یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

به هم ریختن دنیای خودروها توسط هکرها

هک شدن خودرو جیپ، زنگ خطری برای تمام خودروسازان بود و در نمایشگاه فرانکفورت با احتیاط از خودروهای خود رونمایی می کردند.
به هم ریختن دنیای خودروها توسط هکرها

خودروهای وصل شده به اینترنت (هوشمند) تکنولوژی اپلیکیشن ها، وایرلس، وضعیت ترافیک، وضعیت موتور و سرعت و تصادفات را مشخص می کند. این تکنولوژی امسال در نمایشگاه خودرو پر سر و صدا بوده است، اما این تکنولوژی نیز خطرات خاص خود را به همراه دارد؛ مانند هک شدن.

خودروسازان در نمایشگاه فرانکفورت در روز شنبه، برای رونمایی از خودرو های اینترنتی و معرفی کردن خودروهای خود به دنیا بسیار مشتاق بودند.

اما اخیرا هکرها توانستند خودرو جیپ چروکی در حال رانندگی را ثابت نگه دارند و این خطر بزرگی را به همراه دارد. بنابراین تولیدکنندگان باید راهی را برای امن بودن خودروها پیدا کنند.

در این خصوص، یکی از خودروسازان و صاحب خودرو  جیپ که در نمایشگاه خودرو IAA حضور داشت، با دقت بیشتری به مدل های دیگر خودروهای اینترنتی نگاه می کرد. وی گفت: «سیستم خودرو من با سیستم خودرو هک شده یکی بوده است، ولی شاید خودرو من آنقدر مهم نبوده که آن را هک کنند.»

در حال حاضر جیپ ۱.۴ میلیون خودرو خود را به دلیل خطر هک شدن مرجوع کرده و این زنگ خطری برای همه خودرو سازان بود.

مدیر قسمت اینترنتی پژو سیترون می گوید: «با این اتفاق حواسمان بیشتر جمع شده است.»

فولکس واگن آلمانی نیز وعده داده است که «تا سال ۲۰۲۰ تمام خودروهای خود را هوشمند کند.»

در سال های گذشته همواره موبایل ها و کامپیوترها مورد هک شدن قرار می گرفتند، اما در حال حاضر خودروها هدف خوبی برای هکرها شده اند.

قرار است در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰ میلیون خودرو هوشمند در خیابان ها حرکت کنند. بنابراین زمانی که خودرو دارای اطلاعات حساس باشد، احتمال هک شدن آن زیاد می شود و بزهکاران سرعت خود را با تکنولوژی های جدید هماهنگ می کنند.

نیکیشین می گوید: «همه خودروها برای هک شدن راحت نیستند و هنگامی که تعداد خودرو زیاد شود، این کار سخت تر می شود.» ولی هنگامی که اطلاعات بانکی خود یا اطلاعات ببشتری را در اختیار خودرو خود قرار دهید، احتمال هک شدن بیشتر می شود.

در حال حاضر تسلا، یکی از شرکت های خودروساز آمریکا، با خود هکرها همکاری کرده و برای کاهش درصد هک شدن تلاش می کند.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ -

 


 

 
 
 

 

ممنوعیت خروج خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی از کیش

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که ساکن جزیره زیبای کیش است، درباره عدم خروج خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی شکایت کرده و البته، در این باره، مصوبه هیات دولت، محدودیت وضع کرده است.
ممنوعیت خروج خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی از کیش

طبق قانون، تردد خودروهای خارجی با پلاک مناطق آزاد در محدوده ای که تعیین شده، مجاز است. محدوده ها برای مناطق آزاد نیز متفاوت است. مثلا در استان پهناور خوزستان، استاندار این خطه، اعلام کرده تمام خودروهای منطقه آزاد اروند، می توانند تا مرزهای خوزستان تردد کنند که البته این تصمیم با اعتراض وزیر صنعت و برخی نهادها روبرو شد.

ولی یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم گفته با وجودی که همه ساکنان مناطق آزاد می توانند خودروشان را یک ماه از سال به بقیه کشور ببرند، ساکنان کیش از این مجوز محرومند و خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی آنها حق خروج از این جزیره را ندارد.
کامران در کامنت خود نوشته: با سلام با توجه به اینکه جزیره زیبای کیش اولین منطقه آزاد ایران محسوب میشود و بسیاری از کیشوندان عزیز سالیان طولانی است که در این جزیره زندگی میکنند و بیشتر آنها تنها یک ماه از سال را جهت گذراندن استراحت و تفریح و مرخصی به شهر های خود میروند و نیاز دارند جهت راحتی از خودروی شخصی خودشان استفاده کنند که متاسفانه در چند سال گذشته این امر با مشکل مواجه گردیده و خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی اجازه خروج از جزیره را ندارند در حالیکه خروج این خودروها در سایر مناطق آزاد کشور به راحتی امکان پذیر است . خواهشمند است این مشکل که یکی از مشکلات کیشوندان است را پی گیری نمایید تا شاید با پی گیری های شما به نتیجه ای برسد . سپاس فراوان

در ارتباط با این موضوع با سازمان منطقه آزاد کیش تماس گرفتیم و روابط عمومی این سازمان اعلام کرد: این قانون برای ما از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شده است. ما فقط مجری هستیم. خودمان قانون را نمی نویسیم. مناطق آزاد قوانینی دارند که درباره خروج خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی محدودیت ایجاد کرده است.
این روابط عمومی به تصویب مصوبه ای توسط هیات وزیران اشاره می کند که تردد خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی و با پلاک مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی به خارج از این مناطق ممنوع اعلام کرده.

متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:
متن زیر به عنوان تبصره به بند (۳) تصویب‌نامه شماره ۷۰۴۴۱/ت۵۱۰۴۰هـ مورخ ۲۳/۶/۱۳۹۳ الحاق می‌گردد:
«تردد خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی و با پلاک مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی به خارج از این مناطق ممنوع است.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۳ برای اجرا به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصادی و دارایی، ورزش و جوانان، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ابلاغ کرد.
در بند ۳ مصوبه شماره ۷۰۴۴۱ مورخ ۲۳/۶/۱۳۹۳ آمده است:
تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفا در محدوده این مناطق مجاز است و ورود آنها به قلمرو گمرکی با رعایت قوانین و مقررات امکانپذیر است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا