اردوغان احتمالا با خود می‌اندیشد اگر کودتا موفق شده بود و او را باز‌داشت کرده بودند آیا منتقدان امروز رفتارهای او حاضر بودند برای نجات او کاری کنند؟

یک هفته پس از کودتای نافرجام در ترکیه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور هم چنان به پاک‌سازی ادامه می‌دهد و به تهدیدات اتحادیه اروپا وقعی نمی‌نهد.
 
به گزارش ااعتدال به نقل از  عصر ایران؛ در زبان فارسی هنگامی که تهدیدات موثر واقع نمی‌شود و شخص تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد اصطلاحا می‌گویند کلاه او (تهدید کننده) پشم ندارد! یعنی تهدید شونده موضوع راجدی نمی‌گیرد وبنا بر این صحنه را ترک نمی‌کند.
 
اما چرا «اردوغان»ی که برای پیوستن به اتحادیه اروپا سینه چاک می‌کرد به تهدیدات همین نهاد که به معنی کل اروپا هم هست اعتنایی نمی‌کند و به کار خود ادامه می‌دهد و برخورد با متهمان کودتای 15 ژوییه را چنان گسترده کرده که از آن بوی انقلاب فرهنگی به سبک مائو در چین هم استشمام می‌شود؟
 
هر چند می‌توان بخشی از  این رفتارها را به سرمستی از قدرت و احساس فتح یا دست کم «نجات» از کودتا نسبت داد اما 10 دلیل دیگر را می توان برشمرد:
 
اول این که برخی از کشورهای اروپایی و خاصه فرانسه در حالی از برقراری وضعیت فوق العاده انتقاد می‌کنند که خود نیز چنین کرده‌اند.
 
اردوغان به همین نکته اشاره کرده و گفته در حالی که فرانسه خود دست به تمدید سه ماهه وضعیت فوق‌العاده زده چگونه از ترکیه انتقاد می‌کند؟
 
 نکته جالب این که آلمان نیز پس از حوادث مونیخ حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.
 
دوم: محمد مرسی دوست و متحد اردوغان در مصر با کودتای عبدالفتاح سیسی سرنگون شد.
 
اکنون اما مرسی در زندان است و سیسی حکومت می کند. غرب اما برای رییس جمهوری سرنگون شده مصر که سر او زیر تیغ است چه کرده است؟ اردوغان احتمالا با خود می‌اندیشد اگر کودتا موفق شده بود و او باز‌داشت کرده بودند آیا منتقدان امروز رفتارهای او حاضر بودند برای نجات او کاری کنند؟
 
بنا براین به صحنه مانند جنگ می‌نگرد که اگر نزنی می‌خوری! پس می زند تا نخورد.
 
سوم: مردم بریتانیا به تازگی و در یک همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند و در پی آن دیوید کامرون نخست وزیر کنار رفت و اکنون خانم «تزرا می» به جای او نشسته و پی‌گیر پروسه خروج است. وقتی انگلیسی‌ها بیرون می‌آیند یعنی اتحادیه دیگر آش دهان‌سوزی نیست که ترکیه از بیم پذیرفته نشدن در آن تهدیدات را جدی بگیرد!
 
چهارم: سال هاست که ترکیه به هر دری زده و هر شرطی را پذیرفته تا عضو اتحادیه اروپا شود اما نشده است. وقتی با توقف 10 ساله اجرای حکم اعدام هم راهی به روی آنان باز نشد شاید اکنون در پی آن است که با پشت پا زدن تأییدیه بگیرد.
 
به همین خاطر بعید نیست پارلمان ترکیه به اجرای دوباره حکم اعدام رأی دهد. پس از کودتای ژنرال کنعان اورن در سال 1980 نزدیک به 50 نفر از مخالفان سیاسی را به جوخه‌های آتش سپرد. پس چنین سابقه‌ای در این کشور وجود دارد. این که اجرا می‌کند یا تنها تهدیدی است برای امتیاز‌گیری البته هنوز روشن نیست.
 
پنجم: اتحادیه اروپا ایران را به تلاش برای تولید سلاح کشتار جمعی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم می کرد ولی سرانجام در برجام با ایران به توافق رسید. اگر روند برخوردهای کنونی در ترکیه و شبه انقلاب فرهنگی که به راه انداخته ادامه یابد تنها به یکی از آن سه فقره متهم می شود و ترکیه می‌داند که در نهایت چاره ای جز توافق ندارند.
 
نکته ششم این است که ترکیه عضو ناتو است و همین نوعی حاشیه امنیت ایجاد می‌کند.
 
هفتم: غرب به خاطر اوکراین و سوریه با روسیه در تنش است و ترکیه با سرنگون کردن هواپیمای روس نشان داده برای این بازی آماده است.
 
هر چند بهای سنگینی پرداختند و بعد از کودتا هم این موضوع را به گردن کودتاگران انداخته‌اند اما غرب نمی‌تواند هم با روسیه درگیر باشد و هم ترکیه را تهدید کند.
 
چرا که همچنان در قبال روس ها به ترکیه نیاز دارند. برخی هم این احتمال را مطرح می‌کنند که اساسا کشف کودتا کار روس‌ها بوده تا نشان دهند می‌توانند شریک قابل اعتمادتری برای اردوغان باشند و اگر غرب بخواهد به انتقاد ادامه دهد یا مجازات در نظر گیرد اردوغان که نشان داده سیاستمداری فرصت طلب و اهل چرخش است چه بسا به روس ها چراغ سبز نشان دهد و نه آمریکا و نه اروپا هرگز دوست ندارند یک عضو ناتو به مسکو نزدیک شود.
 
دلیل هشتم می تواند این باشد که ولو اردوغان به سمت سلطان شدن در حرکت باشد حضور او خطر خلاء قدرت در ترکیه  را دور ساخته حال آن که غرب دریافته از حذف معمر قذافی و صدام حسین زیان دیده است. اگر قذافی در لیبی بود چه بسا سیل مهاجران کنونی که از آفریقا به سوی اروپا روان اند این امکان را نداشتند و اگر صدام حسین در عراق می بود چه بسا داعش شکل نمی گرفت چرا که گفته می شود هسته اصلی داعش را ارتش تحقیر شده بعث تشکیل می دهد.
 
اگر اردوغان را سرنگون کنند و ترکیه دست خوش آشوب و ناامنی شود این ناامنی به اروپا هم سرایت می کند. وقتی از آفریقا به اروپا می رسد از ترکیه ای که بخشی از آن در خاک اروپاست چرا نرسد و همین هم جسارت بخش است.
 
نهمین دلیل می‌تواند این باشد که ترکیه در قبال پناهندگان عملکرد بهتری داشته است. موج پناهندگان سوری در آلمان و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی بحث های بسیار برانگیخت اما ترکیه یک میلیون نفر را جا داده و اگر بخواهند فشار بیاورند هرآن که اراده کند می تواند این موج را به کشورهای منتقد سوق دهد. بنا بر این بعید است بخواهند زیاد سر به سر ترکیه بگذارند.
 
دهمین علت البته به روحیات شخص اردوغان مربوط است که از ریسک های گذشته نتیجه گرفته و اکنون نیز به مخاطره ای تازه دست زده است.
 
مجموع این دلایل یا عوامل 10 گانه سبب شده رجب طیب اردوغان و دولت ترکیه تهدیدات یا انتقادات اخیر اتحادیه اروپا خصوصا فرانسه را از رفتارهای یک هفته گذشته با منتقدان و مخالفان به بهانه پاک سازی از طراحان و مجریان کودتا جدی نگیرد و احساس کند کلاه‌شان پشم ندارد!
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا