مركز كاهش آسيب اعتياد سازمان بهزيستي يزد در پارك شهداء راه اندازي شد 

يزد فردا : نخستين مركز گذري كنترل و كاهش آسيب اعتياد سازمان بهزيستي استان يزد با همكاري تشكل شقايقهاي كوير و با حضور دكتر مسعود نشان معاون پيشگيري و درمان سازمان بهزيستي يزد، عابدي نژاد رئيس سازمان ملي جوانان، اعضاي تشكل شقايقهاي كوير و كارشناسان بهزيستي در پارك شهداي يزد راه اندازي شد.

دكتر نشان در خصوص اجراي اين طرح گفت: با بيان اينكه اين طرح به دنبال بروز عوارض شديد اعتياد نظير ايدز و هپاتيت شكل گرفت و در بسياري از كشورهاي دنيا در حال انجام است. وي با بيان اينكه 60 درصد مبتلايان به ايدز در ايران از طريق تزريق مشترك آلوده شدهاند، گفت: در استان يزد نيز 55 درصد مبتلايان به ايدز به علت تزريق مشترك از طريق سرنگ آلوده مبتلا شدهاند.
وي راه اندازي مركز كنترل و كاهش آسيب اعتباد را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: در اين مراكز معتادان با رفتارهاي پرخطر بويژه معتادان تزريقي پذيرش شده و يكسري خدمات نظير سرنگ ، اقلام بهداشتي مانند پنبه، بتادين، الكل و كاندوم به صورت رايگان به آنها داده ميشود.
دكتر نشان تصريح كرد: در كنار اين مسئله آموزش شيوه هاي صحيح تزريق، رفتار جنسي سالم و مشاوره چهره به چهره نيز صورت ميگيرد.
معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد اظهار داشت: راه اندازي اين مركز در واقع ايجاد فرصت جهت براي معتاداني است كه در امر اعتياد پيشرفت زيادي كردند تا با شيوه هاي كاهش عوارض اعتياد جهت خود، خانواده و حتي جامعه آشنا شوند.

وي گفت: بسياري از معتادان در جريان اين آشنايي مواد مخدر مصرفي خود را به انواع كمخطرتر تغيير داده و حتي درمانهاي جايگزين و طولاني مدت با استفاده از متادون كه داروي بسيار كم عارضهاي است، به داوطلبين ارائه ميشود.
دكتر مسعود نشان گفت: در اين مركز همچنين آموزشهاي گروهي و آموزش مهارتهاي زندگي به خانواده و فرزندان معتادين داده ميشود تا ضمن آشنايي با اعتياد، اين انگيزه را به فرد معتاد بدهند كه رويكرد درماني را دنيال كند. چرا كه در غيراينصورت معتاد به ادامه مصرف مداومت دارد.
وي با تاكيد بر اينكه هدف اين مركز شناسايي و دستگير معتاد نيست، گفت: اين مركز ضمن پذيرش و درك وضعيت معتاد سعي دارد تا آنجاكه ممكن است فرهنگ مصرف صحيح را جايگزين بيبند و باري نمايد.
وي افزود: در اين مراكز مدارك هويتي به هيچ عنوان اخذ نمي شود و شناسايي افراد با كد شناسايي و نام مستار كفايت ميكند.
معاون پيشگيري و درمان سازمان بهزيستي استان يزد گفت: سيستم ارجاع مددجويان برنامه كاهش آسيب اعتياد از طريق مراكز ترك اعتياد دولتي و خصوصي، بهداشتي، درمانگاهها، اطباء، تشكلهاي مردمي و در مواردي از طريق معرفي معتادان بهبود يافته و حتي بهبود نيافته صورت ميگيرد.
وي افزود: زيرمجموعه اين مركز نيز يك تيم سيار تشكيل ميشود كه اقلام بهداشتي را در مراكز تجمع معتادين و پاتوق آنها به صورت رابط توزيع ميكند.
وي در خصوص راهاندازي اين مركز در پارك شهدا گفت: اين مراكز بايد در محلات پرخطر و آسيب پذير، دور از خانههاي مسكوني باشد كه مزاحم اهالي و كسب و كار نباشد و دسترسي به آن آسان باشد كه اين نقطه همه اين ويژگيها را داراست.
دكتر نشان با اشاره به اينكه انجام اين اقدامات را صحه گذاشتن و يا تاييد و ترويج پديده اعتياد نيست گفت: اين امر در واقع نگاه واقعگرايانه به معضلات اعتياد و سعي در كاهش آسيب به نحوي كه جامعه در وضعيت حداقل آسيب ناشي از عوارض وخيم اعتياد ميباشد.

با تشكر از روابط عمومي سازمان بهزيستي

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا