یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۴


 

 
 
 

 

ملاقات با آخرین سری تولیدی ماکسیما مدل ۹۱

نخستین بار ماکسیما در سال ۱۹۷۶ با نام داتسون ۸۱۰ وارد بازار شدو تا مدتها تولید آن ادامه یافت و سپس نام نیسان ماکسیما به تدریج جایگزین نام داتسون شد

به گزارش اخبار خودرو ،نخستین بار ماکسیما در سال ۱۹۷۶ با نام داتسون ۸۱۰ وارد بازار شدو تا مدتها تولید آن ادامه یافت و سپس نام نیسان ماکسیما به تدریج جایگزین نام داتسون شد. این اتومبیل تا سال ۲۰۰۴ بیشتر در شهر اوپامای ژاپن تولید می‌شد، تا این که آمریکای شمالی، مونتاژ قطعات آن در کشور خود را آغاز کرد. ماکسیما هم اکنون در بازارهای مختلف در سراسر دنیا به فروش میرسدو خودروی موجود در کشورمان، نسل پنجم آن بوده که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ عرضه شد.

با ورود ماکسیما در سال ۱۳۸۱ به کشورمان و در نبود خودروهای لوکس، این اتومبیل به سرعت به خودرویی خاص تبدیل شد. خودروساز داخلی نیز برای جلوگیری از یک‌نواختی، تصمیم به ایجاد تغییر در ظاهر خودرو گرفت اما ظاهرا تنها تغییری که توانست در آن ایجاد کند، تغییر فرم جلو پنجره از خطوط اریب و عمودی به ۴ خط افقی و نصب لوگوی بزرگتر نیسان در وسط آن بود. طراحی مه شکن های جلو به گونه ای است که علاوه بر روشنایی جلوی خودرو، دارای پروژکتور کناری بوده که در صورت استفاده از راهنما پروژکتور مربوطه روشن شده تا هنگام گردش مسیر را روشن کند. طول خودرو نسبت به رقبای هم نسل خود کشیده تر است که حس فضایی باز و جادار را می دهد و چهره آرام و نبود احجام و خطوط اضافی و همچنین گل‌گیرهای پف کرده، از آن خودرویی لوکس با چاشنی اسپرت می سازد که هنوز بعد از گذشت یک دهه، چندان قدیمی نشده است. طراحی داشبورد، در کنار سادگی همچنان زیباست و حس آرامش را در اتاق تداعی می کند و طراحی ارگونومیک آن کار را برای راننده در استفاده از سیستم صوتی و تهویه و سایر ادوات راحت می کند. تغییرات در داخل شامل : تغییر رنگ قسمت زیرین داشبورد و درها از رنگ طوسی به کرم است و رنگ مخمل درها و صندلی ها نیز به رنگ کرم تغییر پیدا کرده تا نسبت به قبل، فضای داخل بازتر به نظر بیاید. همچنین سیستم صوتی از مدل تک سی دی که در زیر آن امکان استفاده از کاست را داشت، با مدل صفحه نمایشگر چینی و بی کیفیت تعویض شده تا امکان استفاده از نویگیشن و بلوتوث تلفن همراه و دوربین دنده عقب را به کاربر بدهد، البته دوربین دنده عقب و سنسور به سفارش مالک نصب شده است.

ntdo8jryvu7ypyklvnr1.jpg

8grex8sa2ou7395sldg.jpg

استفاده از پخش صوت و فلش USB کار را به جایی می رساند که باید از رانندگی پشیمان شده و وقت را صرف پیدا کردن آهنگ دلخواهتان کنید. برای راحتی سفر سیستم کروز کنترل که جای آن سمت راست غربیلک فرمان خالی بود، اضافه شده تا در مسیرهای طولانی و هموار، پای راستتان از گاز دادن به خودرو خسته نشود. به جای ساب ووفر (که محل آن در طاقچه عقب بود) پارس خودرو محفظه ای را برای قرار دادن جعبه دستمال کاغذی یا. . . جایگزین کرده است! همچنین جای دکمه های گرمکن صندلی های جلو پوششی پلاستیکی قرار داده و این آپشن را حذف کرده است!

سایر امکانات عبارتند از : دو ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز جلو و عقب دیسکی به همراهABS، EBD، BAS، قفل مرکزی با دزدگیر و آژیر به همراه صندوق پران روی ریموت، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن و تنظیم برقی صندلی های جلو و همچنین علاوه بر تعبیه ۲ جا لیوانی در بین ۲ صندلی جلو، یک عدد بالای دریچه کولر سمت شاگرد در نظر گرفته شده که با فشردن آن به سمت بیرون برای استفاده باز می شود. جالب است که در سری آخر ماکسیمای تولیدی، جا عینکی بین ۲ آفتابگیر حذف شد!

ماکسیما یک سدان نیمه لوکس متوسط (E-Segment) محسوب می شود که در استودیوی نیسان در کالیفرنیا طراحی شده است. برای سری A33 موتورهای مختلفی با حجم های ۲/۵ ،۳ ،۳/۵ و ۲ لیتری در نظر گرفته شده بود که مدل موجود در ایران از حجم ۳ لیتری با کدVQ30DE است. البته نگارنده بعد از تحقیق و جمع آوری اطلاعات و طبق اطلاعات فنی منتشره نیسان موتورز متوجه شدم که همین موتور ۳ لیتری دارای چندین ویرایش است که برای بازارهای مختلف توان مورد نیاز را ارائه می داده، از جمله توان ۲۲۷ ،۲۲۲ و ۲۳۰ اسب بخاری که در ایران و تمامی ماکسیماهای خاورمیانه با ویرایش ۲۳۰ اسب بخاری تولید شده که متأسفانه در برخی مجلات و سایت ها ۲۲۷ یا حتی در دفترچه راهنمای پارس خودرو به اشتباه ۲۰۰ اسب بخار اعلام کرده اند که همیشه در این سال ها بحث و حاشیه روی توان واقعی این موتور بوده است.

y3l2teij63bqlevr600f.jpg

9j8vyw3k4yhaezsaw288.jpg

این موتور روی A33 قدرتی کمتر از ۲۲۲ نداشته، مثال در آمریکا به دلیل قوانین زیست محیطی از ۲۳۰ به ۲۲۲ محدود شده است. این موتور جزء ۱۰ موتور برتر سال ۲۰۰۱ شناخته شد و در مدل های دیگر نیسان نیز استفاده شده و با اتکا به همین قدرت موتور بود که ماکسیما در همان سال های ابتدایی حضور در ایران، لقب »سلطان شتاب« را گرفت. گیربکس های استفاده شده در این خودرو شامل ۵ و ۶ دنده دستی و ۴ و۵ دنده اتوماتیک بود که در ایران ابتدا با گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک و در اواخر تنها با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک عرضه شد.

بد نیست بدانید دلیل اشتباه بر سر توان موتور این است که به دلیل طراحی ضعیف گیربکس ۴ دنده اتوماتیک، نمی تواند از حداکثر قدرت(۲۳۰ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه) بهره ببرد و در حالت درایو روی ۶ هزار دور دنده را تعویض می کند. بنابر این به اشتباه پارس خودرو قدرت را ۲۰۰ اسب بخار اعلام کرده، در صورتی که با قرار دادن دنده به صورت دستی در ۱ و ۲ و یا حتی تعویض دنده در گیربکس دستی می توان به دور ۶۴۰۰ و حداکثر توان دست یافت. یک ضعف بزرگ در ماکسیما باعث شد که این خودروی محبوب بعد از سهمیه بندی بنزین به مرور جای خود را به رقبای جوان تر خود داده و نقش کم رنگی پیدا کند که آن مصرف سوخت بالای موتور بوده که در شهر نزدیک به ۱۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای مدل اتوماتیک است! تجربه رانندگی ماکسیما به دلیل سیستم تعلیق مک فرسون با فنرهای حلقوی در جلو و محور چند اتصاله در عقب، از راحتی و نرمی قابل قبولی برخوردار است، صندلی های جادار و راحت آن به خوبی بدن را در برگرفته و فضای پا و بالای سر برای سرنشینان عقب قابل قبول است و به همراه صندوق جادار راحتی را در سفر ایجاد میکند.

c2njlb8it2pig0t3goh6.jpg

موتور پر قدرت آن شما را مجاب به فشردن پدال گاز کرده ولی باید حواستان به عقربه نشان دهنده بنزین باشد. فرمان حس خوبی از وضعیت جاده را منتقل می کند، اما متأسفانه به دلیل تقسیم وزن نامناسب، عقب خودرو بیش از حد سبک بوده و در پیچ ها اگر با سرعت بالا وارد شوید به دلیل نبود سیستم ESP دچار لغزش و عدم تعادل عقب خودرو می شوید. سیستم ترمز آن به خوبی از قدرت بالای موتور و وزن اتاق برآمده و قدرت ایستایی خوبی دارد. در این ۳ سال و پس از طی ۴۹ هزار کیلومتر، چرم داشبورد و سایر ادوات به همراه مخمل صندلی ها دچار سایش و پارگی نشده و کیفیت اولیه خود را حفظ کرده و عایق بندی موتور و اتاق هیچ گونه صدایی اضافی از بیرون به داخل منتقل نمی کند.

سرویس های دوره ای خودرو طی هر ۶ هزار کیلومتر انجام شده و هزینه اضافه ای تا به حال گریبان گیر مالک نشده و همان طور که میدانید ماکسیما در زمان تولید جزء با کیفیت ترین خودروهای تولیدی کشور محسوب می شد. در خاتمه صرف نظر از مصرف سوخت بسیار بالای خودرو اگر با آن مشکلی ندارید در کل خودرویی پر قدرت، جادار و راحت برای سفر است.

dq5lb4hq0i7i9vksx6x.jpg

منبع: مجله ماشین

 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴

 

 

 

 
 

 

جنرال موتورز در چین کمتر از آمریکا فروخت

رشد فروش جنرال موتورز در چین در نیمه نخست امسال کندتر از فروش این شرکت در آمریکا بود، زیرا رشد اقتصادی چین کند شده است و خودروسازان بومی بازار را با مدل‌های شاسی‌بلند ارزان قیمت پر کرده‌اند.
جنرال موتورز در چین کمتر از آمریکا فروخت

به گزارش اخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد ،رشد فروش جنرال موتورز در چین در نیمه نخست امسال کندتر از فروش این شرکت در آمریکا بود، زیرا رشد اقتصادی چین کند شده است و خودروسازان بومی بازار را با مدل‌های شاسی‌بلند ارزان قیمت پر کرده‌اند.

به گزاش بلومبرگ، جنرال موتورز و شریک چینی آن در ۶ ماه نخست امسال ۷۲/ ۱ میلیون خودرو به فروش رساندند که نسبت به سال گذشته ۴/ ۴ درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که فروش جنرال موتورز طی همین دوره در آمریکا با افزایش ۵/ ۴ درصدی روبه‌رو شده است. جنرال موتورز اعلام کرد در ماه ژوئن ۲۴۶ هزار و ۶۶ دستگاه خودرو در چین به فروش رسانده است. براساس اعلام این شرکت فروش برندهای بیوک و شورلت در ۶ ماه نخست امسال به ترتیب ۳/ ۴ و ۶/ ۰ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که جنرال موتورز طی چند ماه گذشته مجبور شده است برای ترغیب مشتریان چینی به خرید، قیمت خودروهای خود را کاهش دهد. این شرکت قیمت ۴۰ مدل از برندهای مختلف خود را کاهش داده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا