از نتیجه جشنواره شک زده شدم جایزه فنآوری اطلاعات یزد را به برگزارکنندگان پس می دهیم

 

تقدیر و تشکر

 

در ابتدا از زحمات بی دریغ و تلاش شبانه روزی برگزارکنندگان اولین جشنواره وبلاگهای یزد تشکر و قدردانی کنم به خصوص مجموعه شرکت پیشگامان کویر یزد وهمچنین بلاگرایساتیس رضا حقیقت که بدون زحمات این عزیزان چنین جشنواره ای امکان نداشت، از اساتید بزرگ نیما اکبرپور - مصطفی قوانلو قاجار- شهاب مباشری نیز به عنوان داوران این جشنواره کمال تشکر و امتنان را دارم

 

آنچه از گفته و نوشته های دوستان بدستم آمد جشنواره از لحاظ اجرایی و برنامه ریزی بسیار قدرتمند و مدون بوده است اما با همه تلاشها صورت گرفته و اجرا بی نظیر دوستان ،دریچه نقد را برروی خودمان نمی بندیم

 

 

اعتراض فقط به داوری است

 

حضور داوران صاحب نام اهم از آقایان  نیما اکبرپور - مصطفی قوانلو قاجار- شهاب مباشری  اعتبار صدچندانی به جشنواره داد

 

 ناگفته پیداست با حضور این عزیزان؛ نگرانی ها وبلاگها شرکت کننده به چگونگی داوری ازبین رفت با اینهمه پس از اعلام نتیجه  شک زده شدم که این عزیزان چگونه حاضر شدند با سوابق گذشته خویش را مخدوش و با  داوری ضعیف اعتبار خویش  را زیر علامت سوال ببرند که در ادامه اشاره می کنم

 

 

داوری ضعیف

 

داوری جشنواره تنها نقطه ضعیف جشنواره بود  به گونه ای که تمام تلاش عزیزان در این روزها را تحت شعاع قرار داد.

 

بدیهی است تنها بخش مسابقه بعنوان محور اصلی جشنواره محسوب می شود ونقص عمده در این بخش غیرقابل رفع خواهد بود اما باید تاکید کرد که داوری نابجا  باعث ایجاد توقعات جدید در برخی  و همچنین گرفتن انگیزه از برخی دیگر از وبلاگ نویسان  می شود

 

باید یادآور شد نام و نشان داوران مسابقه و سوابق درخشان این عزیزان در وبلاگستان برکسی پوشیده نیست ولی آنچه اتفاق افتاد فراتر از داوران بود به گونه هر داوری نیز بدین نقصان دچار می شد.

 

متاسفانه عواملی باعث بروز چنین ضعف شدید در داوری شد که حتی ترتیب اول تا سوم هریک ازگزینه ها هم با اولیت نبود و حتی برخی مستحق جایگاهی بهتر از آنچه اعلام شده بودند.

 

 

برخی موارد که بر ابهامات افزود

 

1-   قرار بود علاوه  بر برگزیدگان برتر نفرات تا بیستم نیز اعلام شود اما هنوز این امر محقق نشده است و دواران بارها درمیزگرد خود ذکر کرده اند که در مابین چند وبلاگ انتخاب نهایی صورت گرفته است در صورتی که حدف تدریجی و انتخاب نهایی روال قضیه است چگونه 20 نفر اول انتخاب نشده برترین ها انتخاب شده اند.

 

2-   تا آنجا که از میزگرد داوران انتظار می رفت رفع شبهات و دفاعیه بود اما تجربه گذشته این عزیزان ودست اندرکاران را بر آن داشت تا دقایق اهدا جوایز از اعلام آن خودداری کنند در حالی که قبل از میزگرد این نتایج اعلام می شد تا داوران

 

3-   اگر فرض باشد که اعلام نتایج قبل از اختتامیه رسم معمول نیست اما اعلام نام داوران به خصوص نام آوران یک رسم معمول است. تا آخرین روز جشنواره اسامی داوران اعلام نشد سوال این است آیا این انتخاب داوران در روزهای آخر صورت نگرفته است

 

 

یک روز برای داوری کافی نبود

 

الف : در نوشته های وبلاگ عزیزان آمده است و گویا خود دوستان در میزگردخود نیز بارها تاکید کردند تنها صبح روز پنجشنبه و تنها کمتر از 24 ساعت مانده به اعلام نتیجه لیست وبلاگهای شرکت کننده در اختیار ایشان قرار گرفته است .

 

  این درحالی است که اگر تنها می خواستند آدرس وبلاگها و عنوان آن را که بیش از 157 وبلاگ بود را در کامپیوترشان تایپ کنند سه نفری چند روز به طول می کشید .

 

بدیهی است با وجود کمبود وقت و داوری عجولانه دستاوردی  جز انتخاب احساسی را در پی نخواهد داشت.

 

سوال است این است  هیات داوران چگونه توانسته اند داوری در کمتراز چند ساعت انجام دهند و جالب تر اینکه به گفته خود عزیزان،  گویا داوران با فضای وبلاگستان یزد بیگانه بوده اند وتنها دو وبلاگ یزدی را از قبل می شناختند.

 

شاید این سوال اینجا قوت می گیرد با توجه به برنامه اعلام شده قرار از روز 15 تا 27  اردیبهشت ماه داوری صورت می گرفت که تنها 12 روز داوری به 12 روز تغییر نموده است !!!!!

 

 

داور به جای هیات داوران

 

داوران در میزگرد خود به این نکته هم  تاکید نمودند که هر یک در بخشی از موضوعات سه گانه جشنواره داوری نموده اند. بعبارتی در هربخش یک داور به قضاوت نشسته است  

 

گرچه هریک از داوران در زمینه اختصاصی اشان خبره ، دانا وکارشناس بی بدیل هستند اما لااقل در حوزه فن آوری اطلاعات آی تی نگاران دارای رویه کاری مشخص هستندو به قول دوستی دارای مکتب خاصی هستند با شناختی که از آقای نیما اکبر پور دارم وی نیز دارای سبک و سیاق آی تی نگاری خاصی  است که مورد نقد و طرفداران خاص خود است .

 

در تمام زمینه ها این نکته صدق می کند به گونه ای که در تمام جشنواره ها از گروه داوری یا همان هیات داوران بهره می گیرند و این گونه داوری یک سویه و ناهمگون نمی گردد. گرچه شاید در نهایت هیات سه نفره داوری به نتیجه رسیده ولی بازهم مستدل نمی باشد بدون شک هر یک از داوران حاضر تنها در حوزه تخصصی اشان می توانستند رای مناسب بدهند.

 

با تمام احترام به دوستان برگزیده این نکته را ذکر کنم که گرچه تمام منتخیبین این حوزه صاحب نام و نشان و برتر هستند اما بلاگرهای دیگر بودند که در این حوزه فعالیت چشم گیری دارند که ضعف داوری همه ابعاد را به زیر سوال بردبه عنوان وبلاگ دوم حوزه فن آوری جشنواره مدعی می شوم که نه نتها حایز این رتبه نبودیم و بسیاری حایزکسب چنین رتبه ای بودند.

 

 

 

عدم توجه به معیارهای جشنواره ضعف داوری  بود

 

بیانه هیات داوران و  علل ذکر شده  در انتخاب برترین  هیچ تناسب و همگونی با معیارهای از قبل اعلام شده جشنواره نداشت حتی برخی موارد باهم تضاد وجود داشت که نقد  هریک را می آورم

 

 

1-  انتخاب داوران  مطابق با  معیارها و قوانین ذکر شده جشنواره همخوانی نداشت به طور مثال  زبان جشنواره فارسی اما وبلاگ ویژه  بازبان انگلیسی است این وبلاگ حق شرکت در جشنواره نداشته است وگرنه با این نگاه تمام وبلاگهای کشور حق شرکت در قسمت ویژه جشنواره را داشتند چون تنها شرط یزدی بودن را نداشتند.

 

 

2- جالب آن که داور بخش آی تی از تولید محتوا سخن می گوید و از کپی متون از دیگر وبلاگها بلاگرها را برحذر داشت ، درحالی که در یکی از این وبلاگهای معرفی شده کپی و پست بیداد می کند تنها با این تفاوت که بلاگر به گونه ای عمل نموده که هر بازدیدکننده فکر  کند که مطلب از خود بلاگر است و جالب آنکه حتی غلط املایی کپی و پست ها حتی رفع نشده است. و این نکته مهم تنها بادقت نظر ممکن می یاشد که کمبود وقت با این مسله همخوانی ندارد

 

 

3- آنچه در هر رسانه  مطرح و مهم است و حرف اول را میزند تاثیرگذاری آن در جامعه مخاطب است.

 

 اگر وبلاگ را بعنوان رسانه و مردم استان یزد را مخاطب  وبلاگهای  شرکت کنندگان در جشنواره  یزد بدانیم ، اینجا شوک زده می شویم که برخی برترین های جشنواره  حتی در سطح عموم وبلاگ نویس مطرح نبودند ودر محافل نامی از آنها نیست، در حالی که برخی وبلاگهای جامانده نه تنها برروند خبر استان تاثیر دارند بلکه برخی از اتفاقات سیاسی را رقم زده اند و جالب آنکه از دید داور یا داوران دور افتاده اند که می توان به وبلاگی مانند فردودین یا ایساتیس اشاره کرد نا آشنایی داوران با فضای وبلاگستان استان مزید بر این مشکل شده است .

 

 

4-  شاید بتوان گفت ؛ مقبولیت در حلقه وبلاگستان استان در وبلاگهایی که نام فرهنگی سیاسی و یا اجتماعی باخود همراه دارند یک اصل در انتخاب برگزیدگان است یکی از شاخصهای مطرح تبادل لینک به وبلاگها است این درحالی است که  برخی از برترین  هیچ یک از وبلاگهای یزدی را لینک نداده  و در وبلاگ یزدی دیگر لینکی از آنها نیست. پس با چه معیار و عنوانی وبلاگ برتر استانی هستند .

 

 

5- بازهم مخاطب منطقه ای در جشنواره استانی در این بخشهای دوگانه و در برخی از برترین ها لحاظ نشده است ، توجیه این مطلب که چگونه یک وبلاگ فرهنگی یا سیاسی در جشنواره وبلاگها رتبه ها برتر را کسب نماید، اما در جستجو در وبلاگ حتی یک بار نام یزد در آن ذکر نشده است

 

جالب این جاست که   یکی از داوران در وبلاگش نوشته است  تیم قندی ومیراث یزد برای سوژه به بلاگرهای یزدی توصیه کردم

 

 

6- شاید انتظار همه این باشد که داوران خوش نام لااقل بدون در نظر گرفتن خط و خطوط سیاسی فکری و حربی کار کنند واین انتظار تاحدی است که داور این بخش بدون امضا و نام وبلاگها را بررسی کند ، اما هرگز چنین نبوده لااقل  نمونه به دلیل حضور بلاگر در  شورا سیاست گذاری جشنواره وبلاگ وی  از لیست وبلاگها حذف شده است  و اگر چنین نیست ایساتیس مستحق رتبه اول تا سوم نبود پس معیارها چه بوده است.

 

7- یکی از شگفتی های این جشنواره این بودکه برخی از برگزیدگان جشنواره ،  وبلاگ نبودند نمی توان به طور دقیق مابین وبلاگ و وب سایت مرزی قایل شد اما دو سایت مدنظر حتی قسمت نظرات کاربران که از ویژگی های غیر قابل تردید وبلاگ است محرومند گرچه یکی از این برگزیده قبل اینکه سایت باشد به زبان انگلیسی است.

 

 

 

سخن آخر

 

در اینجا با تمام احترامی که به دوستان برگزیده و دیگر شرکت کنندگان دارم اعلام می کنم امیدوارم تمام وبلاگهای استان جوابی متقن و مستددل از ضعفهای و کمبود های داوری بگیرند وگرنه به نشانه اعتراض و به دلیل عدم استحقاق رتبه دومی جوایز ارایه شده را به برگزار کنندگان تقدیم می کنیم و با وجود و حضور وبلاگهای قدرتمند خود را حتی مستحق چهارم تا بیستم هم نمی دانم .

 

 

 

                                                             یک هکر خوب - محمدی گلپایگانی

اخبار مرتبط

 جناب آقای عجمین لطفا اگر حمایت کردید نظارت هم بکنید
 

 حتما بيشتر از ما سرشون مي شده كه به عنوان داور اين جشنواره انتخاب شدند 

امروز وقت شد وبلاگ های منتخب را بررسی کنم ولی فقط باید بگویم متاسفم 

اعلام نتایج نخستین جشنواره وبلاگ نویسان استان یزد

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا