یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴-جزییات اجرای طرح سوخت‌گیری خودروهای دیزلی به ازای پیمایش اعلام شد

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: حدود ۶۰۰ هزار خودروی دیزلی از یکم تا هشتم مهرماه حداقل یک بار سوختگیری کرده و سهمیه نیمه اول را دریافت کرده‌اند.
جزییات اجرای طرح سوخت‌گیری خودروهای دیزلی به ازای پیمایش اعلام شد

به گزراش  تسنیم ،محسن روحانی با تشریح جزییات اجرای طرح پیمایش خودروهای گازوییلی، اظهار داشت: طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش دارای ۲ فاز اصلی است.

وی اضافه کرد: سهمیه ها در فاز اول، براساس بارنامه و صورت وضعیت جابجایی مسافر که سازمان پایانه ها برای حمل و نقل برون شهری اعلام می کند، اختصاص می یابد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، افزود: سازمان شهرداری ها نیز موظف است که خودروهای عمومی گازوییل سوز درون شهری را سازماندهی کند.

روحانی ادامه داد: سهمیه آن دسته از خودروهایی که دارای بارنامه و صورت وضعیت مسافر هستند، براساس میزان تردد، میزان بار و کلاس خودرو تعیین می شود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: اما نحوه عرضه سهمیه آن گروه از خودروها که هنوز سازماندهی نشده اند، تفاوت داشته و به میزان ۸۵ درصد سهمیه ای که قبلا دریافت می کردند، خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه طرح پیمایش نسبت به شیوه قبلی اختصاص سوخت، دو تفاوت عمده دارد، گفت: اول اینکه سهمیه روزانه به ماهانه تبدیل شده و تفاوت دوم این است که واریز سهمیه ها به جای یکبار، چندین بار در طی یک ماه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی کرده ایم که اختصاص سهمیه مهرماه، در طی دو مرحله انجام شود، اظهار داشت: اولین بخش سهمیه ماهانه، در اولین سوختگیری که خودرو انجام دهد در کارت سوخت شارژ می شود. در طی این مرحله، خودرو، نیمی از سهمیه ماهانه را دریافت می کند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه می کند: پس از انجام سوختگیری دوم، خودروها می توانند سهمیه دوم را نیز دریافت کنند.

وی با بیان اینکه خودروهای گازوییل سوز از پاییز ۸۷ تحت پوشش سامانه هوشمند سوخت قرار گرفته اند، افزود: پیش از این، خودرو های دیزلی به سه گروه مسافری و ۶ گروه باری تقسیم شده بودند که سهمیه آنها به طور روزانه در کارت های سوخت شارژ می شد و ۲ یا ۳ روز نیز قابل استفاده بود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: سهمیه ها براساس گروهی که خودرو در آن قرار داشت، اختصاص می یافت و توجهی به فعالیت و عملکرد خودرو نمی شد.

روحانی ادامه داد: اما در زمستان سال گذشته، هیات وزیران مصوب کرد که اختصاص سوخت به ازای پیمایش، اجرایی شود و بر این اساس، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری گردآوری اطلاعات، هماهنگی دستگاه های ذینفع، آماده سازی سیستم و آزمایش سامانه شروع و در نهایت از اول مهرماه عملیات اجرایی آغاز شد.

تردد ۸۳۰ هزار خودروی دیزلی

روحانی با بیان اینکه حدود ۸۳۰ هزار خودروی گازوییل سوز در کشور دارای کارت سوخت هستند، گفت: ۷۳۰ هزار دستگاه خودرو معمولا در جایگاه ها سوختگیری می کنند و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی نیز متعلق به شرکت واحد، نهادهای نظامی و پروژه های عمرانی (سدسازی، راهسازی، معدن) هستند که معمولا در جایگاه های خاص خود سوختگیری می کنند و سوختگیری انفرادی در جایگاه ها ندارند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: سازمان پایانه ها در مهرماه برای ۲۹۰ هزار دستگاه گازوییل سوز، عملکرد ارایه کرده است.

وی اضافه کرد: سهمیه سایر خودروهایی که فاقد عملکرد هستند نیز به میزان ۸۵ درصد سهمیه ثابتی است که قبلا برای آنها اختصاص می یافت.

شارژ روزانه ۹۰ میلیون لیتر گازوییل درکارت های سوخت

روحانی با بیان اینکه سهمیه گازوییلی که تا پیش از این روزانه به خودروهای دیزلی واریز می شد بیش از مصرف آنها بود، اظهار داشت: پیش از این، به طور میانگین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز سهمیه گاروییل در کارت های سوخت شارژ می کردیم، که حدود ۴۵ میلیون لیتر از آن مصرف می شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: با اجرای طرح پیمایش، میزان شارژ روزانه سهمیه گازوییل به حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

سوختگیری ۶۰۰ هزار خودروی دیزلی

وی با اشاره به جزییات اجرای طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش، گفت: از ۷۳۰ هزار خودروی دیزلی که معمولا در جایگاه ها سوختگیری می کنند حدود ۶۰۰ هزار خودرو در فاصله زمانی یکم تا هشتم مهرماه حداقل یک بار سوختگیری کرده و سهمیه نیمه اول را دریافت کرده اند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: در طی این مدت، حدود ۴۰۰ هزار خودرو با سوختگیری دوم، سهمیه نیمه دوم ماه را نیز دریافت کرده اند.

توصیه به رانندگان خودروهای دیزلی

روحانی با توصیه به رانندگان خودروهای دیزلی، اظهار داشت: رانندگان توجه داشته باشند که قبلا سهمیه روزانه واریز و در طی ۲ تا ۳ روز مصرف می شد و سپس سهمیه جدید اختصاص می یافت، اما در حال حاضر با اجرای طرح پیمایش، سهمیه ماهانه واریز می شود، بنابراین باید آن را تا پایان ماه مدیریت کنند تا با مشکلی در روزهای پایانی ماه مواجه نشوند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره شناسایی خودروهای دیزلی فاقد تردد، گفت: تردد خودروها براساس عملکرد مشخص می شود به طوری که سازمان پایانه ها عملکرد برون شهری و سازمان شهرداری ها عملکرد خودروهای درون شهری را مشخص می کنند.

روحانی اضافه کرد: تا زمانی که شناسایی عملکردها تکمیل نشود، ناچار هستیم که تحویل سوخت را ادامه دهیم که البته به میزان ۸۵درصد سهمیه های سابق است.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت زمان و تثبیت طرح پیمایش، اختصاص سهمیه ها، واقعی تر می شود به طوری که سهمیه ها براساس عملکرد واریز خواهد شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: مصوبه هیات وزیران تاکید دارد که از مهرماه سال ۹۵ عملکردها خودروهای دیزلی براساس دستگاه هایی که بر روی خودروها نصب می شود، تعیین شود.

روحانی با بیان اینکه با نصب دستگاه ها در روی خودروها، عملکرد واقعی آنها شناسایی خواهد شد، گفت: هر خودرو باید به هر میزان که کار کند سوخت تحویل بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر خودروهای فعال به درستی شناسایی شوند، سقفی برای سهمیه سوخت در نظر گرفته نمی شود بلکه اختصاص سهمیه بر اساس عملکرد خواهد بود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: هرچه بیشتر به سوی شناسایی عملکرد واقعی خودروها حرکت کنیم، توزیع سوخت عادلانه تر شده و سوءاستفاده و قاچاق کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴-۱۲ سال پس از تعطیلی نمایشگاه خودرو تهران

در وهله اول باید دید برای حل معضل ترافیک چه باید کرد و دوم اینکه اصلا خود خودروسازان مایل هستند با مردم ارتباط برقرار کنند؟
۱۲ سال پس از تعطیلی نمایشگاه خودرو تهران

به گزارش   دنیای اقتصاد ،عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت از بایدها و نبایدهای احیای نمایشگاه خودرو تهران گفت و عنوان کرد: تبادل اطلاعات بین خودروسازان و مشتری بازارسازی خودرو را سرعت می‌بخشد.

امیرحسن کاکایی  با بیان اینکه طی این چند سال با وجود تنوع محصولات خودروسازان ارتباط مستقیم خودروسازان با مردم قطع شد، گفت: معضل ترافیک باعث شد این نمایشگاه بین‌المللی خودرو در پایتخت جمع شود و به صورت محلی در استان‌ها برگزار شود اما این نمایشگاه بین‌‌المللی محلی برای تبادل اطلاعات صنعت خودرو ایران بود. گرچه سال‌های برگزاری این نمایشگاه در آن سال‌ها اندکی بی‌رمق بود اما همان فضا باعث شده بود حتی قطعه‌سازان و مجموعه‌های وابسته به صنعت خودرو هم حضور پیدا کنند و ارتباط خوبی با مصرف‌کنندگان برقرار شود.

او با اشاره به حضور کمرنگ قطعه‌سازان و خریداران در سال‌های آخر نمایشگاه گفت: احیای نمایشگاه خودرو تهران می‌تواند محلی برای عرض اندام خودروسازان داخلی و محصولات خارجی باشد تا خودروسازان به رقبا توانایی‌شان را نشان دهند و بازار رقابتی شود.

عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به گذشت ۱۲ سال از تعطیلی نمایشگاه خودرو تهران افزود: در آن سال‌‌ها خودروسازان خارجی تمایلی برای شرکت در نمایشگاه تهران نداشتند اما در مقطع فعلی که مذاکره‌های بزرگان خودرو با ایران از سر گرفته شده این نمایشگاه مجددا در پایتخت برگزار شود.

کاکایی با بیان اینکه احیای این نمایشگاه به دو عامل وابسته است، گفت: در وهله اول باید دید برای حل معضل ترافیک چه باید کرد و دوم اینکه اصلا خود خودروسازان مایل هستند با مردم ارتباط برقرار کنند؟

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تنوع محصولات خودروسازان داخلی گفت: خریداران در نمایشگاه می‌توانند از نزدیک خودروهای مختلف را ببینند و از هر نظر اطلاعات کسب کنند اما خرید اینترنتی خودرو با اینکه روش خرید به روزی است اما برخی ویژگی‌های خودروها تنها در عکس مشتریان را راضی نمی‌کند به طور مثال در عکس یک خودرو شاسی بلند در سایت فروش خودروسازان، خودرو بزرگ جلوه می‌کند اما مشتری پس از خریدار حس می‌کند کمی در اقرار شده و در تشخیص زیبایی‌های ظاهری به اشتباه قضاوت کرده است.

او با بیان اینکه باید خودروسازان حرف مردم را بشنوند، اظهار کرد: در سال‌هایی که نمایشگاه برگزار می‌شد بسیاری از دانشجویان با صنعت خودرو و دست‌اندرکاران آن ارتباط می‌گرفتند و همین باعث می‌شد نگاه کارشناسی با این صنعت بیشتر آمیخته شود.

عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: برای احیای این نمایشگاه باید دید آیا خودروسازان آمادگی چنین ارتباطی با مردم را دارند؟ محصولات جدید، متنوع و با کیفیت آماده عرضه شدن در بازار و نمایشگاه دارند؟ تمایل به گپ و گفت با مشتریان دارند؟

کاکایی تصریح کرد: در شرایط فعلی در مردم انتظاری به وجود آمده که وضعیت فعلی با آن سال‌ها متفاوت است. باید دید چطور می‌تواند در مقطعی که ذهن مردم مخدوش شده، بازارسازی کرد؟ شاید با ارائه اطلاعات از سوی خودروسازان به مردم فضا تغییر کند و کمی از جوهای حاکم علیه خودروسازان که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود، چاره‌ای پیدا شود.

او با بیان اینکه باید در فضای رسمی نمایشگاه این مسائل مطرح شود، گفت: با اعتمادسازی و بازارسازی از سوی خودروسازان هدف ارتقای کیفیت خودروهای داخلی هم تحقق پیدا خواهد کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا