معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه استان یزد علی رغم اینکه جزء استان های مهاجرپذیر کشور است اما درگیر مسائل مناطق حاشیه ای نشده گفت: این تهدید همواره وجود دارد و لازم است دستگاه های ناظر و خدمات رسان شهری اقدام موثری برای پیشگیری از شکل گیری مناطق حاشیه ای در شهر یزد و شهرهای بزرگ استان انجام دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز چهارشنبه دهم شهریور ماه جلسه کارگروه ارتقاء اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان، باحضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و اعضای این کارگروه در سالن شهیدموحدین استانداری برگزار شد.
«محمدعلی طالبی» در این جلسه بیان کرد: در بحث بازآفرینی شهری پایدار استان، رسیدگی به مسائل مناطق حاشیه‌ای و توجه به بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با طیف متنوعی از مسائل روبرو هستیم و این مهم ایجاب می کند در زمینه‌های مختلف یک سیاست هماهنگ و مدیریت واحدی را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه به دلایل مختلف استان یزد خیلی درگیر مسائل حاشیه نشینی نشده و مناطق حاشیه ای آن‌چنان در استان ایجاد نشده است اما این بدین معنا نیست که امکان وقوع حاشیه نشینی وجود ندارد و طبق برخی گزارشات و بازدیدها حداقل این تهدید در بعضی از مناطق استان و شهر یزد وجود دارد.
طالبی افزود: مهاجرین در حال سکونت در حاشیه شهرها با کمترین امکانات شهری و زیرساخت ها هستند و این اتفاق تهدیدکنندۀ بافت شهری ماست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خاطرنشان کرد: جمعیت قابل توجهی از مهاجرین امروز در بافت تاریخی شهر یزد سکونت یافته اند که لازم است دستگاه های ناظر، فرمانداری، شهرداری و دستگاه های خدمات‌رسان شهری اقدام موثری در این رابطه انجام دهند و اجازه ندهیم مهاجرین در حاشیه شهر و بافت تاریخی سکونت کنند.
طالبی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: راهبردهای خوبی در مدیریت مسائل اجتماعی و فرهنگی مناطق حاشیه‌ای و بافت های فرسوده در کارگروه ارتقاء اجتماعی و فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تدوین شود و مورد توجه و اجرا قرار گیرد.


حاشیه نشینی منشاء همۀ آسیب های اجتماعی


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این جلسه گفت: در سال جاری مقام معظم رهبری چهار آسیب را در راس آسیب های اجتماعی بیان کردند و خواستار توجه جدی و اقدام برای مبارزه با اعتیاد، طلاق، انحرافات‌ اخلاقی و حاشیه نشینی شدند.
«مجید جوادیان زاده» ادامه داد: حاشیه نشینی بستر ومنشاء همۀ آسیب های اجتماعی است که اگر ریشه کن شود و از ایجاد مناطق حاشیه نشین جلوگیری گردد بسیاری از آسیب های اجتماعی قابل رفع و پیشگیری است.
جوادیان زاده در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید و تشکیلات فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور عزم جدی برای مبارزه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارند و اقدامات خوبی در تحقق این مهم انجام شده است.
گفتنی است در این کارگروه سند ملی بازآفرینی پایدار شهری و تبیین دستورالعمل و آئین نامه‌های فعالیت ستادهای استانی بازآفرینی توسط نماینده اداره‌کل راه و شهرسازی استان تشریح شد و معاون فرماندار میبد نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای رفع مسائل و مشکلات حاشیه نشینی در این شهرستان پرداخت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا