مطهری به وزیر علوم: از استیضاح استقبال و افشاگری کنید

علی مطهری به وزیر علوم توصیه کرد از فرصت استیضاح در مجلس استفاده کند و به افشای تخلف‌های دولت گذشته بپردازد. ظاهرا شماری از امضاءکنندگان طرح استیضاح فرجی‌دانا بورسیه‌های غیرقانونی دوره احمدی‌نژاد هستند.

علی مطهری نماینده مجلس

طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری حدود سه هفته پیش (۴ تیر) تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد اما اعلام وصول آن به خاطر رایزنی میان رضا فرجی‌دانا و استیضاح‌کنندگان به تعویق افتاد.

مطابق گزارش‌ها، پادرمیانی هیئت رئیسه و گفتگوهای وزیر علوم با نمایندگان معترض به نتیجه‌ای نرسیده و شماری از امضاکنندگان طرح برای به جریان انداختن استیضاح فرجی‌دانا مصمم هستند.

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است وزیر علوم باید از این استیضاح استقبال کند زیرا حضور او در مجلس "باعث برملا شدن حقایق و خلاف‌های دولت گذشته خواهد شد".

تهدید به استیضاح از روز دهم وزارت


فرجی‌دانا دومین گزینه حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم بود که پس از رأی اعتماد نگرفتن جعفر میلی‌منفرد به مجلس معرفی شد.

اصولگرایان تندروی مجلس خیلی زود رویاروی فرجی‌دانا قرار گرفتند و ده روز پس از شروع کار او در واکنش به برخی انتصاب‌ها در وزارت علوم تهدید به استیضاح کردند.

نزدیکی وزیر علوم به اصلاح‌طلبان و معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ از دیگر علت‌های مخالفت اصولگرایان تندرو با او محسوب می‌شود.

مطهری با اشاره به سخنان یکی از اعضای "جبهه پایداری" که شرط پس گرفتن طرح استیضاح را توبه کردن وزیر علوم از اقدام‌های گذشته‌اش عنوان کرده به خبرگزاری ایلنا گفت: «این اظهارات یك سری سخنان بی‌اساس است.»

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه افزود: «اتفاقا به عقیده بنده استیضاح وزیر علوم فرصت خوبی است تا وزیر بیاید و حقایق را برای مجلس و مردم بیان کند و تخلفاتی را كه در دولت گذشته صورت گرفته از جمله بورسیه غیرقانونی ۳۰۰۰ دانشجوی دکتری را برای مردم توضیح دهد.»

بورسیه‌های غیرقانونی در مجلس

برخی از ناظران معتقدند که اتفاقا همین بورسیه‌های غیرقانونی در دوران محمود احمدی‌نژاد، که معاون وزارت علوم ماه گذشته ماجرای آن را افشا کرد، می‌تواند یکی از انگیزه‌های امضای طرح استیضاح توسط برخی از نمایندگان باشد.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفته گذشته به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «در اسامی بورسیه‌های غیرقانونی، نام برخی نمایندگان نیز وجود دارد و همین موضوع باعث فشار و استیضاح علیه وزیر علوم شده است.»

به گفته‌ی حجت‌الله درویش‌پور شماری از نمایندگان مجلس از اصرار وزیر بر غیرقانونی بودن بورسیه‌های یادشده برآشفته شده‌اند و می‌گویند این موضوع در گذشته اتفاق افتاده و نباید در شرایط حاضر دوباره به آن پرداخته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تهدید کرده که اگر وزیر علوم استیضاح شود نام برخی از نمایندگان مجلس که در ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی دست داشته‌اند را افشا می‌کند.

روزنامه شرق روز چهارشنبه، ۲۵ تیر از قول حامد قادرمرزی، نایب‌رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس نوشت: «تا جایی که اطلاع داریم نام ۱۰ نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است، و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود.»

وزیر علوم مخالفت جناح اصولگرای مجلس را برانگیخته است

شکایت نمایندگان به خاطر انتقاد مطهری

علی مطهری در بخش دیگری از گفتگو با خبرگزاری کارگری "ایلنا" خبرهای منتشرشده درباره‌ی شکایت چند نفر از نمایندگان مجلس از خود را تائید کرد و افزود که نام شکایت‌کنندگان را نمی‌داند.

روح‌الله حسینیان، از چهره‌های امنیتی مجلس نهم، به پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی گفت، شکایت از مطهری "با هدف تغییر رویکرد" او برای بررسی بیشتر در اختیار محمد حسن ابوترابی‌فرد، رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گذاشته شده است.

شماری از نمایندگان سخنان چندی پیش مطهری در انتقاد از ادامه بازداشت خانگی دو نامزد معترض انتخابات سال ۱۳۸۸ را دور از شأن نمایندگی‌اش دانسته و به همین خاطر از او شکایت کرده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بارها از نحوه برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی که بدون برگزاری دادگاه و حکم قضایی از بهمن ۸۹ همراه با زهرا رهنورد، همسر موسوی در بازداشت خانگی به سر می‌برند انتقاد کرده است.

مطهری هفتم تیرماه در مراسمی در نجف‌آباد، حذف مخالفان را رویه‌ای نادرست خواند و گفت این کار حتی در دوره نخستین رهبر جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی هم غلط بوده است. شکایت نمایندگان از او به همین سخنرانی مربوط می‌شود.

واکنش معاون وزیر احمدی‌نژاد به موضوع بورسیه‌ها

معاون وزیرعلوم در دولت احمدی‌نژاد گفت درخواست بورسیه فرزند مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم دولت روحانی توسط پدرش صورت گرفته است. مجتبی صدیقی اخیرا از اعطای ۳ هزار بورسیه غیرقانونی توسط وزارت علوم دولت قبل خبر داده بود.

حسن مسلمی نایینی

حسن مسلمی‌نایینی، معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، گفت به دستور وزیر وقت برخی معدل پایین‌ها بورسیه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری "ایسنا" معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم شنبه ۲۵ مرداد با تایید اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد افرادی با معدل پایین بورسیه دریافت کرده‌اند، گفت: «تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند.»

حسن مسلمی‌نایینی معاون کامران دانشجو وزیر سابق وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد درباره بورسیه دختر کامران دانشجو گفت: «بهتر است در این موارد پرونده این افراد و معدل‌هایشان به دقت بررسی شود. تنها مساله‌ای که در این میان وجود داشت، روزی که آقای دانشجو به من گفتند دخترشان بناست بورسیه شوند، من اظهار کردم که ایشان همچون سایر افراد باید جایابی شوند تا بتوانیم حکم ورودشان را صادر کنیم. پس از آن دیگر هیچ مساله‌ای با بنده مطرح نشد.»

 

 

حسن مسلمی‌نایینی همچنین به بورس گرفتن فرزند مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم در دولت حسن روحانی و رئیس سازمان امور دانشجویان اشاره کرد و گفت: «درخواست بورس تحصیلی فرزند معاون حسن روحانی توسط پدرشان انجام شد. بنده خودم از آن‌ها درخواست کردم جهت بورس نیاز به ارائه اعلام نیاز از دانشگاه است.»

حسن مسلمی‌نایینی افزود که پس از مدت کوتاهی فرزند وزیر سابق علوم از دانشگاه تربیت مدرس و فرزند مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم در دولت حسن روحانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدارک لازم بورس را ارائه نمودند.

معاون کامران دانشجو وزیر سابق وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد ادعا کرد که بورس گرفتن فرزند وزیر وقت دولت احمدی‌نژاد و فرزند معاون کنونی حسن روحانی روندی عادی داشته است. او درباره بورس گرفتن فرزند معاون کنونی حسن روحانی گفت: «آن زمان دکتر صدیقی به من گفتند فرزندشان بناست بورسیه دریافت کنند و من همان زمان به ایشان گفتم که باید فرزندشان جایابی شود. تنها مساله‌ای که ممکن است در این میان مطرح شود این است که به علت شناختی که نسبت به سوابق پدرهای این افراد وجود داشت، روند تحقیق و بررسی پرونده آن‌ها به سرعت انجام گرفته شده باشد.»

در این گزارش از قول معاون وزیر سابق وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد آمده، افرادی هم وجود داشته‌اند که با معدل پایین بورسیه گرفته‌اند، اما همگی با دستور وزیر بوده است.

در روزهای اخیر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم در دولت حسن روحانی گفته بود در شش سال پایانی دوران محمود احمدی‌نژاد ۳۰۰۲ نفر بدون آزمون از بورسیه دکترا داخل استفاده کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به "آقازاده‌ها و نزدیکان جناحی و خانوادگی برخی از مسئولان فرهنگی دولت سابق" بوده است.

انتقال غیرقانونی دوسوم بورس‌ها

مجتبی صدیقی اخیرا گفته بود بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ حدود ۷۳۰ نفر نیز برای دوره دکترا بورس خارج از کشور گرفته‌اند که شماری از آنها شرایط لازم برای بورسیه شدن را نداشته‌اند.

به گفته رئیس سازمان دانشجویان، پس از بروز مشکلات ارزی در سال ۸۹ موضوع تبدیل قبولی‌های بورسیه خارج به داخل مطرح شد که در جریان این انتقال‌ها نیز قانون‌شکنی‌های فراوانی به چشم می‌خورد.

 
سه‌هزار بورسیه در دولت دهم، استیضاح در دولت یازدهم
 

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد

یکی از مشکلاتی که بعد از انقلاب پدید آمد این بود که نیروهای انقلابی به دلیل آنکه تمام تلاش خود را برای پیروزی مبارزات صرف کرده بودند از تحصیل باز مانده بودند و در این مسیر با کاستی‌هایی مواجه شدند. بر این اساس اوایل انقلاب این توجیه وجود داشت که تعدادی از افراد برای طی کردن مدارح بالاتر تحصیلی از بورسیه‌های تحصیلی بدون در نظر گرفتن ضوابط استفاده نمایند. آنچه نباید از نظرها دور بماند این است که در دولت‌های نهم و دهم اصل بر قانون‌گریزی بود و بعد از آن مجلس نیز موضع خود را تغییر داد و مطلبی را آماده کردند که فضای کشور به سمت احتیاط و محافظه‌کاری رفت. درواقع نمایندگان در اصلاح آیین‌نامه‌ای تصویب کردند که اگر از توضیحات وزیری سه نماینده قانع نشدند به صورت خودکار وزیر استیضاح می‌شود و دیگر نیاز به طرح استیضاح ندارد. متاسفانه باید گفت این مصوبه تیر خلاصی بود به شجاعت مدیران. آنچه امروز به عنوان استیضاح وزیر علوم مطرح است باید اذعان کرد مبنایش بر همین اساس است؛ درواقع به علت بورسیه‌هایی که خلاف قانون و مقررات به بیش از ۳هزار نفر در دولت قبل و با دستور فرد دیگری داده شد در حقیقت ۳هزار نفری از بورسیه استفاده کرده‌اند که اساسا لیاقت بورسیه فوق‌لیسانس و دکترا را نداشته‌اند، مجلس با این موضع گیری نشان داد که مسئله استیضاح، استیضاح کارآمدی و ناکارآمدی نیست بلکه این استیضاح رنگ سیاسی به خود گرفته است. مجلس که بعد نظارتی دارد به جای آنکه از آقای فرجی‌دانا به واسطه جلوگیری از بی‌قانونی و قدم برداشتن در راستای قانون تشکر نماید وی را برای استیضاح به بهارستان فرامی‌خواند اما بر چه پایه و اساسی؟! مسلم است که بعد از گذشت ۳۶سال از انقلاب اسلامی استفاده بی‌ضابطه و بدون قانون از بورسیه دیگر هیچ توجیهی ندارد. در این رابطه متاسفانه باید گفت افرادی وجود دارند که امتیازاتی برخلاف قانون و برخلاف ضوابط کسب کرده‌اند و بر همین اساس پست‌های مدیریتی گرفته‌اند. لازم است اشاره شود در این میان افرادی هم هستند که بدون آنکه مدرسه بروند دیپلم گرفته‌اند و با دو کلاس در ماه رفتن، لیسانس گرفته‌ و درحالی‌که هنوز ترم آخر لیسانس را نگذرانده‌اند وارد مقطع فوق‌لیسانس شده‌اند. در واقع ترم آخر لیسانس و ترم اول فوق‌لیسانس در یک زمان انجام شد. به عبارت دیگر هم دانشجوی لیسانس بودند و هم دانشجوی فوق لیسانس! متاسفانه باید اذعان داشت از این دست اتفاقات زیاد شاهد بودیم و اولین بار نبوده است. آنچه به نظر می‌رسد این که مجلس نهم یا به عبارت مناسب‌تر استیضاح‌کنندگان با رای به استیضاح فرجی‌‌دانا درواقع مجلس نهم را استیضاح می‌کنند؛ چراکه آقای فرجی‌دانا قطعا این سوال را از نمایندگان خواهند پرسید که چرا عمل به قانون را تفسیر کرده و مبنایی برای استیضاح قرار دادید؟! متاسفانه در کشور ما هر اقدامی صورت می‌گیرد رنگ و بوی سیاسی دارد و این استیضاح‌ها نیز بر این اساس صورت می‌گیرد و سخت می‌توان استیضاحی را به خاطر آورد که نه براساس سیاسی‌کاری بلکه بر اساس ناکارآمد بودن صورت گرفته باشد. امیدواریم برای گام برداشتن در راستای توسعه کشور دست از برخوردهای سیاسی برداشته شود. 


احمد خرم: وزير راه در دولت اصلاحات
منبع: روزنامه آرمان امروز

بحران مدارک کیلویی؛ بورسیه به‌جای مهریه و...

از بورسیه‌های کیلویی احمدی‌نژادی تا دکترای مشکوک روحانی

 
دقیق شدن گروهی از نمایندگان مجلس روی بورسیه‌های دوران احمدی‌نژاد، طرف مقابل را به تکاپو انداخته تا نحوه دکترا گرفتن نایب رئیس مجالس چهارم و پنجم، یعنی حسن روحانی در بریتانیا را زیر سوال ببرد.
 

موضوع فساد اداری در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد چیز تازه‌ای نیست و تا کنون رسانه‌های زیادی به بررسی چند و چون آن پرداخته‌اند.

با این وجود مساله اعطای بورسیه‌های غیرقانونی و افشای آن در یکسال گذشته که دولت روحانی زمام امور را در دست گرفته، هر روز ابعاد تازه ای پیدا می‌کند.

از اعطای بورسیه دکترا به فردی با مدرک دیپلم گرفته تا اعطای بورسیه دکترا به جای مهریه و تدریس فردی با مدرک دیپلم به عنوان دکتر در دانشگاه، همه و همه زمانی مطرح شد که دو کمیسیون آموزش و تخقیقات و اصل نود مجلس شورای اسلامی برتصمیم گرفتند تا به اعطای بیش از سه هزار و هفتصد بورسیه ویژه دوران احمدی‌نژاد رسیدگی کند.

جواد هروی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین خصوص گفته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه افرادی که به عنوان دانشجوی بورسیه‌ای پذیرفته شده‌اند با معدل‌های پایین، بدون عبور از فیلترهای رایج علمی و با استفاده از رانت کل مجموعه آموزش عالی را زیر سوال برده‌اند».

این نماینده مجلس تاکید کرده خطری که از این ره‌گذر متوجه نظام آموزش عالی است، خطری بسیار جدی و غیر قابل توصیفی است و آینده علمی کشور را تهدید می‌کند.

هروی هم چنین گفته: «بر اساس قانون هیچ فردی نمی‌تواند بدون آزمون وارد دوره دکتری شده و مشغول به تحصیل شود، بر همین اساس تخلفات صورت گرفته بسیار جدی است و به راحتی نمی‌توان از آن گذشت».

در میان اسامی این افراد نام تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بر حسب اتفاق از حامیان سرسخت دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند نیز به چشم می‌خورد.

به همین دلیل است که کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در موضع گیری نسبت به بررسی اعطای بورسیه‌های غیرقانونی گفته است: «هر زمان نحوه اعطای بورسیه‌‌های تحصیلی در دولت اصلاحات مشخص شد،‌ انگیزه مقامات کنونی وزارت علوم در مورد اعلام غیر قانونی بودن بورسیه‌‌های تحصیلی دولت گذشته را صادقانه برمی‌شمریم.»

وی تأکید کرده:‌ «وقتی چگونگی اعطای این بورسیه‌‌های تحصیلی در دولت‌های گذشته روشن شد،‌ ما هم انگیزه وزارت علوم در افشا و احقاق حق را باور می‌کنیم و الا تا قبل از آن، این گزارش‌ها سیاسی و بیشتر برای به انفعال کشاندن طرف مقابل است».

وی گفته:‌ «از همه مهم‌تر باید روشن شود مقام ارشد دولتی چگونه در زمانی که نایب‌ رییس مجلس و هم رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، بورسیه انگلستان شده است.

منظور کوچک‌زاده از مقام ارشد دولتی،‌ حسن روحانی است که در مورد مدرک دکترای او تا کنون شک و شبهات فراوانی مطرح شده است.

در مقابل سخنان کوچک‌زاده، اظهارات جواد هروی، یکی از اعضای کمیته بررسی این پرونده در مجلس قرار دارد که  تایید می‌کند تعداد نمایندگانی که در مجلس نهم توانسته‌اند از این «رانت» دولت محمود احمدی‌نژاد استفاده کنند بیش از ۱۰ نفر است.

وی همچنین می‌گوید چیزی در حدود همین تعداد هم در مجلس هشتم از امکانی که در وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد برای بورسیه شدن فراهم شده بود، استفاده کرده‌اند. با این حال، هروی توضیح می‌دهد که موضوع وجود نام برخی نمایندگان در لیست این بورسیه‌ها فقط به همین مورد ختم نمی‌شود.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع اصلی این است که درصد زیادی از این نمایندگان به همراه چند نفر دیگر از نزدیکان و اعضای خانواده خود توانسته‌اند از این موقعیت سود ببرند. هروی می‌گوید در برخی موارد مربوط به نمایندگان مجلس کسانی هستند که با ۷ یا ۸ نفر از خانواده و بستگان خود توانسته‌اند از این دست بورسیه‌ها دریافت کنند.

اما موضوع بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق ابعاد دیگری را هم شامل می‌شود که دامنه آن به خود دانشگاه‌ها کشیده شده است. از جمله اینکه برخی افراد با استفاده از همین دست موقعیت‌های تحصیلی توانسته‌اند با اخذ مدارک دانشگاهی به مسوولیت‌های قابل توجهی در وزارت علوم دولت سابق برسند. اکنون نام برخی از مسوولان دانشگاه‌های کشور نیز در لیست این بورسیه‌ها وجود دارد.
 

واکنش بورسیه بگیران

پس از اعلام اسامی تعدادی از نمایندگان مجلس گذشته و کنونی، طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی در دستور کار نمایندگانی قرار گرفت که در صورت رسیدگی جدی به موضوع بورسیه بگیران، خود یا اعضای نزدیک خانواده‌هایشان در معرض خطرات احتمالی و حتی رسیدگی کیفری قرار می‌گرفتند. 

از همین رو طرحی برای استیضاح وزیر آماده شد و تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای آن نشان دادند که حاضر به معامله کردن با وزیر علوم هستند. حداد عادل نیز در این میان به عنوان میانجی میان هیات منتخب وزارت علوم و نمایندگان خواستار استیضاح نقش ایفا کرد، نقشی که گفته می‌شود در اکثر مواقع نتوانسته رضایت خود را از اجرا شدن طرح استیضاح مخفی کند.

ایرادهایی که نمایندگان مجلس به وزیر گرفته‌اند حول محور تغییرات گسترده در مدیریت دانشگاه‌ها، به کار گیری نیروهای اصلاح‌طلب و فراخوان برای بازگشت به تحصیل دانشجویان ستاره دار و اساتید از کار بر کنار شده است، اما روی دیگر سکه این است که ترس از افشای محتویات صندوقچه ی اسرار بورسیه‌های غیر قانونی عامل اصلی چنین گرو کشی شده است.

گذشته از نمایندگان مجلس و وایستگان آنها، تعداد زیادی از مدیران درجه یک و دوی دولت احمدی‌نژاد و اعضای خانواده‌های آنها بدون داشتن معیارهای حداقلی برای بورسیه شدن در دروه‌های تحصیلی، از این رانت ویژه استفاده کرده‌اند و قرار است در آینده بخشی از بار علمی - آموزشی کشور بر دوش آنان باشد.

این در حالی است که بر اساس آمار موجود بیش از شش هزار دارنده‌ی مدرک دکترای بیکار در کشور وجود دارد که با توجه به وجود این تعداد، بورسیه کردن نزدیک به چهار هزار نفر محلی از اعراب ندارد.

در میان این همه، ماجرای آن مدیر ارشد وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد، با همه دردناک بودنش به لطیفه‌ای در میان دولتی‌ها تبدیل شده است.

ماجرا از این قرار بوده که یکی از مدیران وزارت علوم در دولت گذشته با همسرش دچار اختلاف خانوادگی می‌شود، خانم با توجه به میزان بالای مهریه، قصد طلاق و مطالبه مهریه را می‌کند، آقای مدیر به همسرش پیشنهاد می‌کند که در ازای بخشیدن مهریه،‌ برایش بورسیه دکترا در یکی از دانشگاه‌های شمال کشور را خواهد گرفت. خانم شرط را قبول می‌کند و بلافاصله کارهای بورسیه و پذیرش انجام می‌شود و به محض اتمام  مراحل،‌ خانم دوباره مهریه‌اش را به اجرا می گذارد. آقای مدیر هم بلادرنگ با استفاده از همان نفوذی که داشته بورسیه همسر ار به حالت تعلیق در می‌آورد و تا زمانی که همسرش در محضر بخشیدن مهریه اش را قانونی نکرد،‌ اجازه تحصیل در مقطع دکترا را نمی‌دهد.

این ماجرا توسط یکی از مدیران ارشد  کنونی وزارت علوم نقل شده و اسناد و مدارک آن نیز در اختیار وزارت علوم برای رسیدگی قرار گرفته است.

برخورد وزیرعلوم با خانواده نمایندگان، علت اصلی استیضاح

اعضای خانواده نمایندگان مجلس بورسیه غیرقانونی دریافت کرده‌اند

 
وزیر علوم دولت تدبیرو امید در حالی مورد غضب نمایندگان مجلس قرار گرفته که در ماه‌های گذشته رضا فرجی دانا با تعدادی از اعضای درجه اول خانواده نمایندگان مجلس به دلیل دریافت بورسیه‌های تحصیلی غیرقانونی برخورد کرده است.
 

اخیرا خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به اسنادی دست پیدا کرده که براساس آن مشخص شده، اعضای خانواده برخی مدیران رسانه‌ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس و حتی وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد در لیست غیرقانونی و تخلفات مربوط به بورسیه‌های تحصیلی قرار دارند.

به گزارش این خبرگزاری، در این لیست نام پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت گذشته به چشم می‌خورد که وی هم‌اکنون از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم به شمار می‌رود.

ایلنا نام این نماینده را منتشر نکرده است اما به نظر می‌رسد این وزیر سابق دولت احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس که از موافقان سرسخت استیضاح رضا فرجی دانا است، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد باشد.

طبق اسناد به دست آمده، به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورس تحصیلی کانادا در زمان وزارت کامران دانشجو در وزارت علوم اعطا شده است.

جالب اینکه در اسناد منتشر شده ظاهرا نام فرزند کامران دانشجو نیز به عنوان یکی از بورسیه بگیران غیرقانونی در لیست تخلفات وزارت علوم وجود دارد.

البته خبرگزاری ایلنا نام کامران دانشجو را منتشر نکرده و نوشته: «مطابق بررسی‌های صورت گرفته در لیست بورسیه‌های غیرقانونی نام فرزند وزیر علوم دولت سابق دیده می‌شود که با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست. همچنین خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند. در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می‌آید.»

روز سه‌شنبه (دیروز) طرح استیضاح وزیر علوم با امضاء ۵۱ نماینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. نمایندگان در خصوص علت استیضاح رضا فرجی دانا نوشته‌اند که وزارت علوم علی‌رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح از پذیرش پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه تحصیلات تکمیلی خودداری می‌کند.

نمایندگان از دیگر دلایل استیضاح وزیر علوم را تشکیل و اعزام گروه‌های سیاسی تندرو در قالب کارشناس ارزیابی در جهت عملکرد روسای دانشگاه‌ها عنوان کرده و تاکید کرده اند که انتخاب روسای دانشگاه‌ها توسط فرجی دانا و تیم ارزیابی‌اش، بر خلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

استیضاح کنندگان فرجی دانا، انتصاب افراد دارای «سابقه مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل افراد عالم» را از جمله علل استیضاح وزیر علوم عنوان کرده‌اند.

پیش‌تر علی‌ اصغر زارعی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده بود در صورتی که فرجی دانا نسبت به رفع نگرانی استیضاح‌کنندگان در جهت مسایل اصلی مورد نظر نمایندگان گام بردارد، مجلس او را استیضاح نخواهد کرد.

این نماینده اصول‌گرای مجلس به صورت مشخص ذکر نکرده بود که فرجی دانا به صورت مشخص چه مواردی را باید رعایت کرده و از نمایندگان مجلس رفع نگرانی کند.

اما آنطور که از گزارش ایلنا می‌توان نتیجه گرفت، ظاهرا تاکید نمایندگان به بازگرداندن اعضای خانوده‌شان به دانشگاه است که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد به صورت غیرقانونی بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌اند.

ماجرای لیست بورسیه‌های غیر قانونی پیچیده‌تر شد

سردبیر سایت بازتاب امروز در فیس‌بوک به مواردی اشاره کرده که تلویحا مقام‌های وزارت علوم دولت روحانی را به عنوان افشا کننده لیست بورسیه‌ها معرفی می‌کند.

این روزها دو جناح مخالفان و موافقان دولت رو به روی یکدیگر صف آرایی کرده‌اند و دست به یک زور آزمایی می‌زنند.
مخالفان دولت این بار نوک حمله خود را متوجه وزارت علوم کرده‌اند،‌ وزارت‌خانه‌ای که در زمان دولت گذشته رخدادهای مهمی در آن به وقوع پیوست، از اخراج و ستاره‌دار کردن دانشجویان منتقد گرفته تا بی‌کار کردن اساتید با سابقه.

در جبهه مقابل، یعنی حامیان دولت اما برگ برنده‌ای که در دست دارند، فهرستی از افرادی است که در دولت احمدی‌نژاد به واسطه رانت خواری و ارتباط با برخی مدیران از مجاری غیرقانونی به فرصت‌های تحصیلی در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور به صورت بورسیه دست یافته‌اند. در میان این اسامی، چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منسوبین آن‌ها دیده می‌شود که علنی شدن آن خشم مجلسی‌ها را بیشتر برانگیخته است.

فهرست یاد شده که گفته می‌شود اولین بار توسط سایت بازتاب امروز [2] منتشر شد، سایتی که پیشتر نیز با انتشار بخشی از روابط پشت پرده بابک زنجانی، وزارت نفت در دولت دهم وفسادهای اقتصادی باعث شده بود تا قوه قضاییه به دلیل آن‌چه که افشای اسرار پرونده خواند،‌ علی غزالی [3] سردبیر این سایت را احضار و بازداشت [4] کند. انتشار این اسامی که غزالی مدعی است یکی از مدیران وزارت علوم در طبقه سیزدهم ساختمان این وزارت خانه در شهرک غرب در اختیارش قرار داده، نبردی تن به تن را میان حامیان دولت و مخالفان آن تدارک دیده است که سرنوشت آن در روزسه‌شنبه و همزمان با استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد.

چند روز بعد از انتشار این اسامی توسط سایت بازتاب امروز و پر شدن فضای مجازی از بازنشر و ارایه تحلیل‌ها و گمانه‌هایی پیرامون آن، مجتبی صدیقی معاون امور دانشجویی وزیر علوم در یک گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، ضمن جعلی خواندن اسناد ارایه شده توسط سایت بازتاب امروز، آن را برخوردی برخاسته از مجادلات سیاسی و منتسب به دولت گذشته خوانده و گفته است از دو مجرا، یکی مجرای قضایی و دیگری دستگاه امنیتی در حال پیگیری هستند تا مشخص شود که فهرست از کجا منشا گرفته است و حرف منتشر کنندگان آن چه بوده است. در پی این اظهارات علی غزالی سردبیر سایت بازتاب امروز در صفحه فیس‌بوک [5]خود با انتشار متنی معاون وزیر را متهم به تبانی با نمایندگان استیضاح کننده وزیر برای باقی ماندن در پست خود کرده و نوشته است: 
«... از ما نخواهید به خاطر آقازاده شما که می‌گویند در لیست بورسیه‌های خارج هستند و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده‌اید با هزینه شخصی به آن‌جا رفته‌اند و البته با توجه به میزان هزینه تحصیل در خارج که رقم یک میلیارد توسط شما بیان شده، باید به توانمندی جناب‌عالی در جهت تهیه این هزینه آفرین گفت، به روی یک اتفاق خطرناک و بنیان افکن که آثار تاریخی دارد سکوت کنیم.... آقای صدیقی؛ ما نمی‌توانیم مورد نفرین تاریخ قرار بگیریم و تهمت و تهدید شمارا به جان می‌خریم و برای سقوط اخلاق در شما ناراحتیم که روزی سند و لیستی را در اختیار ما قرار می‌دهید و بعد حمایت که نمی‌کنید هیچ، مایی که جان بر کف به میدان آمده‌ایم را تهدید به برخورد قضایی و امنیتی می‌کنید و حال آن‌که سابقه ما نشان می‌دهد که بر خلاف شما از سابقون بوده‌ایم و نه هم‌چون شما از مجاهدین شنبه!»

علی غزالی در ادامه می‌نویسد: «... از بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حیرت مانده‌ایم که آخر این ادعای شما چه معنایی دارد که :" ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسوولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، و منشاء این بی‌اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده اند."  مگر می‌شود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی به ما داده است برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟!»

علی غزالی در انتهای نامه‌اش برای آنچه که فروپاشی اخلاق دانسته ابراز تاسف کرده است.

انتشار [6]سخنان مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان که فهرست منتشر شده در مطبوعات و رسانه‌ها را مجعول خوانده بود و سایت بازتاب امروز را تهدید به برخورد قضایی کرده بود. به گزارش ایسنا، وی گفت: «اطلاعات منتشرشده قدیمی و غیرمستند هستند و وزارت علوم پی‌گیری‌های قضایی خود را انجام خواهد داد. پی‌گیری‌های امنیتی نیز از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است». صدیقی افزوده: «آنچه این روزها شاهد هستیم روشی تخریبی است که عده‌ای آن را شروع کرده‌اند که مسیر طبیعی تصمیم‌گیری قانونی و احقاق حق در مورد تخلفات مربوط به بورسیه‌ها را مخدوش کرده‌ است».

وی همچنین با بیان اینکه ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسوولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، گفت: «منشاء این بی‌اخلاقی‌ها افرادی هستند که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند. شاهد این ادعا هم این است که تمام اطلاعات قدیمی و غیرمستند بوده و شامل اقدامات انجام شده در این دوره نیست؛ به همین خاطر هیچ کدام از این اسناد واقعی نیستند». رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه تمامی بورسیه‌شده‌ها در حال تحصیل هستند افزود: «افکار عمومی نباید ملاک قضاوت خود را این اطلاعات مخدوش قرار دهد. ما نیازی به هیچ‌گونه افشاگری نمی‌بینیم و وظایف قانونی خود را با رعایت مصالح جامعه و حاکمیت اخلاق دنبال خواهیم کرد».

رویارویی دو جناح حکومت جمهوری اسلامی هم‌اکنون به عرصه آموزش عالی و سوءاستفاده‌ها در وزرات علوم، تحقیقات و فن‌آوری رسیده است. در پی افشای بورسیه‌های غیرقانونی، وزیر علوم در معرض استیضاح نمایندگان مخالف دولت قرار گرفت و سپس نام‌هایی از افراد استفاده‌کننده از بورسیه‌های غیرقانونی منتشر شد.

در اقدامی تلافی‌جویانه، برخی نمایندگان مجلس به پخش نامه‌ای با محتوای سوال از حسن روحانی درباره مدرک دکترایش دست زدند. خبرها حاکی از آن است که رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری صبح یکشنبه در جلسه هیات رییسه فراکسیون رهروان ولایت حضور یافته تا در مورد روند اقدامات خود توضیحاتی را ارائه کند.

به نظر می‌رسد که دو طرف با علم به هزینه‌های سنگین این استیضاح و افشاگری‌ها برای نظام جمهوری اسلامی، در حال رای‌زنی برای لغو استیضاح هستند. کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان گفته است که قبل از استیضاح، شورای مرکزی فراکسیون جلسه خواهد داشت و در مورد پس گرفتن امضاها یا برگزاری جلسه استیضاح تصمیم خواهد گرفت

افشاگری تازه درباره "فامیل بازی" در بورسیه‌های غیر قانونی


برخی مدیران رسانه ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب منصب در لیست بورسیه های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند. ایلنا در ادامه گزارش خود افزوده است: به دنبال اعلام وصول استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبرنگار ایلنا با پیگیری خود به اسناد موثقی دست یافت که طی آن برخی مدیران رسانه ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب منصب در لیست بورسیه های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند. در لیست بورسیه های غیرقانونی نام پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت گذشته به چشم می خورد که وی هم اکنون از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم به شمار می رود. طبق اسناد به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در امریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است. مطابق بررسی های صورت گرفته در لیست بورسیه های غیرقانونی نام فرزند وزیر علوم دولت سابق دیده می شود که با معدل 13 از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست. همچنین خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده اند. در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می آید. در ادامه بررسی لیست تخلفات وزارت علوم دولت قبل خبرنگار ایلنا مطلع شد نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصول گرا که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این لیست وجود دارد. این اطلاعات حکایت از آن دارد که این مدیر رسانه ای هم اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد و ایلنا فقط به دلیل ملاحظات حرفه ای از ذکر نام این مدیر رسانه ای فعلا خودداری کرده است. جزییات دیگری از تخلفات در وزارت علوم دولت گذشته را به دست آورده است که به تدریج آن را در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد.

نام 10 نماینده در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی

مجلس تا همین‌جای کار شش کارت‌زرد به وزیران دولت تدبیر و امید نشان داده و دست‌کم نیمی از وزرای کابینه را تهدید به استیضاح کرده؛ برخی با ریشه‌های سیاسی و برخی با محوریت مسایل منطقه‌ای. اما بیش از همه این‌روزها استیضاح وزیر علوم در دستور کار است و تلاش برای به صحن‌کشاندن فرجی‌دانا.

«حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در گفت‌وگو با «شرق» تاکید دارد ریشه استیضاح وزیر اتفاقا در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده؛ «تا جایی که اطلاع داریم نام 10نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود. یعنی یکجور مصالحه، چراکه اگر ماجرای استیضاح به جای باریک کشیده شود، بدون‌شک وزارت علوم هم ناگزیر از خواندن برخی اسامی خواهد شد.

البته مجلس بی‌کم‌وکاست جزییات ماجرای بورسیه‌ها را برای افکارعمومی روایت خواهد کرد.» قادرمرزی کمی مصداقی‌تر درباره اشکال بورسیه خلاف قانون برخی نمایندگان مجلس توضیح می‌دهد: «شکل بهره‌مندی برخی نمایندگان متخلف از بورسیه به این ترتیب بوده که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند، این در حالی است که هیچ اثری از پذیرش اینها در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود ندارد. سازمان بازرسی گفته جزییات پرونده محرمانه است اما دیر یا زود مقام‌های مسوول باید به افکارعمومی درباره خیانت علمی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی کنند.»

فساد علمی شانه‌به‌شانه فساد اقتصادی
سعدالله نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی وزیر علوم پیش از این گفته بود، حدود یک‌هزارو۱۸۴نفر از سه‌هزار بورسیه غیرقانونی دوره احمدی‌نژاد بورسیه‌هایی بودند که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند و این افراد در حال حاضر همگی مشغول به تحصیل هستند و شهریه‌های آنان را نیز معاونت دانشجویی پرداخت می‌کند. اما بورسیه‌های خارج تبدیل به داخل باید حکم جایابی ارایه دهند.  قادرمرزی همچنین می‌گوید: «وزیر و معاون پارلمانی ایشان بنا دارند همه چیزها محرمانه باشد اما نمایندگان قرار نیست سکوت کنند چراکه فساد علمی دوره احمدی‌نژاد دست‌کمی از فساد اقتصادی نداشت. فکر کنید همین سه‌هزار دانشجوی بورسیه‌ای غیراستاندارد جذب‌شده در دولت نهم و دهم، دکترهای آینده کشور خواهند شد و به‌تبع مسوولان آینده نظام. این خیانت از آنچه امسال بابک زنجانی به کشور کرده‌، فراتر و عمیق‌تر است و صرفا عدد و ارقام موثقی همراه ندارد، اما اگر کسی چرتکه بردارد و حساب کند که تزریق یک نیروی دکترای ناکارآمد با رانت‌های ویژه به دانشگاه چه لطمه‌ای به اقتصاد و مدیریت کشور وارد می‌کند، آن‌وقت متوجه می‌شویم که میراث ماندگار دکتر احمدی‌نژاد و یارانشان در سال‌های گذشته تنها به تولید اسامی چون بابک زنجانی و امیرمنصور آریا خلاصه نمی‌شود.»

دفترچه پررمز و راز بورسیه‌ها
ناگفته‌ها درباره بورسیه‌ها زیاد است و حالا نمایندگان مطلع در این زمینه تنها به عبارت «به وقت مقتضی خواهم گفت» بسنده کرده‌اند، جوادهروی، دفترچه را از کیف بیرون آورده و انواع اسامی و جداول در گوشه‌وکنار دفترچه نقش بسته اما هنوز هم بنا ندارد تا از ناگفته‌ها بگوید. دزدکی هم به دفترچه نگاه کنی، اسامی خیلی خوانا نیست و نمی‌شود به چشم غیرمسلح اعتماد کرد. او در پاسخ به اینکه مصداق بورسیه‌های غیرقانونی چه افرادی هستند و تا چه میزان رد پای نمایندگان در میان است، به «شرق» می‌گوید: «اگر اینها بنا را بر استیضاح بگذارند، حتی اگر وزیر هم نخواهد ما به عنوان نماینده ناگزیر از افشاگری درباره موضوع بورسیه‌ها هستیم.»

هروی در همان حال که دفترچه‌اش را ورق می‌زند به «شرق» می‌گوید: «در برخی از بورسیه‌ها آنقدر تخلف مشهود است که مانده‌ام چطور مسوولان به این سادگی از کنار فروش موقعیت‌های علمی آن هم در سطح دکترا به این شکل مبتذل گذشته‌اند.» ماجرای استیضاح کماکان دور سر وزارت علوم می‌چرخد، ماجرای حکمیت حدادعادل و ابوترابی فرد نیز کج‌دار و مریز دنبال می‌شود و با این وجود استیضاح‌کنندگان هنوز بر طبل خود می‌کوبند و هر بار در جلسه علنی به عدم‌اعلام وصول استیضاح گله می‌کنند.  واکنش برخی منتقدان افشاگری وزارت علوم تنها یک تذکر اجمالی به کل ماجرا بوده، چنانچه چندی پیش 15نماینده در خصوص اقدام غیرمنطقی و سیاسی و بلاتکلیفی بورسیه قانونی دوره دکترا که قریب به سه‌هزار نفر بوده‌اند تذکر داده‌اند، این در حالی است که وزارت علوم تاکید کرده که این بورسیه‌ها غیرقانونی‌اند و برخی دیگر از نمایندگان ماجرای استیضاح را به کل امری سیاسی می‌دانند.

علی لاریجانی و هیات‌رییسه و برخی نمایندگان در فراکسیون رهروان ولایت می‌دانند که استیضاح وزیر علوم در یک‌سال نخست فعالیت دولت یازدهم، سودی برای مجلس به‌دنبال ندارد. به ویژه اینکه تا همین‌جای کار 900استاد دانشگاه از مواضع وزیر علوم حمایت کرده و فضای به وجودآمده در دانشگاه‌ها نیز تاییدی است بر ماجرای صلاحیت وزیر علوم.


منبع: روزنامه شرق

 روزآنلاین - فیروزه متین: افشاگری های مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در خصوص رانت ۳۰۰۰ بورسیه ای در دولت محمود احمدی نژاد، موجب شده تا جریان برخوردار از این بورس ها برای استیضاح وزیر علوم بسیج شوند. در همین حال، برخی نمایندگان حامی دولت پیشنهاد داده اند که وزارت علوم با افشای فهرست دریافت کنندگان این بورس ها، به مقابله برخیزد. به دنبال افشاگری وزارت علوم، کمیسیون آموزش مجلس که ریاست آن با محمد زاهدی، وزیر علوم دولت نهم است، نسبت به آن واکنش نشان داد و ادعا کرد که این بورس ها قانونی بوده است.اعلام این امر هم بر عهده قاسم جعفری، سخنگوی این کمیسیون و عضو حلقه پایداری گذاشته شده بود که بگوید: "پس از مباحث مطرح شده مشخص شد که افراد بورسیه هیچ مشکلی از نظر قانونی ندارند و تحصیل خود را بر اساس مقررات انجام می دهند". البته کامران دانشجو، وزیری که بورس ها در دوره او بین آقازاده ها توزیع شده نیز نسبت به اتهام وزارت علوم واکنش نشان داد و گفت: "درباره این مسأله در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای بوده که توضیحات کافی درباره آن داده شده است که البته من در آن جلسه نبودم و مشکل خاصی هم نبوده و معتقد نیستم که این بورسیه‌ها غیرقانونی بوده است. نظر من این است که آنها کارنامه خود را ارائه کنند زیرا مردم از این اقدامات خوششان نمی‌آید". او افزوده: "غلط‌گیری، کارِ دولت ضعیف است و دولت قوی کارنامه خود را با دولت‌های قبلی مقایسه می‌کند. دولت بگوید در معیشت و اقتصاد مردم چه کرده و دلایل افزایش قمیت دلار، تخم‌مرغ و گوشت را توضیح دهد زیرا مردم از دولت توضیح می‌خواهند. بیان عدد «سه هزار» برای جوسازی است. مگر می‌شود پرونده سه هزار نفر غیرقانونی باشد؟ درباره این مسائل معاونان و مسئولان وقت به مجلس رفته و پاسخ کتبی داده‌اند و آقای ملاباشی و نائینی هم توضیح داده‌اند. دولت باید بگوید در طول یکسال گذشته در صنعت یا علم چه کرده است. ابتدا مسأله دانشجویان ستاره‌دار مطرح شد. ما توضیح دادیم که دانشجوی ستاره‌دار در زمان اصلاحات آغاز شد و آنها وقتی متوجه شدند نقشه آنها نمی‌گیرد در مورد بورسیه‌ها اظهارنظر کردند. شاید دولت می‌خواهد عدم کارآیی خود را با این صحبت‌ها پنهان کند. شما اگر می‌خواهید، استدلال مرا را بپذیرید و اگر هم می‌خواهید، نپذیرید". با وجود این انکارها، دیوان محاسبات هم که دل خوشی از دوره احمدی نژاد ندارد، به مسئله بورسیه ها وارد شد؛امری که مخالفان دولت کنونی را به فکر استیضاح فرجی دانا انداخت. سایت انتخاب به نقل از "یک مقام ارشد وزارت علوم"، خبر جمع آوری امضاء توسط نمایندگان یک جریان خاص برای استیضاح وزیر علوم به علت افشای بورسیه های غیر قانونی دولت احمدی نژاد را فاش کرده و نوشته: "پس از افشای سه هزار بورسیه غیر قانونی در دولت احمدی نژاد جریان مخالف دولت که اتفاقا اسامی برخی از آنها و و نزدیکانشان در لیست بورسیه های غیر قانونی قرار دارد؛ حملات سنگین به...


هروی با تاکید بر پایان کار بررسی پرونده بورسیه‌ها در دولت‌های قبل:
 
کلید تخلف بورسیه‌ها از سال 75 زده شده است/دولت دهم بیشترین آمار تخلف را دارد
 
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس٬ از اتمام بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌های پیشین خبر داد و گفت: طبق بررسی ها بیشترین تخلف در زمینه بورسیه‌ها مربوط به دولت دهم است که گزارش نهایی آن به زودی از سوی کمیته به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع می‌شود.

جواد هروی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با یادآوری طرح پیشنهاد بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌های پیشین٬ گفت: بررسی این طرح در کمیته آموزش عالی مجلس به اتمام رسیده و نتایج تحقیقات به زودی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه خواهد شد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی٬ تاکید کرد: به ثمر نشستن استیضاح وزیر علوم و روی کار آمدن وزیری دیگر تاثیری در پیگیری تخلف دانشجویان بورسیه نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه مختومه شدن طرح بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌ها با استیضاح وزیر علوم فرضی غیرممکن است٬ تصریح کرد: بررسی پرونده بورسیه‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و هیچ موضوعی نمی تواند خللی در آن ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام شده بیشترین تخلف در پرونده دانشجویان بورسیه دولت دهم مشاهده شده است٬ افزود: متاسفانه از سال 75 که بورسیه‌ها انجام شده مواردی از تخلف دیده می‌شود اما بیشترین آن در دولت دهم است.

هروی با بیان اینکه موضوع تخلف 3هزار دانشجوی بورسیه شده آن هم بدون آزمون بر همگان مشخص است٬ افزود: 731 نفر نیز آزمون بورس خارج از کشور هستند که بررسی پرونده این دانشجویان نیز تخلفاتی را نشان داده است.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی٬  با تاکید بر اینکه نداشتن آزمون برای پذیرش بورسیه دانشجویان تخلفی است که حق تحصیل و پس از آن اشتغال را از دیگر افراد جامعه سلب کرده است٬ گفت: برای احقاق حقوق جوانان و همچنین روشن‌ شدن تخلفات علمی این بررسی ها ادامه خواهد داشت./

 
سه‌هزار بورسیه در دولت دهم، استیضاح در دولت یازدهم
یکی از مشکلاتی که بعد از انقلاب پدید آمد این بود که نیروهای انقلابی به دلیل آنکه تمام تلاش خود را برای پیروزی مبارزات صرف کرده بودند از تحصیل باز مانده بودند و در این مسیر با کاستی‌هایی مواجه شدند. بر این اساس اوایل انقلاب این توجیه وجود داشت که تعدادی از افراد برای طی کردن مدارح بالاتر تحصیلی از بورسیه‌های تحصیلی بدون در نظر گرفتن ضوابط استفاده نمایند. آنچه نباید از نظرها دور بماند این است که در دولت‌های نهم و دهم اصل بر قانون‌گریزی بود و بعد از آن مجلس نیز موضع خود را تغییر داد و مطلبی را آماده کردند که فضای کشور به سمت احتیاط و محافظه‌کاری رفت. درواقع نمایندگان در اصلاح آیین‌نامه‌ای تصویب کردند که اگر از توضیحات وزیری سه نماینده قانع نشدند به صورت خودکار وزیر استیضاح می‌شود و دیگر نیاز به طرح استیضاح ندارد. متاسفانه باید گفت این مصوبه تیر خلاصی بود به شجاعت مدیران. آنچه امروز به عنوان استیضاح وزیر علوم مطرح است باید اذعان کرد مبنایش بر همین اساس است؛ درواقع به علت بورسیه‌هایی که خلاف قانون و مقررات به بیش از ۳هزار نفر در دولت قبل و با دستور فرد دیگری داده شد در حقیقت ۳هزار نفری از بورسیه استفاده کرده‌اند که اساسا لیاقت بورسیه فوق‌لیسانس و دکترا را نداشته‌اند، مجلس با این موضع گیری نشان داد که مسئله استیضاح، استیضاح کارآمدی و ناکارآمدی نیست بلکه این استیضاح رنگ سیاسی به خود گرفته است. مجلس که بعد نظارتی دارد به جای آنکه از آقای فرجی‌دانا به واسطه جلوگیری از بی‌قانونی و قدم برداشتن در راستای قانون تشکر نماید وی را برای استیضاح به بهارستان فرامی‌خواند اما بر چه پایه و اساسی؟! مسلم است که بعد از گذشت ۳۶سال از انقلاب اسلامی استفاده بی‌ضابطه و بدون قانون از بورسیه دیگر هیچ توجیهی ندارد. در این رابطه متاسفانه باید گفت افرادی وجود دارند که امتیازاتی برخلاف قانون و برخلاف ضوابط کسب کرده‌اند و بر همین اساس پست‌های مدیریتی گرفته‌اند. لازم است اشاره شود در این میان افرادی هم هستند که بدون آنکه مدرسه بروند دیپلم گرفته‌اند و با دو کلاس در ماه رفتن، لیسانس گرفته‌ و درحالی‌که هنوز ترم آخر لیسانس را نگذرانده‌اند وارد مقطع فوق‌لیسانس شده‌اند. در واقع ترم آخر لیسانس و ترم اول فوق‌لیسانس در یک زمان انجام شد. به عبارت دیگر هم دانشجوی لیسانس بودند و هم دانشجوی فوق لیسانس! متاسفانه باید اذعان داشت از این دست اتفاقات زیاد شاهد بودیم و اولین بار نبوده است. آنچه به نظر می‌رسد این که مجلس نهم یا به عبارت مناسب‌تر استیضاح‌کنندگان با رای به استیضاح فرجی‌‌دانا درواقع مجلس نهم را استیضاح می‌کنند؛ چراکه آقای فرجی‌دانا قطعا این سوال را از نمایندگان خواهند پرسید که چرا عمل به قانون را تفسیر کرده و مبنایی برای استیضاح قرار دادید؟! متاسفانه در کشور ما هر اقدامی صورت می‌گیرد رنگ و بوی سیاسی دارد و این استیضاح‌ها نیز بر این اساس صورت می‌گیرد و سخت می‌توان استیضاحی را به خاطر آورد که نه براساس سیاسی‌کاری بلکه بر اساس ناکارآمد بودن صورت گرفته باشد. امیدواریم برای گام برداشتن در راستای توسعه کشور دست از برخوردهای سیاسی برداشته شود.
احمد خرم: وزير راه در دولت اصلاحات
منبع: روزنامه آرمان امروز

وزیر وقت دستور بورسیه‌های معدل‌ پایین را صادر کرد

ناگفته‌های معاون وزیر دولت دهم از بورسیه‌ها

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم ، از دستور وزیر وقت در مورد برخی معدل پایین‌هایی که بورسیه شده‌اند خبر داد.

 
 

دکتر حسن مسلمی نایینی در گفت وگو با ایسنا، با تایید اینکه در دولت گذشته افرادی با معدل پایین بورسیه دریافت کرده اند، گفت: تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند. وزیری که آیین نامه را امضا می کند، ممکن است با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می داند دستور دهد و برخی افراد هم که معدل پایین دارند، بورسیه دریافت کنند.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، درباره تصاویر احکام بورسیه برخی از فرزندان وزرای علوم دولت احمدی نژاد که در فضای مجازی منتشر شده است، توضیح داد: تا آنجا که من اطلاع دارم دختر آقای دانشجو خودشان وارد مقطع دکتری شدند و از دانشجویان برتر دانشگاه تربیت مدرس نیز هستند. بهتر است در این موارد پرونده این افراد و معدل هایشان به دقت بررسی شود. تنها مساله ای که در این میان وجود داشت، روزی که آقای دانشجو به من گفتند دخترشان بناست بورسیه شوند، من اظهار کردم که ایشان همچون سایر افراد باید جایابی شوند تا بتوانیم حکم ورودشان را صادر کنیم. پس از آن دیگر هیچ مساله ای با بنده مطرح نشد.

وی با بیان اینکه همین برخورد را نیز با پسر دکتر صدیقی انجام داده ایم، گفت: آن زمان دکتر صدیقی به من گفتند فرزندشان بناست بورسیه دریافت کنند و من همان زمان به ایشان گفتم که باید فرزندشان جایابی شود. تنها مساله ای که ممکن است در این میان مطرح شود این است که به علت شناختی که نسبت به سوابق پدرهای این افراد وجود داشت، روند تحقیق و بررسی پرونده آنها به سرعت انجام گرفته شده باشد.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم درباره بورسیه های فرزندان رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی نیز اظهار کرد: دخترشان در دوره قبل از من بورسیه دریافت کردند اما ادامه تحصیل شان در این دوره بود. البته لازم به ذکر است که مدرک لیسانس و فوق لیسانس ایشان از دانشگاه شهیدبهشتی و تربیت مدرس بوده و معدل شان بالای 16 بوده است. این افراد اگر کنکور هم می دادند، بدون مشکل در آزمون قبول می شدند.

مسلمی درباره برخی نامه هایی که از سوی مساجد و تشکل های دانشجویی مبنی بر اعطای بورسیه وجود داشته و خبر آنها در سایت ها و رسانه ها منتشر شده هم گفت: ما از تشکل های دانشجویی درخواست می کردیم افراد باصلاحیت را معرفی کنند زیرا اعضای هیات علمی باید افراد متعهد و متخصص باشند. همانطور که امام راحل فرمودند، تعهد از تخصص نیز مهم تر است؛ البته نباید تخصص را تحت الشعاع خود قرار دهند.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم افزود: به طور مثال جانباز 70 درصدی را داشتیم که رساله دکتری خود را از دانشگاه تهران گرفته است. همچنین آزاده ای حضور داشت که به سرعت دکتری خود را گرفت و امروز یکی از مدیرکل های وزارتخانه این دولت است. این افراد، افرادی متعهد و متخصص هستند و ما به خط و ربط آنها هیچ توجهی نداشتیم.

وی درباره کمیته تحقیق و تفحص مجلس نیز اظهار کرد: سخنگوی این کمیته باید درباره نتایج به دست آمده گزارش ارائه کند. من از دو ماه پیش دیگر در کمیته حضور ندارم و تمام گزارش های خود را در 10 صفحه در همان زمان ارائه دادم. در جلسات عنوان شد که به هیچ وجه مصاحبه نکنید و من به همین دلیل با رسانه ها گفت وگو نمی کردم، اما متاسفانه آقایان خودشان مدام مصاحبه می کنند و مسائلی را مطرح می کنند به همین دلیل ترجیح دادم که سکوت خود را بشکنم.

مسلمی در مورد بورسیه فرزند دکتر زاهدی نیز اظهار کرد: فرزند دکتر زاهدی بورسیه خود را قبل از سال 84 تبدیل به داخل کرد و در دانشگاه مشهد با معدل بالای 17 ادامه تحصیل داد. مطابق آیین نامه استعدادهای درخشان افرادی که معدل بالای 17 و دو مقاله داشته باشند، می توانند بورسیه دریافت کنند و ادامه تحصیل دهند. فرزند دکتر زاهدی نیز ظاهرا از سوی سازمان سنجش معرفی شده بوده و بهتر است در این مورد از آنها سوال کنید.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج از کشور با تایید اینکه افرادی با معدل های پایین و بدون شرایط قانون بورسیه دریافت کرده اند، گفت: گاهی اوقات دستور از مقامات بالاتر صادر می شود. همان وزیری که آیین نامه ای را تصویب می کند ممکن است برخی افراد را که معدل پایین داشته اند با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می داند، شامل بورسیه ها کند. افرادی وجود داشته اند که با معدل پایین بورسیه گرفته اند، اما همگی با دستور وزیر بوده است.

وی درباره اینکه این دستور از سوی کدام وزرا صادر شده است، گفت: این دستورها از سوی وزرای وقت دولت نهم و دهم صادر شده است و تمام مدارک آن را در جلسه تحقیق و تفحص مجلس ارائه داده ام.


با انتشار نامه‌ای
سکوت معاون بورس تحصیلی دولت دهم شکست/ چگونگی بورسیه فرزندان مسئولان

معاون سابق بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم درباره بورسیه تحصیلی فرزندان مسئولان در دولت دهم توضیح داد.

 حسن مسلمی نائینی مدیرکل بورس دولت دهم طی نامه‌ای به رسانه‌های کشور درباره بورسیه‌های تحصیلی توضیحاتی ارایه داد و چگونگی بورسیه شدن فرزندان مسئولان را تشریح کرد.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

«در پاسخ به عدم تمایل به مصاحبه با خبرنگاران محترم در چندماه اخیر، ضمن عذرخواهی به استحضار می رسانم، در خصوص موضوع بورسیه‌ها چندین جلسه با کمیته تعیین شده از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  و مدیران محترم کنونی سازمان امور دانشجویان داشته و گزارش مفصلی به همراه مدارک، اسناد و دلایل لازم به این کمیته ارائه شد.

در آخرین جلسه کمیته نیز مقرر شد تا نهایی شدن نتیجه بررسی کمیته هیچکدام از افراد مصاحبه نکنند مگر جناب آقای دکتر جعفری سخنگوی کمیسیون.

لذا اگرچه بعضی از اعضای محترم کمیته تعهد خود را نادیده گرفته و در این دوماه مصاحبه‌های متعددی انجام دادند اما بنده برغم تماس‌های زیاد خبرنگاران محترم از مصاحبه خودداری کردم.

اما متاسفانه در ادامه بداخلاقی و بی انصافی راجع به دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه، بعد از قطعی شدن استیضاح وزیر علوم، بعضی رسانه‌ها شروع به بداخلاقی بسیار زشت در مورد تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و استیضاح کنندگان وزیر کردند.

لذا لازم دیدم در مورد این موضوع توضیحاتی داده شود. سوابق فرزند آقای دکتر سلیمانی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق ارتباطات به شرح زیر است:

ـ رتبه زیر 70 در کنکور سراسری کارشناسی

ـ رتبه زیر 15 در کنکور سراسری کارشناسی ارشد

ـ تحصیل در دو مقطع کارشناسی با معدل تقریبا 16 و کارشناسی ارشد با معدل 17 در دانشگاه صنعتی شریف

ـ عضو بنیاد ملی نخبگان و دریافت کمک هزینه تحصیلی از این بنیاد در دوران تحصیل به دلیل نخبگی

ـ رتبه دو رقمی در کنکور سراسری دکتری داخل

ـ دریافت کمک هزینه تحصیلی و معافیت از شهریه در دوره دکتری درخارج از کشور

ملاحظه می‌شود چنین فردی که با این سوابق علمی و تحصیلی هیچگاه نیازی نداشته است از امتیازات خاص استفاده نماید.

قابل ذکراست که، فرزند یکی از نمایندگان محترم اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی که اتفاقا ایشان نیز از وزاری محترم دوره اصلاحات هستند نیز با مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با معدل 14.3 و مدرک کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه‌های دولتی شهرستان با معدل 17.3 در بورس تحصیلی خارج از کشور سال 1391 پذیرفته شده‌اند.

خوشبختانه بدون توجه به اینکه پدر این عزیزان مسئولیتی داشته، آنها نیز همانند بقیه داوطلبان فرآیند بورس که عبارت از بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی بوده را با موفقیت طی کرده و پذیرفته شده اند.

در خصوص استعداد درخشان نیز هرچند بنده جوابگو نبوده و همکاران سازمان سنجش مجری بوده و هم اکنون نیز در سازمان مشغول هستند. برای اطلاع افرادناآگاه و مغرضی که مبادرت به اطلاع رسانی غلط راجع به فرزند نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم علوم دولت نهم نموده و برای تنویر افکار عمومی  به اطلاع می رسانم براساس مواد 1 و 4  آیین نامه تسهیلات آموزشی مورخ  19/12/81 استعدادهای درخشان، برای ورود به مقطع دکتری بدون شرکت در آزمون، نیاز به معدل بالای 17 و 2 مقاله در مجلات علمی و پژوهشی داشته و هیچ ارتباطی با معدل کارشناسی ندارد.

اما راجع به فرزند وزیر محترم علوم دولت دهم، به اطلاع می رسانم که تقریبا همزمان فرزند ایشان و فرزند آقای دکتر صدیقی رئیس محترم کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، درخواست بورس تحصیلی توسط پدرشان انجام شد. بنده خودم از آنها درخواست کردم جهت بورس نیاز به  ارائه اعلام نیاز از دانشگاه است.

فکر می کنم در مدت زمان کوتاهی، فرزند وزیر از دانشگاه تربیت مدرس و فرزند رئیس سازمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدارک لازم بورس را ارائه نمودند.

مطمئنا این گونه برخوردهای غیراخلاقی کمکی به رهایی از استیضاح نکرده و نخواهد کرد. لذا پیشنهاد می دهم برای دفاع درست و منطقی از وزیر محترم علوم، گزارشی از عملکرد ایشان و مدیران حوزه وزارت علوم در طی یکسال گذشته ارائه شود.»

واکنش به انتشار اسامی بورسیه‌های جنجالی

 
مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان به خارج سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه بطور غیرقانونی که در فضای مجازی منتشر شده است مورد تایید وزارت علوم نیست و این مساله پیگیری قضایی می شود.
 

خبرگزاری مهر: احمد غلامی در گفتگویی گفت: لیست‌هایی که تحت عنوان اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شده است، مورد تایید وزارت علوم نیست و این مساله پیگیری قضایی می شود.

وی ادامه داد: عنوان شده بود اسامی که تحت عنوان افراد استفاده‌کننده از بورسیه خلاف روال قانون در فضای مجازی منتشر شده از کارشناسان سازمان دریافت شده است، ما این مساله بررسی کردیم و اعلام می کنیم که چنین چیزی کذب محض است.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان به خارج سازمان امور دانشجویان افزود: این مساله به حراست وزارت علوم اعلام و پیگیری‌های حقوقی وزارت علوم آغاز شده است، همزمان پیگیری‌های امنیتی نیز انجام می شود.

وی در خصوص اینکه آیا دانشجویان بورسیه ای که نام آنها در فضای مجازی منتشر شده است می توانند پیگیری و شکایت کنند، گفت: من دراین مورد نمی توانم اظهار نظری کنم ولی این مساله درحال پیگیری است.

آمار جالب از بورسیه های غیرقانونی دولت دهم

 

علی رغم اینکه رسانه های مخالف دولت درباره اعلام خبر ۳ بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد جنجال های زیادی به پا کرده اند اما وزارت علوم دولت روحانی مدارک و اسناد متقن درباره ادعاهای خود در دست دارد و حتی برخی از این مدارک را به مراجع ذی ربط مثل برخی نمایندگان مجلس هم ارائه کرده است.در راستای بورسیه های غیرقانونی در دولت احمدی نژاد بیش از ۱۵ خواهر و برادر در یکی از دانشگاه های معتبر کشور در تهران به طور غیر قانونی بورسیه شده اند. ۱۰ زن و شوهر و ۱۵ خواهر و برادر به طور کاملا غیر قانونی در دولت احمدی نژاد  در یکی از دانشگاه های معتبر کشور در تهران بورسیه شده اند.  علی رغم  اینکه رسانه های  مخالف دولت درباره اعلام  خبر ۳ بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد جنجال های زیادی به پا کرده اند اما وزارت علوم دولت روحانی  مدارک و اسناد متقن درباره ادعاهای خود در دست دارد و  حتی برخی از این مدارک را به مراجع ذی ربط مثل برخی نمایندگان مجلس هم ارائه کرده است.

در همین باره از برخی منابع مطلع دانشگاهی اطلاع کسب شد که در راستای بورسیه های غیرقانونی در دولت احمدی نژاد بیش از ۱۵ خواهر و برادر در یکی از دانشگاه های معتبر کشور در  تهران به طور غیر قانونی بورسیه شده اند. در همین دانشگاه ۱۰ زن و شوهر هم به شکل مشابه و کاملا غیر قانونی بورسیه شده اند. در حالی که یکی از مهمترین شرایط بورسیه شدن شرط سنی است بورسیه شدن از داخل به خارج  یک فرد متولد ۱۳۳۷ از دیگر مصادیق بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد است.  براساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳ سال است.همچنین گفته می شود میزان افرادی که در پرونده ۳ هزار بورسیه غیر قانونی شرایط سنی بورسیه شدن را ندارند، تعداد قابل توجهی است و حتی بیش از ۳۲۵ نفری است که  توسط  دکتر صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان اعلام شده است. این تعداد در مقایسه با کل بورسیه های غیر قانونی آن قدر قابل توجه ااست که می بایست دکتر صدیقی معاون وزیر علوم که برای اولین بار خبر بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد را اعلام کرد، درباره آن توضیح کامل بدهد.

جزئیاتی تکان‌دهنده از بورسیه‌های غیرقانونی

در حالی که وجود اسامی برخی از نمایندگان مجلس در میان بورسیه‌های غیرقانونی تلویحا تایید شده است، اخبار پشت پرده دیگری نیز از این جریان به گوش می‌رسد؛ از جمله وجود نام برخی از مسئولان دانشگاهی در بین این اسامی و از جمله معاون آموزشی یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور. این در حالی است که همزمان سه نفر از اعضای کمیته ۵ نفره رسیدگی به این موضوع در مجلس نیز خواهان مختومه شدن این پرونده هستند و معتقدند که وزارت علوم در این خصوص خبرسازی کرده است.

به گزارش ایسنا، سایت «پیام نو» با این مقدمه نوشت: آخرین تحولات در خصوص پرونده بورسیه‌های غیرقانونی در وزارت علوم حکایت از آن دارد که علاوه بر برخی نمایندگان مجلس هشتم و نهم، نام تعدادی از مدیران دولتی و مهم‌تر از آن مسئولان دانشگاه‌های کشور در دوره محمود احمدی‌نژاد نیز در این پرونده دیده می‌شود.

جواد هروی یکی از اعضای کمیته بررسی این پرونده در مجلس تایید می‌کند که تعداد نمایندگانی که در مجلس نهم توانسته‌اند از این «رانت» دولت محمود احمدی‌نژاد استفاده کنند بیش از ۱۰ نفر است. وی همچنین می‌گوید چیزی در حدود همین تعداد هم در مجلس هشتم از امکانی که در وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد برای بورسیه شدن فراهم شده بود، استفاده کرده‌اند. با این حال، هروی توضیح می‌دهد که موضوع وجود نام برخی نمایندگان در لیست این بورسیه‌ها فقط به همین مورد ختم نمی‌شود.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع اصلی این است که درصد زیادی از این نمایندگان به همراه چند نفر دیگر از نزدیکان و اعضای خانواده خود توانسته‌اند از این موقعیت سود ببرند. هروی می‌گوید در برخی موارد مربوط به نمایندگان مجلس کسانی هستند که با ۷ یا ۸ نفر از خانواده و بستگان خود توانسته‌اند از این دست بورسیه‌ها دریافت کنند.

اما موضوع بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق ابعاد دیگری را هم شامل می‌شود که دامنه آن به خود دانشگاه‌ها کشیده شده است. از جمله اینکه برخی افراد با استفاده از همین دست موقعیت‌های تحصیلی توانسته‌اند با اخذ مدارک دانشگاهی به مسئولیت‌های قابل توجهی در وزارت علوم دولت سابق برسند. اکنون نام برخی از مسئولان دانشگاه‌های کشور نیز در لیست این بورسیه‌ها وجود دارد.

به عنوان مثال در این بین می‌توان به (م.ر) معاون آموزشی یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور اشاره کرد که با معدل لیسانس حدود ۱۱ و معدل فوق لیسانس حدود ۱۴ توانسته از چنین موقعیتی برخوردار شود. مدارک موجود در پرونده بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق تایید می‌کند که فراگیری این دست نمونه‌ها در میان برخی مسئولان و مدرسان دانشگاه‌های کشور که عموما در بین سال‌های ۸۷ تا ۹۲ وارد فضای دانشگاهی شده‌اند یا به مسئولیتی در این حوزه رسیده‌اند، کم نیست. چه آنکه نام برخی از روسای دانشگاه‌های شهرستان‌های کشور نیز در این لیست آمده است.

از سوی دیگر نام فرزند و مسئول دفتر یکی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس نیز در لیست بورسیه‌های غیر قانونی به چشم می‌خورد.

گفته می‌شود این نماینده، یکی از طراحان استیضاح وزیر علوم است که برخی از نزدیکان و وابستگان وی در زمان وزارتش در دولت احمدی‌نژاد نیز به طور خاص مجوز موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی دریافت کرده‌اند.

پیش‌تر تایید شده بود که افراد استفاده‌کننده از این بورسیه‌ها توانسته‌اند به راحتی به عضویت هیات‌های علمی دانشگاه‌ها در بیایند. در همین‌باره گزارش‌ها و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد فرزندان برخی از مسئولان وزارت علوم دولت سابق هم توانسته‌اند از این موقعیت ایجادشده منتفع شوند.

در همین حال اما پیگیری این موضوع در کمیته تخصصی که در مجلس تشکیل شده است با شرایط خاصی دنبال می‌شود؛ بدین معنا که این کمیته تقریبا بدون هماهنگی بین اعضا کار خود را دنبال می‌کند. اعضای این کمیته که همگی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند عبارتند از عباس مقتدایی، رضا صابری، علی‌اصغر زارعی، جواد هروی و قاسم جعفری. در میان این ۵ نفر تا کنون عباس مقتدایی که یک نماینده نزدیک به جبهه پایداری است بیشتر در حالت انفعال عمل کرده است و دخالت و مشارکت چندانی در جراین بررسی این سه هزار بورسیه انجام نمی‌دهد که دلیل آن مشخص نیست.

اما سه نماینده دیگر این کمیته یعنی علی‌اصغر زارعی، رضا صابری و قاسم جعفری به شدت در پی مسکوت ماندن این پرونده هستند و البته بیشتر هم وزارت علوم را محکوم می‌کنند که اخبار و اطلاعات نادرستی را منتشر کرده است. از این جمع سه‌نفره، علی‌اصغر زارعی عضو جبهه پایداری و رضا صابری و قاسم جعفری نیز نزدیک به تفکر این مجموعه هستند.

به جز هروی در میان ۲۵ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تنها حجت‌الله درویش‌پور نماینده ایذه است که خواستار پیگیری رانت داده‌شده در دولت احمدی‌نژاد به حدود ۳ هزار متقاضی ادامه تحصیل است.

مشکل اصلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که اولا ترکیب این کمیسیون بیش از دیگر کمیسیون‌های مجلس به جبهه پایداری نزدیک است و دیگر اینکه نام افرادی چون غلامعلی حداد عادل و محمدمهدی زاهدی در این کمیسیون دیده می‌شود که به دلایل مدیریتی و مسئولیتی که به ترتیب به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر علوم دولت نهم داشته‌اند، با این موضوع مرتبط می‌شوند.

علاوه بر این نام یک نفر از نمایندگان این کمیسیون هم در فهرست کسانی که از این سه هزار بورسیه استفاده کرده‌اند به چشم می‌خورد. از ۲۵ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۱۵ نفر یا عضو و یا نزدیک به جبهه پایداری هستند که در نوع خود در کمیسیون‌های مجلس بی‌نظیر است.

دستورالعملی که باعث ایجاد زمینه رانت برای استفاده ۳ هزار نفر از بورسیه‌های غیرقانونی شده، در دوران وزارت محمدمهدی زاهدی که اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس است، صادر شده است. حدادعادل و زاهدی طی یک ماه اخیر نقشی جدی در پشت پرده هدایت استیضاح‌کنندگان وزیر علوم و همچنین منتفی کردن بررسی سه هزار بورسیه غیر قانونی داشته‌اند. هر چند حدادعادل در نقش میانجی در جلسات هیات رئیسه مجلس و وزیر علوم و استیضاح‌کنندگان او حضور می‌یافت اما نهایتا نتوانست نگرانی خود را از منتفی شدن این استیضاح پنهان کند و چند روز پیش صراحتا در جمع اساتید بسیجی دانشگاه از این استیضاح حمایت کرد.

روز چهارشنبه حامد قادرمرزی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس و از معدود اصلاح‌طلبان بهارستان گفت که برخی افراد دخیل در این سه هزار بورسیه از امضای طرح استیضاح وزیر علوم خودداری کرده‌اند تا بدین ترتیب نقششان افشا نشود.

خبر در سایت ایسنا

پشت‌ پرده انتشار لیست‌ بورسیه جنجال برانگیز

 
معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با اعلام اینکه لیست‌هایی که تحت عنوان «اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه خلاف روال قانون» در فضای مجازی منتشر شده مورد تایید وزارت علوم نیست، تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش این موضوع را پی‌گیری قضایی می‌کند.
 

خبرگزاری ایسنا: وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد یک سری بی‌اخلاقی‌ها در جامعه هستیم افزود: اطلاعات منتشرشده قدیمی و غیرمستند هستند و وزارت علوم پیگیری‌های قضایی خود را انجام خواهد داد. پیگیری‌های امنیتی نیز از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است.

دکتر مجتبی صدیقی در گفت‌وگویی، درباره آنچه تحت عنوان اسناد بورسیه‌ها در فضای مجازی منتشر شده، گفت: آنچه این روزها شاهد هستیم روشی تخریبی است که عده‌ای آن را شروع کرده‌اند که مسیر طبیعی تصمیم‌گیری قانونی و احقاق حق در مورد تخلفات مربوط به بورسیه‌ها را مخدوش کرده‌ است.

به گفته وی « لیست‌های مجعولی که در فضای مجازی از بورسیه‌ها منتشر می‌شود مورد تایید وزارت علوم نیست.»

وی همچنین با بیان اینکه ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، گفت: منشاء این بی‌اخلاقی‌ها افرادی هستند که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند. شاهد این ادعا هم این است که تمام اطلاعات قدیمی و غیرمستند بوده و شامل اقدامات انجام شده در این دوره نیست؛ به همین خاطر هیچ کدام از این اسناد واقعی نیستند.

صدیقی درادامه سخناش با بیان اینکه فردی که در فضای مجازی لیست بورسیه‌ها را منتشر کرده در پی انتقام‌گیری است، گفت: فردی که جواب منفی در خصوص بورسیه خود در این دوره دریافت کرده به دنبال آن بوده تا با استفاده از ارتباط خود با سیستم قبلی، دست به این اقدام غیراخلاقی بزند و فضای جامعه را مخدوش کند و از این جهت که با بورسیه او مخالفت شده، در پی انتقام‌گیری است.

وی افزود: به همین علت پیگیری‌های حقوقی وزارت علوم آغاز شده و همزمان پیگیری‌های امنیتی از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است.

معاون وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه مسیر طبیعی پیگیری پرونده‌های بورسیه فقط مسیر قانونی است، اظهار کرد: مسیری که در ماه‌های اخیر پیگیری شده ادامه پیدا خواهد کرد و هدف از این امر لطمه نخوردن به سرنوشت و آبروی کلیه کسانی است که بر اساس ضوابط قبلی بورسیه دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه تمامی بورسیه‌شده‌ها در حال تحصیل هستند افزود: افکار عمومی نباید ملاک قضاوت خود را این اطلاعات مخدوش قرار دهد. ما نیازی به هیچگونه افشاگری نمی‌بینیم و وظایف قانونی خود را با رعایت مصالح جامعه و حاکمیت اخلاق دنبال خواهیم کرد.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان روند ادامه تحصیل بورسیه‌ها متوقف نشده است، گفت: کلیه بورسیه‌ها چه کسانی که شرایط داشته‌اند و چه کسانی که شامل شرایط قانونی نبوده‌اند به کار خودشان ادامه دادند و مشغول تحصیل هستند. بدیهی است پس از تکمیل بررسی‌های حقوقی اقدام قانونی مربوط انجام خواهد شد و افرادی که جایابی شده‌اند بورسیه خود را دریافت کردند و افرادی نیز که اعلام نیاز آورده بودند قریب به 70 نفر هستند که یا احکامشان صادر یا منتظر نظر هیئت مرکزی جذب هستند.

صدیقی همچنین با اشاره به بررسی پرونده بورسیه از سوی نهادهای نظارتی گفت:‌ از مدت‌ها پیش نهادهای نظارتی بررسی پرونده‌های بورسیه را دنبال کرده و دیوان محاسبات بیش از یک سال و نیم پیش کار خود را آغاز و اولین گزارش خود را در آغاز به کار دولت که شامل برخی تخلفات صورت گرفته در دولت گذشته بوده اعلام کرد. همچنین سازمان بازرسی نیز به این مسئله ورود پیدا کرده و هر دو نهاد در حال جمع‌بندی هستند.

وی با اشاره به کمیته بررسی تخلفات بورسیه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اظهار کرد: طی جلساتی که با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته‌ایم، تمام اطلاعات و لیست بورسیه‌ها به آنها ارائه شده است.

صدیقی با بیان اینکه بنای کار ما یک کار حقوقی و قانونی و به دور از حاشیه‌ها و هیجان‌هاست، گفت: حفظ حقوق افراد در کنار حقوق مردم در صدر امور قرار دارد و اقدامات انجام شده بدون ورود به فضای تبلیغاتی و پس از اطمینان از کلیه جوانب حقوقی است و در این روند به هیچ عنوان عجله‌ای وجود ندارد.

معاون وزیر علوم در ادامه با اشاره به تصمیم دیوان محاسبات کشور در زمینه بورسیه‌ها گفت: با اعلام رسمی دیوان محاسبات در روزهای اخیر عدم امکان ادامه تحصیل همراه با اشتغال برای کسانی که حکم بورسیه دریافت کرده‌اند به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و تحصیل این گونه افراد که بر خلاف سند تعهد ماخوذه عمل نموده‌اند متوقف خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه آرامش در پیگیری امور به معنای عدم اطمینان از اطلاعات و آمارها نیست افزود: از اطلاعات خود اطمینان کافی داریم و تخلفات اعلام شده مستند هستند و نحوه برخورد را نیز با در نظر گرفتن موارد حقوقی و قانونی دنبال خواهیم کرد.

فرزندم از هیچ امکانات اعطایی بورسیه و جایابی استفاده نکرده و نخواهد کرد

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم درباره مصاحبه روز گذشته آقای مسلمی نائینی معاون سابق بورس خارج دانشجویان مبنی بر اینکه فرزند دکتر صدیقی نیز بورسیه دریافت کرده است، گفت:‌ این مسئله چندین بار تکذیب و توسط معاون سابق بورس خارج دانشجویان نیز اطلاع‌رسانی شده اما باز هم شاهد اینگونه دروغ‌پردازی‌ها در جامعه هستیم. این مسئله در حالیست که فرزند بنده با هزینه شخصی در دوره دکتری خارج از کشور در حال تحصیل است و از هیچگونه بورس و جایابی برخوردار نشده. البته به نظرم اظهار نظر ناقصی که ایشان انجام و مقایسه‌ای بین فرزند بنده با سایر مسئولین انجام داده‌اند یک نوع فضاسازی جدید است.

وی افزود: برای چندمین بار اعلام می‌کنم که خوشبختانه فرزند بنده از هیچ گونه امکان اعطایی بورسیه و جایابی استفاده نکرده و نخواهد کرد.

صدیقی در مورد اسامی فرزندان مسئولان سابق وزارت علوم در لیست بورسیه‌ها نیز اظهار کرد: همانطور که آقای مسلمی هم تایید کردند نام تعدادی از آنها در این لیست وجود دارد اما وزارت علوم بنا ندارد و نداشته است این موارد در سطح جامعه منتشر شود. در بررسی‌هایی که انجام می‌شود مطابق با برخورد با دیگران با آنها نیز رفتار خواهیم کرد. اگر این افراد شرایط بورسیه را داشتند که بحثی وجود ندارد و اگر نداشتند مطابق سایر افراد با آنها برخورد خواهد شد.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه بنا نداریم به بیان اسامی در جامعه بپردازیم، گفت: بنده در مورد مواردی که آقای مسلمی نائینی به آنها اشاره کرده‌اند برای توجیه نه آن موارد را تایید و نه تکذیب می‌کنم. فعلا بنای وزارت علوم این است که روند کلی پرونده را پیگیری کند و به مصادیق به شکل مشخص و با ذکر نام نپردازد.

هزینه یک میلیاردی تحصیل هر دانشجوی بورسیه خارج


رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم در ادامه درباره میزان هزینه‌های صرف شده برای هر فردی که بورسیه دریافت می‌کند، گفت: برای هر نفر که بورسیه خارج دریافت می‌کند متناسب با کشوری که در آن تحصیل می‌کند متوسط بین 600 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود. همچنین برای کسانی نیز که بورسیه داخل دریافت می‌کنند برای ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی 30 میلیون و غیر علوم انسانی 40 میلیون پرداخت می‌شود و مقرری این افراد در طول چهار سال متوسط 35 تا 40 میلیون تومان است.

وزارت علوم به دنبال مچ‌گیری نیست

صدیقی درباره اینکه آیا تخلفات فقط در حوزه بورسیه‌ها بوده و در موارد دیگری نیز تخلفاتی صورت گرفته است نیز گفت: من بر اساس حوزه دانشجویی صحبت می‌کنم اما در حوزه‌های دیگر وزارت علوم همکاران در حال بررسی هستند. لازم به ذکر است وزارت علوم در بیان این مسائل به هیچ عنوان به دنبال مچ‌گیری نیست بلکه به دنبال آن است تا یک حرکت به سمت جلو داشته باشد و در گذشته متوقف نشود. با توجه به اینکه مواردی در گذشته به وجود آمده باید به دنبال یک فضای مناسب همراه با الزامات توسعه علمی کشور باشیم.

وی افزود: در طول این چند ماه نیز پایه‌های این امر گذاشته شده است و در بحث بورسیه‌ها نیز آزمون را ملاک عمل قرار داده‌ایم و آیین‌نامه مربیان را از نظر کیفی مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم مرّ قانون در پذیرش و ادامه تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی اجرا شود.

آیا «بورسیه‌ها» وزیر را به استیضاح کشانده ‌است؟ / افشاگری‌ بی‌مدرک حامیان «دانا»

فرصت یک ماهه‌ای هم که با وساطت لاریجانی از سوی نمایندگان به آقای وزیر اعطا شده بود، به سر رسید و حال فرجی دانا باید در حضور نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، فرصت یک ماه‌ای هم که با وساطت لاریجانی از سوی نمایندگان به آقای وزیر اعطا شده بود، به سر رسید.

حال وزیر علوم دولت روحانی در خط آخر اولین استیضاح دولت یازدهم قرار گرفته است و باید در حضور نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند.

*دلایل استیضاح وزیر از زبان مجلسی‌ها

دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیرعلوم به عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور عنوان شده است.

دیگر دلیل نمایندگان برای استیضاح فرجی دانا این است که  اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندرو در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست جمهور است.

منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی ‌وزارت‌خانه و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاه‌ها دیگر دلیلی بود که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم عنوان کردند.

در همین رابطه توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که بنده عملکرد وزیر را در خصوص انتصاباتش درست نمی‌دانم، به دلیل این که از نیروهایی استفاده کرد که مجلس نسبت به آنها حساسیت دارد. وزیر علوم از این حیث اشتباه کرد که با انتصاب برخی افراد تفاهم بین مجلس و دولت را از بین برد.

همچنین میرکاظمی نماینده مجلس در همین خصوص گفت: بکارگیری برخی افراد که مجلس آنها را رد کرده است مانند توفیقی و میلی‌منفرد در مسئولیت‌های مختلف وزارت علوم، نوعی دهن‌کجی به مجلس است.

علت دیگری که نمایندگان بخاطر آن بدنبال استیضاح وزیرعلوم هستند، چنین عنوان شده است که وزارت علوم مواجه درستی با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها نداشته و به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی میدان عمل داده است.

در همین رابطه حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که فعالیت‌های وزیر باعث شده تا دانشگاه‌ها از یک مکان علمی به یک باشگاه برای احزاب سیاسی تبدیل شوند.

*آبا واقعا «بورسیه‌ها» وزیر را به استیضاح کشاند؟

اما در سوی دیگر اصلاح طلبان و حامیان وزیر علوم مدعی هستند استیضاح فرجی دانا علت دیگری دارد. آنان چنین عنوان می‌کنند که اعلام بورسیه های غیرقانونی در دولت قبل توسط وزیرعلوم باعث کشانده شدن وی به مجلس شده است.

این درحالی است که برخی نمایندگان ضمن رد چنین مدعایی عنوان کرده‌اند که با بررسی حدود یک هزار و 500 نفر از بورسیه‌ها مشکلی از نظر قانونی ندیده‌اند.

برخی طراحان استیضاح و اساتید دانشگاهی معتقدند طرح مسئله بورسیه‌های غیرقانونی توسط وزارت علوم فرار به جلو مسئولان این وزارتخانه و سرپوشی بر عملکرد یکساله ‌شان است. چراکه به گفته مقتدایی نماینده مجلس شورای اسلامی باید مشخص شود چرا آقای وزیر پیش از طرح مسئله استیضاح تخلفات مربوط به بورسیه‌ها را رسانه‌ای نکرده است.

همچنین میرکاظمی نماینده مجلس نیز گفته است: چطور آقای وزیر طی یکسال گذشته این موارد را به مجلس گزارش نکرده تا قوه مقننه با افراد خاطی برخورد کند و امروز که طرح استیضاحش در مجلس اعلام وصول شده، موضوع بورسیه‌های غیرقانونی در دولت قبل را مطرح کرده است.

این درحالی است که به عقیده میرکاظمی موضوع استیضاح وزیر علوم هیچ ارتباطی با موضوع بورسیه پیدا نمی‌کند، بلکه استیضاح وزیر علوم به دلیل سوءمدیریت وی در یکسال گذشته بوده است و اینکه در این مدت شاهد کاهش رشد علمی در کشور بودیم، چون افرادی که عاشق علم بودند، کنار گذاشته شده و حذف شدند.

طبق گفته‌های نمایندگان مجلس از دیگر دلایل استیضاح وزیر علوم بدعت‌های این وزارت خانه در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها است که طبق ادعای خودشان که با نظرسنجی رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شود اما در بسیاری موارد بجای انتخاب فردی که بالاترین رأی را  آورده، فردی با کمترین رأی انتخاب ‌می‌شد.

در کنار تمامی دلایل نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم، اصلاح‌طلبان و حامیان وزیر علوم بر مسئله بورس‌های غیرقانونی تمرکز کرده‌اند و بدنبال سیاسی کردن مسئله استیضاح وزیر علوم هستند.

*یک افشاگری، فرزندان کدام مسئولین بورس شدند؟

در همین زمینه یکی از خبرگزاری‌های اصلاح طلب چنین ادعا کرده است که پسر وزیر ارتباطات دولت گذشته با بورس غیرقانونی برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است. این درحالی است که معاون بورس تحصیلی دولت دهم پس از سکوت چند ماهه با انتشار نامه‌ای به بیان جزئیات بورس‌های دولت گذشته پرداخته است.

وی پیرامون بورس پسر وزیر سابق ارتباطات می‌گوید: سوابق فرزند آقای سلیمانی نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق ارتباطات این است که وی رتبه زیر 70 در کنکور سراسری کارشناسی، رتبه زیر 15 در کنکور سراسری کارشناسی ارشد، تحصیل در دو مقطع کارشناسی با معدل تقریبا 16 و کارشناسی ارشد با معدل 17 در دانشگاه صنعتی شریف، عضو بنیاد ملی نخبگان و دریافت کمک هزینه تحصیلی از این بنیاد در دوران تحصیل به دلیل نخبگی، رتبه دو رقمی در کنکور سراسری دکتری داخل، دریافت کمک هزینه تحصیلی و معافیت از شهریه در دوره دکتری درخارج از کشور است.

آنچه که از سوابق ذکر شده استنباط می‌شود این است که چنین فردی با این سوابق علمی و تحصیلی هیچگاه نیازی نداشته است که از امتیازات خاص استفاده کند.

بورسیه شدن دختر وزیر علوم دولت دهم، موضوع دیگری بود که برخی روزنامه‌های اصلاح طلب و حامیان وزیر علوم از آن به عنوان بورس غیرقانونی اشاره می‌کنند این درحالی است که آنان هیچ سخنی از بورس فرزند صدیقی رئیس کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم بیان نمی‌کنند.

بنا به گفته مسلمی نائینی، معاون بورس تحصیلی دولت دهم تقریبا همزمان فرزند وزیر علوم دولت دهم و فرزند صدیقی رئیس کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، درخواست بورس تحصیلی دادند و فرزند وزیر از دانشگاه تربیت مدرس و فرزند رئیس سازمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدارک لازم بورس را ارائه کردند.

در یکی از رسانه‌های اصلاح طلبان و حامی وزیر علوم چنین ادعایی مطرح شده بود که فرزند وزیر علوم دولت سابق با معدل 13 از بورس نخبگان استفاده کرده، این درحالی است که سارا دانشجو با معدل کارشناسی 17.07، کارشناسی ارشد 18.65 و نمره پایان‌نامه 20 در مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس درس می‌خواند و امسال سال سوم تحصیل وی در رشته نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم زیستی است.

وی در پایان سال اول به پیشنهاد استاد راهنمای خود درخواست بورسیه می‌دهد که گروه با درخواست وی موافقت نمی‌کند، چرا که 5 نفر درخواست داده بودند، درحالی که دانشکده 4 نفر را می‌خواست و انتخاب 4 نفر از 5 نفر را صلاح نمی‌دانست، لذا درخواست کرد متقاضیان صبر کنند.

سارا دانشجو در سال دوم نیز درخواست می‌دهد، در این سال 30 نفر متقاضی بورسیه بودند. درخواست وی در گروه نانو مطرح و پذیرفته می‌شود.

همچین مدافعان وزیر علوم چنین ادعا کرده‌اند که خواهرزاده وزیر علوم سابق نیز از بورس استفاده کرده است در حالی که وی در کنکور سال 92 با رتبه 650 پزشکی قبول شده و در حال تحصیل است و از بورسیه تحصیلی نیز استفاده نمی‌کند و البته برخلاف ادعا حامیان وزیر علوم که داماد خواهر کامران دانشجو نیز از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده، خواهرزاده وزیر علوم هنوز ازدواج نکرده است!

همسر کامران دانشجو نیز دیگر فردی بود که حامیان وزیر علوم درباره آن نوشتند که به وی مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است، این درحالی است که  حدود 20 سال است که وی در حوزه علمیه زینب کبری که زیرنظر حوزه علمیه قم است مشغول فعالیت است و از 6 سال قبل نیز در این حوزه تدریس می‌کند. وی در هیچ موسسه دیگری فعالیت نمی‌کند و موسسه‌ای نیز به نام وی ثبت نشده است.

بعضی از نمایندگان مجلس در رابطه با افشاگری‌هایی که اصلاح‌طلبان و حامیان وزیر علوم درخصوص بورسیه‌های دولت قبل داشته اند، اعلام کرده‌اند که «اگر قرار شد به موضوع بورسیه‌های غیرقانونی رسیدگی شود حتماً در مجلس اصرار می‌کنیم کمیته‌ای تشکیل شود و موضوع بورسیه‌‌ها از دولت‌های قبل تاکنون مورد رسیدگی قرار گیرد تا مشخص شود وضعیت بورسیه‌ها چگونه بوده است.»

بنظر می رسد مسئولان وزارت علوم و حامیان آنان بجای توضیح پیرامون دلایل استیضاح مطرح شده توسط نمایندگان مجلس که بیشتر به مسائل علمی، آموزشی و حفظ فضای آرام دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، بدنبال سیاسی‌کاری‌ هستند تا عملکرد یکسال گذشته فرجی دانا و دیگر مسئولان وزارت علوم را تحت‌الشعاع قرار دهند، چراکه در بررسی عملکرد وزارت علوم در یک سال گذشته ما شاهد سقوط دوپله‌ای ایران در تولید علم بوده‌ایم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس
برخورد باندی با فضای علمی؛

اعطای «بورسیه» از دولت اصلاحات تا جنجال اخیر/ علامت‌سؤال مقابل بورسیه برخی‌چهره‌های اصلاح‌طلب

بورسیه های اهدایی وزارت علوم به برخی سیاسیون که بعدها از متحصنان مجلس ششم و سران فتنه شدند، همچنان مورد انتقاد است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، از همان روزهای آغاز عمر دولت یازدهم و حتی پیش تر از آن، در ایام تبلیغات انتخاباتی، طیفی از نزدیکان حجت الاسلام حسن روحانی بنای خود را بر هجمه تمام قد به دولت های نهم و دهم گذاشتند و تا جایی پیش رفتند که حتی یک نقطه سفید و خاکستری را در کارنامه دولت نمی دیدند. به زعم آنان بعد از دوران درخشان سازندگی و اصلاحات، گویی کشور هشت سال سراسر گرفتار خیانت، بی تدبیری و بی قانونی شده و "هیچ خدمتی" در این دوره صورت نگرفته است. البته تقریبا کسی هم برنامه تدوین شده برای اصلاح آنچه به آن حمله می کرد ارائه نداد؛ گویی هدف فقط هجمه به دولت سابق است.

در چند ماهه اول دولت یازدهم حتی رئیس جمهور منتخب هم در این دام افتاد و در چند مورد هدف خود را بر زیر سؤال بردن اقدامات دولت سابق استوار کرد و از شعار تدبیر خود، غافل شد. شاید گرانی گسترده و بی تدبیری‌های بخشی از مدیران در ماه های پس از آن نتیجه همین رویکرد ناپخته بود.

البته اکثر منتقدان دولت یازدهم، به نادرست بودن همه انتقادات و مخالفت ها با دولت گذشته اعتقادی ندارند زیرا خود نیز در موارد زیادی از منتقدان سرسخت دولتمردان سابق بوده و تا دادگاهی کردن برخی مدیران ارشد پیش رفته اند اما هرگز با رویکرد "صفر و صدی" با دولت برخورد نکرده اند. این رویه در مواجهه با دولت یازدهم هم ادامه پیدا کرده و بسیاری منتقدان ضمن طرح برخی انتقادات جدی به دولتمردان، از تصمیمات مثبت دولت حمایت ویژه کرده اند، بویژه زمانی که این تصمیمات دور از فضای جناحی اتخاذ شده است.

این شیوه برخورد اما سبب نشده است که طیفی از مدیران دولت یازدهم و فعالان سیاسی حامی آنان دست از پرونده سازی بردارند و نگاه باندی را جلوی پای منافع ملی قربانی کنند. نمونه بارز آن موضوع بورسیه دانشجویان در دولت دهم است که از چند ماه پیش به سوژه داغ محافل سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب و چماق افراطیون برای سیطره بیشتر بر وزارت علوم تبدیل شده است.

آغاز موضوع سه هراز بورسیه

مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان روز چهارم خردادماه امسال در نشستی خبری با ادعای اینکه در دولت گذشته (سال های ۸۸ تا ۹۲) ۳۰۰۲ نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شدند، تصریح کرد که در سال های گذشته یک هزار و ۸۸۴ نفر از بورس خارج به داخل تبدیل وضعیت شدند و در دانشگاه ها با گرفتن پذیرش مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: از میان این افراد معدل کارشناسی ۲۲۸ نفر کمتر از ۱۴ بوده که این رقم براساس آیین نامه ها می بایست بالای ۱۴ باشد. از میان ۱۸۸۴ نفر معدل ۳۰۵ نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از ۱۶ بوده که این رقم نیز باید براساس آیین نامه ها بالای ۱۶ باشد. شرط سنی،‌ نبود سند محضری، تبدیل دانشجویان بورس خارج به داخل، وجود نام برخی از آقازاده ها و... از دیگر ایراداتی بود که وی به نحوه بورسیه دانشجویان وارد کرد.

این سخنان که در واقع روایتی یک طرفه از اعطای بورسیه در دولت سابق بود، خیلی زود با عنوان "۳ هزار بورسیه غیرقانونی" تیتر یک رسانه ها اصلاح طلب شد و تا هفته ها ده ها گزارش و تحلیل پیرامون آن منتشر شد. تندروهای سیاسی هم به مدد وزیر علوم و مشاوران و مدیران بدون استعلامش به ساختار وزارتخانه راه یافته اند این موضوع را توجیهی برای حضور خود کرده اند.

ورود مجلس و تعیین کمیته پیگیری

موضوع آنقدر جنجالی شد و کار بالا گرفت که مجلس هم وارد ماجرا شد. کمیسیون آموزش پس از فراخوان معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم سابق و مسئولان فعلی وزارت علوم از آنان خواست درباره بورسیه ها توضیح دهند. در نهایت یک کمیته پنج نفره مامور بررسی و ارائه گزارش از موضوع شد که به نظر می رسد گزارش آنان به زودی نهایی و منتشر شود.

پاسخ های وزیر سابق

اما مسئولان وزارت علوم دولت دهم وقتی با هجمه بی مهابای رسانه ای مواجه شدند، در صدد پاسخگویی و شفاف سازی موضوع برآمدند و به بسیاری از ابهامات پاسخ دادند. شاید کاملترین توضیحات را کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم داد. او اول تیرماه در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر بورسیه شدن بی‌ضابطه ۳هزار نفر در دولت سابق، با بیان اینکه هنوز برخی به‌‌دنبال دو قطبی کردن فضا هستند و می‌خواهند پرونده دولت قبل را مطرح کنند، اظهار داشت: تا چه‌زمانی می‌خواهیم کارهای دولت‌های قبل را نقد کنیم؟ عملکرد کابینه دولت قبل را به‌‌عنوان خرابه‌ای تفسیر می‌کنند و براساس آن مسائل را تفسیر می‌کنند. این در حالی است که طرف مقابل فرصت دفاع کردن ندارد. شاید مردم دو یا سه ماه نسبت به این قضیه واکنش نشان ندهند، اما بالاخره بدبین می‌شوند.

این ادعا را پاسخ داده ایم

دانشجو خاطرنشان کرد: اینکه روزنامه‌ها تیتر بزنند و بنویسند که ۳ هزار خلاف قانون صورت گرفته، مشخص است که این اقدام فضاسازی است. معاون دانشجویی وقت و مدیرکل بورس وزارت علوم، چند ماه پیش به این ادعا به‌‌طور مکتوب جواب دادند و رونوشتی از نامه‌ای را که به خطاب به وزارت نوشته بودند، برای من هم فرستادند. فکر می‌کنم داستان دانشجویان ستاره‌دار تمام شد و حالا قرار است هر چند ماه یک‌ بار این داستان بورسیه‌ها را مطرح کنند. مردم اینها را می‌فهمند؛ حتی خود بورسیه‌ها هم می‌فهمند که این حرف درست یا اشتباه است. آنها می‌گویند ۳ هزار نفر، البته من عدد دقیقش را نمی‌دانم، مگر اینها با هم در ارتباط نیستند؟

دانشجو خطاب به مسئولان دولتی گفت: اولاً اینکه بعد از یک سال شما باید کارنامه فعالیت‌های خودتان را ارائه دهید. ما بعد از یک سال اعلام کردیم که این تعداد عضو هیئت علمی جذب کردیم، فلان مقدار رشته ایجاد کردیم، بورس دستگاه‌های اجرایی را تأسیس کردیم یا این تعداد دکترای پژوهشی ایجاد کردیم. شما هم بگویید چه‌‌کار کردید؟ چند نفر عضو هیئت علمی جذب کردید؟ امروز در چه‌رتبه‌ای قرار دارید؟ تعداد مقالات ما رشد داشته یا کاهش؟

کسی نمی‌گوید در حوزه آموزش عالی مشکلی وجود نداشته است

وی با بیان اینکه "کسی نمی‌گوید در حوزه آموزش عالی مشکلی وجود نداشته اما مسئولان امروز وزارت علوم بیایند و بگویند که در این حوزه چه اقداماتی انجام داده‌اند" گفت: ما طی چهار سالی که در وزارت بودیم، تعداد دانشیاران را از ۱۴۰۰ نفر به ۲۸۴۴ نفر افزایش دادیم؛ یعنی مرتبه علمی بالا آمده است. این‌که می‌گویند نسبت دانشیار به استادیار کم شده است، به‌دلیل این است که ما ۱۸هزار استادیار جذب کردیم. حدود ۲هزار نفر به دانشیاران و «استادتمام»های دانشگاه‌ها اضافه شدند، تعداد دانشجویان از ۲ میلیون و سیصد هزار نفر به ۴ میلیون و چهارصد هزار نفر رسید، انجمن‌های علمی دانشجویی از ۱۵۹ به ۳۲۰ رسید و تعداد مقالات و مقالات نمایه‌شده افزایش یافت.

عملکرد یک‌ساله خود را به‌صورت گزارش آماری مقایسه‌ای ارائه دهید

دانشجو تأکید کرد: شما هم بیایید و همین را بگویید و عملکرد یک‌ساله خود را به‌صورت گزارش آماری مقایسه‌ای ارائه دهید. من هشت سال اصلاحات را با چهار سال دوره مسئولیتم به‌طور مقایسه‌ای بررسی می‌کنم؛ از فعالیت سیاسی و نشست‌های انتخاباتی تا مجلات علمی و درآمد دانشگاه‌ها. آنها هم بیایند و بگویند، مردم دنبال همین هستند.

پاسخ به تبدیل بورس خارج به بورس داخل

وی با تأکید بر این‌که باید در خصوص اصل ماجرا با معاون دانشجویی صحبت کرد، اظهار داشت: اولاً می‌گویند دانشجویان را از بورس خارج به بورس داخل تبدیل کردند؛ این‌که افتخار است؛ ما خودمان این را به‌عنوان آمار ارائه کردیم. در آمار دانشجویی اعلام کردیم این تعداد بورسیه خارج داشتیم که آنها را به بورسیه داخل تبدیل کردیم؛ چراکه بورس خارج به‌طور متوسط برای هر دانشجو حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد اما بورس داخل هم ۵۰ تومان است و هزینه کمتری دارد و هم به گردش کار داخلی کمک می‌کند. ضمن این‌که از لحاظ فرهنگی به ما کمک می‌کند اما در عین حال فرد می‌تواند برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور سفر کند.

دانشجو تصریح کرد: ثانیاً تبدیل بورسیه خارج به بورسیه داخل بر مبنای موافقت‌نامه معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی انتهای دوره اصلاحات است و ما براساس همان موافقت‌نامه عمل می‌کنیم. البته این از جمله اقدامات مثبت دولت اصلاحات است. شخصی گفته بود بورسیه دانشگاه‌های داخلی به این دلیل کم شده که ما دانشجویان را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های اطراف ایران بورسیه می‌کنیم؛ در حالی‌که ما دانشجویان‌مان را به بهترین دانشگاه‌ها می‌آوریم و آنها را برای ادامه تحصیل به دانشگاه شریف، تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، علامه، شهید بهشتی و دیگر دانشگاه‌های تراز اول می‌فرستیم. علت این کار این است که وقتی فرد بورسیه می‌شود باید در کنار بهترین اساتید تحصیل کند. البته ما پذیرش نمی‌کردیم؛ فرد به دانشگاه مربوطه مراجعه می‌کرد و پذیرش می‌گرفت. چرا فرد مستعدی که در بیرجند زندگی می‌کند نباید برای ادامه تحصیلات خود به دانشگاه تهران برود؟

آزمون دکترا برگزار شده است

وزیر پیشین علوم تاکید کرد: ثالثا می‌گویند که این اقدام بدون برگزاری آزمون انجام شده و بر این مساله تاکید فراوانی دارند. لطفا بگویند که آزمون دکترا از چه زمانی ایجاد شد؟ شما که اصلا آزمون نداشتید! دانشجو به دانشگاه مراجعه می‌کرد و آنها هم اکثرا دانشجویان خود را می‌پذیرفتند. ما برای ایجاد عدالت آموزشی این مساله را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم و آزمون دکترا را ایجاد کردیم تا هر کسی که استعداد دارد بتواند در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های تراز اول تحصیل کند. آنها می‌گویند از سال ۸۴ تا ۹۲ بدون آزمون؛ در حالی‌که در سال ۸۴ هیچ آزمون دکترایی وجود نداشت. ما اولین آزمون دکترا را در سال ۸۹-۹۰ برگزار کردیم و بعد آن را تخصصی‌تر کردیم. در آن زمان یک امتحان زبان می‌گرفتند، یک مصاحبه انجام می‌دادند و بعد از آن دانشجو را به دانشگاه می‌فرستادند. ما هم همین کار را انجام می‌دادیم. این‌که معیار دانشگاه برای پذیرش فرد چه باشد، همان را اعمال می‌کند.

ابهام معدل

وی با بیان این‌که بر روی معدل ۱۴ و ۱۶ در دوره کارشناسی ارشد و دکترا مانور دادند. آیا معدل ۱۴ دانشگاه تهران یا شریف یا هر دانشگاه دیگری که جزو دانشگاه‌های برتر ما هستند با معدل فلان دانشگاه یکی است؟ یک ترازی وجود دارد. وزیر سابق علوم با بیان این‌که آقای ملاباشی در مجلس توضیح داده بود که معدل کارشناسی یا کارشناسی ارشد به طور مطلق ملاک نیست، ادامه داد: هر کدام از این‌ها در عددی ضرب می‌شوند که جمع آنها باید یک عددی به ما بدهد تا فرد بتواند مورد پذیرش قرار بگیرد. خودشان هم می‌دانند؛ چراکه هم آقای ملاباشی توضیح داده هم سوابق وجود دارد و هم این‌که این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و نمایندگان محترم مجلس قانع شده‌اند.

بورسیه ها در دولت اصلاحات

جمعه سیاه علم و صنعت

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش گفت که "در دانشگاه علم و صنعت اتفاقی افتاد که به جمعه سیاه معروف است. ماجرا از این قرار بود که در دوره اصلاحات یک نفر را آوردند و بدون ضابطه به‌عنوان دانشیار پذیرفتند که همه اساتید از ماجرا مطلع شدند. امروز هم بورسیه‌ها می‌فهمند که شما چه می‌گویید و آنهایی هم که با آنها مصاحبه کرده‌اند، می‌فهمند."

اشاره وزیر به عملکرد غیرقانونی وزارت علوم دولت اصلاحات است؛ رویه ای که نمونه های جنجال برانگیزی هم در دوره سازندگی و هم اصلاحات درباره آن ثبت شده است و بورسیه های اهدایی وزارت علوم به برخی سیاسیون که بعدها از متحصنان مجلس ششم و سران فتنه شدند، همچنان مورد انتقاد است.اتفاقا مسئولیت آن دوره هم بر عهده مجتبی صدیقی، معاون فعلی فرجی دانا و رئیس سازمان امور دانشجویان بوده است.

در همین راستا،‌ برخی منتقدان خواستار انتشار لیست بورسیه های دولت اصلاحات که با پول بیت المال به خارج رفته و برنگشته،‌ شده اند.

چند هفته پیش هم حسن مسلمی نائینی، معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در دولت سابق در گفتگو با مهر در این باره گفت که "در دوره اصلاحات افرادی بورس شده بودند که در مورد آنها ضوابط علمی و عمومی رعایت نشده بود از من خواستند که آن را اعلام کنم اما من این کار را درست ندانسته و انجام ندادم."

درباره بورسیه های غیرقانونی و باندی دولت سازندگی و اصلاحات نمونه های متعددی مطرح شده است که شاید از مهمترین آنها محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت باشد. او گرچه لیسانس فنی داشت اما با کمک مجتبی صدیقی در رشته‌ مطالعات استراتژيك، بورس دانشگاه "قائد اعظم" پاكستان شد و از آنجا بورس "كمبريج" انگلستان به وی داده شد تا دکترای روابط بين‌الملل خود را از انگلیس بگیرد. او که از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مطرح شده بود پس از بورس اهدایی دولت، کارش به تحصن در مجلس و آشوبگری در فتنه ۷۸ و ۸۸ رسید.

حجت الاسلام قدرت الله علیخانی، نماینده اسبق مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس در بحبوحه های رویدادهای سیاسی در ارديبهشت ۱۳۸۱ درباره چرخش های سیاسی میردامادی گفت: "متاسفانه آقای میردامادی همیشه با چهره حق به جانب و در لباس سخنگوی اصلاحات حرف می زند و ایشان از زمان اشغال لانه جاسوسی امریکا به این سمت چنین عمل می کند. آقای میردامادی آن زمان هم به عنوان سخنگوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تلویزیون ظاهر شده و علیه امریکا و نهضت آزادی افشاگری می کرد و یا در جریان حج سال ۶۶ در عربستان سعودی علیه این کشور داد سخن می داد و امروز با ۱۸۰ درجه تغییر موضع از رابطه و مذاکره با امریکا سخن می گوید و از نهضت آزادی حمایت می کند. در سال ۷۶ آقای میردامادی با بورسیه دولت آقای هاشمی رفسنجانی در لندن مشغول به تحصیل بود و من نمی دانم در انگلستان چه چیزی به آقای میردامادی القا شد که امروز این گونه تغییر موضع داده اند."

محسن آرمین،‌ عضو حزب تندروی مجاهدین هم دیگر چهره جنجالی این موضوع است که سوالات زیادی درباره اهدای بورسیه لبنان وی و بعد انتقالش به کشور وجود دارد. اعطای بورسیه‌ تحصیلی ابوالفضل فاتح هم دارای ابهامات زیادی است که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.

اطلاعاتی درباره ۳ هزار دانشجوی بورسیه

بنابر اطلاعاتی که خبرنگار جهان نیوز از منابع مطلع کسب کرده است، حدود ۷۰۰ نفر از نخبگانی که در دولت سابق بورسیه گرفته اند، از دانشجویان شاهد و ایثارگر بوده اند که ۲۰ نفر از آنان جانباز ویلچری هم هستند. ۲۰ دانشجوی بورسیه دیگر هم از قهرمانان بین المللی و ملی ورزشی کشور بوده اند.

دیگر نکته جالب درباره این دانشجویان بورسیه این است که با وجود فراهم بودن موقعیت ماندن در خارج بسیاری از آنان به کشور بازگشته اند و تعداد زیادی هم فارغ التحصیل شده و اکنون مشغول خدمت هستند.

اکنون و با توجه به این رویدادها چند نکته مورد توجه است.

نخست اینکه هیچ کسی نمی تواند مدعی شود که تمام عملکرد و اقدامات وزارت علوم دولت سابق اصولی و قانونی بوده زیرا ممکن است به دلیل سهل انگاری یا حتی تخلف برخی افراد اقدامات نابجایی صورت گرفته باشد اما برخورد صفر و صدی با این موضوع تنها برآیند یک نگاه باندی و جناحی است.

نکته دوم اینکه قطعا رویکرد خلاف ارزش های انقلاب و نگاه نادرست به فضای علمی و دانشگاهی کشور به مراتب خطرناک‌تر از خلاف های موردی است زیرا در نتیجه نگاه و بینش منحرف، دانشجویان و اساتیدی با فرهنگ و ارزش های بیگانه تربیت می شوند و در نهایت هدایت جامعه به سمت ارزش های مخالف فرهنگ ایرانی-اسلامی خواهد رفت.

نکته سوم اینکه اگر بنا بر رسیدگی به تخلفات احتمالی اعطای بورسیه در دولت سابق است که اصل این کار فارغ از نیت حامیان آن اقدامی مثبت بوده، بهتر است برای پرهیز از شبهه باندبازی و سیاسی کاری به تخلفات وزارت علوم در دولت های پیش از آن هم پرداخته شود. در واقع همگی به یک چشم دیده شوند. بی شک در این صورت است که رضایت افکار عمومی جلب خواهد شد.

منتشر‌کننده لیست بورسیه‌ها مطرح کرد:

لیست بورسیه‌ها را مدیران فعلی فرجی‌دانا به من دادند/همه می‌دانند انتشار لیست به نفع کیست/سیاست برخی نجاست است

اگر لیست جعلی باشد که در لابلای صحبت آقایان مشخص شده جعلی نیست، پس از لحاظ دسترسی و انگیزه کسی غیر از آقایان توان انتشار لیست را نداشته است. به قول شهید مدرس سیاست برخی نجاست است. اینکه با عنوان سیاسی‌بازی، اینگونه فرار به جلو کنند، قابل قبول نیست. ضمن اینکه همین الان مسئولین دولت و برخی حامیان درجه یک دولت مصاحبه می‌کنند و این انتشار لیست را ضربه‌ای به مخالفین دولت می‌دانند.

سرویس سیاسی «فردا»؛ ماجرای استیضاح وزیر علوم این روزها به جنجالی ترین مساله کشور تبدیل شده است. در این میان برخی از رسانه‌ها به طور کاملا شفاف و جهت دار نسبت به فرجی دانا موضع گرفته اند و آن را سیاسی می خوانند. در این میان ادعا شده است که مساله بورسیه‌های غیر قانونی که وزیر علوم و انتساب بورسیه ها به برخی از نمایندگان علت اصلی این استیضاح از سوی رسانه‌های لیبرال قلمداد شده است و این رسانه‌ها با جنگ تبلیغاتی که علیه استیضاح راه انداخته‌اند سعی دارند که تا همچنان کلید وزارت علوم در دستان فرجی دانا  باقی بماند.

 روز گذشته وزارت علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "فهرستی که اخیراً در بعضی از رسانه‌­ها تحت عنوان فهرست بورسیه­‌های غیرقانونی دولت گذشته منتشر شده است، از نظر این وزارت غیر قابل استناد بوده و مراحل پیگرد قانونی انتشاردهندگان آن از جانب دفتر حقوقی وزارت در حال پیگیری است."

از آنجا که این لیست برای اولین بار توسط «علی غزالی» از فعالان رسانه‌ای منتشر شد، به سراغ وی رفتیم تا درباره صحت و سقم این لیست و اینکه لیست مذکور چگونه در اختیار وی قرار گرفته و چه افرادی خواهان انتشار آن بودند، با وی گفت‌وگو کنیم.

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

می‌گویند این لیست را از مسئولان دولت قبل گرفتی تا مثل ماجرای لیست بدهی بانکی اطرافیان احمدی‌نژاد، کمکی بشود به مظلوم‌نمایی دولت قبل. صحت داره؟

 این را راحت می‌شود جواب داد. آخر مسئولین دولت قبل مگر احمق هستند علیه خودشان لیست بدهند؟ لیست بدهکاران بانکی چون درست نبود، چنین چیزی می‌شد گفت. آیا مسئولین دولت قبل هستند که یک سال است تهدید به افشای لیست بورسیه‌ها می‌کنند؟ مسئولان فعلی اگر نام فرزندان خودشان هم در لیست‌ها نبود، باز اینگونه آشفته می‌شدند؟

 خب می‌گویند این یک شیوه‌ایست برای مظلوم‌نمایی! خود را در معرض تهمت قرار می‌دهند و بعد که ثابت می‌شود این تهمت‌ها دروغ بوده، مظلوم‌نمایی می‌کنند که مورد تهمت‌زنی‌های دروغ قرار گرفته‌اند.

اگه ثابت شود که دروغ بوده بله اما خود معاون دانشجویی وزیر علوم مصاحبه می‌کند و می‌گوید این لیست قدیمی است! خب لیست بورسیه سال نود باید در سال 93 تهیه می‌شد و می‌بایست جدید می‌بود؟

 لیست را مسئولان وزارت علوم دولت فعلی در اختیارت قرار دادند؟

 بله؛ نه الان بلکه زمان سرپرستی آقای توفیقی در وزارت علوم و زمانی که هنوز آقای فرجی‌دانا برای وزارت معرفی نشده بودند. و آشفتگی وزرات علوم هم به همین دلیل است.

خود آقای صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویان لیست را به شما داد؟

جلسه‌ای بود با حضور آقای صدیقی و دو تن دیگر از مشاورین وقت آقای توفیقی درباره فعالیت رسانه‌ای که این لیست را دادند و آن موقع درخواست داشتند که منتشر شود و درخواست دیگر اینها مشخص شدن ارتباط این افراد با مسئولین بود.

 نمی‌توانی بگویی دقیقاً چه کسی لیست را به شما داد؟

وقتی شما در جلسه‌ای هستید و آن لیست قبل از ورود شما در جلسه مورد بحث بوده، مشخصا نمی‌توانید بگویید این لیست را کدوم یکی از این افراد داده. از طرفی بعد از آن چندین بار با آقای صدیقی و معاونان و اطرافیان وی درباره این لیست جلسه داشتیم و تاکید به انتشار لیست داشتند و حتی بعد از انتشار لیست اولیه، اطرافیان ایشان پیگیر لیست دوم بودند که ایشان با مصاحبه و نیت خود برای جاخالی دادن و بعد جوابیه من، همه برنامه‌های جریان اینها به هم خورد. بعد از مصاحبه ایشان، اطرافیان و معاونین ایشان به دنبال توجیه کار ایشان بودند و حتی گفتند جلسه‌ای داشته باشید که متوجه شوید این صحبت‌ها با نیت سیاسی بوده و به شما برنخورد اما من اصرار داشتم به ایشان جواب دهم که در نهایت کار به تهدید کشید و برخی از شایعات سراسر کذب که در رسانه‌های درجه دو اصولگرا علیه بنده منتشر شده است نیز منشا اصلی‌اش همین افراد هستند که پیش از این هم چنین تهدیدهایی کرده بودند.

 نظر شما درباره اطلاعیه دیروز وزارت علوم که تأکید کرده است لیست منتشر شده قابل استناد نیست و درحال پیگرد قانونی منتشرکنندگان این فهرست هستیم، چیست؟ اگر کار را به شکایت از شما بکشانند، چه‌کار می‌کنید؟

 چه کسی شکایت کند؟ وزارت علوم؟

 بله؛ چون اعلام کردند مراحل پیگرد قانونی انتشاردهندگان لیست از طرف دفتر حقوقی وزارت علوم در حال پیگیری است.

 هر شخصی می‌تواند از شخص دیگری شکایت کند ولی مهم رای و نظر قاضی است و این صحبت عجیب نیز مورد خنده مقامات قضایی خواهد بود که لیستی را دولت قبل علیه خودش به من داده باشد که منتشر کنم. در ضمن همین الان تلفن‌های وزارت علوم و سازمان دانشجویان روی تلفن همراه من باقی مانده که قبل از انتشار لیست ده‌ها بار تماس گرفته‌اند.

 یعنی می‌توانید در این دادگاه احتمالی ثابت کنید که لیست را مسئولان وزارت علوم فعلی به شما دادند و اصرار هم داشتند به انتشار آن؟

 اگر لیست جعلی باشد که در لابلای صحبت آقایان مشخص شده جعلی نیست، پس از لحاظ دسترسی و انگیزه کسی غیر از آقایان توان انتشار لیست را نداشته است. به قول شهید مدرس سیاست برخی نجاست است. اینکه با عنوان سیاسی‌بازی، اینگونه فرار به جلو کنند، قابل قبول نیست. ضمن اینکه همین الان مسئولین دولت و برخی حامیان درجه یک دولت مصاحبه می‌کنند و این انتشار لیست را ضربه‌ای به مخالفین دولت می‌دانند.

شما به مصاحبه روز گذشته آقای غرویان توجه کنید. اکثر تحلیل‌های رسانه‌های خارجی و داخلی را بخوانید. همه حکایت از منفعت جریان دولتی وزارت علوم از انتشار این لیست دارد ولی حیرت‌آور است که برخی در وزارت علوم می‌خواهند همین کار نیز بدون هزینه باشد.

از الزامات قد علم کردن جلوی فساد پاک بودن است. خب معلوم است فردی که بنا به اظهار رسانه‌ها سه روز پس از روی کار آمدن، فرزندش را بورسیه کرده است، نمی‌تواند جلوی فساد بایستد و اینگونه به "چه کنم" می‌افتد.

دیروز وزارت علوم سه بار جوابیه داد و صبح معاون وزیر مصاحبه کرد و ظهر روابط عمومی بیانیه رسمی داد و کمی بعدتر نیز معاون پارلمانی مصاحبه کرد و هر سه مصاحبه هم یک محتوا و داشت و آن تهدید بنده بود؛ خب معلوم است چه چیزی در وزارت علوم اشتباه درآمده که اینگونه تشویشی را شاهد هستیم و یکباره برنامه‌ریزی‌شان به هم خورده وگرنه من یک‌لا قبا کجا که وزارت علوم کل استیضاح را رها کرده و روی من متمرکز شده است.

نظر شما درباره محتوای این لیست چیست؟

این لیست فراجناحی بوده و نام برخی آقازاده‌ها از جناح‌های مختلف در آن بوده است. این را هم تأکید کنم که این رویه سند دادن را برای رسانه‌های دیگر هم اجرا کرده‌اند.

از نظر شما همه افراد این لیست به صورت غیرقانونی بورسیه شدند؟

خیر؛ من شدیداً تاکید کردم که افراد این لیست، همه بورسیه غیرقانونی نیستند و قرار داشتن در این لیست الزاماً اثبات‌کننده غیر‌قانونی بودن بورسیه نیست و قطعاً افراد شایسه زیادی در این لیست وجود دارند ولی آقای صدیقی معاون وزیر، با ذهنیت تنظیم شده قبلی مصاحبه کرد و گفت لیست بورسیه‌های غیرقانونی دروغ است یعنی واژه لیست بورسیه‌های غیر‌قانونی نیز از اینجا در آمد در صورتی که من نه‌تنها کوچکترین اشاره‌ای به غیرقانونی بودن نکرده بودم بلکه تاکید بر شایستگی برخی در این لیست داشتم.

اکنون هم عدم انتشار سایر لیست‌ها فقط به خاطر عدم آسیب دیدن آن افراد مظلومی است که در این چند روزه با من تماس گرفتند و هر چند من توضیحاتی داشتم ولی در بلبشوی سیاسی که به خاطر منافع آقایان راه افتاده است, همین مظلومین و شایستگان لیست بودند که آسیب دیدند و من اگر بخواهم از شخصی عذرخواهی کنم، فقط همین افراد معدود هستند.

اگر آقای صدیقی در یکسال گذشته درست عمل می‌کرد و تکلیف بورسیه‌های قانونی و غیرقانونی را روشن و سره از ناسره را تفکیک می‌کرد، کار به اینجا کشیده نمی‌شد لذا اکنون باید سریعاً این اتفاق بیفتد و من فکر می‌کنم آقایان اول باید از آقازاده‌های خودشان که اکنون بر ملا شده است, شروع کنند.

عامل انتشار فهرست جعلی بورسیه‌ها برملا شد؛ افشاگری خبرنگاری که بازیچه انتشار لیست غیر واقعی بورسیه‌ها قرار گرفت 

خبرنگار اصلاح طلبی که طی روزهای اخیر اسناد فهرست جعلی بورسیه شده‌ها در سال های قبل را منتشر کرده بود، در پاسخ به اظهارات روز گذشته صدیقی معاون فرجی دانا که مدعی شد این اسناد در اواخر دولت قبل به بیرون از وزارت علوم درز کرده، طی افشاگری جدید اعلام کرد این اسناد از داخل وزارت علوم دولت یازدهم در اختیار او قرار گذاشته بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اصولگرایان ، روز گذشته “مجتبی صدیقی”معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با اعلام اینکه لیست‌هایی که تحت عنوان «اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه خلاف روال قانون» در فضای مجازی منتشر شده مورد تایید وزارت علوم نیست، تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش این موضوع را پی‌گیری قضایی می‌کند؛ وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد یک سری بی‌اخلاقی‌ها در جامعه هستیم افزود: اطلاعات منتشرشده قدیمی و غیرمستند هستند و وزارت علوم پیگیری‌های قضایی خود را انجام خواهد داد. پیگیری‌های امنیتی نیز از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است.

صدیقی همچنین درباره سوابق خبرنگاری که فهرست مجعول را منتشر کرده بود، گفت: منشاء این بی‌اخلاقی‌ها افرادی هستند که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند. شاهد این ادعا هم این است که تمام اطلاعات قدیمی و غیرمستند بوده و شامل اقدامات انجام شده در این دوره نیست؛ به همین خاطر هیچ کدام از این اسناد واقعی نیستند.

وی در ادامه سخناش با بیان اینکه فردی که در فضای مجازی لیست بورسیه‌ها را منتشر کرده در پی انتقام‌گیری است، گفت: فردی که جواب منفی در خصوص بورسیه خود در این دوره دریافت کرده به دنبال آن بوده تا با استفاده از ارتباط خود با سیستم قبلی، دست به این اقدام غیراخلاقی بزند و فضای جامعه را مخدوش کند و از این جهت که با بورسیه او مخالفت شده، در پی انتقام‌گیری است.

در واکنش به اظهارات معاون وزیر علوم، خبرنگاری که فهرست مجعول را منتشر کرده بود از نحوه دسترسی خود به فهرست پرده برداشت و به صدیقی یاداوری کرد چه کسی از داخل وزارت علوم دولت یازدهم، اسامی را در اختیار وی قرار داده است.

غزالی در پاسخ خود به صدیقی در سایت انتخاب می‌نویسد: “بعد از مشاهده ی سخنان شما انگشت به حیرت مانده ایم که آخر این ادعای شما چه معنایی دارد که :” ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، و منشاء این بی اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده اند.”! و مگر میشود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی! به ما داده است! برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟!
جناب آقای دکتر اگر شما فردی تحصیلکرده نبودید و فقط فیلم های پلیسی هم نگاه می کردید متوجه می شدید که برای هر اتفاقی انگیزه ای لازم است و قطعاً دولت قبل انگیزه ای برای افشای بورسیه هایی که توسط خودش داده شده است ندارد و البته اگر کمی به سوابق بنده هم توجه می کردید در می یافتید که بنده چند ماه آخر دولت گذشته را بر خلاف شما ساحل نشینها در زندان و سلول انفرادی سپری کردم و اساساً ارتباطی با دولتیان پیشین نداشتم که بخواهم از آنها لیستی بگیرم؛ حال بگذریم از این ادعای شما که فرمودید اطلاعات قدیمی است و ما باز انگشت به دهان ماندیم که مگر قرار است لیست بورسیه هایی که سال ۹۱ پذیرفته شده اند جدید باشد!
جناب آقای صدیقی شما خوب به خاطر دارید که در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی دانا برای وزارت معرفی نشده بودند در آن اتاق گوشه ای طبقه ۱۳ شهرک غرب چه کسی این اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس میگرفت و پیغام میداد و ما هم بنا به صلاحدید و شرایط تحریک محرکان نشدیم و اگر اکنون هم فکر میکنید که ما ابزار شده ایم و شما ضربه خود را به جریانی زده اید و اکنون در پی زد و بند با همان جریان هستید و برای حذف نامتان از آن لیست مورد نظر مجلس به دنبال خوش خدمتی به ان جریان هستید سخت در اشتباهید که نه تحریکات و نه تهدیدهایی که در این چند روزه از جانب شما و اطرافیانتان برای سکوت در برخی موارد روانه ما شده است کوچکترین تاثیری در اقدام ما نداشته و صرفاً بنا به در خطر دیدن آینده علمی کشور این اقدام را انجام دادیم و تا آخر هم ادامه خواهیم داد و قطعاً بازنده این بد اخلاقی شما خواهید بود.”

غزالی همچنین درباره تحصیل فرزند صدیقی در هلند نوشت: از ما نخواهید به خاطر آقازاده ی شما که می گویند در لیست بورسیه های خارج هستند و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده اید با هزینه ی شخصی به آنجا رفته اند و البته با توجه به میزان هزینه ی تحصیل در خارج که رقم یک میلیارد توسط شما بیان شده باید به توانمندی جنابعالی در جهت تهیه ی این هزینه آفرین گفت، درباره یک اتفاق خطرناک و بنیان افکن که آثار تاریخی دارد سکوت کنیم.منبع : مشرق

رونمایی از منتشرکنندگان لیست ۷۴۹نفره بورسیه‌ها

" جناب آقای صدیقی شما خوب به خاطر دارید که در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی دانا برای وزارت معرفی نشده بودند در آن اتاق گوشه‌ای طبقه ۱۳ شهرک غرب چه کسی این اسناد و اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس می گرفت و پیغام می داد و ما هم بنا به صلاحدید و شرایط، تحریک محرکان نشدیم و اگر اکنون هم فکر می‌کنید که ما ابزار شده‌ایم ..."

به گزارش فرهنگ نیوز ، یکی از حربه‌های مسئولان وزارت علوم در مقابله با منتقدان، دستاویز قرار دادن موضوع بورسیه‌ها و تخلفات صورت گرفته در این زمینه در دولت قبلی است که همواره از سوی رضا فرجی‌دانا، مجتبی صدیقی، جعفر توفیقی، جعفر میلی‌منفرد و سایر مسئولان وزارت علوم پیگیری شده است.

جهان نیوز نوشت:مسئولان وزارت علوم بدون آنکه بگویند چه تعداد از این ۳۰۰۰ نفر دانشجوی بورسیه‌ای، دارای تخلف هستند و برای مقابله با آن چه اقدام حقوقی کرده‌اند؛ به پشتیبانی رسانه‌های زنجیره‌ای و افراطی خود، بر طبل تو خالی افشاگری بی‌هدف کوبیدند تا شاید بتوانند با تخطئه دوران هشت سال گذشته و نسبت داده شده به اصولگرایان، بر عملکرد ضعیف فرجی‌دانا سرپوش گذاشته و از این رهگذر برای آینده سیاسی افراطیون در بدنه دولت جانمایی بهتری داشته باشند. 

هر روز از گوشه و کنار حضور برخی افراد خاص و نزدیکان نمایندگان مجلس و یا نزدیکان برخی چهره های سیاسی اصولگرا در بین بورسیه شده‌ها مطرح می‌شد بدون آنکه توضیح داده شود که چه تخلفی در بورسیه شدن این افراد صورت گرفته و آیا اساسا مگر این افراد به واسطه انتساب به چهره‌های سیاسی اصولگرا، حق ندارند با تکیه بر توانایی‌های خود ادامه تحصیل داده و بورسیه بگیرند! 

در این بین، علی غزالی یکی از نویسندگان سایت‌های زنجیره‌ای که سابق مدیران سایت‌های هتاک "آینده‌نیوز" و "بازتاب آنلاین" را بر عهده دارد، در صفحه فیسبوک خود، اقدام به افشای اسناد دولتی و طبقه‌بندی شده وزارت علوم از طریق انتشار لیست ۷۴۹ نفره از بورسیه شده‌ها، با جزئیات کامل کرد.

این افشای اطلاعات گسترده توسط علی غزالی که همچون سایر افشاگری‌های افراطیون مستند به هیچ تخلفی نبود، به شدت مورد حمایت سایت‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت و مورد استقبال سایت‌های معاند نظام همچون العربیه، صدای آمریکا و بی.بی.سی قرار گرفت.

صدیقی تقصیر را به گردن دولت احمدی نژاد انداخت!

پس از انتشار لیست ۷۴۹ نفره در سایت‌های معاند انقلاب، اعتراضات بسیار زیادی نسبت به چگونگی درز کردن این اطلاعات طبقه‌بندی شده به خارج از وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان بالا گرفت. ناظران سیاسی معتقد بودند، انتشار اطلاعات طبقه بندی شده با هماهنگی برخی مدیران وزارت علوم انجام گرفته است.

در همین حال، "مجتبی صدیقی" معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با اعلام اینکه لیست‌هایی که تحت عنوان «اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه خلاف روال قانون» در فضای مجازی منتشر شده مورد تایید وزارت علوم نیست، مدعی شد که این اطلاعات در آخر دولت گذشته به بیرون درز کرده است!

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد یک سری بی‌اخلاقی‌ها در جامعه هستیم (!) افزود: اطلاعات منتشرشده قدیمی و غیرمستند هستند و وزارت علوم پیگیری‌های قضایی خود را انجام خواهد داد. پیگیری‌های امنیتی نیز از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است!

غزالی: آقای صدیقی یادت هست چه کسی اسناد را به من داد؟

پس از تکذیبیه عجیب رئیس سازمان امور دانشجویان، علی غزالی واکنش سختی به معاون وزیر علوم نشان داد. وی در مطلبی جدید که در صفحه فیسبوک خود از چگونگی دریافت لیست ۷۴۹ نفره و فشارهایی که برای انتشار این مطلب بر او وارد شده، پرده برداشت.

وی در این افشاگری خود که بیشتر شبیه خودزنی بود، نوشت: " جناب آقای صدیقی شما خوب به خاطر دارید که در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی دانا برای وزارت معرفی نشده بودند در آن اتاق گوشه‌ای طبقه ۱۳ شهرک غرب چه کسی این اسناد و اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس می گرفت و پیغام می داد و ما هم بنا به صلاحدید و شرایط، تحریک محرکان نشدیم و اگر اکنون هم فکر می‌کنید که ما ابزار شده‌ایم ..."

غزالی در ادامه این مطلب با متهم کردن صدیقی به زد و بند با استیضاح کنندگان از دریافت بورسیه توسط پسر مجتبی صدیقی در هلند خبر داده و می نویسد: "...از ما نخواهید به خاطر آقازاده ی شما که می گویند در لیست بورسیه های خارج هستند و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده اید با هزینه ی شخصی به آنجا رفته اند و البته با توجه به میزان هزینه ی تحصیل در خارج که رقم یک میلیارد توسط شما بیان شده باید به توانمندی جنابعالی در جهت تهیه ی این هزینه آفرین گفت، درباره یک اتفاق خطرناک و بنیان افکن که آثار تاریخی دارد سکوت کنیم!"

عکسی از صفحه فیسبوک علی غزالی

 

لیست ۷۴۹ نفره و خطری که جان نخبگان را تهدید می‌کند!


پرواضح است که بورسیه‌های تحصیلی عموما به نخبگان علمی تعلق می‌گیرد. در لیست ۷۴۹ نفره منتشر شده، نام برخی از افراد بورسیه سه همراه با نام دانشگاه و رشته تحصیلی منتشر شده است.

دراین بین، انتشار برخی افراد بورس شده در رشته‌هایی همچون مهندسی هسته‌ای، مهندسی هواوفضا و ... می تواند برای این افراد خطرات جانی در پی داشته باشد، همانند آنچه بر سر احمدی روشن‌ها، رضایی‌نژادها و ... آمد.

لیست ۷۴۰ نفره و هتک حرمت از ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه شده

برخی مسؤولان طی یک سال گذشته در موارد متعددی اعلام کرده‌اند، افرادی که با کسب امتیاز بورس در دولت گذشته هم اکنون در دانشگا‌ه‌های کشور تحصیل می‌کنند، به صورت "غیرقانونی" و بر خلاف استحقاق علمی از این مزیت استفاده کرده‌اند و عدد ۳۰۰۰ نفر را نیز برای این تعداد به کار می برند تا شاید با همانندسازی ذهنی با فساد ۳۰۰۰ میلیاردی بتوانند حرف خود را جلو ببرند.

این در حالی است که از بین تمامی افراد بورسیه شده بر طبق اطلاعات رسیده به جهان نیوز، عددی کمتر از این مقدار ۳۰۰۰ نفر را شامل می شود تخلفات صورت گرفته بسیار کمتر از این عدد بوده و باقی افراد واجد تمامی شرایط قانونی لازم اعم از صلاحیت های علمی، صلاحیت های عمومی و شرایط سنی برای شرکت در آزمون بورسیه بوده‌اند.

اظهارات خلاف واقع فرجی‌دانا و مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان، بر غیرقانونی بودن پذیرش تمامی این ۳۰۰۰ نفر بورسیه شده موجب تشویش اذهان عمومی و خدشه وارد شدن به حیثیت و اعتبار علمی، اجتماعی و شغلی این افراد شده است.

در همین رابطه، جمعی از دانشجویان بورسیه شده اقدام به شکایت از فرجی دانا و صدیقی کرده‌اند و کمپینی اینترنتی را با عنوان «کمپین احقاق حقوق بورسیه‌های وزارت علوم و اعلام جرم علیه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری» در آدرس zolm.ir به راه انداخته‌اند تا سایردانشجویان بورسیه‌ای که در جریان این شکایت نبوده و می‌خواهند به شاکیان پیوسته و شکوائیه مذکور را امضا کنند، بتوانند از این طریق برای شکایت اعلام آمادگی نمایند.

 

بورسيه براي مديران زن ايراني

بورسيه با هدف تشويق زنان براي حضور در عرصه مديريتي از سوي خانواده «کامل» به مديران زن ايراني که علاقه‌مند هستند جايگاه خود را به‌عنوان يک مدير بهبود ببخشند و از آموزش‌هاي بين‌المللي و استاندارد براي ارتقاي خود بهره بگيرند، اهدا مي‌شود.
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، زنان موفق و مدير ايراني که داراي پنج‌سال سابقه مديريت و مدرک تحصيلي کارشناسي باشند، امکان دريافت بورسيه تحصيلي در رشته مديريت اجرايي (EMBA) دانشگاه «آلتو» فنلاند را خواهند داشت. اين دوره که به گزارش «فايننشال‌تايمز»، از صد دوره برتر مديريت اجرايي در دنياست، قرار است از مهرماه 1393 در تهران برگزار شود.

اين بورسيه با هدف تشويق زنان براي حضور در عرصه مديريتي از سوي خانواده «کامل» به مديران زن ايراني که علاقه‌مند هستند جايگاه خود را به‌عنوان يک مدير بهبود ببخشند و از آموزش‌هاي بين‌المللي و استاندارد براي ارتقاي خود بهره بگيرند، اهدا مي‌شود.  بورسيه خانواده «کامل» به حداکثر دونفر از متقاضيان اهدا خواهد شد.

اين بورسيه شامل 50 تا صددرصد شهريه دوره مديريت اجرايي دانشگاه «آلتو» در تهران خواهد بود. مديران زن ايراني که علاوه بر مدرک کارشناسي و گواهي معتبر مبني بر تسلط به زبان انگليسي، پنج‌سال سابقه مديريتي دارند، مي‌توانند مدارک تقاضاي خود براي اين دوره را همراه با ارايه يک نامه و ذکر دلايل خود براي درخواست اين بورسيه، به پست الکترونيک EMBA@ibs. ir ارسال کنند. آخرين مهلت براي ارايه مدارک به موسسه آموزش‌عالي ايرانيان، آخر مردادماه 1393 است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: روزنامه شرق



این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا