معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه تابان گفت: در دولت تدبیر و امید 99 درصد جمعیت شهری و بالغ بر 92 درصد جمعیت روستائی استان یزد از نعمت گاز برخوردار شده اند.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي استانداري يزد، «سیدمحمدرضا سیدحسینی» دوشنبه شب هشتم شهریورماه در گفت‌و گوی ویژه خبری شبکه تابان یزد در موضوعات عمرانی استان از جمله آب رسانی، گازرسانی، حفظ محیط زیست و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با مردم سخن گفت.
معاون هماهنگي امور عمراني  استاندار در این گفت‌و گوي زنده خبري بيان كرد: خوشبختانه در دولت یازدهم تمام شهرهاي استان از نعمت گاز برخوردار هستند به جز شهرستان بهاباد که عمليات گازرسانی به این شهرستان نيز در هفته دولت توسط استاندار محترم كلنگ زني شد و با توجه به آغاز لوله كشي، اين شهرستان نيز در يك فاز از نعمت گازرساني برخوردار مي شود.
سيدحسيني ادامه داد: 730 روستا در استان واجد شرايط گازرساني هستند كه عمليات گاز رساني به 500 روستا انجام شده و 124 روستا در حال انجام است ، 60 روستا نیز تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد و مابقي روستاها نيز تا پايان سال آينده از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.
وي افزود: 99درصد جمعيت شهري و بالغ بر 92 درصد جمعيت روستائي از نعمت گاز استفاده مي كنند كه اين ظرفيت نفوذ از ميانگين كشوري 4 درصد بالاتر است.
معاون هماهنگي امور عمراني  استاندار گفت: تمام شهرهاي استان از نعمت آب لوله كشي برخوردار هستند و از هزار و 100 روستاي واجد شرايط ، 700 روستا تحت پوشش آبفار قرار گرفته اند.
سيدحسيني خاطرنشان كرد: متاسفانه با توجه به كمبودي كه در منابع آبي داريم، مجتمع هاي آب رساني را براي حل اين مسئله طراحي كرديم از اين مجتمع ها 24 مورد مصوب شده و مشغول به كار هستند كه 14 مجتمع آبرساني با 33 ميليارد تومان اعتبار تا پايان سال به بهره برداري مي رسد و روستاهاي واجد شرايط با توجه به مصوبه مجلس تحت پوشش قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: فاضلاب و پساب شهري در شهرهاي بافق، مهريز و اردكان در حال انجام است و به تازگي ميبد عقد قرارداد شده ، بافق و مهريز پيشرفت فيزيكي خوبي داشته است و 30 درصد شهر يزد نیز تحت پوشش فاضلاب شهري قرار دارد و براي انجام مناطق با قيمانده در حال مذاكره با بخش خصوصي هستيم.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار بيان كرد: راه هاي روستايي در استان مشكلات زيادي دارد و به دليل اينكه عمده راه هاي روستايي در مسير معادن هستند اعتبار خاصي براي روكش آن ها در نظر گرفته شده است و مابقي مشكلات راه در روستا با اعتبارسفر رئيس جمهوري به يزد حل خواهد شد.
سيدحسيني گفت: خشكسالي از مشكلات پيش آمده در طبيعت است و مردم بايد براي كنترل اين موضوع به ما كمك كنند تا مديريت خوبي در اين زمينه انجام شود.
وي افزود: با تلاش ها و اقدامات انجام شده آب شرب استان به نحو احسن تامين شده است و 30 روستاي استان با تانكر آب رساني مي شود كه البته پرهزينه و  دارای مشكلاتی مي باشد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار تصريح كرد: با توجه به اينكه منابع آب در استان يزد محدود است بايد در اين زمينه به صورت جدي صرفه جويي شود و تمام سعي بر ارائه خدمات مناسب براي تامين آب شرب مردم است.
سیدحسینی بيان كرد: منابع آب شرب، آب كشاورزي و صنعت تفاوت زيادي دارد و در تامين آب كشاورزي و صنعت مشكلاتی داريم  و با توجه به اينكه حد برداشت آب بيشتر از حد مجاز بوده است بايد اين موارد محدود و كنترل جدي صورت گيرد.


همّت مردم و دستگاه های اجرایی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد


معاون هماهنگي امور عمراني استاندار با توجه به اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: سهمیه ایران در یونسکو برای ثبت جهانی هر سال یک پرونده است و اینکه پرونده ثبت بافت تاریخی یزد در دستور کار قرار گرفته فعالیت بسیار بزرگی است.
سیدحسینی افزود: ثبت شهرها به صورت کلی در دنیا کار بسیار سخت و پیچیده ای است و معمولا کشورها بناها و مناظر طبیعی را به ثبت می رسانند و در این زمینه همت مردم و دستگاه های اجرایی برای رسیدن به نتیجه در استان لازم است.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته پرونده بافت تاریخی یزد تکمیل و دی ماه سال گذشته مطالعات انجام شده برای بررسی نهائی ارسال شد که بعد از انجام پذیرش اولیه ارزیابان یونسکو برای بررسی به یزد آمدند و بحث ها و انتظارات جهانی مطرح شد که نسبت به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اگر مورد خاصی پیش نیاید خوش بین هستیم.


پهنه بندی و محدودیت عرصه فعالیت معادن برای حفظ محیط زیست


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: از زمان استقرار دولت تدبیر و امید یکی از مشکلاتی که پیش روی ما وجود داشت موضوع محیط زیست در مولفه های آلودگی هوا، خاک، منابع و حفاظت از حیات وحش بود.
سیدحسینی ادامه داد: منشا آلودگی هوا در استان فعالیت برخی کارخانه های سنتی و بسیار آلاینده بود که تعدادی تعطیل، تغییر سوخت و یا نصب فیلتر انجام دادند و عده ای دیگر نیز مشغول نصب فیلتر می باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه موضوع فعالیت کارگران برای ما دارای اهمیت است اما حفظ محیط زیست نیز در اولویت قرار دارد و تذکر و مهلت نصب به برخی واحدها داده شده و شرایط خوبی نیز با توجه به رفع تحریم ها در خرید و نصب فیلتر به وجود آمده است و اگر این کار انجام نشود برای تعطیلی واحدهای صنعتی آلاینده اقدام خواهیم کرد.


تلاش برای فراهم ساختن زیرساخت های مسکن مهر


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: مسکن مهر از پروژه رد شده و به شکل یک پدیده درآمده است، هرچند در این زمینه مکان‌یابی و مطالعه برای ساخت در دولت قبل به شکل خوبی انجام نشده اما مطالبات مردم در این زمینه به حق است.
سیدحسینی بیان کرد: ایجاد زیرساخت هایی چون آب، گاز ، فاضلاب و برق مکان هایی که در آنها پروژه های مسکن مهر انجام شده است بسیار پر هزینه تر از ساخت خود ساختمان هاست.
وی ادامه داد: هر چند از لحاظ کیفی نیز برخی ساختمان های مسکن مهر دچار خرابی و شکستگی  شده و زیرساختهای لازم صورت نگرفته است اما با هزینه های زیاد و کمبود اعتبار باید برای مردم زیرساخت ها را در این مناطق فراهم کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت : سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در هفته دولت به یزد با توجه به اینکه با مسائل استان از نزدیک آشنا شدند بسیار خوب است اما موضوع اعتبار در قانون بودجه وجود دارد و ما در این سفر درخواست کردیم اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان یزد تامین نقدینگی شود تا پروژه هایی که شروع شده است متوقف نشود که قولهای مساعد در این زمینه داده شد.
سیدحسینی در پایان سخنان خود بیان کرد: از صداوسیمای مرکز یزد به‌ویژه در کمک به دولت و آگاهی‌بخشی و کمک فرهنگی که به مسئولان می‌کند چه در حوزۀ میراث فرهنگی و چه در عرصه های محیط زیست و حفظ آن و نقد صحیح عملکردها بسیار سپاسگزارم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا