به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و به پاس تجلیل از خدمات تلاشگران و خدمتگزاران دولت، شامگاه شنبه ۶ شهریورماه جاری، همایشی با همکاری دانشگاه یزد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، در صحن دانشجوی دانشگاه یزد برگزار شد.

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و به پاس تجلیل از خدمات تلاشگران و خدمتگزاران دولت، شامگاه شنبه ۶ شهریورماه جاری، همایشی با همکاری دانشگاه یزد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، در صحن دانشجوی دانشگاه یزد برگزار شد.

باید مشارکت‌ها را افزایش دهیم

مهندس سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد، در این همایش گفت: برگزاری این مراسم در محیط دانشگاهی و در دانشگاه یزد که دانشگاهی معتبر در سطح کشور است نشان از اهمیت این تعامل و همکاری است و حضور تمام تشکل‌ها و نهادها در این مراسم در کنار هم بسیار زیباست.

وی با تاکید براینکه باید مشارکت‌ها را افزایش دهیم گفت‌: ما باید با افزایش مشارکت بین نهادها، ابعاد کار و فعالیت را به گونه‌ای انجام دهیم که موفقیتمان حتمی باشد.

وی تصریح کرد: تعامل و همکاری افرادی که در زمینه ایده و فعالیت‌های علمی پژوهشی و افرادی که در عرصه عمل تلاش می‌کنند بسیار ضروری است و استمرار آن از ضرورت‌های توسعه است.

مهندس میرمحمدی با اشاره به همدلی ایجاد شده میان دولت و بخش خصوصی گفت: این همدلی‌ها روز به روز در حال افزایش است و امیدواریم دولت و بخش خصوصی بتوانند در این زمینه به پیشرفت‌های چشمگیر و دستاوردهای قابل توجه دست پیدا کنند.

تاسیس موسسه‌های اعتباری

وی در ادامه صحبت‌های خود راه‌اندازی موسسه اعتباری را یک راهکار برای ایجاد پشتوانه صنایع تولیدی استان یزد دانست و افزود: با تاسیس موسسه‌های اعتباری، سود به خود شخص باز می‌گردد و واحد صنعتی رونق بیشتری پیدا می‌کند.

استاندار اظهار کرد: صندوق اعتباری صنعتگران حلقه مفقوده در برنامه‌های صنعتی است و اگر عزم‌ها برای ایجاد صندوق اعتباری صنعتگران جذب شود، نه تنها سود به سرمایه‌گذاران باز می‌گردد بلکه می‌توان مشکلات نقدینگی واحدها را نیز برطرف کرد و به جز ضعف تکنولوژی مشکل دیگری در واحدهای تولیدی نخواهیم داشت.

وی افزود: اصلی‌ترین مسئله‌‌ای که می‌تواند به پیشرفت کارها کمک کند، با هم بودن و تعامل با شرکت‌های سهامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان یزد در زمینه نیروی کار، تجهیزات و... کمبودی ندارد ضمن اینکه تعاونی‌ها و سرمایه‌های خرد بسیار هستند اما موفقیت‌های استان یزد مانند سایر استان‌ها نیست و لازم است در این زمینه آسیب‌شناسی صورت گیرد تا علت مشکل مشخص شود.

استاندار یزد با اشاره به مشکلات صنایع بیان کرد:  وجود این مشکلات یا بازدهی را کاهش می‌دهد یا منجر به شکست می‌شود که این امر سبب بی‌اعتمادی مردم و سرمایه‌گذاران می‌شود که باید تلاش کنیم این شکست‌ها را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: نگاه شما به موانع باید بسیار عمیق باشد و باید با تلاش و پشتکار بیشتر به هر نحو ممکن مانع را از سر راه برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در هر زمینه‌ای می‌توانیم قهرمان ملی داشته باشیم، تصریح کرد: برخی برندها و فعالیت‌های برخی واحدهای تولیدی نیز در نوع خود موفقیت به شمار می‌رود همچنانکه برخی شرکت‌های بزرگ با انضباط کاری و عدم توجه به ظواهر و عقب‌نشینی نکردن در برابر مشکلات و عزم راسخ توانسته‌اند جهانی شوند.

برای پیشرفت راهی جز ورود به صحنه اقتصاد دانش‌بنیان نداریم

رییس دانشگاه یزد در این همایش گفت: برگزاری اینگونه مراسم‌ در محیط دانشگاهی در برقراری ارتباط بین نهادها و سازمان‌ها کمک خواهد کرد و اینگونه مراسم‌ مقدمه همکاری‌های بعدی خواهد بود.

دکتر محمدصالح اولیاء افزود: دانشگاه‌ها، صنعت، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید در ادامه مسیر فعالیت‌های خود یک تغییر نگرش و تغییر روش را در دستور کار خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: استان یزد برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت راهی جز ورود به صحنه اقتصاد دانش‌بنیان ندارد و همه نهادها و سازمان‌ها ناگزیر به استفاده از فناوری جدید به خصوص فناوری اطلاعات هستند.

رییس دانشگاه یزد گفت: دانشگاه باید خود را در راستای توسعه استان به نیازهای جامعه نزدیک کند و دانشگاه یزد این آمادگی را دارد که در حوزه پژوهش، آموزش و خدمات نقش خود را در این امر ایفا کند و این مراسم یک شاهد نمادین است که این همکاری‌ها می‌تواند صورت گیرد و در حوزه عمل نیز شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم.

وی با تاکید براینکه دانشگاه باید با زبانی نزدیکتر به صنعت کار کند و صنعت نیز باید در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان گام بردارد گفت: استان یزد برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت راهی جز ورود به صحنه اقتصاد دانش‌بنیان ندارد همه نهادها و سازمان ها ناگزیر به استفاده از فناوری جدید بخصوص فناوری اطلاعات هستند و این تحول مهمی را در آینده بخش خصوصی و دولتی رقم خواهد زد و هرچه زودتر باید این آمادگی را کسب کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح صحن دانشجوی دانشگاه یزد اشاره کرد و افزود: این صحن با حضور استاندار یزد رسما افتتاح خواهد شد و امیدواریم این صحن محلی برای آزاداندیشی و مباحث مختلف علمی باشد.

حضور جدی بخش خصوصی در عرصه اقتصادی

مهندس محمدرضا قمی، با اشاره به اینکه نظام اقتصادی کشور با توجه به اصل 44 تحت سه عنوان دولت، بخش خصوصی و تعاونی تدوین و تصویب شد، اظهار داشت: در بدو انقلاب به دلیل شرایط حاکم در کل کشور، شرایط به گونه‌ای رقم خورد که حوزه فعالیت دولت گسترش یافت و دولت حتی به قلمرو بخش خصوصی و تعاونی نیز ورود کرد.

وی افزود: سال‌ها بعد از جنگ تحمیلی برای نخستین بار نامی از بخش خصوصی پیدا شد و متعاقب آن در سال 84 مواردی پیش آمد که اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و فعالیت‌های مرتبط با خصوصی‌سازی به سمت جلو حرکت کرد اما در نهایت آنچه مدنظر بود،‌ محقق نشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به دنبال اجرای برخی سیاست‌های نادرست در نهایت شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم، عنوان کرد: اکنون به رشد اقتصادی چهار و پنج درصد رسیده‌ایم اما با این رشد اقتصادی نمی‌توان مشکلات اقتصادی قبل را به سرعت ترمیم و اصلاح کرد.

وی تصریح کرد: این فعالیت‌های دولت و رساندن رشد اقتصادی به تراز مثبت امیدوارکننده است و اکنون شرایط برای بخش خصوصی مهیا است و دولتمردان نیز اعتراف می‌کنند که حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصادی جدی و مستمر بوده است.

وی با بیان اینکه حضور و فعالیت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی به مقدماتی نیاز دارد، بیان کرد: یکی از این مقدمات، اصلاح قوانین است که اکنون این اقدام صورت گرفته و تصویب قانونی نظیر رفع موانع تولید نشان می‌دهد که دولت می‌خواهد نقش خود را در عرصه اقتصادی کمرنگ‌تر و نقش بخش خصوصی را تقویت کند.

مهندس قمی اظهار داشت: با رویه‌ای که دولت پیش گرفته و با استفاده‌ای که از نظر کارشناسان بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌کند، می‌توان تقویت بخش خصوصی را به فال نیک گرفت و امیدواریم بخش خصوصی با همکاری دانشگاه بتواند به شکلی برنامه‌ریزی انجام دهد تا مشکلاتی که به تدریج بر جامعه حاکم شده، رفع شود و به آینده ای مثبت و درخشان بیانجامد.

استفاده درست از پتانسیل کارآمد استان

دکتر محمدحسین ابویی، رییس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه یزد با اشاره به تحصیل بیش از 90 هزار دانشجو در استان یزد اظهار داشت: همواره حسرت می‌خوریم که از این پتانسیل عظیم و کارآمد در استان یزد به درستی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: آمار پایان نامه‌هایی که در عرصه رفع و رجوع مشکلات جامعه به کار گرفته می‌شود بسیار ناچیز است این در حالی است که سالانه سه تا 4 هزار نفر فقط از دانشگاه یزد دانش‌آموخته می‌شوند که اگر 10 درصد این افراد فعالیت‌های اثرگذار داشته باشند، می‌تواند در بهبود اوضاع جامعه کمک کند.

رییس مرکز علم و کار دانشگاه یزد با بیان اینکه همه ما در حق دانش‌آموختگان اثرگذار و دارای مهارت اجحاف کرده‌ایم، همکاری صنعتگران و مسئولان و استفاده از این ظرفیت به شایسته‌ترین نحو ممکن را خواستار شد.

دکتر ابویی یادآور شد: متاسفانه حتی از ظرفیت کارآموزی و کارورزی دانشجویان یزد نیز استفاده نمی‌شود و در واقع پتانسیل دانشگاه‌ها نادیده گرفته شده است.

استفاده از امکانات دانشگاهی و کارگاهی

به گفته وی نیروهای مستعد و کاربلد در میان دانشگاهیان بسیار است و رسالت ما این است تا این ظرفیت را جذب کنیم تا تجربه کسب کرده و رشد کنند.

وی بیان کرد: رویکردهای واحدهای صنعتی برای رشد و توسعه باید در قالب تجربه در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد و فرصت کسب تجربه را باید برای این قشر فراهم کنیم.

دکتر ابویی تاکید کرد: باید از امکانات دانشگاهی و کارگاهی استفاده شود و شرایط خوبی در دانشگاه‌ فراهم است که برای بازآموزی می‌تواند مورد استفاده صنعتگران قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: از امکانات موجود در دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی برای تقویت نیروی انسانی و در نهایت برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه در مسیر توسعه استان به درستی استفاده شود.

نوآوری و بهره‌وری عامل پیشرفت اقتصاد در کشور است

مهندس محمدرضا داد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در این همایش با اشاره به اینکه نوآوری و بهره‌وری دانشگاه دو عامل مهم پیشرفت اقتصاد در کشور است گفت: در کشورهای پیشرفته چرخه حرکت اقتصاد در کشورهای پیشرفته در دست این دو عامل  است و نقش دانشگاه در این دو عامل باید پررنگ‌تر شود.

وی دانشگاه و صنعت را به جزیره‌هایی تشبیه کرد که ارتباطی با یکدیگر ندارند و باید راهکاری اندیشیده شود که ارتباط این دو بخش به درستی ایجاد شود.

وی پایین بودن سطح کیفی آموزش و عدم تطابق سیستم آموزشی با بنگاه‌های اقتصادی را ازجمله مشکلات حال حاضر دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: دانشگاه می‌تواند با بالابردن سطح کیفی آموزش نقش موثری در فناوری و بهره‌وری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تولید و صادرات کالاهای هایتک (فنآوری پیشرفته) اشاره کرد و افزود: دانشگاه و نقش آن در بهره‌وری یعنی تولید و صادرات کالاهای هایتک که در حوزه‌هایی نظیر هوا فضا، ارتباطات، ابزار سنجش، داروسازی و کشف داروهای جدی و ابزار مهندسی پزشکی فعالیت دارد.

اهمیت تاسیس شرکت سهامی عام

دکتر علی‌اکبر جعفری ندوشن رییس بورس منطقه‌ای استان یزد نیز در این همایش، تأسیس شرکت سهامی عام را یکی از اختراعات مهم بشر دانست و افزود: این امر عاملی برای توسعه اقتصادی کشور است و با تجمیع منابع خرد آحاد مردم، می‌توان چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.


وی افزود: فرهنگ سهامداری و وجود شرکت‌های سهامی آثار و کارکردهای مثبتی دارد و مفهوم مشارکت جمعی را افزایش می‌دهد.

به گفته وی مفهوم شرکت سهامی نه تنها سرمایه‌ها را تجمیع می‌کند و جلوی هزینه‌کرد مازاد اشخاص را می‌گیرد بلکه از حیث اجتماعی و سیاسی نیز کارکردهای مثبتی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: شرکت سهامی باعث افزایش سرمایه اجتماعی، همگرایی، همدلی و مسئولیت‌پذیری می‌شود.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: توسعه شرکت‌های سهامی و فرهنگ سهامداری نه تنها کارکرد اقتصادی دارد بلکه می‌تواند زیرساخت توسعه را در استان عمیق کند و روند توسعه سیاسی را تسریع و مفاهیم بنیادین دیگر را نیز توسعه دهد.

وی افزود: ما باید تأسیس نهادهای مشارکتی اقتصادی به ویژه در قالب شرکت‌های سهامی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مشارکتی را در استان تشویق کنیم و تمام منابع خرد را تجمیع و به سمت بنگاه‌های اقتصادی هدایت کنیم.

در این همایش صحن دانشجوی دانشگاه یزد افتتاح شد و در ادامه، با اهدای لوح سپاسی از سوی رؤسای دانشگاه یزد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از تلاش‌های استاندار یزد و حمایت‌های وی از برنامه‌های توسعه استان تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا