یزدفردا ""/ چین با هدف رقابت با ایرباس و بوئینگ،‌ نخستین نمونه هواپیمای مسافربری تولید خود را به سال گذشته بازار معرفی کرد.

نخستین هواپیمای مسافربری چین که رونمایی شد پس از گذشت ۷ سال از طراحی و ساخت آن رونمایی شد. ناوگان هوایی چین که تا کنون به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس وابسته بود اینک به استقلال خود امید بسته است.

 هواپیمای C919 چین نخستین هواپیمای ساخت این کشور است که در شانگهای به نمایش گذاشته شد.

شرکت هواپیماهای تجاری چین (کوماک) که سازنده این هواپیماست اعلام کرد، نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای C919 در سال آینده میلادی (۲۰۱۶) انجام خواهد شد. اما در ابتدا برنامه این بود که این پرواز در سال جاری انجام گیرد. با این حال روزنامه "چاینا دیلی" گزارش داده که پرواز آزمایشی هواپیمای C919 ممکن است تا سال ۲۰۱۷ به طول بیانجامد.

قرار است که این هواپیما قبل از پروازهای عادی سه سال پرواز آزمایشی داشته باشد.

طبق برنامه اولیه، قرار بر این بود که هواپیمای C919 در سال جاری وارد کار شده و با بوئینگ ۷۳۷ (ساخت آمریکا) و ایرباس ۳۲۰ (ساخت اروپا) به رقابت بپردازد، ولی پروژه بارها تمدید شد و در موعد مقرر پایان نیافت.

اما حتی اگر این هواپیما هم با موفقیت وارد بازار هوانوردی این کشور شود صنعت هوانوردی چین از شرکت‌های خارجی بی‌نیاز نخواهد شد و شرکت‌های خارجی همچنان نقشی کلیدی در ناوگان هوایی چین ایفا خواهند کرد.

هواپیمای C919 گنجایش ۱۵۸ سرنشین را دارد و قادر است ۴۰۷۵ کیلومتر پرواز کند.

شرکت سازنده این هواپیما اعلام کرده که تا به‌حال ۵۱۷ سفارش از ۲۱ شرکت هواپیمایی دریافت کرده است.

رؤیای چین برای پرواز

شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ می‌گوید که چین می‌تواند تا ۲۰ سال آینده به بزرگ‌ترین بازار هوانوردی دنیا تبدیل شود. در آخرین برآوردهای شرکت بوئینگ پیش‌بینی شده که چین تا سال ۲۰۳۴ به ۶۳۳۰ هواپیمای جدید به ارزش حدود یک بیلیون دلار آمریکا نیاز دارد.

چین از سال ۱۹۷۰ سودای آن دارد که خود سازنده هواپیماهای مسافربری‌اش باشد. در آن زمان جیانگ چینگ، همسر مائو تسه تونگ‌، رهبر وقت حزب کمونیست چین از این رؤیا پشتیبانی می‌کرد. اما پروژه ساخت هواپیمای مسافربری Y-10 که قرار بود این رؤیا را متجلی سازد به دلیل سنگین بودن بیش از حد این هواپیما متوقف ماند و تنها سه هواپیما از این نوع ساخته شد.

شرکت چینی کوماک تا کنون موفق به ساخت جتی کوچک به نام ARJ شده است. اما این پروژه هم طبق برنامه پیش نرفت و پایان آن چندین سال عقب افتاد. این هواپیما با ۹۰ صندلی هنوز هم در مرحله پروازهای آزمایشی قرار دارد. هواپیمای ARJ تا به‌حال نتوانسته مجوز مقام‌های آمریکایی برای پرواز در حریم هوایی ایالات متحده را کسب کند.


راشاتودی، امروز چین از اولین مدل هواپیمای مسافربری خود رو نمایی کرد.

این مدل موسوم به کوماک C919، با هدف رقابت با دو مدل ایرباس A320 و بوئینگ 737 تولید شده است.

تا کنون سفارش خرید 517 فروند از این نوع هواپیما به شرکت تولید کننده کوماک ارائه شده است که اکثرا از سوی خطوط هوایی داخلی این کشور بوده است.

برد پروازی این هواپیما 4 هزار کیلومتر و در نوع با برد بیشتر 5555 کیلومتر ارزیابی شده است.

این هواپیما توسط شرکت هواپیماهای تجاری چین واقع در شانگهای تولید شده است و ظرفیت‌آن 158 مسافر است.

کوماک تا سال 2016 دیگر آزمایشات مورد نیاز برای دریافت مجوز پرواز را به اتمام خواهد رساند و پیش‌بینی می‌شود اولین نمونه از این هواپیما در سل 2018 وارد خطوط هوایی جهان شود.

طراحی و تولید این هواپیما در سال 2008 آغاز شده و بر اساس پیش بینی ها حدود 2 هزار فروند از این هواپیما تولید می‌شود.

حجم قابل توجهی از خطوط هوایی چین را هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تشکیل می دهد و این وابستگی روز به روز در حال گسترش است، بر همین اساس کوماک با هدف رقابت با این دو شرکت و کاهش وابستگی این کشور به این هواپیماها در چین تولید خواهد شد.

این اولین تجربه تولید هواپیمای مسافربری در چین است، این کشور پیشتر و در سال های دهه 1970 میلادی یک هواپیمای مسافربری با نام Y-10 طراحی کرد که هرگز به مرحله تولید نرسید.

به گفته ماویس توه، دبیر بخش هوانوردی آسیای فلایت گلوبال، این اقدام چین با هدف ورود به بازار هواپیماهای مسافربری در جهان انجام شده است.

چین اعلام کرده است که در آینده نزدیک هواپیماهای بزرگ‌تری را به بازار معرفی می‌کند.

نکته جالب در این هواپیما، بکار گیری موتورها و تجهیزات فنی مشابه رقبای خود نظیر ایرباس و بوئینگ است.




سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا