یزدفردا:تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۴-تعطیلی برخی مراکز معاینه فنی

مدیرعامل مراکز مکانیزه معاینه فنی گفت: به دلیل عدم استقبال رانندگان خودروها از دریافت معاینه فنی، ۷۰ درصد ظرفیت مراکز مکانیزه خالی است و برخی از مراکز معاینه فنی نیز رو به تعطیلی است.
تعطیلی برخی مراکز معاینه فنی

ولی آذروش با بیان اینکه باید قانون درباره خودروهای بدون معاینه فنی اعمال شود افزود: در حال حاضر ۱۴ مرکز تمام مکانیزه معاینه فنی در شهر تهران وجود دارد که ۷۰ درصد ظرفیت این مراکز خالی است.

وی گفت: این مراکز می توانند در هر شیفت کاری ۶ هزار خودرو را معاینه فنی کنند.

مدیرعامل مرکز معاینه فنی افزود: در پنج ماهه اول امسال فقط ۱۹۷ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند که نسبت به سال گذشته آمار تغییری نداشته است.

وی گفت: متأسفانه دو و نیم میلیون خودرو و ۳ میلیون موتورسیکلت بدون داشتن معاینه فنی تردد می کنند.

آذروش افزود: با توجه به آغاز سال تحصیلی ۲۰ تا ۲۵ درصد شاهد افزایش حجم ترافیک در شهر تهران خواهیم بود و همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و برای کاهش آلودگی هوا و ارتقاء سطح ایمنی و سلامت نیاز است تا رانندگان به این موضوع مهم توجه کافی داشته باشند.

وی گفت: از اول آبان نیز طرح LEZ (کاهش مناطق آلاینده هوا) اجرا می شود که خودروها بر اساس نوع سال ساخت و همچنین نوع مصرف سوخت و کیفیت تحت نظارت پلیس در می آیند، بنابراین خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد و نیاز است با توجه به کاهش مراجعات رانندگان به مراکز معاینه از الآن به فکر دریافت معاینه فنی باشند.

 

 

 


 

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۴

 

آیا کـیا پیکانتو ۶۵.۳ میلیون‌تومان می‌ارزد‌؟

 

پیکانتو به عنوان یکی از کوچک‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار داخلی شناخته می‌شود و نسبت به مدل‌های بزرگ‌تری چون هیوندای i۲۰ یا MG۳ نیز قیمت کمتری دارد.

kia-picanto-arvandplak.ir_

در طراحی ظاهری پیکانتو جلوپنجره پوزه ببر از مدل ۲۰۱۵ کمی بزرگ‌تر شده و یک نوار قرمز‌رنگ باریک نیز در حاشیه فریم آن نقش بسته است که در کنار فرم جالب توجه چراغ‌ها و سیستم LED Daylight آن، جذابیت خاصی را به نمایش می‌گذارد.
از آنجایی که اطلس‌خودرو وعده عرضه مدل ۲۰۱۶ این خودرو به مشتریان را داده است، طبیعتا باید مدل فیس‌لیفت این خودرو که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ معرفی شد، در زمان وعده داده شده به مشتریان عرضه شود. این مدل فیس‌لیفت که آوریل امسال معرفی شد از سپر‌های جدید در جلو و عقب بهره می‌برد و جلوپنجره آن نیز دستخوش تغییراتی شده، ضمن اینکه در کابین آن کروم به کمک ایجاد تنوع در سادگی آمده است.
طبیعتا پیکانتو نیز مانند دیگر ‌هاچ‌بک‌های موجود در این کلاس و رنج قیمت، متریال داخلی کاملا معمولی و اقتصادی را به نمایش می‌گذارد و از آنجایی که حتی کابین سراتو یا اپتیما نیز از پلاستیک سفت و خشک در امان نمانده است، نمی‌توان انتظار داشت که این‌ هاچ‌بک اقتصادی، کیفیتی در حد یک مینی‌کوپر یا آلفارومئو میتو را ارائه دهد اما در کل کیا با نمایش یک طرح نسبتا به‌روز و فانتزی در قسمت داشبورد و پانل مرکزی، به نوعی سادگی کیفیت این مدل را پنهان کرده است و توجه شما را به سمت ویژگی‌هایی از جمله صفحه کیلومترشمار سوپر‌ویژن و همچنین فرم جالب و خوشدست غربیلک فرمان، جلب می‌کند.
با وجود ابعاد کوچک پیکانتو، چندان عجیب نیست اگر بگوییم فضای پا، خصوصا در ردیف عقب، نسبتا محدود است و حتی نمی‌توان انتظار داشت که ۳ سرنشین بزرگسال، به‌راحتی در ردیف عقب آن جای بگیرند اما خوشبختانه طراحان داخلی، توجه ویژه به ارگونومی و فرم صندلی‌های پیکانتو داشته‌اند و اینطور می‌توان گفت که سطح نشیمن و زاویه پشتی آنها، حتی در قسمت عقب نیز مناسب و رضایت‌بخش است.
از جمله تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این ‌هاچ‌بک جمع‌و‌جور می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید (Keyless
‌Starter)، ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، روکش ترکیبی چرم و پارچه صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم و تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی، CD چنجر ۶ تایی با قابلیت پخش MP3 و اتصال USB و AUX، سیستم بلوتوث هندزفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت، روشنایی قسمت جالیوانی، محفظه کشویی زیر صندلی سرنشین جلو، سانروف، روشن و خاموش‌شدن اتوماتیک چراغ‌ها، مه‌شکن جلو و عقب، کامپیوتر مدیریت پیمایش، سنسور پارک عقب و همچنین سیستم کمکی آغاز حرکت در سر بالایی (HAC) اشاره کرد که در این کلاس و رنج قیمت، خوب و رضایت‌بخش به نظر می‌رسد اما فضای بار با حجمی حدود ۲۰۰ لیتر، بسیار کوچک و محدود است.

سواری و مشخصات فنی‌
با قرار‌گرفتن ‌پشت فرمان پیکانتو متوجه خواهید شد که علیرغم ابعاد کوچک و جمع و جور، دید کاملی از قسمت جلوی خودرو و خصوصا لبه گلگیرهای آن ندارید و فقط این را می‌دانیم که طول دماغه خودرو، کوتاه است و لبه سپر جلو آن، حدود ۱۵ سانتی‌متر جلوتر از نوک محفظه موتور قرار دارد! البته میدان دید عقب با توجه به فرم شیشه و ستون‌ها و در مقایسه با برخی از رقبا، خوب و رضایت‌بخش است و سنسورهای پارک نیز عملکرد دقیق و کارآمدی دارند و به راحتی می‌توانید آن را در فضاهای کوچک و محدود پارک کنید.
پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۲ لیتری پیکانتو، قدرتی معادل ۸۴ اسب بخار را همراه با گشتاور ۱۲۰ نیوتن متر برای آن تولید می‌کند و شاید تصور کنید که با این اعداد و ارقام، سواری کند و کسل‌کننده خواهد داشت اما باید بگوییم که هماهنگی گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک پیکانتو با پیشرانه آن، بسیار خوب و رضایت‌بخش است و با وجود وزن کم و با توجه به کلاس و کاربرد خود شتاب‌گیری مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد، البته به شرطی که به چشم یک‌ هاچ‌بک اسپرت برای مسابقات خیابانی به آن نگاه نکنید!
عملکرد فرمان پیکانتو نیز واقعا نرم و لذت‌بخش است و در عین حال این نرمی، به هیچ‌وجه موجب آشفتگی یا عدم تعادل آن در سرعت‌های بالا نمی‌شود، خصوصا اینکه با وجود یک سیستم تعلیق سفت و نسبتا خشک، پایداری و فرمان‌پذیری خوبی را در کلاس خود به نمایش می‌گذارد؛ هرچند که بعضی‌ها یک سواری نرم و بی‌تکان را به این ویژگی ترجیح می‌دهند.
ضمنا ترمزهای پیکانتو در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند که البته با وجود سامانه ABS و EBD و همچنین جثه کوچک خودرو، عملکرد مطمئن و کارآمدی دارند.
همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، پیکانتو با میانگین مصرف سوخت حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتر، یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار داخلی است اما می‌دانیم که امروزه خودروهایی کم‌مصرف‌تر از پیکانتو نیز وجود دارد (مانند میتسوبیشی میراژ با موتور ۳ سیلندر و میانگین مصرف سوخت ۴.۶ لیتر) و ضمنا مصرف سوخت این خودرو در ترافیک‌های شهری و یا رانندگی‌های پر فشار به رقمی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰‌کیلومتر نیز می‌رسد که شاید در نوع خود، چندان هم کم نباشد اما در هر حال نسبت به بسیاری از خودروهای بازار، کم‌مصرف‌تر است.
در خاتمه باید گفت که به گفته مالکان، پیکانتو خودرویی نسبتا بی‌دردسر و کم‌استهلاک است که به عنوان یک‌ هاچ‌بک کوچک و کم‌مصرف جهت رفت‌و‌آمدهای روزانه و درون‌شهری، بخش زیادی از انتظارات شما را برآورده می‌کند؛ هرچند که بازار دست دوم پر‌رونقی ندارد.

 

منبع :عصر خودرو

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا