یزدفردا "چند روز است که شورای اسلامی هر یزداسیر حاشیه شده است و پس از پخش فیلمی از رییس شورای اسلامی شهر یزد در حال فعالیت در بخشی از المان نقش برجسته در سالن افتتاح نشده شورای اسلامی شهر یزد هرکس برای آن تیتری در نظر گرفته و بحثی را آغاز کرد . جالب اینکه این سالن هنوز از پیمانکار آن تحویل گرفته نشده بوده و با نظر شورای شهر قراربوده تغییرات در کار پیمانکار انجام شود .

البته این تغییرات تنها به نقش برجسته آن نبوده و قرار بوده تغییرات کلی در صندلی ها و میزهایی که برای مخاطبان شورا و همچنین مردمی که به عوان نظارت می توانند در جلسات شورا حاضر شوند و همچنین محل قرار گرفتن خبرنگاران و غیره بوده انجام شود .

رییس شورای شهر یزد هم براساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای شهر پیگیر موضوع بوده وتصمیمات اتخاذ شده به صورت فردی اتخاذ نشده است و یکی از مواردی که رسانه ها چند وقت قبل به آن اشاره کرده بوده استفاده از آرم ادیان در نقش برجسته ها بود که با توجه به تصویب اعضا شورا قرار براین شده بود که در نقش برجسته ها از آرم های ادیان دیگر استفاده نشود و این مورد به پیمانکارابلاغ شده بوده وقرار براین بوده که پس اط اصلاح مواردی که در بالا به ان اشاره شده بود سالن را از پیمانکار تحویل بگیریند .

با توجه به موارد فوق مصاحبه مفصلی با رییس شورای اسلامی شهر یزد توسط پایگاه خبری یزدفردا صورت گرفته که طی چند بخش به آن خواهیم پرداخت .

بخش اول :

حواشی و اظهار نظر رسانه های دیگر :

 

«سپنتا» در شورای اسلامی شهر یزد چه می کند؟


طبیعی است که با مسئولیت عضو زرتشی شورای شهر، در و دیوار سالن جدید پر از نمادهای مذهبی زرتشتیان شده و حتی نماد زرتشت بالای سر رئیس شورای اسلامی شهر جانمائی شود.

 

  عصرفرهنگ؛ پائیز 92 بود که شورای اسلامی شهر یزد، سپنتا نیکنام را مسئول پیگیری پیشرفت پروژه احداث سالن جدید جلسات کرد. طبیعی است که با مسئولیت جدید عضو زرتشی شورای شهر، در و دیوار سالن جدید پر از نمادهای مذهبی زرتشتیان شده و حتی نماد زرتشت بالای سر رئیس شورای اسلامی شهر جانمائی شود. لازم به ذکر است که وحید رضا خباز زاده پیشتر در مصاحبه با آفتاب یزد مدعی شده بود نصب این نقوش مصوبه شورای شهر را نداشته است و بنابراین یا این کار به دستور نیکنام انجام شده و یا پیمانکار به صورت خودجوش چنین آثاری تولید کرده است.

به هر حال اواخر سال گذشته کار احداث سالن شورا اتمام یافت. اما وجود نمادهای دینی زرتشتیان مانع از حضور اعضا در این جلسات شد. هر چند طالبی معاون امنیتی استاندار ادعا کرده: «مصوبه ای مبنی بر پاک کردن این طرح نبوده» اما شواهد نشان می دهد دستوری برای اصلاح این نمادها وجود دارد.
با اصلاح نمادها، نیکنام ( که در مصادره پارک بزرگ شهر به نام زرتشتیان هم شکست خورده بود) این بار به خاطر اینکه نمایش آتشکده زرتشت، بدون نماد زرتشت برایش تبعات بسیاری (در بین حامیان زرتشتیش در داخل و خارج ایران) داشت، مانع از افتتاح سالن جدید شد. این کار مدتی به بهانه مشکل سیستم صوت و تهیه صندلی صورت گرفت تا اینکه نهایتا نامه استانداری یزد مبنی بر عدم افتتاح سالن به کمک وی آمد.
در همین حال انتشار فیلمی از رئیس شورای شهر در حال اصلاح اصلاحات پیمانکار را می توان به دو صورت تفسیر کرد. یا این فیلم به قصد مظلوم نمائی و جلب حمایت زرتشتیان منتشر شده و یا اینکه انتشار آن به منظور به حاشیه راندن خبر تصرف زمین های دولتی اطراف دخمه زرتشتیان صورت گرفته است.
در نگاه کلان تر، بروز چنین حوادثی را می توان ناشی از حمایت های بی چون و چرای برخی مقامات سیاسی و تلاش ها برای مهندسی انتخابات آتی دانست.
برای مثال به گفته تابناک؛ موسوی نماینده جدیدی یزد «طی برگزیده شدن در مجلس شورای اسلامی جلسات متناوبی با اعضای کنونی شورای شهر یزد داشته است. این در حالی است که وی به تعدادی از فعالان اصلاح طلب ماموریت داده است که علاوه برشناسایی و ظرفیت پتانسیل های موجود ،نیروهای فعال و کارآمد را برای حضور در این انتخابات آماده نمایند.»

گفتگو با وقت ایران

رئیس شورای شهر یزد تخریب نماد زرتشتیان را توجیه کرد:ما که طالبان نیستیم بخواهیم آثار تاریخی را خراب کنیم!
شیخ عباس زارع گاریزی، رئیس شورای شهر یزد، سه روز بعد از انتشار فیلمی از او در فضای مجازی که نشان می‌داد مشغول تخریب بخشی از نماد زرتشتی‌ها در سنگ‌های تزیینی دیوار شورای شهر یزد است، در گفتگو با وقت ایران می‌گوید:
«در این فیلم من چیزی را نمی‌تراشم بلکه با دستمال در حال پاک کردن آن سطح هستم. ما که طالبان نیستیم بخواهیم آثار تاریخی را تخریب کنیم!»
«در بخشی از دیوار سالن جدید شورای ‌شهر که هنوز افتتاح نشده نقش‌هایی از فروهر نماد زرتشتیان به‌ کار رفته بود که از مقام‌های بالاتر به من گوشزد کردند که این نماد نباید باقی بماند.»
«تکرار می‌کنم نهاد بالاتر یعنی تصمیم شخصی نبوده است و من این کار را برای رعایت عدالت انجام داده‌ام. پیمانکار با توجه به دستوری که از مقام بالاتر رسیده بود اقدام به حذف این نقوش کرده بود اما چون نقوش برجسته بود، نمی‌توانست آن‌ها را به خوبی پاک کند و من به این دلیل که به هنر علاقه داشتم و می‌دانستم با بتونه نمی‌تواند این کار را انجام دهد به کمکش رفتم و با همکاری هم نقوش را پاک کردیم. من فکر نمی‌کردم اگر یک روحانی به کار هنری علاقه داشته مجرم شناخته می‌شود!
انتشار فیلم با همکاری پیمانکار از نقشه دشمنان است. «این که عده‌ای از این اقدام فیلم گرفته‌اند و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند ناعادلانه و به دور از واقعیت است. عده‌ای برای خراب کردن چهره اسلام این کارها را می‌کنند و من آن‌ها را به خدا واگذار کرده‌ام. هر چند در این فیلم هم من چیزی را نمی‌تراشم بلکه با دستمال در حال پاک کردن آن سطح هستم!»
«از روزی که اسلام وارد ایران شد تا همین امروز مسلمانان و زرتشتیان یزد زندگی مسالمت‌آمیزی کنار هم داشته‌اند. من با یکی از اعضای شورای ‌شهر که زرتشتی است رابطه بسیاری خوبی دارم و با همه زرتشتیان یزد هم رابطه مسالمت‌آمیزی دارم. ما که طالبان نیستیم بخواهیم آثار تاریخی را خراب کنیم.»

آفتاب یزد هم در این زمینه نوشت:

رئیس شورا در دسترس نیست!
انتشار این ویدئو نشان می‌دهد که رئیس شورای چهارم شهر یزد شخصا اقدام به حذف برخی نقوش کرده است. به نظر می رسد این حذف و اصلاح تنها به نقش یک اثر تاریخی یزد مختص نبوده است. انتشار این ویدئو واکنش های فراوانی را به همراه داشته است. شورای شهر یزد هنوز نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده است
آفتاب یزد-گروه اجتماعی: ویدئویی به تازگی در فضای مجازی منتشر شده که عباس زارع، رئیس شورای شهر یزد را در حال حذف برخی نقوش دیواره صحن جدید شورای این شهر نشان می دهد. در توضیحات این ویدئو آمده است که این عضو شورای شهر شخصا برای حذف نمای یک اثر تاریخی از روی دیوار صحن جدید اقدام کرده است. ساختمان جدید شورای شهر یزد مصوب شورای سوم را دارد و سال هاست در حال ساخت و تکمیل است. این صحن که در مراحل آخر تکمیل خود قرار دارد، با تصاویر اماکن تاریخی و مذهبی این شهر که جزوی از هویت یزد هستند، زینت بخشیده شده است. مسجد جامع یزد، 
تکیه امیر چخماق و آتشکده یزد برخی از نقوش استفاده شده در این صحن هستند. اما انتشار این ویدئو نشان می‌دهد که رئیس شورای چهارم شهر یزد شخصا اقدام به حذف برخی نقوش کرده است. همچنین به نظر می رسد این حذف و اصلاح تنها به نقش این اثر تاریخی مختص نبوده است. انتشار این ویدئو واکنش های فراوانی را به همراه داشته است. با این حال هرچند مجموعه شورای شهر یزد هنوز نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده است، اما اظهارات برخی اعضا نیز کمکی به مشخص شدن دلیل این اقدامات نمی کند. شهر یزد در انتظار ثبت جهانی است و همزیستی ادیان مختلف بدون کوچکترین تنشی در طول تاریخ جزو افتخارات این شهر است، اتفاقی که حالا با انتشار این ویدئو تحت الشعاع قرار گرفته است.
واقعیت این گونه نیست
سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد درباره این اتفاق به آفتاب یزد می گوید:‌ «تمایل ندارم راجع به این اتفاق موضعی بگیرم و تنها این که اتفاقاتی که رخ داده براساس واقعیت موجود شهر یزد نیست.»این عضو شورای شهر با اشاره به همزیستی ادیان در شهر یزد می گوید: «من حدود 20 هزار رای در شهر یزد داشته ام و هم دین های من حدود 2 هزار نفر شرایط رای دادن دارند. همشهری های مسلمان یزد نیز به من رای داده اند و اعتماد کرده اند.»
نقوش باید اصلاح می شدند
محمدرضا مدرسی، عضو دیگر شورای شهر یزد در واکنش به نوع انعکاس این موضوع می گوید: «نوع انعکاس این مسئله به دیدگاه خود فرد بستگی دارد.آنهایی که موضوع را این شکلی انعکاس دادند، واقعیت را انعکاس نداده اند. چیزی که بوده، اتفاق افتاده و چیزهایی که در جریان بوده و نتیجه به این جا منتج شده است، منعکس نشده است.»
او با اشاره به این که این فیلم همه اتفاقاتی را که در این باره افتاده است نمایش نمی دهد، می گوید:‌ «مخالف ترین فرد با بنای این اثر هم این نوع فیلم را ببیند می گوید عجب حرکت تند و ناپخته‌ای است. این فیلم 30 ثانیه ای بیش از این نشان
نمی دهد.»
مدرسی با اشاره به انتقاداتی که به نوع طراحی وجود داشته، می گوید: «این جا نقش و نقوشی از المان های شهر یزد کار شده که تحت برخی ملاحظات، برخی نقوش و المان ها تحت الشعاع برخی آثار قرار بگیرد. همه نقش ها باید در مقیاس مشابه کار می شده است که تحت الشعاع قرار نگیرند.»
او همچنین به پیگیری اصلاح این نقوش اشاره می‌کند:‌ «تغییر نقوش و اصلاح آن توسط همه اعضای شورای شهر در حال پیگیری بوده و همه در جریان بودند. شرکت پیمانکار نتوانست این ها را جا به جا کند و هزینه های زیادی را طلب کرد. معماری از بیرون نیز آورده شد و نتوانست تغییر را اجرایی کند. ایشان( عباس زارع) ورود کرده و با مینی فرز اقدام به پاک کردن این نقش کرده است.» این عضو شورای شهر یزد با اشاره به همزیستی ادیان در شهر یزد، این اتفاق را نشان از تفرقه نمی داند و می گوید:‌ «بازتاب تفرقه را کسانی ایجاد می‌کنند که ملاحظات را نادیده می‌گیرند. ما این بخش هویتی شهر یزد را همیشه در نظر گرفته ایم. همچنین در بحث ثبت جهانی این شهر که در حال پیگیری آن هستیم نیز بافت زرتشتی شهر یزد در نظر گرفته شده است. پیروان ادیان تاکنون بدون کوچکترین مناقشه ای در کنار هم زندگی کرده اند.»
حذف و نصب نقوش مصوبه شورا را نداشته است
وحیدرضا خباززاده یزدی، عضو دیگر شورای شهر یزد در گفتگو با آفتاب یزد درباره اتفاقات رخ داده می‌گوید: ‌«مهم‌ترین چیزی که باید گفته شود این است که نصب و حذف نقوش در صحن جدید مصوبه شورای شهر را نداشته است.»او با اشاره به اینکه شورا در جریان حذف نقوش توسط ریاست شورا نبوده است، می گوید:‌ »من به عنوان یکی از اعضا از این حرکت بی‌خبر بوده ام. اتفاقی که نسبت به حذف نقوش توسط آقای زارع رخ داده، حرکت درستی نبوده و باید تدبیر بیشتری می شد.» خباز زاده با اشاره به همزیستی ادیان مختلف در یزد می گوید:‌ «این اتفاق سوءتفاهم بوده و نباید احساسی عمل می شده است. بگذارید واقعیت در شورای شهر بررسی و جمع‌بندی شود پس از آن ما نظر شورا را منعکس خواهیم کرد.» 
تلاش آفتاب یزد برای صحبت با شیخ عباس زارع ، 
رئیس شورای شهر و شخصی که در فیلم شخصا اقدام به حذف المان ها کرده است به نتیجه نرسید تا زوایای دیگر این اتفاق مشخص شود و همچنان آفتاب یزد آمادگی انتشار نظرات این عضو شورا 
را دارد.
 
ادامه دارد 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا