خاتمی: همه خوبند، هاشمی بهترین است

 
سید محمد خاتمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آیت الله هاشمی است، گفت: البته همه خوب هستند اما بهترین گزینه در شرایط فعلی آقای هاشمی است.

به گزارش مهر، سید محمد خاتمی در حاشیه مراسم ختم پدر همسر کمال خرازی وزیر سابق امور خارجه در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی به تصمیم نهایی برسد و در نهایت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.

وی افزود: من فکر می کنم بهترین شخصیتی که می تواند به نظام و به حل مشکلات مردم کمک کند آقای هاشمی است.

رئیس جمهور سابق ایران تصریح کرد: البته بنده همه را خوب می دانم اما در شرایط فعلی فکر می کنم بهترین گزینه آقای هاشمی است.

خاتمی: خدا کند هاشمی بیاید!

 
 سید محمد خاتمی با تاکید بر عزم راسخ خود نسبت به عدم کاندیداتوری در انتخابات، اعلام کرد: خوشحال شدم وقتی آقای هاشمی گفتند که حاضرند بیایند.

به گزارش ایسنا، رییس بنیاد باران در دیدار تعدادی از روزنامه‌نگاران با اشاره به صحبت‌های مطرح شده از سوی این فعالان رسانه‌ای در آغاز جلسه گفت:خیلی خوب است که همچنان می توانیم راحت حرف بزنیم. باید این فضا را باز کنیم که مردم بتوانند راحت حرف بزنند و راهشان را پیدا کنند. آزادی هم همین است؛ کسی بتواند فکر کند و حرف بزند و هزینه ای برای این فکر و حرف زدن نپردازد.

خاتمی ادامه داد:من فکر می کنم خوب است از این انتخابات به عنوان راهی برای برون رفت از فضای سوء تفاهم بهره بگیریم تا به فضای مطلوب سیاسی سالم برسیم. در هر دو طرف سوء تفاهم هست، اگر ما بتوانیم این سوء تفاهم را کم کنیم، کار بزرگی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که انتخابات، برای اصلاح طلبی اصل است چرا که قلب مردم سالاری است، افزود: ما معتقدیم که در انتخابات نباید با صندوق قهر کرد. دو دسته قهر می کنند، اول کسانی که اصل نظام را قبول ندارند و دوم کسانی که مأیوس و دلسرد هستند و با غیبت نارضایتی خود را نشان می دهند. ما به هیچ وجه جزء دسته اول نیستیم و براندازی را محکوم می کنیم و آن را میسر هم نمی دانیم.

وی ادامه داد: مثل دسته دوم آن قدر نا امید نیستم که نشود کاری کرد. باید جلو رفت تا راهی پیدا کرد. من خیلی از حرف های شما را قبول دارم. برای این‌که افراد بیایند و حضور پیدا کنند، درها بسته شده است. از آن روزها تا امروز زمینه ها و امکانات حضور برای رسیدن به قدرت بسیار کم شده است. البته فرد شایسته برای حضور در انتخابات یکی دو نفر نیست. من می توانم ده ها شخص را نام ببرم که جوان و خوش فکر و تحصیلکرده هستند و شایستگی مسؤولیت های بالا را دارند، ولی حتی امکان عرضه شدنش به جامعه و شناخته شدنشان را گرفته اند.

خاتمی: نامزد نمی شوم/ هاشمی گفته آماده آمدن است اما بایدبا رهبری مشورت کند

 

سید محمد خاتمی در جمع خبرنگاران اصلاح‌طلب گفت: مردم با صندوق آرا قهر نکنند.

به گزارش نسیم، وی درباره حضور هاشمی رفسنجانی هم گفت: هاشمی اعلام کرده آماده آمدن است اما باید با رهبری مشورت کند.

خاتمی در خصوص حضور خودش در انتخابات هم گفت: آمدن من برای مردم و خودم هزینه دارد و در نتیجه در انتخابات نامزد نمی‌شوم.



خاتمی در ادامه با طرح این سوال که آیا امکان آمدن فردی که با تمام تلاشش همیشه گفته من در درون نظام هستم، حرف هایش را هم مصلحت نظام و مردم می دانسته، اما با دیدگاه ها و رویکردهای حکومت سازگار نبوده و در نتیجه او را بیرون از نظام می دانند و به هیچ وجه مایل به آمدن او نیستند، آیا امکان بازگشت او هست؟ گفت: خواست و مطالبه ای نسبت به فرد یا افرادی در جامعه شکل گرفته است و البته این خواست بوده و آشکارتر شده است. من به هیچ وجه نگرانی از رأی مردم ندارم. از قضاوت های دستگاه هایی که همواره جهت گیرانه اقدام کرده اند نیز نگران نیستم. نه مثبتش سرافرازی می آورد و نه منفی آن موجب سرافکندگی است ولی مهم این است که ببینیم حاصل کار چه می شود و نتیجه اش برای جامعه چیست؟

وی با طرح این سوال که اگر بر فرض علی رغم مخالفت ها فردی به عنوان رئیس جمهور رأی بیاورد می‌تواند کار کند؟ گفت:یعنی توقع هست به صورت اپوزسیون درون نظام جمهوری اسلامی باشد یا رئیس جمهوری؟ و اصلا قادر است در صورت کارشکنی یا مخالفت نهادها و دستگاه ها و ... کاری برای مردم بکند؟ اکثریت آنان که می گویند بیایید می خواهند وضع زندگیشان و اوضاع نابسامان کشورشان بهبود یابد اگر همه دستگاه ها همراه باشند چندین سال طول می کشد تا برسیم به نقطه ای که از آن بیرون رفتیم و کشور را دادیم دست دیگران. نه یک شبه تورم کم میشود و نه به سرعت روابطمان با دنیا خوب می شود. نهایتاً متهم می شویم به ناتوانی و مردم هم طلبکار می شوند.

وی تصریح کرد: خوشحال شدم وقتی جناب آقای هاشمی گفتند که حاضرند بیایند.

وی در ادامه به بیان نکاتی که به گفته خود لازم می‌دانسته پرداخت و گفت:جناب آقای هاشمی از ارکان انقلاب و نظام هستند و نقش ممتازی قبل و بعد از انقلاب و در شکل گیری و استحکام نظام و جمهوری اسلامی داشته اند و هزینه سنگینی نیز پرداخته اند. علاقه امام به ایشان بر همه روشن است. ایشان برای برون رفت از بحران ها نقش محوری داشته اند در جنگ، در ساختن کشور و بعد از جنگ، آن هم کشوری که ویران شده بود. مردم بزرگواری که سخاوتمندانه جان و مال و عزیزان خود را برای دفاع از انقلاب و میهن در طبق اخلاص گذاشته بودند توقع داشتند بعد از جنگ کشور ساخته شود و زندگی مردم امن و روبراه گردد. آقای هاشمی در چنین وضعیتی پا به میدان گذاشتند.

خاتمی در پایان بار دیگر به بیان اوصاف هاشمی از دیدگاه خود پرداخت و گفت: هاشمی یک سرمایه است و بدون تردیدی از جمله افرادی که به حقوق و حرمت مردم ایمان دارد و از آن دفاع می کند و نیز خواستار عدالت در جامعه است و نیز آمدن ایشان یقیناً دیدگاه بین المللی را نسبت به ایران تعدیل می کند و همین باعث گشایش یا کم شدن تنگناها می شود و نیز ایشان طرفدار فضای باز برای همه جریان ها و مدافع تشکل ها و بخش خصوصی است علاوه بر آگاهی تجربه گران قیمت ایشان در مدیریت کشور و آمادگی همه نیروها و حتی جناح ها برای همکاری با ایشان خود مزیت بزرگی برای ایجاد دولتی منطق گرا، کاردان و مفید است.و مطالبه مردم هم لااقل بسیاری از آنان که به من دسترسی دارند این است که یا من یا جناب آقای هاشمی باید بیایید و مطمئن هستم که اگر همه بخواهیم و همه دستگاه ها کمک کنند آمدن هاشمی به معنی برد همه است و خدا کند چنین شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا