معمولا تولد و مرگ را بزرگترين و مهمترين حوادث زندگي مي دانيم ، ولي به اعتقاد من در ميان اين دو رويداد حادثه ديگري مي تواند اتفاق بيفتد كه حتي ممكن است به نوعي از اين دو هم مهمترباشد ؟! شايد تعجب كنيد از اينكه مي گوييم ازدواج حتي از تولد و مرگ هم مهمتر است! ، ولي اگر به اين نكته مهم توجه كنيم كه تولد و مرگ اتفاقاتي هستند كه كاملا خارج از توان و اراده ما و فقط بنابر قدرت و اراده خداوند رخ مي دهند ، در حاليكه ازدواج كاملا براساس  اراده و انتخاب خود ما اتفاق مي افتد و بنابراين با اين تصميم حساس و اساسي ، كاملا مسير و سرنوشت زندگي خود را تعيين مي كنيم .

اما بشنويد از خاطره دوستي كه به نقل از يكي از نزديكانش مي گفت ،كه شايد تجربه اش بسيار بتواند در انتخاب و سرنوشت هر كدام از جوانان بويژه آنانكه قصد ازدواج دارند موثر باشد ؛ البته قابل ذكر است كه اين دوست ما مهندس هوافضا و فردي منطقي و قابل استناد و مورد وثوقي بود كه عليرغم تمامي اطلاعات و تجربياتي كه داشتم كاملا حرفش برايم متين و محترم بود و مهمتر آنكه به نوعي آنرا تجربه نمودم ! و اگر چهل بار نه ولي حداقل ده پانزده موردي خواستگاري رفتم و نتيجه اش را هم ديدم ، و جالب اينكه دفعات ابتدايي ناشيانه مبالغ زيادي گل و شيريني مفصل  و اينجور چيزها مي خريديم ! ولي وقتي خرج زياد شد ديگر دفعه اول به بهانه ديدار و آشنايي مي رفتيم تا اگر موضوع جدي شد و قرار بر خواستگاري رسمي شد آنوقت با گل و شيريني مفصل و دست پر برويم !!

خلاصه اينكه اين دوست ما مي گفت من قبل از ازدواج حدود چهل بار به خواستگاري رفته ام ؟!! و من كه از تعجب چشمهايم گرد شده بود و دهنم باز مانده بود خيال كردم سر به سرم مي گذارد و شوخي مي كند ، اما بعد متوجه شدم كه كاملا جدي مي گويد ؟!

اما استدلالش براي اين كار بسيار جالب و پندآموز بود ؛ ايشان مي گفت بار اولي كه به خواستگاري رفتم خصلتهاي خوبي در طرف مقابل ديدم كه مي توانست قابل قبول هم باشد ، ولي براي من كافي نبود ؛ براي همين براي بار دوم نزد خانواده اي ديگر به خواستگاري رفتم ؛ جالب اينكه اين بار مشخصات و خصلتهاي جديدي مي ديدم كه در مورد اول نديده بودم ؛ بنابراين اين تجربه دليلي شد تا براي سومين بار به خواستگاري بروم و جالبتر اينكه اينبار هم كه با تجربه هاي قبلي چشمم بازتر شده بود با ويژگي هاي جديدتر و بعضا خصلتهاي بهتري مواجه شدم و باز هم تجربه ام بيشتر شد  ؛ و خلاصه اينكه اين داستان ادامه پيدا كرد تا حدود چهل بار ؟!!

متاسفانه اينروزها  رسانه ها مدام اخباري از افزايش روزافزون آمار طلاق و جدايي ها بيان مي كنند ؛ اگرچه قصد ما از بيان اين خاطره اين نيست كه دوستان را به امتحان اين روش توصيه كنيم ، وليكن هدف از بيان آن تذكر اين نكته بود كه :

ازدواج مهمترين حادثه سرنوشت ساز زندگيست كه حتي به نوعي مي تواند مهمتر از تولد و مرگ باشد ! ؛ چشمانمان را خوب باز كنيم ؛ چشم سر و دل و عقل و همه ؛ درست تصميم بگيريم تا پشيمان نشويم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا