خطیب جمعه میبد با یادآوری سالگرد نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی به پیشگامی شهرستان میبد در برگزاری نماز جمعه حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند: نماز جمعه منسجم سراسری در کشور در پنجم مرداد و با امامت عالم بزرگ مرحوم آیت‌الله طالقانی سر آغازی بود و باید این فریضه باشکوه اجتماعی و سیاسی که بزرگان و عالمان این مشعل عبادی را فروزان نگه داشتند حفظ کنیم.

به گزارش  میبد آدینه، حضرت آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه مسئولین ما نباید به آن‌ها توجه کنند تصریح کردند: آن‌ها آن‌قدر پررو شدند که در کمال ناباوری دبیر کل سازمان ملل به خاطر پول‌های آل سعود چشم خود را بر کودک کشی در یمن بسته است.

خطیب جمعه میبد بابیان اینکه در این شرایط پیچیده دنیا آن‌ها می‌گویند ایران به روح بر جام توجهی ندارد افزودند: آن‌ها فکر می‌کنند که روح بر جام این است که ما موشک‌هایمان را تقویت و دفاعمان را بازسازی نکنیم.

ایشان تصریح کردند: هرگز موشک‌های ایران در متن و روح بر جام نیست و سازمان ملل سابقه نامناسبی در مواضع خودش در دنیا دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بدعهدی‌های امریکا در قضیه بر جام اظهار داشتند: هرروز شاهد بدعهدی آمریکایی‌ها در بر جام هستیم و کنگره و مجلس این کشور بازی درمی‌آورند.

امام‌جمعه میبد افزودند: آمریکایی‌ها بدانند مسئولین ما هوشیار و بصیرند و موضع محکم خود را صیانت می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کردند: از سوی دیگر آمریکایی‌ها بدانند صبر ملت ایران در برابر این بدعهدی‌ها هم حد و اندازه دارد و کاری نکنند که این صبر به سراید.

خطیب جمعه میبد خاطرنشان کردند: امیدواریم آمریکایی‌ها از این تجاوزها و تعدی که در دنیادارند دست‌بردارند وگرنه آتش خشم ملت ایران حتماً آن‌ها را در بر خواهد گرفت.

دولت ترکیه باید از خطای خود درس بگیرد

امام‌جمعه میبد با اشاره به کودتای نافرجام در ترکیه گفتند: موضع ما در برابر کودتای ترکیه روشن است و حکومت‌ها را وقتی می‌پسندیم که از آرا مردم و بر ارزش‌های الهی متکی باشد.

آیت‌الله اعرافی افزودند: اما باید به دولت ترکیه این توصیه را کرد که از خطاهای خود درس بگیرد.

خطیب جمعه میبد خاطرنشان کردند: متأسفانه ترکیه در این سال‌های اخیر باوجود ادعاهای اسلام‌گرایی خوب عمل‌نکرده است و در کنار مرتجعان منطقه قرارگرفته است.

ایشان افزودند: ترکیه در برابر حکومت مشروع سوریه آشکار و نهان با حرکت‌های تروریستی همگرایی و همکاری کرده است و امیدواریم این کودتا ترکیه را بیدار کند و این اعتراضات را موردتوجه و از این خطاهای بین‌المللی الهام بگیرد.

مسئولین به ارتقاء فرهنگ مردم در محلات توجه کنند

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگر از بیانات خود با اشاره به آسیب‌های شهرستان میبد بر ارتقا فرهنگ مردم و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی تأکید کردند و افزودند: با تصویب شورای محلات در شورای فرهنگ عمومی این شهرستان باید ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج، خیرین و سازمان‌ها، آلودگی‌های اجتماعی را کاهش دهند چراکه آلودگی‌های اجتماعی و فساد اخلاقی درشان شهرستان میبد و استان یزد نیست.

کار منافق به‌جایی رسیده با همکاری آل سعود علیه ملت ایران سخن بگویند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامی داشت سالروز عملیات مرصاد و دلاور مردی‌های رزمندگان اسلام در انهدام منافقین گفتند: یادمان نرود عملیات مرصاد آخرین عملیاتی بود که در مقطع پذیرش قطعنامه، جوانان پرشور ما در برابر منافقین و صدام و پشتیبانی آن‌ها در گیلان غرب و کرمانشاه ایستادند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کردند: در این شرایط پیچیده منافقین از مردم بریده و به مستکبران پیوسته‌کارشان به‌جایی رسیده است که با همکاری آل سعود علیه ملت ایران سخن میگویند.

ایشان با اظهار همبستگی با مسلمانان مظلوم کشمیر و بحرین هم گفتند: آن‌ها بدانند که ایستادگی این ملت‌ها با پایداری ملت ایران و امت اسلام به شکست خواهد انجامید.

گرامیداشت روز شهادت امام صادق علیه‌السلام:

آیت‌الله اعرافی پیشاپیش با تسلیت شهادت امام صادق (ع) و با تأکید به بزرگداشت این امام بزرگ و بنیان‌گذار معارف بلند الهی و نقطه عطف در تاریخ امامت و ولایت اظهار داشتند: گرامی داشت امام صادق (ع) وظیفه‌ای است که می‌تواند در اعتلای فرهنگ و شخصیت جامعه و نسل جوان ما مؤثر باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری سالگرد نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی به پیشگامی شهرستان میبد در برگزاری نماز جمعه حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند: نماز جمعه منسجم سراسری در کشور در پنجم مرداد و با امامت عالم بزرگ مرحوم آیت‌الله طالقانی سر آغازی بود و باید این فریضه باشکوه اجتماعی و سیاسی که بزرگان و عالمان این مشعل عبادی را فروزان نگه داشتند حفظ کنیم.

کارکردهای نماز جمعه

آیت‌الله اعرافی سپس به کارکردهای نماز جمعه پرداختند و بابیان اینکه نماز جمعه به دلیل اینکه مرتب از ۲ رکعت نماز در پیشگاه خدا و ۲ خطبه الهام‌بخش و درس‌آموز است از کارکردهای متعددی برخوردار است.

۱- ذات نماز جمعه یک عبادت است که انسان‌ها را به خدا وصل می‌کند این نیایش در پیشگاه خدا و این سر به آسمان حق ساییدن آن‌هم در جمع و در میعادگاه ارتباط باخدا مهم‌ترین فلسفه و روح نماز جمعه است؛ نماز جمعه اجتماع باشکوهی است که مؤمنان در صف‌های به‌هم‌پیوسته با قلب‌های به هم گره‌خورده سر بر آستان خدا می‌سایند و عبودیت خدا را در جهان جلوه‌گر می‌کنند بنابراین روح نماز جمعه عبادت، نیایش و جلوه‌گر ساختن عبادت خدا در جامعه است.

۲- نماز جمعه از روح اجتماعی برخوردار است و ذات نماز جمعه اجتماعی و مولد روح هماهنگی و هم‌افزایی میان مردم است؛ نماز جمعه پایگاهی است که مؤمنان را به هم گره می‌زند دل‌ها و قلب‌ها را باید به هم نزدیک کند وصف‌های متصل‌به‌هم به وجود بیاورد.

۳- نماز جمعه جایی است که هم‌آوایی و هم‌اندیشی سیاسی در برابر حوادث و وقایع و دشمنی‌های بیگانگان باید به وجود بیاورد.

۴- جایگاه نماز جمعه، جایگاه دانش و معرفت دینی و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی است؛ نماز جمعه به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی و میعادگاه ارزش‌های الهی است که باید نسل جوان جامعه را موردتوجه قرا دهد و میعادگاه انسان‌های مؤمن و جوانان پرشور وزنان و مردان خداجو باشد؛ این جایگاه رفیع نماز جمعه است خطبه‌های نماز جمعه باید پمپاژ کننده خون معرفت و آگاهی و بصیرت به جامعه باشد و اجتماع نماز جمعه باید تولیدکننده وحدت ایمانی و آرمانی و تقویت‌کننده مبانی اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد این جایگاه باید روزبه‌روز ارتقاء پیدا کند.

ورزش‌هایی که در فرهنگ و سنت ما ریشه‌دارند باید تقویت شوند

خطیب جمعه میبد روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را گرامی داشتند و بابیان اینکه نسل جوان و جامعه ما هنگامی بانشاط و فعال و پیشرو خواهد بود که از سلامت جسمی و نشاط روحی و معنوی برخوردار باشند، افزودند: در عصری که بسیاری از کارها از تحرک بدنی خالی است؛ ورزش برای سلامت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جامعه یک ضرورت است و فرهنگ ورزش باید فرهنگ همگانی شود.

امام‌جمعه میبد با تأکید بر اینکه ورزش همگانی در کنار ورزش پهلوانی باید در عمق فرهنگ جامعه نفوذ پیدا کند اظهار داشتند؛ در برابر دیگر ورزش‌ها موضع منفی نداریم اما ورزش‌هایی که در فرهنگ و سنت ما ریشه‌دارند باید تقویت شوند.

ایشان افزودند: شرایط ورزش و سلامت جسمی و روحی برای نسل جوان به‌ویژه بانوان باید با حفظ ارزش‌های الهی فراهم شود.

جوانان باید دنبال کارآفرینی، فرهنگ کار، تولید و اشتغال باشند

آیت‌الله اعرافی روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را هم گرامی داشتند و با اشاره به اینکه ما چندین دانشگاه و مرکز در سطح کشور به‌صورت زنجیره‌ای داریم که به آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارت‌آموزی در سطوح مختلف می‌پردازند، اظهار داشتند: برای اینکه جامعه مشاغل و اصناف و کارهای اقتصادی جامعه رونق پیدا کند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای نسل جوان مهم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کار و مهارت‌آموزی و آشنایی با فنون و حرفه‌های مختلف را یک ضرورت و تکلیف خواندند و افزودند: کسی که طرف حساب مردم است به مهارت‌های حرفه خود احاطه نداشته باشد به جامعه خیانت کرده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کردند: چیزی که در این شرایط کشور که صنایع و اقتصاد ما با مشکل مواجه است مهم است کارآفرینی است.

ایشان افزودند: جوانان ما باید به‌جای اینکه دنبال کار اداری ساده و راحت باشند دنبال کارآفرینی و فرهنگ کار و تولید و اشتغال باشند چراکه امروز دیگر از پول‌های بادآورده و نفت خبری نیست و از بانک‌ها انتظار می‌رود که با ارائه تسهیلات کارآفرینی را توسعه دهند.

امام‌جمعه میبد در پایان این خطبه، با اشاره به مسئولیت جدید خود در حوزه علمیه کشور و اظهار ادب مردم و مسئولین این شهرستان دراین‌باره گفتند: بنده به‌عنوان فرزند کوچک این مردم و خادم ملت ایران امیدوارم در مسئولیت اخیری که بر دوش من قرار داده‌شده است خدمتی را برای جامعه و ملت عزیز انجام دهم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا