند که البته هیچگاه به ثمر ننشست و حالا یکی از بازماندگان همان حلقه نخست فراکسیونِ تشکیل‌نشده‌ اعتدال، از تشکیل فراکسیون سوم با همین نام در مجلس دهم خبر می‌دهد. نماینده مردم رشت گفته است: ساعت هفت صبح چهارشنبه جلسه‌ای برای انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه فراکسیون اعتدال با حضور 30 نفر از نمایندگان برگزار شد و در این جلسه اساسنامه فراکسیون به تصویب رسید.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، با اشاره به تشکیل جلسه رسمی فراکسیون سوم با اشاره به اسامی هیئت‌رئیسه فراکسیون خاطرنشان کرد: در این جلسه کاظم جلالی به‌عنوان رئیس موقت فراکسیون انتخاب شد و غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی و فرشادان به‌عنوان نواب‌رئیس، مهرداد لاهوتی به‌عنوان سخنگو، عبدالرضا عزیزی و سمیه محمودی به‌عنوان دبیرهای این فراکسیون و همچنین سیدمحسن علوی به‌عنوان کار‌پرداز هیئت‌رئیسه موقت فراکسیون اعتدال برگزیده شدند.

نماینده مردم رشت با تأکید بر استقبال قابل توجه نمایندگان برای تشکیل فراکسیون اعتدال یادآور شد: حدود 80 نفر از نمایندگان نسبت به تشکیل این فراکسیون اعلام حمایت کردند که امیدواریم تعداد اعضای فراکسیون به‌زودی از ‌صد نفر بیشتر شود. او گفت: «بنابر یکی از موارد اساسنامه فراکسیون، اعضا حتی اجازه شرکت در جلسات دیگر فراکسیون‌ها را ندارند و طبیعتا عضویت هم‌زمان در فراکسیون‌های دیگر برای اعضای فراکسیون سوم ممکن نیست.»

اکنون طبق این اساسنامه و اظهارات جعفرزاده مبنی‌بر اعلام آمادگی حدود 80 نماینده در فراکسیون سوم که امکان حضور در دیگر فراکسیون‌ها را ندارند، عملا فراکسیون ولایت در اقلیت قرار می‌گیرد و فراکسیون امید دست بالای مجلس دهم خواهد بود و فراکسیون سوم به فراکسیون دوم مجلس تبدیل می‌شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا