دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک با بیان این که امیدوار است با کسب نتایج خوب در المپیک ریو دل هموطنان را شاد کند گفت: باید با نقشه و شیوه ای متفاوت مقابل رقبای با تجربه و جوان به میدان بروم. تجربه شکست در المپیک پکن و کسب طلا در لندن را دارا هستم

یزدفردا"دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک با بیان این که امیدوار است با کسب نتایج خوب در المپیک ریو دل هموطنان را شاد کند گفت: باید با نقشه و شیوه ای متفاوت مقابل رقبای با تجربه و جوان به میدان بروم.

 

به گزارش   ایسنا، حمید سوریان در حاشیه اردوی تیم ملی کشتی فرنگی با ابراز رضایت از شرایط خود در آستانه اعزام به المپیک ، اظهار کرد: المپیک امسال با دوره قبل کاملا متفاوت است، اما من هم تجربه شکست و پیروزی در این آوردگاه بزرگ را دارم و تجربه شکست در المپیک پکن و کسب طلا در لندن را دارا هستم به همین دلیل با تجربه ای که تلفیق از این نتایج است به ریو می روم و بینش و نگرشی متفاوتی در این المپیک خواهم داشت.

 

 فرنگی کار وزن ۵۹ کیلوگرم ایران افزود: روزهای پایانی تمرینات تیم ملی را پشت سر می گذاریم. ما از مدت‌ها پیش برای رسیدن به مرز آمادگی ایده آل تمرینات سنگین و پرفشاری را سپری کردیم. من هم با توجه به حضور در تورنمنت های مختلف برای کسب سهمیه، مبارزات سنگینی را داشتم و با سختی زیاد موفق به کسب سهمیه المپیک شدم.امیدوارم هم من و هم تمامی ورزشکاران کاروان ایران نتایج خوبی در المپیک ریو بگیرند و بتوانیم ضمن اینکه مزد زحماتمان را می گیریم به خوبی پاسخگوی لطف مردم باشیم.

 

سوریان در واکنش به این مساله که باید به عنوان نخستین ملی پوش کشتی در المپیک به میدان برود و بار سنگینی روی دوش اوست گفت:  من در المپیک ۲۰۰۸ پکن از کسب مدال محروم ماندم و متاسفانه کل تیم نتایج بدی گرفت، ولی در المپیک لندن توانستم شروع بسیار خوبی داشته باشم و به دنبال آن هم من و هم دو فرنگی کار دیگر ایران به سه مدال طلای با ارزش دست یافتیم و در مجموع کاروان کشتی نیز توانست با شش مدال رنگارنگ عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

 

 وی تصریح کرد: به هیچ عنوان با چنین شرایطی غریبه نیستم چراکه من به عنوان کشتی گیر سبک وزن همیشه زودتر از دیگر هم تیمی هایم به میدان رفته ام. امیدوارم من و عبدولی که باید در روز نخست مسابقات به میدان برویم با کسب یک نتیجه مطلوب باعث ایجاد امید و انگیزه دیگر ملی پوشان کشتی باشیم.

 

دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک در پاسخ به این سوال که چه شناختی از حریفانش در این دوره از المپیک دارد ، خاطر نشان  کرد: شناخت نسبی از رقبا دارم . البته با توجه به ادغام وزن ۵۵ با ۶۰ که بیشتر مدعیان را به وزن ۵۹ کیلوگرم سوق داد، سطح رقابت‌ها نسبت به گذشته بالاتر رفته است. تمامی کشتی‌گیران این وزن از عنوان‌ داران جهان و المپیک هستند و برخی از آنها تجربه حضور در دو المپیک را نیز دارند. ضمنا برخی از رقبای جوان و جویای نام نیز با توجه به  توان جسمی و انگیزه بالا می توانند رقبای سرسختی باشند که باید با برنامه و نقشه متفاوتی به مصاف آنها رفت.

 

سوریان خاطرنشان کرد: باید به شیوه و شکل متفاوتی مقابل رقیبان با تجربه و عنوان دار و کشتی گیران جوان که از نیروی بدنی بالایی برخوردارند بروم .ان‌شاءالله با بهره گیری از تجاربم بتوانم کشتی های خوبی بگیرم و با کسب نتایج خوب دل مردم را شاد کنم.

 وی درباره تمجید الکساندر کارلین افسانه ای از او و این که چه حسی دراینباره دارد گفت: کارلین ۱۲ مدال طلای المپیک و جهان را در کارنامه خود دارد و اعجوبه کشتی دنیا محسوب می شود. برای من افتخار است که شخص بزرگی چون کارلین اخبار مربوط به من را پیگیری می کند.

الکساندر کارلین کیست؟

الکساندرکارلین اعجوبه و پر مدال ترین کشتی گیر فرنگی کار در جهان

 

 (به روسی: Александр Александрович Карелин) ورزشکار مرد رشتهٔ کشتی اهل کشور روسیه است.  وی در بین سال‌های ‎۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی در مجموع ۴ مدال، شامل ۳ مدال طلا و ۱ نقره را کسب کرد.  در تاریخچۀ ورزش کشتی فرنگی، الکساندر کارلین بزرگ‌ترین و پُر افتخارترین کشتی‌گیر تاریخ این رشتۀ ورزشی، شناخته شده است.
کارلین، مردی که کشتی را به سرودن شعر تشبیه کرد!

 

در ادامه مقاله روز گذشته امروز نوبت به الکساندرکارلین می رسد، قهرمانی که 3 طلا و یک نقره المپیک به اضافه چندین طلای پیاپی جهان در پرونده اش او را به یک کشتی گیر دست نیافتنی تبدیل کرده است.شایعه و حرف و حدیث در رابطه با نحوه


بدست امدن قهرمانی های کارلین بسیار است، اما آنهایی که او و مسابقاتش را از نزدیک تماشا کرده اند و یا حتی فیلم ویدئویی مبارزات وی را دیده اند مطمئنا پی برده اند که رسیدن به ان حجم قدرت بدنی و صد البته روحیه مبارزه مسلما با تلاش و پشتکار بسیاری بدست امده است.

 

روایت بسیار است که اکثر رقبای این کشتی گیر روس در زمان رویارویی با وی حتی توان نگاه چشم در چشم را نیز در حین مبارزه با او نداشتند و اینها همگی بیانگر قدرت دست نیافتنی او بر روی تشک کشتی است.

 

در سن 13 سالگی از پدرش که مربی بوکس بود هم درشت تر بود. این افسانه بی بدیل روس تبار روزانه 3 جلسه تمرین حرفه ای در برنامه داشت.الوار را از آبهای یخ زده دریاچه های پر برف روسیه می کنده و تمام حریفان تمرینی را از پای در می آورد و پس از نبرد با پولاد سرد وتمرینات پرفشار بدنسازی با صرف یک نوشیدنی در توصیف کشتی می گوید: کشتی گرفتن برای من به لطافت شعر گفتن است. گفته می شود او با شیر خرس بزرگ شده و در میدان نبرد بسیار خشن بوده و به هیچ حریفی هم رحم نکرده است. کارلین در تمام دوران ورزشی اش تنها یک بار و آن هم در صحنه نبرد فینال المپیک سیدنی در مصاف با رولاند گاردنر آمریکایی پذیرای شکست شد. این تنها نشان نقره ای بود که در کنار12 نشان طلای تالار افتخارات وی درخشید. او اکنون عضو مجلس دومای روسیه و مشاور ولادمیر پوتین می باشد.

 

جالب است بدانید کارلین یک حریف ایرانی الاصل آمریکایی بنام سیامک غفاری هم داشته که یکی از سرسخت ترین حریفان وی بوده است(سیامک غفاری بعد از المپیک سئول تابعیت ایالات متحده آمریکا را پذیرفته است). در خصوص کارلین مطرح است که روزی 13 کیلومتر در برف می دویده ، در حالی که مربی و یا یکی از دوستانش را روی دوش خود حمل می کرده است. بی شک الکساندر کارلین معجزه جهان کشتی و اسطوره بی بدیل دنیای سوپر حرفه ای ها است. مردی خارق العاده که در وصف اندام تنومند وی گفته می شود که در اوج آمادگی فقط صورت وی فاقد عضله بوده و هیچ حریفی (غیر از گاردنر) هم از چشیدن طعم کنده فرنگی های او در امان نبوده است. او هنگام اجرای این فن دستانش را چون مار دور کمر حریف حلقه می زد و همچون یک سبک وزن حریف فوق سنگین را (قابل تاکید اینکه هنگام اجرای این فن علاوه بر جاذبه زمین و نرمی تشک، وزن و مقاومت حریف هم بر دشواری های اجرای این فن می افزاید و اساسا اجرای کنده فرنگی برای اوزان اول و دوم هم بسیار دشوار می باشد چه رسد به دسته فوق سنگین با وزنی بالغ بر ١٣٠ کیلو گرم) تا سینه لیفت و با سوبلسی حیرت انگیز با پشت بر زمین می زده است.از همان ایام نوجوانی تا کنون رویای تکرار مبارزات الکساندر کارلین برای نگارنده ناتمام ماند.

 

اما او در مورد افتخار آفرینی هایش چه می گوید. کارلین معتقد است، یک مربی با استعداد و فنی نقش انکار ناپذیری در رشد و پرورش کشتی گیران دارد بطوری که اگر این رابطه به خوبی برقرارشده و مربی وظایف خود، از جمله دادن اعتماد به نفس لازم را بخوبی به کشتی گیر خود منتقل کند، بدست آوردن موفقیت برای ورزشکار دور از دسترس نیست.

 

وی ادامه می دهد: یک کشتی گیر باید برای موفقیت از تجارب مربیان و کشتی گیران در سال‌های گذشته به خوبی درس بگیرد، اعتماد به نفس و خوباوری خود را بالا ببرد، دوره‌های آموزشی را از دست ندهد و از همه مهمتر در کشتی فرنگی کار با دست‌ها را به خوبی فرا گیرد.

 

کارلین اضافه می کند: آمادگی روانی یک اصل بسیار مهم در راه موفقیت یک کشتی گیر است، بطوریکه اگر تمایل به کسب بهترین نتیجه وجود داشته باشد دست یافتن به آن غیر ممکن نیست.

 

وی در پایان خاطر نشان کرده است: یکی از راه‌های رشد کشتی در یک کشور ایجاد مدارس کشتی در مناطق کشتی خیز است و می توان با اختصاص جوایز و مشوق‌های خاص برای اینگونه مدارس استعدادهای شگرفی را تحویل کشتی داد.

 

در پایان این یاداشت باید بگویم، صحبت های این قهرمان نامی در هر خط درس بزرگی می تواند برای ملی پوشان ما باشد و البته تاکید کارلین بر داشتن روحیه جنگندگی مشخص می کند که با داشتن این فاکتور حداقل می توان نیم بیشتر راه رسیدن به قهرمانی را پیمود، به امید روزی که کشتی ایران هم چنین مردانی را به دنیا معرفی کند.


بازی‌های المپیک
شرکت‌کنندهٔ کشور  اتحاد جماهیر شوروی
طلا ۱۹۸۸سئول Super heavyweight
شرکت‌کنندهٔ کشور  تیم متحد
طلا ۱۹۹۲ بارسلون Super heavyweight
شرکت‌کنندهٔ کشور  روسیه
طلا ۱۹۹۶ آتلانتا Super heavyweight
نقره ۲۰۰۰ سیدنی 97 – 130 kg
مسابقات قهرمانی کشتی جهان
طلا Martigny 1989 Up to 130 kg
طلا Ostia 1990 Up to 130 kg
طلا Varna 1991 Up to 130 kg
طلا Stockholm 1993 Up to 130 kg
طلا Tampere 1994 Up to 130 kg
طلا Prague 1995 Up to 130 kg
طلا Wroclaw 1997 Up to 130 kg
طلا Gävle 1998 Up to 130 kg
طلا Athens 1999 Up to 130 kg
European Championships
طلا Kolbotyn 1988 Up to 130 kg
طلا Oulu 1989 Up to 130 kg
طلا Poznań 1990 Up to 130 kg
طلا Aschaffenburg 1991 Up to 130 kg
طلا Copenhagen 1992 Up to 130 kg
طلا Istanbul 1993 Up to 130 kg
طلا Athens 1994 Up to 130 kg
طلا Besançon 1995 Up to 130 kg
طلا Budapest 1996 Up to 130 kg
طلا Minsk 1998 Up to 130 kg
طلا Sofia 1999 Up to 130 kg
طلا Moscow 2000 Up to 130 kg



 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا