یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
 
 

 

آشنایی با محصول جدیدی با نام جک S3

جک (JAC)، خودروسازی کوچک محسوب می‌شود که شمارگان تولید آن حول‌وحوش نیم میلیون دستگاه در سال است،

جک (JAC)، خودروسازی کوچک محسوب می‌شود که شمارگان تولید آن حول‌وحوش نیم میلیون دستگاه در سال است، اما همین مجموعه کوچک سوداهای بزرگی را در سر می‌پروراند و در نیل به آن‌ها تلاش درخوری را هم از خود بروز داده است. اینکه یک خودروساز، که اتفاقاً در عرصه جهانی چندان شناخته‌شده هم نیست، این‌چنین به تنوع و کیفیت محصولات خویش همت بگمارد، از شگفتی‌هاست و نشان از حرکت در مسیری درست دارد. یادمان نرود که این سازنده تحت مالکیت دولت بوده و بی‌شک از پشتیبانی‌های قوی اداری و تسهیلات متعدد مالی برخوردار است و ناگفته پیداست که در تمامی ادوار، بنگاه‌های دولتی را فاقد کارایی صحیح می‌پنداشتند و بهره‌وری پایین و اسراف و کیفیت نازل محصول را تنها دستاورد آن‌ها محسوب می‌نمودند اما گویا چینی‌ها در این مورد نیز نوآوری نموده و این امر را به همگان ثابت کردند که این تنها کارآمدی است که حرف آخر را در هر مجموعه‌ای می‌زند و نه شکل و نوع مالکیت. مدیران دولتی جک می‌توانند الگوی خوبی برای همتایان ایرانی خود باشند. بگذریم!

JAC S3

JAC S3

JAC S3 2015

همین چندی پیش بود که مدل S5 روانه بازار کشورمان شد و به سبب ویژگی‌های درخوری که از آن برخوردار بود، سخت مورد توجه خرد و کلان جامعه قرار گرفت و توجهات بسیاری را هم به سمت خویش جلب نمود. حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برادر کوچک‌تر این خودرو به نام S3 در حال گذراندن آزمایش‌های فنی مربوطه می‌باشد و قرار هم است که در آینده، روانه خط تولید گردد.

JAC S3

JAC S3

خودروی JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار می‌رود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی می‌باشد. این خودرو به لحاظ طراحی همچون برادر بزرگ‌ترش S5، از محصولات روز هیوندای الهام گرفته است و از این لحاظ سایه‌هایی از خطوط به‌کاررفته در هیوندای IX25، در آن قابل ردیابی است.

JAC S3

JAC S3

جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره می‌برد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب می‌شود که قرار است با عرضه کراس‌اوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر می‌کند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانه‌ای بهره برده و جای‌جای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وب‌سایت‌های چینی جهت توصیف طرح به‌کاررفته در این بخش از واژه‌هایی همچون غول‌پیکر و یا وحشی بهره گرفته‌اند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظه‌کارانه طراحی شده است. ستون C به‌کاررفته در بدنه این خودرو تااندازه‌ای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخ‌های خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک می‌باشد.

JAC S3

JAC S3

طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجان‌انگیز نیست ولی بااین‌حال از نمایی مدرن و به‌روزی برخوردار است، جنس متریال به‌کاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وب‌سایت‌ها، ترکیب رنگ‌های به‌کاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمی‌دانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدل‌های این خودرو به‌طور استاندارد از آن بهره می‌برند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر به‌تنهایی می‌تواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر هم‌قطاران چینی‌اش مستحکم‌تر کند.

JAC S3

JAC S3

پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو ۱.۵ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۱۱ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶ نیوتن‌متر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسب‌بخار را در نظر بگیرم می‌شود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، به‌خصوص اگر آن را در کنار پیشرانه ۲ لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که به‌تنهایی ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را از خود ارائه می‌دهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدل‌های مختلف این خودرو از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره می‌برند.

JAC S3

JAC S3

بنا به ادعای وب‌سایت این کمپانی، در ۴۶ درصد از بدنه این خودرو، از ورق‌های فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در ۳۳ درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدل‌های جک S3 به‌طور استاندارد از ۲ کیسه هوا بهره می‌برند و مدل‌های فول آن نیز می‌توانند درصورت سفارش به ۶ عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گسترده‌ای از سامانه‌های ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کره‌ای‌اش نزدیک می‌نماید.

JAC S3

JAC S3

گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در شش‌ماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااین‌حال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل ۱۷,۳۲۱ دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار می‌دهد، خودرویی که کماکان پرفروش‌ترین مدل کراس‌اوور در این بازار محسوب می‌شود.
هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.

JAC S3

JAC S3

مشخصات فنی جک اس ۳

نوع پیشرانه: HEC4GB2.3D 16V DOHC VVT
حجم موتور: ۱۴۹۹ سی‌سی
توان: ۱۱۱ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۶ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی از منابع ۱۷۵ کیلومتر هم ذکر شد)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: نیمه‌مستقل، بازوهای نیمه دنباله‌ای
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

ابعاد
طول /عرض/ ارتفاع: ۴۳۲۵/۱۷۶۵/۱۶۶۰ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب: ۲۵۶۰ میلی‌متر
ارتفاع خودرو از سطح زمین: ۲۰۰ میلی‌متر
وزن:۱۲۱۰- ۱۲۲۰ کیلوگرم
حجم باک: ۴۵ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۰۵/۵۵ R 16 (تنها مدل پایه از رینگ‌های غیرآلومینیمی و ۱۵ اینچی بهره می‌برد)
گنجایش محل بار: ۶۰۰ لیتر

 

 

منبع :پدال

 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

لیفان ایکس 50 و 820 در راه بازار ایران

مدیرعامل شرکت صادرات لیفان: از حضور رقبا هیچ نگرانی نداریم

مدیرعامل شرکت صادرات لیفان چین با ابراز خوشبینی نسبت به بیانیه سوییس و توافق احتمالی هسته ای، گفت: این خودروساز چینی سالیان طولانی در ایران حضور داشته و در بازار این کشور بزرگ شده و این موضوع پشتوانه بسیار خوب برای رقابت با سایر رقبا در شرایط جدید ایران به شمار می آید.
مدیرعامل شرکت صادرات لیفان: از حضور رقبا هیچ نگرانی نداریم

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایرنا، مارک تیمبر در حاشیه ‘کنفرانس عرضه جهانی و تست مدل های جدید لیفان’ در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه توافقات احتمالی بین ایران و کشورهای ۱+۵ آثار و تبعات مثبتی به همراه دارد، تصریح کرد: سایر رقبا در شرایط جدیدی که پس از توافق برای ایران ایجاد می شود، در صدد شروع فعالیت خود خواهند بود و مدت زمان زیادی لازم دارند تا محصولات خود را در بازار ایران ارایه کنند در حالی که لیفان موتورز هم اکنون حضور قدرتمندی در بازار این کشور دارد.

وی با بیان اینکه با رفع تحریم ها روابط کاری بین لیفان با شرکای ایرانی توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: توافقات هسته ای به طور قطع حجم بازار خودروی ایران را به سرعت زیادی، افزایش می دهد که این سبب می شود سهم هر یک از خودروسازان نیز افزایش یابد لذا از حضور سایر رقبا در این بازار نگران نیستیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر نگرش مشتریان ایرانی در حوزه کیفیت، برنامه لیفان برای بهبود تولیدات خود در بازار ایران چیست؟ گفت: براساس سیاست اعلامی کرمان موتور (نماینده رسمی لیفان در ایران)هیچ خودرویی حتی با کوچکترین مشکل کیفی به بازار عرضه نخواهد شد و قبل از حضور هر خودرویی باید تمام آزمون های لازم و مورد تایید سازمان های مسئول در ایران را پاس کند.

به گفته مدیرعامل صادرات لیفان، موضوع کیفیت تولیدات از سطح پایین خود یعنی افزایش کیفی اجزا و قطعات خودروها وارد بحث های ریشه ای طراحی، تحقیق و توسعه شده است. مقوله کیفیت محوریت سیاست های بین دو شرکت لیفان و کرمان موتور است و در زنجیره تامین قطعات توجه خاص به کیفیت وجود دارد.

وی در خصوص موضوع افزایش عمق ساخت تولیدات لیفان در ایران، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از قطعه سازان ایرانی با لیفان و کرمان موتور در تولیدات محصولات همکاری دارند و همچنین به دنبال ایجاد شرایطی به منظور سرمایه گذاری شرکت های تامین قطعات زنجیره تامین در ایران هستیم.

تیمبر سپس از عرضه مدل های جدیدی خودروسازی لیفان در ایران خبر داد و گفت: بزودی، خودروهای لیفان ایکس۵۰ و ۸۲۰ در ایران تولید و روانه بازار خواهد شد.

وی افزود: محصول ایکس۵۰ خشونت ایکس۶۰ را ندارد اما از طراحی به روزتر و اسپرتی برخوردار است و انتظار می رود نظر جوانان را به خود جلب کند.

مدیرعامل شرکت صادرات این خودروسازی چینی اضافه کرد: علاوه بر طراحی زیبا، فرمان پذیری بالای لیفان X50 آن را مبدل به یکی از بهترین ها در رده خود کرده و شرکت MIRA انگلستان عهده دار راه اندازی شاسی این خودرو شده است.

465395_779

به گفته تیمبر، نوع گیربکسCVT این خودرو نیز مجهز به سیستم انتقال قدرت دو کلاچه ساخت شرکتSchaeffler از آلمان است که بر روی محصولات شرکت های آئودی، فولکس واگن و پاسات به منظور رانندگی بهتر و روانتر نیز وجود دارد. لیفان X50 مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و نیمه مستقل دو بازو در عقب بوده و به رغم جثه ای کوچک، دارای عملکردی خارق العاده است.

وی در خصوص محصول لیفان ۸۲۰ که این خودرو هم به زودی وارد بازار ایران می شود، گفت: لیفان ۸۲۰ که براساس پلتفرمی لوکس و عملکردی بالا پایه ریزی شده در اولین قدم با موتور ۲.۴ لیتری VVT عرضه خواهد شد که توانایی دستیابی به قدرت ۱۱۸ کیلووات را داراست و در عین حال حداکثر گشتاور ۲۱۱ نیوتن متر را تامین می کند.

به گفته تیمبر، این مدل مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DSI استرالیا است و در آینده لیفان ۸۲۰ با موتور ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ که از آخرین دستاورد های لیفان در بحث توسعه فنی می باشد، نیز عرضه خواهد شد.

465396_928

وی، با بیان اینکه لیفان تابع خواست بازار خودرو است، ادامه داد: در سال ۲۰۰۹ اولین خودرویCVT در مدل ۶۲۰ را به بازار عرضه کردیم و تاکنون با همراهی و همکاری شرکت های پیشرو در تکنولوژی از جمله BOSCH و ZF که پیشرفته ترین تکنولوژی ها را در اختیار لیفان قرار دادند، گیربکسCVT ساخته شده توسط لیفان به بالاترین بلوغ و تکامل رسیده است.

مدیرعامل شرکت صادرات لیفان از بکارگیری گیربکس سی.وی.تی بر روی تمام مدل های شاسی بلند این شرکت شامل ایکس۶۰ و ۵۰ خبر داد و متذکر شد: در کنار تمام موارد یادشده، ظاهر به روز و عملکرد فوق العاده خودروهای شاسی بلند لیفان موجب شده که این محصولات در خارج از چین نیز از محبوبیت بالایی بهره مند باشد.

به گفته وی، سیستم قدرت گیربکس CVT لیفان به وسیلهPunch Power تنظیم شده که معمولاً در مدل های بنز، بی.ام.و و ولوو این کار انجام می شود و این موضوع موجب شده که لیفان X60 مجهز به CVT قدرت بیشتری نسبت به مدل مشابه MT داشته باشد.

در پایان این کنفرانس از مدل های جدید لیفان شامل خودروهای مجهز به گیربکس CVT و خودروهای با سوخت انرژی های نو رونمایی و اولین تست خودروی ۸۲۰، خودروی ون L7، خودروهای برقی ۶۲۰ و ۳۲۰ و همچنین خودروهای ۷۲۰، X60 و X50 با گیربکس CVT انجام شد.

 


 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا