یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴-چراغ قرمز مجلس برای واردات خودرو در خوزستان

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به واردات بیش از ۲۵ هزار خودرو پلاک موقت در استان خوزستان مخالفت خود را بیان و از پیگیری مجلس برای تجدید نظر در مقررات مناطق آزاد خبر دادند.
چراغ قرمز مجلس برای واردات خودرو در خوزستان

در حالی که استاندار خوزستان از ورود بیش از ۲۵ هزار خودروی پلاک موقت به این استان با مجوز معاون اول رئیس جمهور خبرداده بود، معاون پلیس راهور چند روز پیش در برنامه تلوزیونی اعلام کرد که تردد این خودروها خلاف است و آنها را توقیف خواهیم کرد.

او درباره تردد خودروهای پلاک موقت در استان خوزستان گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و افزایش شعاع تردد خودروهای مناطق آزاد از اختیارات هیات وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.

اما با وجود اختلافی که در ارتباط با واردات خودرو در استان خوزستان رخ داده است، موضع مجلس در این باره چیست؟

محمد بیاتیان، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: اعتقادی که از سمت نمایندگان مجلس در این باره وجود دارد این است که مناطق آزاد دروازه واردات شده است در حالی که فلسفه وجود مناطق آزاد بحث تولید و صادرات است.

او ادامه می‌دهد: استاندار خوزستان درباره واردات خودروهای خارجی اعلام کردند که کل محدوده استان خوزستان مانند منطقه آزاد اروند خواهد بود و همه می‌‌توانند از این خودرو‌ها استفاده کنند.واردات این خودروها از طرف استاندار و مجوز معاون اول رئیس جمهور به عقیده من خلاف شعارها و برنامه‌های خود دولت است.

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح می‌کند: این کار صلاح نیست که در مناطق آزاد این حجم از خودروهای خارجی وارد شود بدون اینکه عوارض و گمرکی پرداخت کنند. این قابل توجیه نیست و معاون اول محترم باید در این زمینه پاسخ گو باشد.

بیاتیان در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این رابطه پیگیری خواهد کرد؟ می‌گوید: مجلس درباره مقررات مناطق آزاد تجدید نظر خواهد کرد یک سری لایحه در ارتباط با مناطق آزاد تقدیم مجلس شده و نیاز است که فلسفه وجودی مناطق آزاد را بازنگری کنیم و در برخی زمینه‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.

همچنین حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره می‌گوید: این موضوع و گفته‌هایی که معاون اول پلیس راهور در ارتباط با توقیف این خودروها اعلام کرد این احتمال وجود دارد که استاندارد و مدل خودروها دچار مشکل شده است.

گروسی تصریح می‌کند: خودروهایی که وارد می‌شوند باید استاندارد بودن آن مورد توجه قرار بگیرد قطعا در این راستا با مشکلات فنی مواجه شده‌اند که پلیس وارد عمل شده است.

او درباره اصلاح قانون و مقررات در مناطق آزاد عنوان می‌کند: قوانینی که در ارتباط با واردات خودرو است به دولت واگذار شده و همچنین کاهش تعرفه‌ها هم به عهده دولت گذاشته شده است.

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴-پیشنهاد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰درصدی جرایم رانندگی به دولت ارایه شد

جانشین پلیس راهور ناجا از پیشنهاد افزایش جرایم رانندگی از۵۰ تا ۱۰۰ درصد با امضای سه وزیر برای طرح در هیات دولت خبر داد.
پیشنهاد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰درصدی جرایم رانندگی به دولت ارایه شد

سردار موسی امیری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از محورهای ترافیکی استان خراسان شمالی اظهار کرد: براساس این پیشنهاد نرخ جرایم رانندگی در۴۱ کد جرایم ۱۰۰ درصد و در مابقی نیز تا سقف ۵۰ درصد رشد خواهد یافت.

وی علت پیشنهاد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ جرایم رانندگی را پیوست قانون جرایم رانندگی مصوب سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: براساس پیوست قانونی جرایم رانندگی، دولت موظف شده تا در مدت سه سال نسبت به بازبینی نرخ جرایم و افزایش آن براساس نرخ تورم اقدام کند.
جانشین پلیس راهور ناجا اعلام کرد: افزایش نرخ جرایم رانندگی صرفا در سال مصوب که ۹۰ بوده تا حد زیادی بازدارندگی داشت و در شرایط فعلی این بازدارندگی از بین رفته و با این رویکرد نیز پیشنهاد افزایش نرخ جرایم به هیات دولت فرستاده شده است.
وی اضافه کرد: البته این قانون باعث شده تا با اجرایی شدن کامل آن در سنوات گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای از ۲۷ هزار به ۱۶ هزار در سال باشیم که این روند ادامه خواهد داشت.
به گفته سردار امیری طبق قانون باید نرخ جرایم رانندگی در سال ۹۳ که پایان سه سال اول اجرای این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بود، افزایش به میزان نرخ تورم می داشت که با یکسال تاخیر این کار در حال اجراست.

*افزایش هفت درصدی سوانح رانندگی در سالجاری
جانشین پلیس راهور از افزایش هفت درصدی سوانح رانندگی در پنج ماه نخست امسال خبر داد و گفت: طبق آمار ، سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی کشور روند افزایشی داشته و تا حدی برنامه کاهش ۱۰ درصدی نرخ سوانح محقق نشده است.
سردار امیری معتقد است: برای اجرایی شدن کامل کاهش ۱۰ درصدی سوانح رانندگی باید علاوه بر پلیس به عنوان ناظر سایر دستگاه ها به خصوص رسانه ها نیز کمک کار پلیس راهور باشند.
وی اضافه کرد: درحوزه نظارتی پلیس باید فناوری های پیشرفته تزریق شود تا ماموران بتوانند با سهولت کنترل مناسبی از سطح جاده ها داشته باشند و بتوانند با متخلفان رانندگی برخورد قانونی داشته باشند.

*ترافیک نیمه سنگین در بیشتر محورهای مواصلاتی
جانشین پلیس راهور از افزایش ترافیک نیمه سنگین در اکثر محورهای مواصلاتی کشور به خصوص در جاده های منتهی به شهرهای زیارتی و تفریحی خبر داد و گفت: بارش باران در اکثر این محورها نیز باعث شده تا جاده های این محورهای لغزنده باشد.
سردار امیری به رانندگان توصیه کرد به علت لغزندگی محورهای ارتباطی با سرعت مطمئن حرکت کنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا