راه‌آهن درحالی از آغاز مطالعات جدی برای تاسیس ایستگاه‌های جدید ریلی در تهران سخن می‌گوید که همچنان مخالفت‌های جدی موجود در میان مدیران شهری با باقی ماندن قطار در پایتخت باعث شده حتی بقای ایستگاه فعلی راه‌آهن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. شرایطی که نه تنها در کشورهای توسعه یافته شبیه به آن وجود ندارد که حتی ایستگاه‌های جدید با همکاری شهرداری ‌ها بنا می‌شود

 

راه‌آهن درحالی از آغاز مطالعات جدی برای تاسیس ایستگاه‌های جدید ریلی در تهران سخن می‌گوید که همچنان مخالفت‌های جدی موجود در میان مدیران شهری با باقی ماندن قطار در پایتخت باعث شده حتی بقای ایستگاه فعلی راه‌آهن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. شرایطی که نه تنها در کشورهای توسعه یافته شبیه به آن وجود ندارد که حتی ایستگاه‌های جدید با همکاری شهرداری ‌ها بنا می‌شود.
 
تهران به عنوان یکی از بزرگترین پایتخت های قاره آسیا با جمعیتی در مرز ۱۰ میلیون نفر در طول سال‌های گذشته با دو معضل ترافیک و آلودگی هوا به طور جدی دست و پنچه نرم کرده است. معضلاتی که گاهی حکم به تعطیلی شهر داده‌اند. هرچند شهرداری در طول این سال‌ها تلاش کرده با ساخت بزرگراه‌های جدید قدری بار ترافیکی را کاهش دهد، اما با توجه به عدم تناسب فضای شهر با خودروهای در حال تردد عملا معضل ترافیک برجای خود باقی مانده است.
 
یکی از اصلی ترین راهکارهایی که بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا برای دور زدن ترافیک‌های شهری به کار بسته‌اند، استفاده از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی است. وسایلی که در صورت طراحی دسترسی ارزان و سریع می‌توانند لااقل بخشی از بار ترافیک و به دنبال آن آلودگی را کم کنند.
 
وزارت  راه و شهرسازی در این راستا طرح توسعه قطارهای حومه‌ای را مطرح کرده و با توجه به آمارهای ارائه شده به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۳۹۶ لااقل بخشی از محورهای اصلی تردد میان تهران و شهرهای حومه‌ای به قطارهای حومه‌ای سپرده‌ شود. در کنار این بحث کلان باقی ماندن ایستگاه راه‌آهن نیز یکی دیگر از اولویت‌های است که می‌تواند در صورت آغاز به کار ایستگاه‌های جدید سهمی هرچند محدود در کاهش ترافیک و آلودگی داشته باشد.
 
مدیرعامل راه‌آهن رسما اعلام کرده در صورتی که ایستگاه قطار از شهر خارج شود، نه تنها از ترافیک خودروها کاسته نخواهد شد که حتی مسافران مجبور می‌شوند برای دسترسی به قطار مصافتی نسبتا طولانی را با خودروهای شخصی خود تردد کنند که این امر تاثیر خود را قطعا بر روی مشکلات شهر تهران خواهد گذاشت.
 
این موضوع نقطه اصلی اختلاف میان وزارت  راه و شهرسازی و مدیران شهری تهران است. مسئله‌ای که بر اساس صحبت‌های عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن فاصله‌ای قابل توجه با استانداردهای جهانی دارد. بر اساس صحبت‌های این مقام مسئول در شهرهای بزرگ اروپایی نه تنها شهرداری‌ها مخالف توسعه ایستگاه‌های ریلی نیستند که حتی با مشارکت کامل نسبت به افزایش تعداد ایستگاه‌ها اقدام می‌کنند.
 
تقی‌زاده گفته در شهری مانند لندن ۱۸ ایستگاه راه‌آهن فعال است که لزوما هیچ یک از آن‌ها مرتبط با رفت و آمد شهری نیستند اما با توجه به سهمی که نزدیکی ایستگاه‌ها به هم در کاهش تردد و ترافیک دارند، شهرداری از آن استفبال کرده و حتی در صورت لزوم کمک‌هایی را نیز به اجرای این برنامه‌ها داشته است.
 
بر اساس این استدلال‌ها راه‌آهن رسما اعلام کرده که برای ایستگاه دوم و سوم تهران اقدام خواهد کرد و حتی در شهرهای بزرگ ایران نیز اجازه نمی‌دهد ایستگاهی خارج از شهر ساخته شود. طرحی که اجرای آن می‌تواند ارزوی بزرگ مدیرعامل راه‌اهن در افزایش تعداد ایستگاه‌ها در کلان‌شهرها را به حقیقت پیوند بزند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا