یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳/متقاضیان خودرو دست به‌کار شدند

جنب و جوش نسبی در بازار خودرو

بازار خودرو اگرچه روزهای بی‌رونقی را پشت‌سر می‌گذارد؛ اما تحت‌تاثیر تعطیلات هفته آینده کمی به جنب و جوش افتاده است.

در این زمینه فعالان بازار عنوان می‌کنند که تعطیلات هفته آینده باعث شده است تا بخشی از مشتریان معاملات خود را در این هفته انجام دهند. آنها در عین حال به این موضوع اشاره دارند که معاملات بازار هنوز به سطح ایده‌آل نرسیده است، اما نسبت به هفته‌های گذشته کمی بهتر شده است. توصیف فعالان بازار از شرایط فعلی بازار این است که «بازار خودرو بهتر شده؛ اما یخ آن هنوز باز نشده است.»
اما معاملات در هفته جاری در حالی رو به بهبود نسبی بوده که قیمت‌برخی خودروها کاهش و برخی دیگر نیز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. به‌عقیده کارشناسان یکی از دلایل ثبات قیمت‌ها عرضه بدون وقفه خودرو به بازار از سوی خودروسازان است.
در همین حال به‌نظر می‌رسد که اتفاق تازه این هفته بازار خودرو حضور پژو پارس دنده اتومات باشد. این مدل از پژو پارس که نمونه سفارشی این خودرو است و در آپکو (تولیدکننده محصولات سفارشی ایران‌خودرو) به تولید می‌رسد در بازار با قیمت ۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.
از سوی دیگر فعالان بازار عقیده دارند چنانچه دنا نیز وارد بازار شود، به‌عنوان محصولی تازه‌وارد می‌تواند باعث تحرک بیشتر بازار شود.
خودرو دنا گرچه آماده عرضه به بازار است، اما مناقشاتی که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت بر سر قیمت این خودرو به‌وجود آمده است، عرضه این خودرو را با تاخیر همراه کرده است. شورای رقابت در حالی قیمت دنا را ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرده است که ایران‌خودرو پیش از این قیمت ۴۸ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام کرده بود.
حال در شرایطی که شنیده‌ها حاکی از آن است که پارکینگ‌های ایران‌خودرو از دناهای آماده تحویل پر شده است، ظاهرا شورای رقابت از قیمت اعلامی خود کوتاه نمی‌آید؛ این در حالی است که معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در نهایت قیمت ۴۶ میلیون تومان را به‌عنوان حداقل قیمت قابل پذیرش از سوی ایران خودرو اعلام کرده است.
اما نظر فعالان بازار این است که احتمالا این خودرو در بازار، در محدوده قیمتی ۴۸ تا ۴۹ میلیون تومان قرار خواهد گرفت. به گزارش دنیای اقتصاد، آنها عقیده دارند این خودرو در صورت ورود به بازار با استقبال مشتریان همراه خواهد شد؛ زیرا تا همین حالا بازخوردها نسبت به تعداد اندکی از خودروهای دنا که در سطح خیابان‌ها وجود دارند مثبت بوده است؛ اما تمام این اتفاقات به تصمیم شورای رقابت و توافق نهایی بر قیمت این خودرو بستگی خواهد داشت.
فعالان بازار رقیب دنا را در بازار خودروی G5 می‌دانند که محصولی چینی است. مدل دنده‌ای این خودرو هم‌اکنون در بازار قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان دارد و دنده اتومات آن نیز ۵۹ میلیون تومان قیمت دارد.

افت قیمت برخی محصولات

اما نگاهی به قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که در کنار ثبات قیمت برخی خودروهای داخلی؛ برخی محصولات ایران‌خودرو بیشترین حرکت را در جهت کاهش قیمت داشته‌اند. بر این اساس تیپ ۵ خانواده پژو ۲۰۶ این هفته ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و به ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. مدل صندوقدار این خانواده نیز با ۶۰۰ هزار تومان افت قیمت با ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قابل معامله است. این میزان افت قیمت در پژو ۲۰۶ به این معناست که قیمت این خودروها در بازار، با فاصله بسیار کمی با کارخانه معامله می‌شود.
اما در میان خانواده ۲۰۶، تیپ ۲ یک استثناست؛ زیرا قیمت این خودرو در بازار این هفته ۳۵ میلیون تومان بوده که نشان‌دهنده اختلاف قیمت نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو با کارخانه است. این مدل خودرو در حال حاضر با موتور ایرانی به تولید می‌رسد.
دیگر فرانسوی‌های بازار، یعنی تندرهای مدل ‌E2 اما در بازار این هفته ثبات قیمت داشته‌اند. به این ترتیب تندر ایران‌خودرو هم‌چنان روی ۴۳ میلیون تومان است و تندر پارس‌خودرو نیز با ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل معامله است. در این میان تندر دنده اتومات به دلیل توقف خطوط تولید در هفته جاری با رشدی یک میلیون تومانی همراه بوده است و هم‌اکنون روی قیمت ۵۷ میلیون تومان قرار دارد.
دیگر خودرو بازار، پژو ۴۰۵ است که در مدل بنزینی و دو ایربگ خود، قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو با دو ایربگ، اما ۳۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته است تا به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.
پارس سال هم خودرویی است که این هفته با افت قیمت همراه بوده است. این خودرو در مدل دو ایربگ خود ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت را از ابتدای این هفته تجربه کرده و به ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. مدل تک‌ایربگ این خودرو نیز ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پارس سال دوگانه‌سوز، اما این هفته ثبات قیمت داشته و روی ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی مانده است.
اما در میان محصولات ایران‌خودرو، دیگر محصولی که ثبات قیمت داشته سمند ال.ایکس بوده که همچنان روی قیمت ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی مانده است. رانا هم دیگر محصولی است که در این هفته ثبات قیمت داشته و همچنان روی ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت باقی مانده است.
در میان خانواده سایپا، اما بر خلاف ایران‌خودرو بیشتر محصولات ثبات قیمت داشته‌اند و تنها خودرویی که با کاهش قیمت همراه بوده، تیبا با ۳۰۰ هزار تومان افت قیمت است. تیبا دو که مدل هاچ‌بک این خودرو است، برخلاف مدل صندوقدار این خانواده با ۲۰۰ هزار تومان رشد قیمت همراه بوده و به ۲۷ میلیون تومان رسیده است.
دیگر مدل‌های خانواده سایپا هم در هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده‌اند. پراید ۱۱۱ همچنان روی ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و ۱۳۲ نیز مانند هفته گذشته روی ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد. مدل ۱۳۱ خانواده سایپا نیز در دسته با ثبات‌ها قرار داشته و همچنان روی خط ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار دارد. 

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳

 

 

غوغای دیترویت

خودروسازان سراسر جهان قصد دارند از دست‌کم ۴۰ مدل خودرو و کامیون جدید در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در آمریکای شمالی که در ماه ژانویه در دیترویت برگزار می‌شود، رونمایی کنند. این مساله تاکیدی است بر جایگاه دیترویت به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نمایشگاه‌های اتومبیل جهان.

علاوه‌بر این، پنج خودرو جدید برای نخستین‌بار در آمریکای شمالی به نمایش در خواهند آمد. اسکات لاریچ، از مسوولان برگزارکننده این نمایشگاه، می‌گوید: «همه خودروسازان متوجه شده‌اند که باید بهترین‌های خود را به این نمایشگاه بیاورند.»
لاریچ می‌گوید بزرگ‌ترین ویژگی نمایشگاه دیترویت تعداد رسانه‌هایی است که از سراسر جهان به خود جذب می‌کند و به همین دلیل مدیران اصلی خودروسازان برای رونمایی از مهم‌ترین خودروهایشان در دیترویت حاضر می‌شوند.
خودروسازان از نیسان و مرسدس بنز گرفته تا تویوتا، به برگزارکنندگان نمایشگاه قول داده‌اند از مدل‌های جدید خود، رونمایی کنند. ازجمله خودروهایی که در این نمایشگاه رونمایی می‌شوند نسل آینده شورولت ولت و تویوتا تاکوما ۲۰۱۶ و دو مدل خودروی لکسوس است. لاریچ می‌‌گوید نیسان به برگزارکنندگان نمایشگاه اعلام کرده است از خودرویی رونمایی خواهد کرد که«تعریف جدیدی از این برند» ارائه خواهد کرد. نیسان قصد دارد از وانت کاملا جدید تیتان با موتوری به اختیار مشتریان که می تواند دیزلی باشد، نیز رونمایی کند. کارلوس گون، مدیرعامل رنو – نیسان، به تازگی درباره کار روی یک باتری جدید سخن گفته است که معادلات را به نفع خودروهای برقی تغییر خواهد داد.
همچنین شرکت گوانگژوآتو اولین خودروساز چینی خواهد بود که در نمایشگاه دیترویت یک خودرو جدید معرفی خواهد کرد. تصمیم گوآنگژو برای ورود به نمایشگاه دیترویت و رونمایی از خودرویی که در آمریکای شمالی به فروش گذاشته نمی‌شود، نشان‌دهنده مزایای ایجاد رابطه بین میشیگان و چین است. لاریچ همچنین می‌گوید دست‌کم پنج شرکت بیوک، بی‌ام‌و، شورولت، هیوندای و اینفینیتی شیوه نمایش خودروهایش را تغییر می‌دهند. این خودروسازان صدها هزار دلار صرف تکنولوژی‌های پیشرفته صوتی-تصویری غرفه‌هایشان کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده اهمیت این نمایشگاه است و نسبت به سال گذشته چهره متفاوتی به نمایشگاه می‌دهد. شرکت بی‌ام‌و در این نمایشگاه مدل‌های جدید کانورتیبل سری ۶، کوپه و گراند کوپه و مدل جدید بی‌ام‌و ام‌۶ کوپه، ام‌۶ کانورتیبل و ام‌۶ گراند کوپه را عرضه خواهد کرد. دو برند گران‌قیمت فیات کرایسلر، یعنی فراری و مازراتی، نیز امسال این در نمایشگاه نمایش داده می‌شوند. هر ساله نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی حدود ۵ هزار روزنامه‌نگار و تحلیلگر حوزه خودرو و همچنین مدیران ارشد صنعت خودروسازی را به دیترویت می‌آورد. از تاریخ ۱۷ ژانویه بازدید عموم از این نمایشگاه آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود روزانه ده‌ها هزار نفر برای بازدید به نمایشگاه خواهند آمد. قیمت بلیت این نمایشگاه برای بزرگسالان ۱۳ دلار و برای افراد ۷ تا ۱۲ سال ۷ دلار است. بازدید از این نمایشگاه برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.  دیوید سوربی، اقتصاددان مرکز لومیس سیلز، برآورد می‌کند که تاثیر اقتصادی این نمایشگاه در سال گذشته برای منطقه ۳۷۵ میلیون دلار بوده است.
از سوی دیگر هر ساله در مراسم «چریتی پریویو» که در تاریخ ۱۶ ژانویه (یک روز قبل از برگزاری نمایشگاه دیترویت)برگزار می‌شود میلیون‌ها دلار برای ۹ مرکز خیریه کودکان جمع‌آوری می‌شود. این مراسم همچنین به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد قبل از گشایش نمایشگاه به روی عموم از خودروها دیدن کنند. برگزارکنندگان نمایشگاه انتظار دارند بیش از ۱۴ هزار نفر در مراسم «چریتی پریویو» شرکت کنند و بیش از ۵ میلیون دلار برای مراکز خیریه کودکان جمع‌آوری شود. از سال ۱۹۷۶ تاکنون در این مراسم بیش از ۹۶ میلیون دلار جمع‌آوری شده است که ۴۵ میلیون دلار آن مربوط به یک دهه گذشته است. قیمت بلیت‌ این مراسم ۴۰۰ دلار است که ۳۹۰ دلار آن معاف از مالیات است. لاریچ می‌گوید: «این بزرگ‌ترین مراسم خیریه یک روزه در آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود.»
در تاریخ ۱۰ ژانویه نیز مراسمی مخصوص مدیران ارشد خودروسازان برگزار می‌شود و در آن برای کمک به بیمارستان هنری فورد پول جمع‌آوری می‌شود. برای این مراسم ۳۰۰ بلیت به قیمت هزار دلار فروخته می‌شود.

 

 

 

 منبع : دنیای اقتصاد

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا