توربین های سولزر، انرژی لازم را برای فعالیت پمپ های انتقال نفت خام تامین می کند.

یزدفردا"اصفهان  - فتو ترانزیستور توربین های سولرز توسط کارشناسان واحد ابزار دقیق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان ساخته شد.

 توربین های سولزر، انرژی لازم را برای فعالیت پمپ های انتقال نفت خام تامین می کند. 

فتو ترانزیستور نیز قطعه شعله یاب است که در توربین های سولزر تعبیه شده است و طول موج سوخت گاز در توربین ها را اندازه گیری می کند. 
روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان روز چهارشنبه به ایرنا اعلام کرد: بمنظور بهینه سازی کارکرد توربین های سولزر با استفاده از قطعات تولید داخل، فتوترانزیستور این دستگاه ها توسط کارشناسان واحد ابزار دقیق این شرکت در منطقه اصفهان ساخته شد.
رئیس واحد نگهداری و تعمیرات ابزار دقیق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه اصفهان گفت: پس از تغییر سوخت مصرفی توربین های سولرز از نفت گاز ( گازوئیل) به گاز طبیعی، بدلیل پایین بودن طول موج سوخت گاز، شعله این سوخت از طریق سنسور فتورزیستنس موجود در این توربین ها آشکار نمی شد. 
علی اکبر حیدر پور افزود: به همین دلیل کارخانه سازنده برای رفع مشکل تصمیم به تغییر سنسورها به فتو ترانزیستور بر روی توربین های یادشده گرفت.
رئیس واحد نگهداری و تعمیرات ابزار دقیق تصریح کرد: شرکت سازنده تنها تعداد محدودی از این نوع سنسورها را در اختیار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران قرار داده بود. 
وی افزود: بدلیل اهمیت موضوع، کارشناسان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در اصفهان اقدام به طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز برای تولید این نوع سنسور کردند.
وی با اشاره به اینکه این نوع سنسور(فتو ترانزیستور) با موفقیت بدست کارشناسان داخلی ساخته شد، به کارایی این فنآوری جدید در توربین ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر صرفه اقتصادی، فناوری جدید ضمن جلوگیری از توقف های ناخواسته توربین، طول عمر قطعات را نیز افزایش می دهد.
غلامحسین ابوالفتحی تکنسین ارشد ابزار دقیق، طراح و سازنده این قطعات نیز گفت: در ابتدا با توجه به نیاز منطقه با کار تحقیقی و مطالعات علمی از طریق مهندسی معکوس اقدام به ساخت فتوترانزیستور کردیم. 
وی افزود: قطعه ساخته شده بصورت آزمایشی در توربین شماره سه مرکز انتقال نفت شهید ملک مورد استفاده قرار گرفت. 
ابوالفتحی با اشاره به اینکه نتایج چهار ماه کار آزمایشی این قطعه در توربین شماره سه مرکز انتقال نفت شهید ملک بسیار رضایت بخش بود، گفت: پس از این موفقیت، سنسور فتو ترانزیستور ساخته شده توسط کارشناسان داخلی برای سایر توربین های پی ال سی منطقه نیز طراحی و تولید شد.
بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه اصفهان، هم اکنون 18 دستگاه توربین سولرز در مراکز انتقال نفت مارون به اصفهان فعال است و هر یک از آنها 12 هزار اسب بخار قدرت دارد. 
بمنظور جلوگیری از آلودگی هوا، سوخت این دستگاه ها در سال های اخیر از گازوئیل به گاز طبیعی تغییر کرده است. 
طول خط لوله انتقال نفت مارون (امیدیه) تا اصفهان 440 کیلومتر است. 
روزانه 550 هزار بشکه نفت خام از میدان نفتی مارون خوزستان از طریق این خط لوله 32 اینچی از مسیر استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان وارد پایانه اصفهان می شود. 
از این میزان 375 هزار بشکه نفت خام از طریق یک رشته خط به انبارهای پالایشگاه اصفهان منتقل و 175 هزار بشکه نفت خام مازاد پالایشگاه اصفهان به تهران و تبریز منتقل می شود. 
همچنین هفت میلیارد لیتر فراورده نفتی نیز از طریق خطوط نفتی شرکت خطوط لوله منطقه اصفهان به پایانه های صادراتی تهران و نیروگاه اسلام آباد و همچنین فرودگاه اصفهان انتقال می یابد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا