استاندار یزد در نشست هم‌اندیشی با رؤسا و نمایندگان اتحادیه‌های صنفی استان گفت: با تلاش دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته هم تورم در حد بسیاری کاهش يافته و هم در حال خروج از رکود هستیم.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست مشترك استاندار یزد با رؤسا و نمایندگان اتحادیه‌های صنفی استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعۀ منابع استانداری، مدیرکل حوزۀ استاندار و رؤسای اتحادیه‌های صنفی استان در تالار اندیشۀ استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست ضمن گرامی‌داشت هفتۀ دولت و تأکید بر نقش بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی، ابتدا شنوای مسائل اصناف استان شد و سپس مباحثی دربارۀ نظرات و مسائل آنها بیان کرد.
«سیدمحمد میرمحمدی» با اشاره به اينكه در گذشته با شرایطی روبه‌رو شدیم که نرخ دلار افزایش یافت، گفت: باید به دليلِ نبود رونق اقتصادی پی برد و فراموش نکرد به‌دلیل برخی تندروی‌ها، اجماع جهانی و قطع‌نامه‌های مختلفی علیه ما صورت گرفت.
میرمحمدی ادامه داد: حتّی بسیاری از بیماران ما به‌دلیل عدم تأمین دارو با مشکل مواجه شدند و دراین‌باره با خسارت‌های زیادی روبه‌رو شدیم.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان افزود: نفت ما خریدار نداشت؛ نمي توانستيم معامله انجام دهیم و بانک‌ها برای انتقال پول با مشکل مواجه شدند که همۀ اینها در اقتصاد مشکل ایجاد كرد.
استاندار یزد با بیان اینکه با مسائلی روبه‌رو بودیم که به هر دلیل، درست یا نادرست پیش آمده است، دربارۀ رفع مشکلات اقتصادی به مدّت صد روز ، توضیح داد: اگر گفته شد دولت صد روزه در ارتباط با معیشت مردم تلاش می‌کند؛ همۀ تلاش این بوده است که تورم را کنترل کند و این قدم بزرگی برای مردم است.
میرمحمدی ادامه داد: ما در واقع در شرایط رکود و تورم قرار گرفته بودیم؛ وقتی گردش پولی نباشد و امکان مبادله وجود نداشته باشد موجب می‌شود درآمدهای نقدی نیز کاهش یابد زیرا فروش نفت نداشتیم و همۀ اینها در گردش مالی نقش دارد.
وی گفت: دولت اقتصاددانان را جمع کرد و در مجموع به این نتیجه رسید که تورم را مهار کند و از رکود هم خارج شود که در مدت دو سال هم تورم را در حد بسیاری کاهش دادند و هم در حال خروج از رکود هستیم.
ميرمحمدي با بیان اینکه در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صورتِ‌کارها مقداری پیچیدگی دارد تصریح کرد: در اين باره ضمن انجام فعاليت ها، تلاش داريم كرامت و احترام انساني هم حفظ شود.
استاندار یزد با بیان اینکه ارتباطات بانکی گام به گام به جلو می‌رود اظهار امیدواری کرد: علایمی که مشاهده می‌شود مانند برقراری 470 رابط بانکی با بانک‌های خارجی و مواردی از این دست نشان از این است که روابط دوباره احیا می‌شود و ما در شرایط مطلوب‌تری قرار می‌گیریم.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه اصناف خود بهتر این مسائل را می‌دانند، گفت: اینکه گفته شد اگر دولت کار می‌کرد نیاز به یارانه نبود درست است امّا مردم از چه زمانی یارانه گرفتند و حال که این اتفاق افتاده است چه زمانی می‌خواهید از اینگونه مشکلات رها شوید؟ دولت باید به‌گونه‌ای عمل کند که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند.
میرمحمدی تصریح کرد: اکنون همۀ امکانات بسیج شده است تا ما بتوانیم خود را از این شرایط دور کنیم.


اگر خلاف قانون مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود، گزارش کنید


استاندار یزد دربارۀ مشکل اصناف با دارایی و بحث مالیات با بیان اینکه اگر صورت‌های‌کار روشن شود مشکل حل است، گفت: یا درآمد هست یا نیست؛ اگر درآمد هست مالیات بر درآمد کسب می‌شود و اگر درآمد نیست باید بررسی شود.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان دربارۀ مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: ارزش افزوده بر فروش تعلق می‌گیرد و نه درآمد؛ به‌گونه‌ای که هفت درصد از میزان فروش، مالیات بر ارزش افزوده است و این به روشنی مشخص است امّا اگر خرید مدّت‌دار باشد باید بررسی کرد.
میرمحمدی با اشاره به‌اینکه مدّتی است قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود و این مالیات زمانی گرفته می‌شود که کالا فروش و به دست مصرف‌کنندۀ نهایی برسد، خطاب به اصناف گفت: قانون این است و اگر اصناف خلاف این را مشاهده کرده‌اند گزارش کنند.
استاندار یزد افزود: من فکر می‌کنم می‌توان مطلب را به‌خوبی برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد؛ مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است از این‌رو به‌طور مستند ایرادات قانونی را که به آنها رسیده‌اید مطرح کنید؛ به ما نیز منعکس کنید تا بررسی شود و بتوانیم کمک کننده باشیم.


تلاش ما صوری نبودنِ برنامه‌های هفتۀ دولت است


میرمحمدی با بیان اینکه ما برای پیشکسوتان احترام قائل‌ایم، گفت: اگر چهره‌های معروف بازار خانه‌نشین شده‌اند آنها را به ما معرفی کنید تا با آنها ملاقاتی داشته باشیم زیرا می‌توان با آنها صحبت و رفع مشکل کرد.
استاندار یزد در خصوص مشکل بیمه‌ای صنف آرایشگران مردانه و زنانه بیان کرد: در این باره که آیا این شغل جزو مشاغل سخت است یا خیر لازم است اطلاعات ناشی از سخت و زیان‌آور بودنِ این شغل را به مراجع ذی‌ربط ارائه دهید تا بررسی‌های لازم انجام شود.
میرمحمدی در پایان سخنان خود با اشاره به هفتۀ دولت خاطرنشان کرد: می‌خواهیم امسال در هفتۀ دولت به‌گونه‌ای برنامه‌ها را دنبال کنیم که نتایج بهتری داشته باشد و صوری نباشد؛ می‌خواهیم هفتۀ دولت امسال صورت مردمی و عمومی پیدا کند و صمیمیت‌ها را افزایش دهیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم هفتۀ دولت را، اگر دولت کار کرده است، هفتۀ تقدیر از خدمت‌گزاران دولت و اگر کار نکرده است، هفتۀ نقد بر آنها بدانیم.


خیابان «قیام» به‌هیچ وجه بسته نمی‌شود


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه دربارۀ تردید اصناف دربارۀ بسته‌شدنِ خیابان قیام گفت: خیابان قیام به‌هیچ وجه بسته نمی‌شود و فقط طرح تعریض پیاده‌رو و شنگفرش خیابان در دستور‌کار است.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» دربارۀ بحث عوارض شهرداری‌ها بیان کرد: اگر شهرداری‌ها عوارضی را خلاف قانون می‌گیرند که اتحادیۀ اصناف از این بابت گله‌مند است باید با ارائۀ مستندات بررسی و عوارض پس داده شود.
گفتنی است در ابتدای این جلسه مشكلات اتحاديه هاي صنفي استان از سوي رؤسا و نمایندگان آن اتحاديه ها بيان شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا