هفدهمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، یکشنبه ۳۱ مردادماه جاری با شعار اراده انقلابی، با عمل جهادی، گفتمان کارآمد با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، رییس دانشگاه یزد و جمعی از مسئولان استانی در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.

ضرورت فعالیتهای فرهنگی ودانشگاهی

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در این نشست گفت: ولایت فقیه از عوامل تداوم و پایداری جمهوری اسلامی است و امروز دشمن در صدد تضعیف و کمرنگ کردن جایگاه و نقش این عنصر حیاتی در ساختار سیاسی کشور است.

 آیت‌الله محمدرضا ناصری با اشاره به نفوذ و تاثیر ولایت فقیه در نظام گفت: دشمنان برای حذف ولایت فقیه درجمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌اند، که همین مسئله ضرورت فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی برای مقابله با دسیسه‌های دشمن را دوچندان کرده است.

وی در ادامه با تبیین آیه ۵۲ سوره نور که خداوند می‌فرماید كسى كه خدا و فرستاده او را فرمان برد و از خدا بترسد و از او پروا كند آنانند كه خود كاميابند افزود: رستگاری هدف خلقت انسان است و شما باید در کارهایتان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بر اساس رسیدن به هدف باشد، در واقع هدف اصلی که خداوند برای ما ترسیم کرده است نه هدفی که خود در نظر داریم.

شناسایی هدف

وی تاکید کرد: متاسفانه یکی از دغدغه‌های امروز عدم تشخیص هدف درست است، شما باید تمام هم و غم و برنامه‌ریزیتان بر اساس رسیدن به هدف باشد و باید هدف اصلی را بشناسیم و برنامه‌ریزی خود را در راستای تشخیص هدف قرار دهیم.

وی تصریح کرد: مقدمات رسیدن به سعادتمندی و رستگاری، اطاعت از خدا و رسول خدا در همه مسایل است و مدیران و مسئولان باید با فهمی که از کلمات خدا و قرآن به دست می‌آورند در اداره تشکیلات خود آنرا به کار بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه به آیه ۴۶ سوره انفال اشاره کرد و افزود: همانگونه که خداوند می فرماید؛ همه باید پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است

. وی یادآور شد: باید در همه کارها صبورانه برخورد کرد و با پرهیز از نزاع داخلی، به دنبال پیدا کردن راه حل برای مشکلات کشور باشیم.

داشتن همت بلند، یافتن راهکار و تصمیم‌گیری به موقع

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: داشتن همت بلند، یافتن راهکار و تصمیم‌گیری به موقع برای مشکلات را از عوامل مهم پیشرفت است و در این زمینه باید امام خمینی(ره) را الگو قرار دهیم زیرا امام راحل الگوی واقعی تمامی این ویژگی‌ها بودند.

امام جمعه یزد به دانشجویان توصیه کرد: با نگاه به آینده گام بردارید و با شناخت درست اسلام، خود را گرفتار مسائل جزئی و ظاهری نکنید، چراکه بخشی از مشکلات امروز جامعه به دلیل بی‌توجهی و عمل نکردن به قوانین اسلامی است.

آیت الله ناصری تصریح کرد: همه ما در قبال جامعه تکلیف داریم و شما دانشجویان به عنوان دلسوزان نظام اسلامی و قشر آگاه کشور باید به دنبال راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات باشید.

دستیابی به دانش، تغییر باورهای ناصحیح و عمل‌گرایی

رییس دانشگاه یزد در این مراسم که روز یکشنبه ۳۱ مردادماه در دانشگاه یزد برگزار شد، ضمن خیر مقدم به دانشجویان با اشاره به قدرت سخت و قدرت نرم گفت: قدرت نرم شاید به نوعی مهمتر باشد، از این جهت که ممکن است قدرت سخت نیز در درازمدت وابسته به قدرت نرم شود.

دکتر محمدصالح اولیاء با بیان اینکه این مسئله دغدغه اصلی نظام است گفت: همه ما مسئول هستیم و این یک وظیفه سنگین به عهده شما دانشجویان است و قرار گرفتن زیر چتر اسم انجمن اسلامی طبیعتا مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: ما برای قدرتمندی در قدرت نرم به سه مولفه اصلی دانش به معنای اعم خود، تغییر باورهای ناصحیح و عمل‌گرایی نیازمندیم و اگر روی این سه مولفه کار کنیم بخش عمده چالش‌های کشور حل خواهد شد.

وی افزود: باید با عملگرایی در حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی مانع گسترش برخی ناهنجاری‌ها در جامعه شویم که در این زمینه قشر دانشگاهی می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند .

تلاش، داشتن اراده و متحد بودن

رییس شورای شهر یزد در این مراسم گفت: تلاش، کوشش و خستگی‌ناپذیر بودن، اراده داشتن، پرهیز از مسایل تفرقه‌انگیز و اتحاد داشتن را از عوامل ترقی و رشد انسان عنوان کرد.

حجت‌الاسلام عباس زارع با بیان اینکه در ناامنی‌هایی که در جهان مشاهده می‌شود ما در جزیره امنی قرار داریم که باید قدردان بود گفت: ما باید ثابت بوده و صبر داشته باشیم و از احساسات بپرهیزیم و طبق فرموده مقام معظم رهبری از ایجاد دو دستگی بپرهیزیم تا به رشد و تعالی برسیم.
حوزه فعالیت دانشجویان منحصر به کل جامعه است

محمدرضا عظیمی زاده شهردار یزد نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: حوزه فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، منحصر به دانشگاه نیست بلکه در کل جامعه است و می‌تواند در همه مسایل بحث و نظر داشته باشد.

وی افزود: در این راستا حضور شما دانشجویان و تاثیرگذاری شما به عنوان روشنفکران و نخبگان جامعه، می‌تواند شرایط کشور را روبه بهبود ببرد.

وی با اشاره به اینکه کار و تلاش عمده‌ترین مولفه‌ای است که در آن به همراهی و همفکری دانشجویان نیاز است، به فرموده مقام معظم رهبری که کار و تلاش را به عنوان جهاد یاد می‌کنند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت اسلامی باید در کار و تلاش ما پویا باشد گفت: فرهنگ مقاومت یعنی زیر بار ذلت نرفتن و با اراده و عمل جدی و مجاهدت و پیگیری کار را به نتیجه رساندن است.

تلاش برای رسیدن به کمال/ استفاده از توان فکری دانشجویان در پیشبرد اهداف

به گفته شهردار یزد تفاوت ما و جوامع غربی در زمینه ایجاد رفاه متفاوت است، در جامعه اسلامی اگر تلاشی صورت می‌گیرد، همه در راستای رسیدن انسان به کمال است و این تلاش مقدس است.

عظیمی‌زاده تاکید کرد: ما باید فرهنگ مقاومت را زنده نگه داریم و تن به ذلت ندهیم و با تلاش و مجاهدت کشور را به آبادی و پیشرفت نزدیک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروزه با توجه به مشکلات مالی در کشور، وظیفه همه ما در این راستا جهاد اقتصادی است و همه ارگان‌ها و سازمان ها باید در مسیر اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

به گفته وی در این مسیر نیاز به فکر و اندیشه است و شما می‌توانید تفکرات نابتان را در اختیار مجموعه اجرایی به ویژه شهرداری‌ها قرار دهید تا از توان فکری شما در پیشبرد اهداف کشور بهره ببریم.
گفتمان‌سازی کلیدی‌ترین وظیفه دانشجویان

ابوالفضل مظاهری عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان کشور نیز در این نشست با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت گفتمان سازی و طرح مباحث و دیدگاه‌های دانشجویان گفت: گفتمان سازی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نکته‌ای است که بر دوش دانشجویان قرار دارد و در شرایط خاص کشور نمودهای خاصی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به شعار هفدهمین نشست اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان کشور گفت: اراده انقلابی و عمل جهادی به عنوان گفتمانی کارآمد است و اگر مسئولان سیاسی کشور و رییس جمهور آینده به این نکته توجه داشته باشند مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: در طول این دوره از نشست و کلاس‌های آموزشی که در نظر گرفته شده است در خصوص اینکه گفتمان جهادی چگونه عملی است به عنوان نکته محوری در انجمن اسلامی، با حضور استادان مختلف مورد بحث قرار خواهد گرفت و این امر وظیفه خطیری است که باید در فضای جامعه وارد کنیم.

وی گفت: هفدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور از امروز تا روز چهارشنبه سوم مردادماه در دانشگاه یزد دایر است. برپایی نمایشگاه، اجرای مسابقه، برگزاری کمیسیون‌های آموزشی و سخنرانی از جمله برنامه‌های این نشست است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا