خانم کلینتون در برابر اقای کلینتون
 هنگامی‌که شوهرش برای انتخابات سال 1992 نامزد شد، هیلاری کلینتون در کنارش ظاهر شد تا به او در رد اتهامات رابطه جنسی با "جنیفر فلوورز"کمک کند.
 
زمانی که از بیل کلینتون پرسیده شد آیا "قاطعانه" این اتهام را رد می‌کند پاسخ داد "قبلاً هم این اتهام را رد کرده‌ام." خانم کلینتون نیز برای روشن کردن نقشش افزود: "من اینجا نیامده‌ام که مانند تمی واینت کنار شوهرم بایستم ] تمی واینت یک خواننده آمریکایی است که یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های او Stand by your man است[ .
 
هر دو دروغ می‌گفتند. سال‌ها بعد در استشهادیه پرونده پائولا جونز، آقای کلینتون اعتراف کرد که با جنیفر فلوورز رابطه جنسی داشته است. خانم کلینتون نیز هشت سال آینده را در فاز کاملِ تمی واینت گذراند و باوجود تمام زنان و دروغ‌های زندگیِ همسرش، در کنار او ماند.
 
این مسائل باعث می‌شود کنوانسیون سال جاری پیروزی بزرگی برای خانم کلینتون محسوب شود. نه‌تنها امسال نام اوست که در رأس حزب ریاست جمهوری قرار دارد، بلکه به‌نوعی تمام کنوانسیون حزب دموکرات نشانی از برائت از تمام مشخصه‌های بیل را دارد.
 
از پلت فرم شروع کنیم. درست است که در حال حاضر پلتفرم‌ها اجباری نیستند، اما حس خوبی درباره نحوه نگرش احزاب و نامزدها نسبت به یکدیگر ایجاد می‌کند. باوجود شعارهای "او را زندانی کنید" از جانب حامیان برنی سندرز در فیلادلفیا، برنی گفت "ما در حال حاضر مترقی‌ترین پلت فرم در تاریخ حزب دموکرات راداریم."
 
اکنون به یادآوردن آن روزها دشوار است، اما تصور می‌شد پلت فرم و ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال 1992 نیز این‌گونه باشد. در آن زمان، بیل کلینتون چهره‌ی "دموکرات نوین" بود که تلاش داشت به مردم آمریکا بگوید دموکرات‌ها دیگر شباهتی با دوران مک گاورن ندارند و می‌توانند درزمینهٔ ارزش‌ها، اقتصاد و امنیت ملی مورد اعتماد قرار بگیرند.
 
در سال 1992، حزب بیل کلینتون تجارت را "تلاش شرافتمندانه" خواند. پلت فرم اش کاملاً به سبکِ پال رایان بود و اولین اولویتش را "رشد اقتصادی گسترده و غیر تورمی و فرصت‌های ناشی از آن" قرارداد. همچنین مخالفت خود را با اتخاذ "برنامه‌ها و هزینه‌های جدید بدون تفکر جدید" اعلام کرد.
 
در دوران ریاست جمهوری، کلینتون با جمهوری خواهان برای تصویب اصلاحات رفاهی و لغو مقررات ممنوعیت وابستگی میان بانک‌ها و شرکت‌های اوراق بهادار همکاری کرد. او توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را امضا کرد. و در سال 1996 در سخنرانی وضعیت کشور اعلام کرد "عصر دولت بزرگ پایان یافته است."
 
در سال 2016 هیلاری کلینتون این نظریه‌ها را زیر پا گذاشته و مجموعه‌ای از برنامه‌ها و هزینه‌های جدید را در دستور کار پیشنهادی خود قرار داده است. برنامه‌هایش شامل آموزش دانشگاهی رایگان و مراقبت‌های بهداشتی دولتی می‌شود. خانم کلینتون با مشارکت ترانس پسیفیک مخالف است که بزرگ‌ترین معامله تجاری بعد از "نفتا" به‌حساب می‌آید. برای این کلینتون (هیلاری)، عصر دولت بزرگ بازگشته است.
 
مخالفت هیلاری با برنامه‌های سابق همسرش به حوزه اقتصاد محدود نمی‌شود. در سال 1992، زمانی که یک خبرنگار واشنگتن‌پست از سیستر سولجاه (Sister Souljah) هنرمند هیپ‌هاپ درباره خشونت علیه سیاه‌پوستان در جریان اعتراضات لس‌آنجلس سؤال کرد، وی پاسخ داد " اگر هر روز سیاه‌پوستان یکدیگر را بکشند، چرا یک هفته را برای کشتن سفیدپوستان تعیین نکنیم؟" در رویداد ائتلاف رنگین‌کمان، آقای کلینتون او را به دیوید دوک ( معتقد به برتری نژاد سفید) تشبیه کرد.
 
اما در سال 2016 حزب دموکرات خانم کلینتون با جنبش "زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد" همراه شده است. این شامل پذیرش این ایده غلط است که سیاه‌پوستان به دلیل نژادپرستی نهادیِ دموکرات‌ها هدف گلوله قرار می‌گیرند.
 
درباره مسائل اجتماعی نیز همین‌گونه است. بیل کلینتون در سخنرانی پذیرش نامزدی در سال 1992 اعلام کرد که سقط‌جنین باید " امن، قانونی و نادر" باشد. در سال 2016 حزب خانم کلینتون کلمه "نادر" را به شدیدترین شکل ممکن حذف کرده است: سقط‌جنین در تقاضانامه یارانه‌ی مالیات‌دهندگان آمریکا.
 
و همچنین درزمینهٔ سیاست خارجی که هیلاری به رویکرد عضلانی‌تر معتقد است اما بیل، جورج اچ. دبیلو بوش را در این زمینه موردانتقاد قرار می‌داد و معتقد بود بسیار ضعیف است. بیل کلینتون گفت: " فکر می‌کنم ملت ما هدف بالاتری از سروکله زدن با دیکتاتورها و کناره‌گیری از جنبش جهانی و حرکت به‌سوی دموکراسی دارد."
 
اکنون، این امکان وجود دارد که در روسیه و ناتو خانم کلینتون استدلال ضعف را تکرار کند؛ مخصوصاً با توجه به اینکه ترامپ رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، را یک تهدید تلقی نمی‌کند. اما خاورمیانه بهتر نشان می‌دهد که حزب هیلاری چه موضعی گرفته و به چه سمت و سویی پیش می‌رود.
 
در سال 1992، حزب بیل کلینتون دولت بوش را برای نبودن یک " واسطه صادق" و تشویق اعراب به این باور که آمریکا می‌تواند "امتیازات یک‌طرفه" از اسرائیل دریافت کند، به‌شدت سرزنش کرد. گرچه متحدان هیلاری کلینتون با تلاش‌ها برای انتقاد بیشتر از اسرائیل مبارزه کرده‌اند، اما این نبرد نشانی از عدم اعتماد حزب به نیروهای آمریکایی و فاصله گرفتن از متحدان قدیمی ایالات‌متحده است که دو ویژگی مهمِ دولت اوباما بودند.
 
اکنون نوبت هیلاری کلینتون است. در حزب دموکرات هیلاری کلینتون، جناح چپ دوباره روی کار آمده است. این مسئله همان‌قدر که با ترامپ در تضاد است، رد و انکار سیاست‌های همسرش نیز است. 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا