یزدفردا -استان یزد
انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا  " بشارت نو شماره 167 ويژه نوروز 88:گروه گزارش؛ شهردار يزد با نامحرم دانستن مردم و افكار عمومي از اعضاي شوراي شهر خواست تا آخرين جلسات شوراي اسلامي شهر يزد در سال 87 را غير علني كنند.
علي‌اكبر ميروكيلي بدين سان با نامحرم دانستن مردم پيرامون بودجه‌هايي كه خارج از مصوبه شورا هزينه كرده است؛ عيدي شهروندان در آستانه نوروز 88 را «نامحرم دانستن مردم» به آنها هديه داد.
درخواست جلسه غير علني، بدون اطلاع قبلي و به ناگهان، پس از گذشت دقايقي از شروع علني جلسه مورخ دوشنبه 26 اسفند شوراي شهر مطرح شد و به تصويب اكثريت اعضا شوراي شهر يزد رسيد، سپس از حضور خبرنگاران در صحن شورا ممانعت به عمل آمد. ضمن اينكه جلسه بعدي شوراي شهر كه عصر فرداي آن روز (سه شنبه 27 اسفند ماه) به عنوان آخرين جلسه شورا در سال 87 تشكيل مي‌شد اين بار پيشاپيش غير علني عنوان شد تا شوراي شهر به درخواست شهردار پشت درهاي به مساله «متمم بودجه شهرداري يزد» كه مربوط به هزينه‌هاي شهردار خارج از مصوبات شوراست رسيدگي كند.
درخواست غير علني شدن اين جلسه شورا دو روز پس از انتشار گزارش بشارت‌نو با عنوان «بودجه سازي طرفداران شهردار در شوراي شهر يزد» كه پيرامون جلسه قبلي شوراي شهر منتشر شده بود؛ برگزار شد. (شماره 166 بشارت‌نو 24 اسفند87).
اين در حالي است كه طبق آئين‌نامه اجرايي شوراها، دستور كار بايد در جلسات قبل تصويب و به اطلاع افراد برسد. همچنين طبق عرف؛ علني يا غير علني بودن جلسات نيز در جلسه قبل مطرح و در دعوتنامه جلسه بعدي نيز از قبل قيد مي‌شد.
گر چه اين نخستين باري نيست كه طرفداران شهردار در شوراي شهر يزد به درخواست شهردار جلسه شورا را غير علني اعلام مي‌كنند اما اين بار دو تفاوت عمده از نكات مورد توجه در اين اتفاق است. مهمترين نكته آن است كه موضوع اين جلسه رسيدگي به متمم بودجه شهرداري در سال 87 مي‌باشد.
جلسات متمم بودجه نيز به معناي اصلاح بودجه شهرداري بود، و زماني تشكيل مي‌شود كه شهردار به هر دليل كارهايي را مغاير با بودجه مصوب شورا در شهرداري انجام دهد، لذا براي گرفتن تاييد اين كارها و اصلاح بودجه نياز به گرفتن راي اعضاي شوراي شهر و تاييد به آنها دارد.
در اينجا اين سوال مطرح شود كه اگر شهردار كارهايي كه انجام داده است و بودجه‌هايي كه خارج از مصوبه شورا هزينه كرده در زمينه خدمت به مردم بوده است بايد به كارهاي انجام شده خود افتخار كند و از خبرنگاران و افكار عمومي نيز بخواهد براي حمايت از وي در جلسه شوراي شهر آمده و از وي حمايت كنند. حضور بيشتر خبرنگاران به عنوان نمايندگان افكار عمومي و براي فشار بيشتر افكار عمومي بر اعضا شورا و گرفتن تاييد اين شوراي مستلزم درخواست علني بودن جلسه شورا توسط شهردار است.
اما زماني كه شهردار گرفتن تاييد شوراي شهر را پشت درهاي بسته مي‌طلبد اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه شايد تخلفاتي صورت گرفته و بايد در جلسه غير علني زد و بندهايي انجام گيرد تا بودجه‌هاي هزينه شده خارج از مصوبه شورا به تاييد شوراي شهر برسد.
اگر اين بودجه‌ها مغاير با قانون هزينه نشده و شهردار يزد خود را با مردم صادق و خادم آنها مي‌داند پس چرا تلاش داشت تا مطبوعات و افكار عمومي را از دانستن پيرامون كارهاي خود منع كرد؟
صداقت و درستكاري علي‌اكبر ميروكيلي به عنوان شهردار يزد ايجاب مي‌كرد تا نه تنها درخواست جلسه غير علني نمي‌داشت بلكه از فشار افكار عمومي براي گرفتن تاييد متمم بودجه خود استفاده مي‌كرد.
غير علني شدن ناگهاني جلسه شورا
نكته ديگر اين جلسه آن است كه اين جلسه به ناگهان غير علني شد به طوري كه عليرغم روشن بودن تلويزيون مدار بسته و شروع جلسه به صورت علني، به ناگاه اعلام شد جلسه به درخواست علي‌اكبر ميروكيلي، شهردار يزد غير علني است و طرفداران شهردار در شوراي شهر نيز كه در اكثريتند به اين درخواست شهردار خود تن داده و به آن راي مثبت دادند.
اما عرف و رويه اين بود كه جلسات غير علني شورا بر اساس مصوبه به شوراي شهر در جلسه قبل از پيش اعلام و در صورتجلسه قيد شده و همچنين در دعوتنامه مذكور نيز «دعوت به جلسه غير علني» اعلام مي‌شد.
نمايندگان مردم در شوراي شهر بايد به حق دانستن موكلان خود احترام گذاشته و خود را به عنوان كساني نپندارند كه اكنون ديگر راي از مردم گرفته و نيازي به آراء و نظرات آنها ندارند.
دموكراسي و مردم سالاري هزينه دارد و جامعه مدني ايران اسلامي كه شوراها را بر اساس قانون اساسي تشكيل داده است در اين راه هزينه‌هاي سنگيني چون خون‌بهاي شهيدان داده است. لذا نمايندگان مردم در شورا نيز بهتر بود براي اصلاح بودجه‌هاي شهرداري كه بدون مصوبه شورا هزينه شده (متمم بودجه) و تاييد كارهاي شهردار، موكلان خود و نمايندگان آنها (خبرنگاران و اصحاب رسانه‌) را نامحرم ندانند و با رسيدگي به اين موارد در پشت درهاي بسته اين تلقي را به وجود نياورند كه نكند قرار است كارهايي خلاف قانون يا خلاف نظر مردم و يا خداي نخواسته بر خلاف مصلحت دين، مردم يا جامعه انجام شود و به همين دليل آنها نامحرم دانسته شده‌اند!
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا