محسن اختياري

روزي در كلاس درس استاد برگه كاغذ A4  سفيدي كه فقط نقطه سياهي در وسط آن گذاشته بود به دانشجويان نشان داد و پرسيد در اين صفحه چه مي بينيد ؟! اكثرا گفتند يك نقطه سياه !!

سپس يك كاغذ  A4 كاملا سياه كه يك نقطه سفيد كوچك در وسط آن بود نشان داد و پرسيد چه مي بينيد ؟! همه گفتند يك صفحه سياه !!

آنها در هر حال سياهي را مي ديدند !! در حاليكه واقعيت كاملا متفاوت است .

چرا پيشرفت نمي كنيم ؟! چون نگاهمان سياه است ، نگاهمان منفي است ، ونگاهمان بدبينانه است .

واگر مي خواهيم پيشرفت كنيم ، بايد نگاهمان را به دنيا ، به زندگي ، به آدمها و به همه چيز عوض كنيم .

در دو سه سال اخير ، تعدادي از هنرمندان و هنرپيشه هاي مطرح سينماي جهان و هاليوود بطور ناگهاني و به شيوه هاي مشكوكي از دنيا رفتند ، چهره هاي مشهوري مانند هافمن هنرپيشه ، يا رابين ويليامز كمدين معروف ، كه پس از مرگشان حرف و حديثهاي زيادي مانند مرگ در اثر مصرف بيش از حد مواد و داروهاي غير مجاز يا خودكشي با قرص و غيره مطرح شد ، اما نكته عجيب براي ما اين بود كه عليرغم تمامي اين شايعات منفي قسمت عمده اي از جامعه آمريكا و حتي هنردوستان خارج از آمريكا در بهت و اندوه فرو رفت ؟! وقتي ما باتعجب علت اين ناراحتي را جويا مي شديم مي گفتند : با مرگ و خودكشي آنها تمام جامعه از هنرشان محروم شد ! ، هنري كه ارزشمند است و به اين راحتي به دست نمي آيد و آنها سالهاي سال براي آن زحمت و مشقت كشيده اند .

چهار سال قبل خبري منتشر شد كه به ناگهان تمام جامعه فوتبال دنيا و مردم كشور آلمان را در بهت و غم و حيرت فرو برد و آن خودكشي كاپيتان و دروازه بان تيم ملي فوتبال آلمان بود كه مدتي بعد از جام جهاني خود را زير قطار انداخت ؛ حالا فرض كنيم چنين اتفاقي در كشور ما بيفتد ، چگونه برخورد مي كنيم ؟! بجاي آنكه به دليل از دست دادن يك نخبه ملي حسرت بخوريم و غمگين باشيم ، مهمترين مسئله يعني تواناييها و ارزش فرد را فراموش مي كنيم و بجاي همدردي با اطرافيانش ، با حرف و حديث و شايعات خانواده اش را بيچاره مي كنيم بطوريكه دردشان صدبرابر مي شود و غم اصلي خود را فراموش مي كنند !!

در صفحه اولي كه استاد به دانشجويان نشان داد يك صفحه سفيد بود كه بسيار مي توانست مفيد و ارزشمند باشد و بسيار به درد بخور و قابل استفاده ، آن نقطه سياه كوچك هم به راحتي پاك مي شد و قابل چشم پوشي ؛ اما همه فقط آن نقطه سياه را ديدند ؟!

اگر مي خواهيم پيشرفت كنيم ، بايد نگاهمان را به دنيا ، به زندگي ، به آدمها و همه چيز عوض كنيم .

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا