یزدفردا :پیرو انتشار دو مقاله قبلی با عناوین امنيت اخلاقي از نگاه نبوي  و امنیت اخلاقی از نگاه امام هادی(ع) ، از حجت الاسلام مهدي احمدي اینک امنیت اخلاقی در عصر مهدوی را که جدید ترین مقاله این نویسنده می باشد منتشر می کنیم .

مختصری از بیوگرافی نویسنده :از اهالي توابع شهرستان طبس ودر قم مشغول تحصيل مي باشد
سابقه پنج ساله كار پژوهشي. دو كتاب درباره شيخ محمد عبده و شيخ محمدجواد مغنيه و حدود 30 مقاله نتيجه فعاليتهاي پژوهشي اش مي باشدوآشنائي وي با دنياي مجازي از ديگر ويژگي هاي وي مي باشد قبلا مقاله امنیت اخلاقی از نگاه نبوی را در يزدفردا از اين نويسنده منتشر نموديم و وبلاك ذخيره خدا يادگار ديگري است از اين پژوهشگر جوان يزدي

امنیت اخلاقی در عصر مهدوی

یزدفردا -حجت الاسلام مهدي احمدي :در مجله اشپیگل، تحت عنوان «آلمانی‌ها، ملتی بدون اخلاق» آمده است: « در پایان هزاره[1]، جامعه گرفتار بحران عمیق اخلاقی است. اتفاق نظر در اینکه خیر و شر چیست، در حال زوال است؛ و این امر در سیاست، رفاه اجتماعی تقریباً نقشی ندارد و در اقتصاد، منفعت شخصی عامل اصلی است».
«از بین رفتن تصور عمومی درباره مسائل شرم‏آور و اخلاقی، در جُنگ‌ها و شوهای تلویزیونی که در برنامه‏های عصر شبکه‏های تلویزیونی ـ پخش می‏شوند ـ قابل ملاحظه است... این گونه شوها از این تخیل زنده‏اند که بهتر است به جای اینکه نامشهور باقی بمانم، با عیب و نقص خود مشهور شوم. بهتر است یک خوک (آدم رذل) مشهور باشم تا انسانی اخلاقی، اما صفر یعنی نامشهور».

هیچ کدام از مکاتب فلسفه اخلاقی غرب، مانند: مکتب هگل، کانت، فروید و غیره، «فلسفه اخلاق غرب» را تأمین نکرده­اند. به علاوه، هیچ کدام از این مکتب‌ها، نظام اخلاقی خاص خود را ارائه نداده‌اند، بلکه به بیان دیدگاه­های فلسفی خود در بعد اخلاق بسنده نموده‏اند. «نقطه مشترک بین همه این دیدگاه‏ها، این است که رفتار انسانی را به شرطی «اخلاقی» می‏دانند که خود انسان، هدف و قانونِ اَعمال خویش را تعیین کند و خیر را مدّ نظر داشته باشد».

در غرب، نظام و ارزش‌های اخلاقی ثابتی مطرح نیست، بلکه خیر و شر، تابع نظر و رأی اکثریت مردم و به مرور زمان، قابل تغییر است. آموزش مسائل جنسی به دانش‌آموزان، رواج دارد و آنان از چهارده سالگی با روابط و مسائل جنسی آشنا می‏شوند. این درس منوط به موافقت والدین نیست، بلکه به صورت اجباری برای همه دانش‌آموزان[2] تدریس می‏شود.

از طرف دیگر، مفاهیم اخلاقی مانند: «حیا»، «عفت»، «غیرت» و «تقوا» دیگر دارای ارزش مثبت اخلاقی نیستند و برای بسیاری از مفاهیم مانند: «ناموس» و «غیرت» در زبان‌های غربی مثل زبان آلمانی، معادلی وجود ندارد.

یکی از معضلات اجتماعی جوامع غربی، رواج پُرْنوگرافی[3] و اشتغال گروه کثیری به این کار است. امروزه بازار این گونه تولیدات در غرب از رونق فراوانی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان یکی از شاخه‏های اقتصادی پر درآمدِ کشورهای غربی مطرح است و افرادی که در پخش پرنوگرافی به طور مستقیم اشتغال دارند، حدود ده هزار نفرند. تخمین زده می‏شود اگر پرنوگرافی در آلمان ممنوع گردد، حدوداً نود درصد کلّ ویدئوکلوپ‌های این کشور، تعطیل خواهند شد. درآمد مالیاتی دولت از این امر، به بیش از 350 میلیون مارک تخمین زده می‏شود. رسانه‏های گروهی غرب، با پخش این فیلم‏ها و تصاویر مبتذل، دیدگاه خاصی را به اذهان کودکان و نوجوانان القا می‏کنند و با این تلقین‌ها، عملاً جلو رشد آزادانه آنان را می‏گیرند.

یکی از معضلات ناشی از ترویج پرنوگرافی شیوع پدیده تجاوز به زنان است، اگرچه بعضی افراد تصور می‏کنند که هرچه در بعد جنسی، آزادی بیشتری حاکم باشد، کنجکاوی و رغبت انسان به این مسائل کمتر می‏شود، اما تحقیقات انجام شده در غرب، خلاف آن را نشان می‏دهد. پژوهشی از دانشگاه پتسدام آلمان (Universitaet Potsdam) نشان داد که از 250 پسری که مورد سؤال قرار گرفته‏اند، 32 درصد اقرار کردند که به طور هدف‏دار، از مشروبات الکلی و یا مواد مخدر یا مست کننده استفاده کرده‏اند تا به اهداف جنسی خود برسند.

از جمله دیگر معضلات دامن‌گیر غرب ـ که خود ناشی از رواج پرنوگرافی است ـ افزایش آمار طلاق نسبت به ازدواج است. به عنوان نمونه، آمار رسمی اتریش نشان می‏دهد که بین سال‌های 1970 تا 2001م. تعداد طلاق‌ها در این کشور از نرخ ده هزار مورد به 20582 طلاق در سال افزایش یافته است. بر این اساس، در اتریش حدود 60% کلیه ازدواج‌ها به طلاق کشیده می‏شود.

شلوگل ـ وزیر کشور اتریش ـ در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه «گردهمایی دو روزه پلیس بین‏الملل» که در همین زمینه در وین افتتاح کرد، ارقام نگران کننده‏ای را ذکر می‌کند و می‏گوید:

«سالانه تا دویست هزار زن، از کشورهای اروپای شرقی به اروپای غربی برده می‏شوند. به اکثر این افراد وعده آینده درخشان به عنوان مُدِل داده می‏شود؛ ولی وقتی به کشورهای غربی رسیدند، استثمار و به فحشا واداشته می‏شوند. اتریش به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود، یکی از محورهای تجارت زنان، از اروپای شرقی است...».

ممکن است کسی گمان کند که بالاخره سهمی از سود این تجارت به آن زنان بیچاره می‏رسد؛ در صورتی که از محتوای پژوهش‏ها چنین برمی‏آید که این درآمد ناچیز هم از آنها پس‏گرفته می‏شود و به بسیاری از آنان مواد مخدر تزریق می‏شود تا ساکت بمانند. [4]

سال گذشته در یکی از مناطق ساحلی شلوغ بلژیک در شهرک «بردنه» در منطقه هلندی زبان این کشور زن و مردی رابطه نامشروع برقرار کردند و هر چند در دادگاه به جرم گستاخی اجتماعی و قانون شکنی محکوم شدند، ولی قاضی با استفاده از اختیارات قانونی خود آنان را بخشید.[5]

به راستی، دلیل آمار و حوادث ذکر شده، چیست؟ اگر «مکاتب غربی» می­توانستند «امنیت اخلاقی» را تأمین کنند، این گونه آمار و حوادث را شاهد نبودیم.[6] آنچه می­تواند جامعه را امنیت اخلاقی بخشد، عمل به احکام نورانی اسلام است که با فطرت بشریت هماهنگ است.

آماری که گذشت، نشانۀ «جاهلیت مدرن» است که قبل از ظهور، رخ داده و اینک آن را می‌بینیم.


امنیت اخلاقی در آستانه ظهور
از احادیث استفاده می­شود که حضرت مهدی (عج) مثل پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در برابر جاهلیت قرار می­گیرد که همین «جاهلیت مدرن» است. اکنون بر اساس روایات، وضعیت امنیت اخلاقی جامعه را در آستانه ظهور به تصویر می­کشیم. البته ناگفته نماند تصویری که پیش رو دارید، مربوط به همه جهان نیست؛ چون اگر همه جهان به این وضعیت مبتلا شوند، حضرت یار و یاوری برای قیام نخواهد داشت و اصولاً شرایط آماده نخواهد شد. طبیعتاً یک الگوی مناسب از «جامعه مهدوی» باید به مردم دنیا نشان داده شود تا زمینه ظهور فراهم باشد.


پوشش نامناسب
همیشه گناهان بزرگ یکباره از انسان سر‌نمی‌زند بلکه شیطان آرام آرام و مرحله به مرحله نقشه‌های تباه‌گرانه خود را اجرا می­کند. نوع پوشش، یکی از آن موارد است. شاید برخی از جوانان به این نکته توجه نداشته باشند که نوع پوشش آنها ، تأثیر فراوانی بر جنس مخالف دارد. اهل بیت(ع) وضعیت پوشش در آستانه ظهور را این چنین معرفی کرده‌­اند: مردان خود را با طلا می‌آرایند و لباس­های ابریشمی می‌پوشند[7] زن‌ها لباس مردانه می‌پوشند و پوشش حیا از آنها گرفته می­شود [8] و با لباس­های مردانه جلوه­گری می­کنند[9] و مردان و زنان همانند می‌گردند.[10] لباس­هایی در جامعه عرضه می­شود که وقتی زنان آن را می­پوشند، در عین پوشش، برهنه‌اند. و اراذل و اوباش بر مردم شریف و آزاده برتری می‌یابند.[11] زنان زینت‌های خود را آشکار می­سازند، از دین بیرون می­روند، به فتنه­ها می‌گرایند، به سوی شهوت‌ها و لذت‌ها می­شتابند، محرمات الهی را حلال می‌شمارند و سرانجام در جهنم جاویدان‌اند.[12]

نکات قابل توجه این است که در اسلام «پوشش» برای حفظ حیا است. برخی گمان می­کنند همین که زن بدن خود را پوشانید، کفایت می­کند و به همین دلیل، از هدف اصلی «حجاب» دور می‌شوند، در حالی که حجاب، مقدمه عفت است. پوششی که نتواند عفت زن را تأمین کند و حیای او را نشان دهد، نظر اسلام را تأمین نکرده است. روایات بالا نیز اشاره به همین مطلب داشتند که: زن‌ها، لباس مردانه می‌پوشند و پوشش حیا از آنها گرفته می­شود.

آری، وقتی که حیا و عفت از جامعه زدوده شد، طبیعی است که اراذل و اوباش بر مردم شریف برتری یابند و وقتی که افراد جامعه به سمت و سوی شهوت‌رانی کشیده شوند، محرمات الهی را حلال می­شمارند و در چنین جامعه­ای است که امام صادق(ع) فرمود: «اذا رأیت النساء یبذلن انفسهن لأهل الکفر؛[13] زنان را می­بینی که خودشان را به اهل کفر، نثار می­کنند». لذا ما بیم آن داریم که وارد شدن بانوان مسلمان به مسابقات ورزشی دنیای کفر، سرانجام شومی این چنین داشته باشد.


فساد و فسق علنی
گناه و مخالفت با دستورهای الهی، بد است؛ چه مخفیانه باشد و چه علنی. اما گناه کوچکی که علنی انجام شوند، از برخی گناهانی که بزرگ‌ترند و در نهان انجام می­شنود، بدتر است. شکستن حرمت دستورها و اوامر الهی و بی اعتنایی به فرموده پیامبر و اهل بیت(ع) خطر بزرگی است که باعث بی‌تفاوتی مردم جامعه به احکام اسلامی می­شود و خود، زمینه انجام گناهان بزرگ‌تر را فراهم می­آورد و باعث می‌شود که به مرور زمان مردم گناهان علنی انجام شده را گناه تلقی نکنند و کسی نیز جرئت اعتراض پیدا نکند.

اهل بیت نور، از جمله امام علی(ع) در این باره می­فرمایند: «تظهر الملاهی و یمرّ بها فلا یجتریء أحد علی منعها؛[14] آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشکارا می‌گردد و مردم از آنها عبور می­کنند و کسی جرئت نمی­کند که از آن جلوگیری کند».

پیامبر اکرم(ص) می­فرماید: «و یتجاهر الناس بالمنکرات ... فینفق المال للغناء؛[15] مردم در آن زمان، به طور آشکار منکرات را انجام می­دهند ... و مال و ثروت را در راه غنا و آوازخوانی­ها مصرف می‌کنند».

امام علی(ع) نیز ضمن توصیف آن دوره، بیان می­دارد که جوانان خوانندگی آمیخته با غنا و نوازندگی و شرب خمر را کاری بجا و حلال می‌دانند.[16] امام صادق(ع) اوضاع را همین گونه می­بیند و می­فرماید: «و الخمور تشرب علانیة و یجتمع علیها من لا یخاف الله و یدعی الیها؛[17] و مشروبات الکلی به صورت علنی مصرف می­شود و کسانی که از خدا نمی­ترسند، به دور هم جمع می‌شوند و شراب می‌نوشند و به آن دعوت می‌کنند».

رسول گرامی اسلام نیز از توجیه عمل خلاف خبر می­دهد و می­فرماید: «لیشربنَّ الخمر أناس من أمتی یسمونها بغیر اسمها و یضرب علی رؤوسهم بالمعازف؛[18] جمعی از امت من مسکرات را می­نوشند، اما آنها را به اسم‌های دیگر نام می­برند و بر بالای سر آنها ساز و آواز و نوازندگی نواخته می­شود».

امام صادق(ع) همچنین از خوردن شراب به بهانه اینکه خواص دارویی دارد، خبر می‌دهد: «و رأیت الخمر یتداوی بها و توصف للمریض و یستشفی بها؛[19] خمر، جنبه دارویی پیدا می­کند، برای بیماران توصیه می‌شود و بیماران به قصد درمان و بهبودی می­خورند».

بدیهی است در جامعه­ای که از یک سو، جوانانش موسیقی­های شیطانی را می­پسندند و شراب می‌خورند[20] و از سویی دیگر، گناهان خود را علنی کرده و از قبح آن کاسته­اند و برای جلوگیری از اعتراض­های احتمالی، انواع توجیه و دروغ را نیز به کار برده­اند، «امر به معروف و نهی از منکر» جایگاه والایی نخواهد داشت. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اذا کثر الجور والفساد و ظهر المنکر و أمرت أمتی به و نهی عن المعروف و ینکرون الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر؛[21] زمانی خواهد آمد که جور و فساد فزونی یابد و گناهان و زشتی­ها علنی شود و برخی از امت من به آن منکرات، امر و از معروف، نهی و امر به معروف و نهی از منکر را انکار کنند» و به تعبیر امام علی(ع): «یصبح الآمر بالمعروف ذلیلاً و الفاسق فیما لا یحب الله محموداً؛[22] آمران به معروف در بین مردم، ذلیل و خوار خواهند بود و فاسقان و گمراهان مورد ستایش و احترام».

با نگاهی به روایات مربوط به پیش از ظهور، درمی­یابیم که مهم‌ترین دلایل گسترش این گونه مفاسد، سه چیز معرفی شده است:

1. ترک امر به معروف و نهی از منکر و معرفی منکر به جای معروف و معروف به جای منکر؛[23]

2. اجرا نشدن حدود شرعی در گناهان جنسی که خود باعث متزلزل شدن نظام خانواده و ازدیاد طلاق می­شود؛[24]

3. بی‌توجهی به روزی حلال، درآمدهای نامشروع و توجه بیش از اندازه به شکم­پرستی[25].


بی غیرتی
اگر جامعه­ای از دستورهای فطری و اسلامی و یاد خدا فاصله گرفت و نماز را تباه ساخت و قدم در جاده شهوت‌رانی گذاشت و از هوای نفس تبعیت کرد[26] ، درد بی غیرتی و بی تفاوتی آن جامعه را به سمت قهقرا پیش خواهد برد. آنچه در ادامه می‌آید، عمدتاً وضعیت کنونی «دنیای غرب» را نشان می‌دهد:

1. از بین رفتن کانون خانواده به معنای واقعی آن را، در کلام معصومان: این چنین می‌یابیم. پیامبر می‌فرماید: « ... و اذا رأیت المرأة تصانع زوجها علی نکاح الرجال و رأیت خیر بیت یساعد النساء علی فسقهنّ؛[27] ... هنگامی که ببینی زن از همسرش مطلع است که او با همجنس خود رابطه دارد و به روی او نمی‌آورد و می­بینی که در بهترین خانه­ها زن تشویق می­شود که فسق و فجور کند».

علی(ع) می‌فرماید: «و یری الرجل من زوجته القبیح فلا ینهاها و لا یردها عنه و یأخذ ما تآتی به من کدّ فرجها و من مفسد خدرها حتی لو نکحت طولاً و عرضاً لم تهمه و لا یسمع ما قیل فیها من الکلام الردیء فذاک هو الدیّوث».[28] مرد از همسرش انحرافات جنسی را می­بیند و اعتراض نمی­کند. آنچه را که زنش از طریق خودفروشی به دست آورده، می­گیرد و می­خورد و اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد، اعتراض نمی­کند. به آنچه انجام می­گیرد و در حقش گفته می­شود، گوش نمی­دهد پس این مرد، دیّوث و بی‌غیرت است».

مردمی که خدا را به کلی از یاد ببرند و راه صحیح ارضای غریزه جنسی را که خداوند مشخص کرده، در پیش نگیرند، گرفتار موارد زیر خواهند شد: مردان با مردان، و زنان با زنان ارتباط نامشروع خواهند داشت [29] و رسماً همجنس بازان با یکدیگر ازدواج خواهند کرد.[30] ازدواج با محارم رخ خواهد داد و آن را کافی خواهند دانست[31] و به فرموده پیامبر اسلام(ص) «... و رأیت الناس یتسافدون کما تتسافد البهائم، لا ینکر أحد منکراً تخوّفاً من الناس.[32] ... برخی از مردم را می­بینی که همانند چهارپایان به طور علنی روابط جنسی برقرار می­کنند و کسی از ترس مردم نمی­تواند آن را تقبیح کند».


پس از ظهور
آنچه گذشت، تصویری سیاه و هولناک از «جامعه در آستانه ظهور» از بعد اخلاق جنسی است. که هم اکنون کم و بیش، این وضع را مشاهده می‌کنیم. اما به راستی، جامعه عصر ظهور از نظر امنیت اخلاقی چگونه خواهد بود؟

امام علی(ع) می‌فرماید: «در عصر پس از ظهور، زن با همه زیب و زیور خود از عراق تا شام می‌رود و چیزی او را نمی‌ترساند».[33] امام در حدیث دیگری می­فرماید: «تأمن السبل حتی تمشی المرأة بین العراق و الشام لا تضع قرنیها الا علی النّبات و علی رأیها زینتها لا یهیجها سبع و لا تخافه؛[34] راه‌ها امن شود؛ به طوری که زن از عراق تا شام برود و پای خود را جز روی گیاه نگذارد، جواهراتش را بر سرش بگذارد و از درنده و درنده خویی هراس نداشته باشد».

امام صادق(ع) نیز امنیت زنان را این گونه به تصویر می­کشد: «....یطفیء الله به الفتنة الصمّاء و تأمن الأرض، حتی أنّ المرأة لتحج فی خمس نسوة ما منهن رجل، لا یتّقین الا الله؛[35] ... خداوند به وسیله او (امام مهدی(ع)) فتنه­های جانکاه را آرام و ساکن می­سازد، زمین امن گردد، یک زن در میان پنج زن بدون اینکه مردی آنها را همراهی کند، به حج می‌روند و جز خدا از کسی باکی ندارند».


مقابله با ناامنی اخلاقی
امام عصر(عج) چگونه این معضلات بزرگ فرهنگی را حل می­کند؟ بدون تردید او برنامه­ای جامع و همه جانبه برای ایجاد امنیت کامل اخلاقی خواهد داشت و در هنگام ظهور اجرا خواهد کرد. آنچه در پی می­آید، گوشه­ای از این برنامه است که از میان روایات استخراج شده است.


1. احیای کتاب و سنت
امام عصر(عج) مردم خسته از شرارت­ها و ظلم و تباهی­ها و تشنه کلام حق را به سه اصل توحید و نبوت و ولایت دعوت می­کند. امام باقر(ع) فرمود: «یدعو الناس الی کتاب الله و سنة نبیه و الولایة لعلی بن ابی طالب و البراءة من عدوه؛[36] او مردم را به سوی کتاب خدا، سنت پیامبر و ولایت علی بن ابی طالب و بیزاری از دشمنان حضرت دعوت می­کند».

این دعوت که با عمل نیز همراه است، به قدری تأثیرگذار است که امام علی(ع) فرمود: «حتی لا یبقی قریة الا نودی فیها بشهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله بکرة و عشیاً؛[37] دیگر در روی زمین هیچ نقطه­ای نمی­ماند، جز اینکه هر صبح و شام در آن به یکتایی خدا و رسالت پیامبر(ص) ندا داده می­شود».

و امام صادق(ع) نیز در عصر ظهور هر نوع شرک و کفر را رد می­کند: «الملک لله الیوم و قبل الیوم و بعد الیوم و لکن اذا قام القائم لم یعبد الا الله عزوجل؛[38] سلطنت امروز، دیروز و فردا نیز از آن خداست، لکن هنگامی که قائم ما قیام کند، جز خدای تبارک و تعالی پرستیده نمی­شود».


2. عمل به روش پیامبر(ص)
امام صادق(ع) ضمن تشبیه دقیق عصر امام زمان(عج) که «جاهلیت نو» بر آن حاکم است، با عصر پیامبر اکرم(ص) که گرفتار جاهلیت بود، پیرامون عملکرد امام زمان(عج) نیز می­فرماید: «... یصنع کما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستأنف الاسلام جدیداً بعد ان یهدم ما کان قبله؛[39] او همان کاری را می­کند که پیامبر خدا کرد. تمام فرهنگ و مناسبات جاهلی را بر هم می­ریزد و اسلام ناب را دوباره به مردم عرضه می­کند». و باز امام ششم(ع) می­فرماید: «ابطل رسول الله ما کان فی الجاهلیة و استقبل الناس بالعدل و کذلک القائم؛[40] پیامبر اکرم نشانه­های جاهلیت را از بین برد و با عدالت میان مردم رفتار نمود. قائم نیز چنین خواهد کرد».


3. گسترش معرفت و اخلاق
امام باقر(ع) در توصیف رشد عقلی و تربیتی در عصر مهدوی می­فرماید: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بن عقولهم و اکمل به اخلاقهم؛[41] وقتی قائم ما قیام کند، دستی به سر بندگان خدا می­کشد و عقل آنها را جمع و اخلاقشان را به کمال خواهد رساند». و طبق فرمایش پیامبر اسلام(ص): «و تعکف الناس علی الطاعة و الخشوع و الدیانة؛[42] همه مردم به اطاعت و عبادت خداوند گراییده، در اجرای احکام دیانت می­کوشند». و در نتیجه بنابر سخن امام صادق(ع): «و یذهب الزنا و شرب الخمر و یذهب الربا و یقبل الناس علی العبادات و تؤدّی الأمانات و یهلک الأشرار و تبقی الأخیار؛[43] روابط نامشروع ،مشروبات الکلی و رباخواری از بین می‌رود، مردم به عبادت و اطاعت روی می­آورند، امانت‌ها را به خوبی رعایت می­کنند. اشرار و اوباش نابود می­شوند و افراد صالح باقی می‌مانند».

وقتی در رأس همۀ جوامع عالم، انسان کامل و معصومی باشد که بتواند رفتار عاقلانه را به مردم بیاموزد، طبیعتاً مردم به سراغ عبادت خداوند خواهند رفت و فسادهای اخلاقی رخت برخواهد بست. اگر هم عده­ای مزاحمت ایجاد کنند و مانع تعقل مردم شوند و امنیت اخلاقی را برنتابند، از گردونه هستی حذف خواهند شد.


4. نهضت علمی
بدیهی است که علت برخی کجروی­ها، ناآگاهی و جهل است. امام عصر(عج) در عصر حضور پر‌برکتش علم و دانایی مردم را افزایش خواهد داد. پیامبر اسلام(ص) در حدیثی ضمن توصیف قیام امام(عج) فرمود: «سراسر عالم را از علم و دانایی بهره‌مند می­سازد، پس از آنکه به جهل و نادانی گرفتار آمده باشد».[44] قطعاً امام عصر(عج) از ابزارهای پیشرفته نیز که در زمان حکومتش رشد چشمگیری هم خواهد کرد، برای گسترش دانایی بهره خواهد گرفت. امام باقر(ع) فرمود: «در زمان امام مهدی به شما حکمت داده می­شود؛ تا آنجا که زن در درون خانه‌اش مطابق با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می­کند».[45]


5. برخورد با متخلفان
در هر جامعه­ای عده­ای هستند که ناآگاهانه خلافی را مرتکب می­شوند که با امر به معروف و نهی از منکر متنبه می­شوند، اما برای تعدادی جز اجرای حدود و برخورد سخت‌گیرانه­تر جواب‌گو نیست. امام باقر(ع) در وصف حضرت مهدی و یارانش فرمود: «... یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».[46] امام جواد(ع) نیز به نقل از رسول خدا(ص) در وصف حضرت قائم(ع) می­فرماید: «او حدود را اقامه خواهد کرد».[47]

امام زمان(عج) که مظهر رحمت خدای سبحان است ، برای حفظ «امنیت جامعه» با برخی برخورد سخت‌گیرانه تر دارد. امام علی(ع) فرمود: «الا ان فی قائمنا أهل البیت کفایة للمستبصرین و عبرة للمعتبرین و محنة للمتکبرین لقوله تعالی: )و انذر الناس یوم یأتیهم العذاب([48] هو ظهور قائمنا المغیب لأنه عذاب علی الکافرین و شفاء و رحمة للمؤمنین؛[49] آگاه باشید که قائم ما اهل بیت برای آنان که طالب هدایت باشند، بس است و برای آنها که بخواهند عبرت بگیرند، عبرت است و برای آنان که کبر و نخوت ورزند، عذابی جانکاه است؛ چنان که خدای تبارک و تعالی می­فرماید: «مردم را از روزی که عذاب خدا فرا می­رسد، بترسان« و آن، روز ظهور قائم ما از پشت پرده غیبت است که برای کافران، عذابی جانکاه و برای مؤمنان، نجات و رحمت است.


6. معرفی جایگاه امامت
از آنجا که امام معصوم، حجت خدا در زمین است و همه برکات به خاطر او به مردم می­رسد و او امان مردم است، توجه به جایگاه امام و درک و فهم آن ،نقش مهمی در اطاعت پذیری از امام معصوم دارد. در همین زمینه حضرت مهدی(عج) فرمود: «أنا خاتم الأوصیاء و بی یدفع الله البلاء عن أهلی و شیعتی؛[50] من آخرین وصی پیامبر هستم و خداوند به خاطر من، بلا را از اهلم و شیعیانم برطرف می‌کند».

مردم عصر ظهور، این حقیقت را به خوبی درک می­کنند و به همین جهت به او عشق می­ورزند. امام صادق(ع) فرمود: «المهدی محبوب فی الخلائق، یطفیء الله به الفتنة الصمّاء؛[51] حضرت مهدی(عج) محبوب مردم است و خداوند به خاطر او فتنه­های جانکاه را خاموش می­سازد».


پی‌نوشت‌ها

[1] . منظور، قرن بيستم است.
[2] . در سنین مختلف این کار به صورتهای متفاوت آموزش داده می­شود، تا جایی که در سنین بالا شاگردان (دختر و پسر) باید عمل آمیزش را به صورت اشاره­ای در کلاس انجام دهند. آیا منادیان آموزش­های جنسی در ایران از اینان الگو نگرفته اند؟
[3] . عرضه محصولات مستهجن با ابزار هنری.
[4] . نشريه تربيت اسلامي، شماره 8، محمد والدمن، مقاله: چگونگي تنظيم رفتارها و روابط جنسي در غرب و كشورهاي‏اسلامي بر اساس مقايسه دو جامعه آلمان و اتريش با جامعه ايران (خلاصه مقاله).
[5] . www.iscanews.ir / 19 / 1/ 87 ، كد خبر: 192648-09-870119
[6] . برای ملاحظه آمار بیشتر : رک: «امنیت اخلاقی از نگاه نبوی(ص)»، مجله فرهنگ کوثر، ش 68 و «امنیت اخلاقی از نگاه امام هادی(ع)»، مجله فرهنگ کوثر ، ش71.
[7] . وسائل الشیعه، حر عاملی، موسسه آل البیت لاحیاء التراث ، قم ، چ2، 1414ق، ج15، ص 349.
[8] . الزام الناصب، ج2، ص 120؛ بحارالانوار، ج 52، ص264.
[9] . بحارالانوار، ج 52، ص 262.
[10] . منتخب الاثر، لطف الله صافی گلپایگانی، چ3، مکتبة الصدر، تهران، ص 292.
[11] . همان، ص 426.
[12] . همان.
[13] . الکافی، شیخ کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج8، ص38.
[14] . منتخب الاثر، ص 430؛ بحارالانوار، ج 52، ص258.
[15] . بحارالانوار، ج 52، ص 264.
[16] . منتخب الاثر ، ص 437.
[17] . بشارة الاسلام ، ص 25؛ الکافی، ج8، ص 38.
[18] . المحلی، ابن حزم، دارالفکر، تحقیق شیخ احمد محمد شاکر، ج9، ص 57؛ سبل السلام، محمد بن اسماعیل کحلانی، شرکت مصطفی البابی الحلبی، چ4، 1379ق، ج4، ص 34.
[19] . الکافی، شیخ کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج8، ص 41.
[20] . الزام الناصب، فی اثبات الحجه الغائب، علی یزدی حائری، ج2، ص 162.
[21] . همان، ج1، ص 187.
[22] . منتخب الاثر، ص293 و 428؛ بحارالانوار، ج52، ص 256.
[23] . نگرشی بر اخبار و علائم ظهور حضرت مهدی(عج)، علی اکبر عارف، دارالنور، چ1، 1381ش، ص115.
[24] . منتخب الاثر، ص 433.
[25] . بحارالانوار، ج 52، ص 260.
[26] . الزام الناصب، ج1، ص 228.
[27] . منتخب الاثر، ص429؛ بحارالانوار، ج52، ص257.
[28] . الزام الناصب، ج2، ص 163.
[29] . معجم احادیث الامام المهدی، علی کورانی عاملی، چ1، 1411ق، موسسه معارف اسلامی، قم، ج5، ص176.
[30] . الزام الناصب، ج2، ص 162.
[31] . الکافی، ج8، ص 39.
[32] . بحارالانوار، ج 52، ص 259؛ اعیان الشیعه، سید محسن امین، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت، ج2، ص78.
[33] . خصال،شیخ صدوق، تصحیح علی اکبر غفاری، 1362ش، منشورات جامعه مدرسین، ص 626.
[34] . بحارالانوار، ج 52، ص 316؛ شجره طوبی، محمدمهدی حائری، چ5، 1385ق، منشورات مکتبة الحیدریه، نجف اشرف، ج1، ص 179.
[35] . عصر الظهور، علی کورانی، چ1، 1408ق، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ص 326.
[36] . بحارالانوار، ج 52، 343.
[37] . ینابیع المودة لذوی القربی، قندوزی، چ1، 1416ق، دارالاسوه للطباعه و النشر، ج3، ص240.
[38] .روزگار رهایی، کامل سلیمان، ص 643.
[39] . منتخب الاثر، ص305؛ وقت ظهور نزدیک است، غلامعلی صفایی بوشهری، موعود اسلام، چ1، 1383ش، ص43.
[40] بحارالانوار، ج 52، ص 382.
[41] . همان، ص 336.
[42] . روزگار رهایی، ص606.
[43] . منتخب الاثر، ص 308.
[44] . بحارالانوار، ج 52، ص 253.
[45] . همان.
[46] . همان، ج 51، ص 47.
[47] . همان، ج 52، باب 27، ح 4.
[48] . ابراهیم / 44.
[49] . الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب، علی یزدی حائری، ج2، ص 201.
[50] . بحارالانوار، ج 52، ص30.
[51] . عصر الظهور، ص326.

این مقاله در نشریه فرهنگ کوثر شماره 74 (ویژه نام مهدوی) به چاپ رسیده است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا