رییس مجلس شورای اسلامی بر تقویت وحدت ملی در افغاستان و ایستادگی در برابر توطئه های خارجی تاکید کرد و گفت: ظرفیت های همکاری خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان به ویژه در بحث حمل ونقل و انرژی وجود دارد.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان امروز یکشنبه با دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشنه مثبت روابط دوستانه  ایران و افغانستان بر اهمیت تقویت همکاری های دو کشور تاکید کرد و گفت : ظرفیت های همکاری خوبی برای توسعه روابط اقتصادی وتجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان به ویژه در بحث حمل ونقل، انرژی و نیز اجرای پروژه های زیربنایی توسط شرکت های ایرانی در افغانستان وجود دارد که باید از آنها به نفع دو ملت استفاده کرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز از توسعه و تقویت روابط خود با مجالس افغانستان استقبال می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر  تقویت وحدت ملی در افغاستان جهت غلبه بر مشکلات داخلی و  ایستادگی در برابر  توطئه های  خارجی تاکید کرد و گفت: مردم افغانستان مردمی رشید و دارای تمدن  و تاریخی  افتخار آمیز هستند  اما متاسفانه منافع دشمنان  افغانستان  در آشفتگی سیاسی این کشور تعریف شده است و مداخلات خارجی مانع رشد کشور وتوسعه رفاه  در افغانستان گردیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین، گفت: جمهوری اسلامی ایران  همواره مدافع مردم ودولت وحدت ملی در افغانستان بوده است.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به خطر تروریسم و توسعه آن در منطقه و افغانستان بر همکاری کشورهای مختلف در مبارزه با این پدیده شوم تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد که افغانستان حیاط خلوت تروریست ها شود، وی افزود: مقابله موثر با تروریسم در افغانستان نیازمند ثبات سیاسی است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان این دیداربا اشاره به مشکلات مربوط به موضوع آب در دو کشور گفت: این مسئله باید میان دو کشور دوست و برادر به شکل منصفانه حل و فصل شود.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران از حمایت های ویژه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس ایران در راستای تقویت ثبات و وحدت ملی در افغانستان و مهمان نوازی ستودنی جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان قدردانی کرد.

وی افزود: گرچه دشمنان افغانستان بی ثباتی را در کشور دنبال می کنند اما آرزوی دولت و ملت افغانستان رسیدن به آرامش و ثبات پایدار در کشور است.

صلاح الدین ربانی با تاکید بر سیاست افغانستان در تقویت روابط حسنه با همسایگان گفت: افغانستان هیچگاه اجازه نخواهد داد که از خاکش علیه کشور ثالثی استفاده شود یا محل سوء استفاده تروریست ها واقع شود.

وزیر امور خارجه افغانستان روند مبارزه ملی با تروریسم درافغانستان را مثبت ارزیابی کرد، گفت: با ورود نیروهای بومی و پلیس افغانستان به روند مبارزه تروریسم اوضاع امنیتی کشور پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است.

صلاح الدین ربانی در پایان گفت: بزودی یک کنفرانس بین المللی در خصوص افغانستان در بروکسل برگزار خواهد شد که فرصت خوبی برای جامعه دولت و ملت افغانستان برای همکاری گسترده با جامعه بین المللی جهت استقرار صلح و ثبات در کشور به شمار می آید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا