یزدفردا" فاضلیان فساد اقتصادی را یکی از موانع جدی در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست که باید گام‌های جدی برای آن برداشته شود.
 
به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از روابظ عمومی دادگستری البرز، سومین نشست کمیته قضایی حمایت از سرمایه‌گذاری استان البرز به ریاست احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز و با حضور حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، عزیر اکبریان و محمدجواد کولیوند نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی، هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز و مسئولان برخی از ادارات استان برگزار شد.

در این نشست که با موضوع بررسی موانع سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم و گردشگری استان البرز برگزار شد فاضلیان با یادآوری دستاوردهایی که برگزاری جلسات این کمیته داشته است اظهار داشت: اثربخشی این کمیته با توجه به وزنی که دارد به حل مشکلات و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی متولی اقتصاد نیست و نقش نظارتی  و حمایتی دارد، قصد نداریم فراتر از این عمل کنیم و در امور اجرایی و تولید ورود داشته باشیم بلکه هدف اساسی ما تامین امنیت قضایی برای سرمایه‌گذاری است.

فاضلیان تصریح کرد: دستگاه قضایی استان البرز این آمادگی را دارد که به اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد سرمایه‌گذاری مشروع و قانونی دارند در جهت رفع موانع و مشکلات کمک کند.
وی اجرای دقیق دستورالعمل حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری را یکی از زمینه‌های مشارکت دستگاه قضایی در تحقق شعار «سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مطرح شده توسط مقام معظم رهبری برشمرد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز فساد اقتصادی را یکی از موانع جدی در تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته و تاکید کرد: مبارزه با فساد اقتصادی که ریشه در رانت، تبعیض، عدم شفافیت مالی و اطلاعاتی و امتیازات ناروا و سوء مدیریت دارد گام اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه همه‌جانبه و پایدار است.

ظرفیت‌های دستگاه قضایی

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به عنوان دبیر کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در استان البرز با بیان اینکه دو جلسه برگزار شده در سال 95 در این کمیته تاثیر زیادی در گره‌گشایی از مشکلات سرمایه‌گذاری استان داشته، اظهار داشت:‌ این کمیته به دستور رئیس کل دادگستری استان و با توجه به ظرفیت‌های قانونی، فعال شده که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای گره‌گشایی از موانع اقتصادی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه البرز به دلیل شرایط طبیعی از زیبایی‌های بی‌نظیری برخوردار است، گفت: با وجود این جاذبه‌ها، شرایط مساعدی بر این صنعت حاکم نیست که علت این شرایط ناشی از نبود اتفاق نظر در مسئولان است.

دبیر کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان البرز افزود: برای کمک به سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این جاذبه‌ها دارند دستور جلسه سوم را بررسی این موانع قرار دادیم و دستگاه قضایی هم از راهکاری که در چارچوب قانون باشد حمایت می‌کند.

نشست قضایی در مورد متروی کرج منجر به سئوال از وزیر کار شد

محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس در این نشست با اشاره حمایت‌هایی که دست قضایی در مسیر سرمایه‌گذاری داشته، گفت: در نتیجه این حمایت‌ها مشکل صنفی در گرمدره و منطقه «داش بیجه» حل شد و برای حل مشکل قطار شهری نیز نشست‌ مثمر ثمری برگزار شد که منجر به سئوال نمایندگان از وزیر کار شد.

وی در ادامه با مقایسه آماری ایران در موضوعات مختلف با دیگر کشورهای جهان، اظهار داشت: در حوزه فناوری کاری در بین 82 کشور رتبه 81 جهان هستیم، در موضوع بانک جهانی در بین 185 کشور جایگاه 130 را داریم، رتبه سرانه توریسم ایران 102 در بین 108 کشور جهان است که در همه این‌ها آمار، عواملی چون عدم مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و قانون‌گریزی موثر هستند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، برای حل مشکل قانون‌گریزی و موانع‌تراشی برخی دستگاه‌ها در مسیر سرمایه‌گذاران پیشنهاد داد که کمیته‌ای مرکب از دستگاه قضایی، نماینده استانداری، راه و شهرسازی، سازمان آب و فاضلاب، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری، ثبت اسناد و املاک و  بخش خصوصی تشکیل شود تا این کمیته با بررسی قوانین و موانع، اولویت‌ها را مشخص کنند و دستورالعملی را تدوین کنند تا مسیر فعالیت همه دستگاه‌ها مشخص شود.

البرز دارای بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری

عزیر اکبریان، دیگر نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ایران از نظر میزان داشتن معادن در بین کشورهای جهان رتبه 15 را دارد اما در زمینه بهره‌برداری نتوانسته جایگاه بهتری کسب کند، گفت: عوامل مختلفی در ایجاد این شرایط نقش داشته‌اند و با وجود اینکه ایران در همه زمینه‌ها مستعدترین کشور برای سرمایه‌گذاری است ولی چنین اجازه‌ای داده نشده است.

وی همچنین به جایگاه ایران در پتروشیمی جهان در 10 سال گذشته اشاره کرده و افزود: کشور ما در ان مقطع رتبه 43 دنیا بود و عربستان سعودی نیز رتبه 41 را داشت ولی امروز آن‌ها به جایگاه 9 جهان رسیده‌اند در حالی که رتبه ما افت کرده و به 48 رسیده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: استان البرز دارای بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری است ولی برخی موانع جدی در مسیر سرمایه‌گذاری وجود دارد.

سهم البرز تنها 10 هتل غیراستاندارد است

عبدالناصر میرچی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، آمار استان البرز در زمینه هتلداری را نگران کننده عنوان کرده و گفت: در کل استان ما 10 هتل داریم که از این تعداد 7 مورد در پایین‌ترین سطح کیفی هستند متعلق به کرج است و 3 مورد نیز در طالقان احداث شده‌اند و مابقی شهرستان‌ها با وجود جذابیت‌های طبیعی فاقد هتل هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل هتل‌های کشور 1200 هتل است، افزود: سهم استان از کل این هتل‌ها تنها 10 هتل است. این درحالی است که این استان 14 استان را به تهران متصل می‌کند و می‌توان از ظرفیت عبوری بودن آن بیشترین استفاده را کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز موانعی هچمون اختصاص ندادن زمین با حداقل قیمت در اختیار سرمایه‌گذاران، عدم اختصاص منابع بدون طی بروکراسی و نداشتن انعطاف قانونی در موارد لزوم را از جمله موانع موجود در مسیر احداث هتل‌های جدید دانست.
در پایان این نشست در خصوص بررسی مسائل و مشکلات پروژه اکوپلازا و پیست اسکی دیزین تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد نتیجه اقدامات در جلسه آتی کمیته ارائه شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا