یزدفردا: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در گذشته به دلیل بی تدبیری در مدیریت مصرف آب، هم اکنون با بحران جدی رو به روست در حالی که بخش کشاورزی در جهان بیشترین مصرف کننده ترین این ماده حیاتی است.

عباس کشاورز روز یکشنبه در جمع مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید برای پایداری سرزمین و حفظ منابع آبی و حفظ بخش کشاورزی توجه ویژه ای به مدیریت آب است، همه باید نسبت به سرنوشت این کالای با ارزش اقتصادی بالا حساس باشند.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها با استفاده آب کمتر از ایران، کشاورزی خوبی دارند این چالش قابل مدیریت است.
کشاورز افزود: در این مدیریت باید تمام مصارف وضع موجود را زیر سئوال ببریم، و از کاشت محصولاتی که بیش از حد آب نیاز دارند خودداری و جایگزین کنیم.
وی اظهار کرد: تولید صد گرم برنج از یک متر مکعب آب در نقاطی غیر از شمال ایران دارای منطق اقتصادی نیست.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشت سبزی و صیفی با وضع موجود استفاده آب دارای منطق نیست دولت باید حمایت کند که کاشت این محصول به گلخانه منتقل شود.
وی یادآور شد: باید گیاهان علوفه ای با نیاز آبی کمتر جایگزین گیاهانی مثل یونجه به کشاورزان معرفی کنیم.
کشاورز گفت: در این خصوص گیاهانی را معرفی کردیم، یونجه در تمام سال آب نیاز دارد در صورتی که محصولاتی مشابه شناسایی و معرفی شد که به آب کمتر نیاز دارد.
وی افزود: دنیا قبل از ما به این موضوع پرداخته،باید آماده یک رویکرد جدید در بخش کشاورزی باشیم.
وی گفت: خانواده کشاورزی باید قبول کنند با نسخه های قبلی نمی توان کشاورزی را داره کرد، قصد داریم ظرف پنج سال ضریب خود اتکایی انرژی را از 55 به 80 برسانیم.
وی یادآور شد: گلخانه باعث می شود جلو تبخیر مستقیم آب گرفته شود هر کسی که می خواهد سبزی و صیفی بکارد در گلخانه این کار را انجام دهد چون آب کمتری هدر می رود.
ایران کشوری پهناور با آب و هوای متغیر است و کشاورزی آن نیازمند نسخه ها و دستورالعمل های موردی است.
وی تاکید کرد: برای شکوفا شدن کشاورزی باید به هر منطقه نگاه موردی داشت، دستور العمل یکنواخت و کلی تاریخ مصرفش تمام شده است.
وی اظهار کرد: همه کارشناسان و محققان کشاورزی به صورت موردی برای هر منطقه کشور راه حل ارائه کنند.
وی ادامه داد: از کلیات صرف نظر شود، برای مثال برای شکوفایی کشاورزی بشرویه ، بیرجند و... با در نظر گرفتن شرایط منطقه راهکار ارائه شود.
وی یادآور شد: برای ارائه نظر موردی، باید خاک ، آب و شرایط اقتصادی، اجتماعی ، تاریخ کشاورزی و وضع موجود را به درستی تحلیل و یک برنامه پنج ساله با مشورت کشاورزان با پشتوانه دانش تبیین کنیم.
وی تصریح کرد: من مطمئن هستم ، امنیت غذایی و تجارت کشاورزی در ایران قابل تقویت است، به این شرط که آب را مدیریت کنیم و پایداری در کشاورزی را فراموش نکنیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر با آفات و بیماری هایی مواجه شدیم که تاکنون در تاریخ کشاورزی کشور وجود نداشته،این به دلیل تشدید ناپایداری است.
کشاورز افزود: تقویت بخش کشاورزی کشور نیازمند اراده همگانی است، همه کسانی که می توانند کمک کنند به میدان آیند و با رویکرد جدید و موردی به بحث کشاورزی بپردازند.
این مسئول اظهار کرد: افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورز و حفظ منابع رویکرد ما در وزارت جهاد کشاورزی است.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی منطقه بسیار کم باران با 17 سال خشکسالی است.
وی یادآور شد: مطالعات موردی در این منطقه طوری باشد ، کاشت محصول که درآمد داشته و بازار مصرف دارد به کشاورز توصیه شود.
وی تصریح کرد: افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورز و مدیریت آب در خراسان جنوبی مد نظر باشد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: انرژی اولین شاخص امنیت غذایی است، بیش از 45 درصد تولید انرژی کشور در گذشته وابسته به خارج بود.
کشاورز افزود: شاخص پروتئین و شاخص عناصر مکمل ها و ویتامین ها دیگر شاخص های امینت غذایی هستند.
وی یادآور شد: به دلیل وجود سبزی و صیفی و میوه فراوان در کشور در شاخص ویتامین ها و مکمل ها کمبود نداریم و صادر کننده هم هستیم.
وی اضافه کرد: در تامین پروتئین وضعیت کشور خوب است هرچند در تولید مواد اولیه مثل ذرت که منبع تولید گوشت مرغ و ... است وابسته هستیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال های اخیر و با سیاست های خوب دولت، امکان صادرات در کشور فراهم شده، حدود 600 هزار تن شیر مازاد کشور را صادر می کنیم.
کشاورز افزود: دنیا هنوز روی تجارت کشاورزی به تفاهم نرسیده، اگر این تفاهم صورت گیرد به نفع پایداری کره زمین است، اما به هر دلیل اقدامی در این خصوص نشده است.
وی ادامه داد: تولیدات کشاورزی بطور کل تولید کم ارزشی است هرچند مواردی مثل زعفران استثناست.
وی تصریح کرد: هنوز بخش کشاورزی کمتر از 10 درصد کالای آن در بخش تجارت فعال است، چون این کالاها ارزان است و جابجایی آن توجیه اقتصادی ندارد و دولت ها هم در این خصوص سختگیرانه عمل می کنند.
هم اکنون یک میلیاد و 200میلیون مترمکعب از حدود 11هزار منابع آبی در خراسان جنوبی استحصال می شود که 164میلیون مترمکعب آن اضافه برداشت است.
در حال حاضر 91درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی به مصرف می رسد که میزان بهره وری آن کمتر از 40درصد است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا