بشار اسد گفته است:  باید به کودتا در ترکیه، به عنوان بازتابی از بی ثباتی و تنش در داخل این کشور نگریست که این بازتاب در اصل، بازتابی اجتماعی است که می تواند برآیندهایی سیاسی و غیره داشته باشد، اما در کل وقتی ثبات یک کشور متزلزل می شود، مساله اصلی، مساله جامعه است.

اسد افزود: از این که چه کسی بر ترکیه حاکم خواهد شد و چه کسی بر این کشور ریاست و رهبری خواهد کرد، صرفنظر می کنیم، زیرا این موضوع، مساله ای داخلی است و ما در آن دخالت نمی کنیم و مرتکب این اشتباه نمی شویم که بگوییم اردوغان باید برود یا بماند.. این، مساله ای ترکی است و ملت ترکیه باید در خصوص آن تصمیم بگیرد.. اما آن چه از خود کودتا مهم تر است، این است که باید به اقدامات و تدابیری که اردوغان و همدستانش طی چند روز گذشته انجام داده اند، بنگریم. آن ها به قضات حمله ور شدند و بیش از 2700 قاضی را از پست خود برکنار کردند و بیش از 1500 استاد دانشگاه و 15000 پرسنل بخش آموزش و پرورش را اخراج کردند. دانشگاه ها و قضات و جامعه مدنی، چه ربطی به کودتا دارند؟.. این موضوع، نیت های بد و رویکرد بد و نیت های واقعی اردوغان را در قبال آن چه اتفاق افتاد، آشکار می سازد.. تحقیقات هنوز پایان نیافته است. چگونه تصمیم گرفتند که همه آن مردم را از پست های خود اخراج کنند، جز این است که کودتا، برای اجرای برنامه هایی تندروانه در ترکیه به کار گرفته است، برنامه های اخوان المسلمین که هم برای ترکیه و هم برای کشورهای همسایه آن، اعم از سوریه، خطرناک است.

انسجام و یکپارچگی جامعه سوریه

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان خود، انسجام میان طیف های ملت سوریه را واقعی و اصیل دانست و تاکید کرد که تروریست ها و هم پیمانانشان در منطقه و غرب، در ایجاد دودستگی میان سوری ها، شکست خوردند.

وی افزود: جنگ علیه سوریه، جنگی فراگیر است، جنگی که به پشتیبانی خارجی از تروریست ها محدود نمی شود، بلکه به جنگ سیاسی علیه سوریه در عرصه بین المللی نیز منجر شده است، چرا که آن ها به تروریست ها و مزدوران خود دستور داده اند که زیرساخت های سوریه را نابود کنند.

بشار اسد در ادامه گفت: آن ها سوریه را تحت محاصره مستقیم قرار دادند، تروریست ها را در مرزهای سوریه مستقر کردند و در خارج از سوریه نیز از طریق بانک های بین المللی، سوریه را محاصره (اقتصادی) کردند، اما با همه این ها، ملت سوریه، همچنان مصمم است که تا حد امکان، به زندگی عادی خود ادامه دهد.

رئیس جمهور سوریه، معارضان واقعی را گروه هایی دانست که برای مردم سوریه تلاش می کنند و در سوریه به سر می برند و رویکردهای خود برای برنامه ریزی در سوریه را از ملت سوریه و منافع کشور سوریه الهام می گیرند.

وی افزود: واژۀ "مخالفت" به معنی استفاده از راه های مسالمت آمیز است، نه تکیه بر پشتیبانی تروریست ها. مخالفان باید از جایگاه و نفوذ مردمی سوری برخوردار باشند نه این که مورد حمایت وزارت خارجۀ انگلیس و فرانسه یا سازمان اطلاعات قطر، عربستان سعودی و آمریکا باشند؛ زیرا در این صورت، نام آن ها، "خائن" است.

بشار اسد سپس اولویت های ارتش سوریه را اعلام کرد و گفت: اولویت ارتش سوریه، پیش از هرچیز، مبارزه با داعش، النصره، احرار الشام و جیش الاسلام است.. این گروه های چهارگانه، از نظر ایدئولوژی، با القاعده ارتباطی مستقیم دارند و دقیقاً به همان ایدئولوژی معتقدند. این ها گروه های تندروی اسلام گرا هستند که می خواهند هر کس با آن ها اتفاق نظر نداشته باشد یا مانند آنان رفتار نکند را بکشد.

سازمان ملل؛ بازیچۀ آمریکا

رئیس جمهور سوریه سپس درباره نقش سازمان ملل گفت: صحبت از نقش سازمان ملل یا شورای امنیت، می تواند گمراه کننده باشد، زیرا سازمان ملل، در حال حاضر در واقع ابزاری آمریکایی است که از آن به هر شیوه ای که می خواهد استفاده می کند.. به وسیله سازمان ملل می توانند به جای منشور ملل، معیارهای دوگانۀ خود را تحمیل کنند.. آن ها می توانند از سازمان ملل، مانند هر یک از دیگر سازمان های دولتی در آمریکا استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر مواضع روسیه و چین در قبال برخی مسائل نبود، سازمان ملل، به نهادی کاملاً آمریکایی تبدیل می شد.. اما در هر حال، ایفای نقش روسیه و چین در پنج سال اخیر، توانست در خصوص سوریه، مقداری از تعادل را به این سازمان ها برگرداند.

بشار اسد در ادامه گفت: اگر بخواهی درباره نقش میانجی های و فرستاده های سازمان ملل، نظیر آقای دی میستورا و پیش از او آقای کوفی انان و همچنین الابراهیمی و امثال او صحبت کنید، می توانیم بگوییم که این میانجی ها مستقل نیستند.. آن ها یا بازتاب دهندۀ فشارهایی هستند که کشورهای غربی وارد می کنند، یا در گفت وگوهای دایر میان قدرت های اصلی به ویژه روسیه و آمریکا، غیرمستقل عمل کنند، به این ترتیب، نمی توان از نقش سازمان ملل، سخن گفت.

وی با بیان این که غرب، همواره خواستار کناره گیری او از قدرت بوده و از پنج سال پیش همیشه در این خصوص صحبت کرده اند، افزود: سوریه، هیچ گاه توجهی به آن ها نکرد.. زیرا این مساله، موضوعی سوری است و تنها سوری هستند که می توانند بگویند چه کسی بر سر کار بیاید و چه کسی برود.

غرب، کشور مستقل را تحمل نمی کند

بشار اسد با تاکید بر این که غرب، نمی تواند وجود کشوری مستقل را بپذیرد، خاطر نشان کرد: سوریه، تاوان استقلال خود را می دهد. میان سوریه و کشورهای آمریکای لاتین، در سطح سیاسی و شناختی، انسجام مستحکمی برقرار است. کشورهای آمریکای لاتین، الگوی خوب و مهمی هستند که جهان، در خصوص چگونگی بازیابی استقلال ملت ها و دولت ها می تواند از آن ها الگو بگیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا