یزدفردا ایرنا نوشت: تولیدات کشاورزی مازندران در نخستین روز سفر هیات اقتصادی و رسانه ای آستاراخان روسیه حسابی برای تجار و بازرگانان این استان دلربایی و زمینه رابرای صادرات این محصول مهیا کرده است .

هیات 37 نفره آستاراخانی صبح شنبه به سرپرستی الکساندر ژیکلین استاندار این استان وارد مازندران شد و قرار است به مدت دو روز از مراکز مختلف صنعتی ، فراوری محصولات کشاورزی ، مزارع و گلخانه ها و کارخانه های لبنی استان دیدن کنند.
هیات آستاراخانی در 6 گروه بازرگانی ، صنعتی ، کشاورزی ، حمل و نقل و کشتیرانی ، گردشگری و رسانه ای به مازندران سفر کرده است و هر گروه نیز قرار است در مدت دو روز با توجه به برنامه های از پیش طراحی شده از مراکز مختلف بازدید کنند.
گروه کشاورزی این هیات عصر شنبه با همراهی مسئولان استانی و شهرستانی از یک سورتینگ میوه در شهرستان قائمشهر بازدید کرد.
ریاست این گروه هفت نفره با معاون رئیس بخش روابط خارجی و روابط بین الملل استانداری آستاراخان بود.
**استفاده ازظرفیت کشت برنج مازندران در آستاراخان
معان بخش بین الملل وزارت روابط خارجی و روابط بین المللی استان آستاراخان با بیان اینکه استان مازندران از لحاظ شرایط اقلیم آب و هوایی و تاریخی بسیار شبیه آستاراخان است ، گفت : این حلقه و زنجیره اتحاد به دلیل نزدیکی هر دو کشور به دریای خزر بوده است.
تیمور رحمت الله یف با بیان اینکه این منطقه شریک استان آستاراخان است و افرادی از استان مازندران در حال حاضر با ما کار تجاری انجام می دهند ، افزود : بازدید امروز ما منجر به یکسری قدم هایی شده است تا بتوانیم روابط تجاری خود را با استان مازندران توسعه و ترویج دهیم .
معاون بخش بین الملل وزارت روابط خارجی استان آستاراخان گفت : قدم جدی زمانی برداشته شد که یکسری تجار از مازندران با ما روابط تجاری انجام داده اند و در حال حاضر دو شرکت در مازندران با ما در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه هیچ گونه موانعی در بین ما وجود نخواهد داشت ، افزود : یک جو اعتمادی بین ما ایجاد شده است و ما به صورت کامل به یکدیگر اعتماد و اعتقاد کامل داریم .
رحمت الله یف با بیان اینکه در مازندران ظرفیت بسیار بالایی در زمینه کشاورزی وجود دارد ، گفت : من مطمئنم که ما می توانیم در استان آستاراخان از برنج مازندران که از کیفیت بالایی برخوردار است استفاده کنیم و به پرورش و کشت این محصول بپردازیم.
وی ادامه داد: درصدد هستیم تا بین دانشگاه استاراخان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران روابط علمی به خصوص در زمینه پرورش کشت انواع برنج را ترویج دهیم.
** صدور مازاد بعضی محصولات کشاورزی مازندران به کشور سی آی اس 
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های جهاد کشاورزی مازندران هم در این بازدید گفت: با توجه به ظرفیت و توانمندی هایی که در بخش کشاورزی استان مازندران وجود دارد منجر به آمدن گروهی متشکل از فعالان اقتصادی استان آستاراخان به مازندران شده است.
حسین نگهدار هدف از باردید را آشنایی با توانمندی بخش کشاورزی استان مازندران دانست و افزود: برنامه هایی که ما در سطح استان برای بخش کشاورزی لحاظ کردیم منجر به امدن 14 نفر از فعالان اقتصادی به استان مازندران شده است.
وی به بازدیدهای دو روزه هیات کشاورزی آستاراخان اشاره کرد و ادامه داد: اولین بازدید انها از مجتمع صنعتی صنایع تبدیلی مربط به بخش شیلات ، بسته بندی ماهیان خاویار گرم آبی و کیلکا، مرکز تولیدات خوراک آبزیان بوده است که انجام شد. 
نماینده تنظیم بازار محصولات و نهادهای جهاد کشاورزی مازندران به اینکه استان مازندران در تولید 14 محصول رتبه اول کشور را دارد ، گفت : با توجه به اینکه ما در بعضی از فصل های سال با فراوانی محصولات مواجه هستیم ، این امر منجر به صادرات تولید مازاد برخی از محصولات به کشورهای سی آی اس شده است.
وی اضافه کرد : همچنین تولید سالانه 2 و نیم میلیون تن مرکبات،200 هزار تن کیوی، 150 هزار تن تولید محصول هلو و شلیل به کشورهای همسایه را داریم.
نگهدار با تاکید به اینکه استان مازندران با توجه به نزدیکی بندرهای امیرآباد نوشهر و فریدونکنار یک بستر مناسبی برای توسعه کمی و کیفی محصولات صادراتی است ، گفت : با توجه به اینکه ما کانتینرهای یخچال دار را برای حمل محصولات کشاورزی در اختیار داریم ، درصدد هستیم تا ارسال محموله های صادراتی را از طریق جاده با ماشین انجام دهیم تا یک جهشی در سال جاری ایجاد شود.
نماینده تنظیم بازار محصولات و نهاده های جهاد کشاورزی مازندران گفت : با توجه به رویکرد سازمان جهاد و همچنین تاکید استانداری برای توسعه محصولات کشاورزی درصدد هستیم تا با هماهنگی و تعامل بین دستگاههای اجرایی بستر لازم را در راستای توسعه صادرات محیا کنیم.
وی افزود : در صدد هستیم تا جهش صادرات محصولات کشاورزی را به کشورهای سی آی اس و همچنین دیگر کشورهای جهان از جمله سوریه داشته باشیم.
** آستاراخان به دنبال ماهی و گیاهان دارویی مازندران
رئیس جهاد کشاورزی قائمشهر هم در حاشیه این بازدید گفت: استان استاراخان یک موقعیت خوب تجاری برای محصولات کشاورزی استان مازندران به ویژه شهرستان قائمشهر است.
فرزین فرهادی اضافه کرد: همچنین مازندران با دارا بودن دو بندر تجاری در بخش صادرات و شبکه راه اهنی که به بندر امیر اباد متصل است می تواند راه خوبی برای همکاری بین دو طرف باشد .
وی گفت : از استانداری و رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران می خواهیم تا از این فرصتها و بازدیدها به نحو احسن استفاده شود.
رئیس جهاد کشاورزی قائمشهر ادامه داد: خوشبختانه مازندران در عرضه محصولات دامی و کشاورزی از ظرفیت خوبی برخوردار است چرا که آنها به دنبال ماهیان شیلاتی و همچنین گیاهان دارویی که در مناطق کوهستانی رشد پیدا می کند ، هستند.
وی گفت : وقتی که فاصله نزدیکی میان ما حاکم است ، حیف است که کشورهایی از قبیل هند و پاکستان محصولات خود را به استاراخان صادر کنند و ما در نزدیکی با انها نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
به گفته فرهادی ، قائمشهر یکی از بزرگترین مناطق تجاری و پایانه تجاری مرکبات است و که می تواند از این گونه فرصتها با توجه به واحدهای زیاد و سردخانه هایی که در این شهرستان وجود دارد به نحو احسن استفاده کند.
وی ادامه داد : بازار روسیه بازاری است که کشورهای زیادی از قاره های دیگر مانند آرژانتین از آمریکا و مصر از آفریقا هم محصولاتشان را به آنجا صادر می کنند و ما باید از فرصتی که ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم.
رئیس جهاد کشاورزی قائمشهر با تاکید بر اینکه برای احیا برند تجاری صادرات فاکتورهای زیادی نیاز است گفت: تنها صرف اینکه 2 و نیم میلیون تن مرکبات تولید می کنیم کافی نیست بلکه ما باید با توجه جدی به کیفیت ، برند سازی کنیم .
وی افزود : در حال حاضر با همکاری اتحادیه باغداران و برخی از سورتینگ داران موفق شدیم یک شرکت تجاری را به ثبت برسانیم .
** آمادگی برای عقد قرارداد با سورتینگ 
یکی از اعضا هیات کشاورزی استان آستاراخان هم گفت : اگر این سورتینگ ظرف مدت یک ماه بدون تلفات بتواند کارش را ادامه دهد آماداگی عقد قرارداد را داریم .
وی افزود : با شرکت هایی که به صورت عمده کالا خریداری می کنند برای خریداری محصولات این شهرستان قائمشهر صحبت خواهیم کرد.
این عضو هیات تجاری آستاراخان گفت : ما درصدد هستیم تا شرکت های ایرانی که در استاراخان فعالیت می کنند کار صادرات و وادرات کالاهای مازندران را انجام دهیم و آمادگی داریم تا ضمانت صادراتی هم بگذاریم .
وی افزود : در حال حاضر که روسیه در تحریم آمریکا و اروپا قرار دارد ، شرایط برای صادرات کالای ایرانی کاملا مهیاست و این آمادگی در تجار و بازرگانان آستاراخان وجود دارد تا این کالاها بویژه محصولات و کالاهای استان مازندران را به بازار روسیه برسانند.
او ادامه داد : در حال حاضر ما به صورت سنتی بازار را در اختیار داریم و باید با حفظ آن بازار ، تعامل بین دو طرف را افزایش دهیم .
این عضو هیات کشاورزی استاراخان با بیان اینکه آستاراخان می تواند برای استان مازندران دروازه ورودی خوبی باشد ، گفت : کالاهای مازندران با ورود به آستاراخان می تواند علاوه بر روسیه به کشورهای دیگر مانند قزاقستان ، ازبکستان و سایر مناطق آسیای میانه ارسال شود.
او ادامه داد : ما در حال حاضر محصولات خود را از کشورهای هند و پاکستان تامین می کنیم .
سرخانه و سورتینگی که هیات کشاورزی آستاراخان در قائمشهر بازدید کردند با مساحت پنج هزار هکتار دارای دو سردخانه بالای صفر و زیر صفر است که در حال حاضر محصول هلو وشلیل به میزان دو هزار تن را ذخیره شده دارد که در هر ماه میزان خسارتی آنها حدود یک درصد است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا