یزدفردا:تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴--۸ هزار تاکسی پیکان فرسوده با آلایندگی بالا در شهر تهران تردد می‌کنند

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اولویت نوسازی تاکسی‌های شهر تهران را با تاکسی‌های پیکان دانست و تصریح کرد: حدود ۸ هزار تاکسی پیکان فرسوده با آلایندگی بالا در شهر تهران تردد می‌کنند که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.

به گزراش  موج ،میثم مظفر، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، با بیان این که کارهای مربوط به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران در ستاد حمل‌ونقل سوخت در حال انجام است، اظهار کرد: ۱۰ هزار خودرو فرسوده ناوگان تاکسیرانی شهر تهران براساس قرارداد منعقده میان این سازمان و شرکت ایران خودرو نوسازی خواهند شد که اولویت با خودروهای پیکان است که تا اول آبان انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: این قرارداد در قالب طرحی با همکاری و هماهنگی ستاد حمل‌ونقل و سوخت با ایجاد یک بستر نرم‌افزاری و اعطای تسهیلات بانکی از طریق بانک صادرات با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اجرایی خواهد شد.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تأکید بر لزوم نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت افزود: حذف خودرو پیکان از ناوگان تاکسیرانی پایتخت از جمله برنامه‌های محوری و اولویت‌های اصلی این سازمان است به نحوی که سال آینده تاکسی‌های پیکان موجود در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران جمع‌آوری و از رده خارج خواهند شد.
مظفر نوسازی ناوگان تاکسیرانی و حذف خودروهای پیکان فرسوده شهر تهران را در راستای اجرای طرح کاهش (تقسیم‌بندی تردد خودروها بنا برسن فرسودگی) دانست.
گفتنی است؛ ناوگان تاکسیرانی شهر تهران دارای ۸۰ هزار دستگاه خودرو (سواری – ون) است.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ --موتورسواری به مثابه یک رفتار پرخطر

۷۰ درصد از تصادفات در قم توسط موتورسواران اتفاق می‌افتد، موتورسوارانی که جان خود را فدای تفریح و هیجان‌های کاذب می‌کنند.
موتورسواری به مثابه یک رفتار پرخطر

به گزارش  فارس ،تنها ۱۵ سال دارد، سوار بر موتور خود شده و با سرعت بالا در حال ویراژ رفتن در سطح خیابان‌های شهر است، هیجان در چشمانش موج می‌زند برای همین آنقدر سرعت می‌رود که گویا قصد پرواز دارد، کلاه ایمنی بر سر ندارد و به جایش بلند پروازی‌هایی در سر می‌پروراند که خطرآفرین است، مدام بوق می‌زند و از میان اتومبیل‌ها به حالت مارپیچ مسیر را طی می‌کند، چراغ قرمز را رد می‌کند ، لایی می‌کشد، به خیالش با موتور سریع می‌تواند ترافیک را دور بزند اما ناگهان…

تقریبا یک دهه است که موتورسیکلت به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین وسایل نقلیه جای خود را به صورت گسترده میان جوانان باز کرده و قیمت ارزان آن نسبت به خودرو سبب شده که بسیاری از قشرهای متوسط و ضعیف این وسیله را برای حمل و نقل خود انتخاب کنند. همچنین ترافیک سنگین خیابان‌ها و اجرای طرح‌های ترافیکی سبب تمایل بیشتر افراد به استفاده از موتورسیکلت شده است.

در سطح شهر قم نیز استفاده از این وسیله به وفور دیده می‌شود و از آنجا که این شهر از جمله قطب‌های تولید موتورسیکلت در کشور است و بیشتر جمعیت آن را قشر جوان تشکیل می‌دهند، روز به روز شاهد افزایش میزان موتورسیکلت‌ها و موتور سواران و به دنبال آن مشکلات مرتبط با این وسیله حمل و نقلی در خیابان‌های شهر هستیم.

اگر آثار زیست محیطی و آلایندگی موتور سیکلت‌ها را کنار بگذاریم باید بگوییم متاسفانه وضعیت رانندگی اغلب موتور سواران و میزان تصادفات در قم نشان می‌دهد که آنها درک مشخصی از قوانین رانندگی برای خود ندارند و قوانین مرتبط با موتورسواری به وضوح نقض می‌شود و در نتیجه آن حوادث ناگوار پی در پی پدید می‌آید. آمار ارائه شده توسط معاون اورژانس قم نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از تصادفات در قم توسط موتورسواران اتفاق می‌افتد، موتورسوارانی که جان خود را فدای تفریح و هیجان‌های کاذب می‌کنند.

بسیار جای تعجب است که چرا یک نوجوان ۱۵ ساله و گاه کم سن و سال‌تر باید اجازه سوار شدن بر این وسیله آن هم در خیابان‌های پرتردد شهر را داشته باشد و چرا خانواده‌ها نسبت به این رفتارهای پرخطر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

آماری از وضع تاسف‌بار موتورسواری در قم

بر اساس آمارهای رسمی در شهر قم ۳۰۰هزار موتورسیکلت وجود دارد و موتورسواران حدود ۴۰ درصد از تلفات تصادفات شهری را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی نیز در تصادفات موتورسواران میزان ۶۰ درصد از تلفات را افراد کمتر از ۳۰ سال شامل می‌شوند و همچنین دلیل فوت ۸۰ درصد از افراد شکستگی و ضربه به سر است که عدم استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند دلیل اصلی آن باشد. پزشکی قانونی اعلام می‌کند که ضربه به سر با ۶۱.۲ درصد و دیگر شکستگی‌ها با ۱۹.۷ درصد علت مرگ موتورسواران است.

همچنین متاسفانه استفاده از این وسیله تنها در خیابان‌های شهر صورت نمی‌گیرد بلکه در جاده‌های بین شهری نیز این روزها موتورسیکلت مرکبی برای سفرها شده است به گونه‌ای که در جاده‌های بین شهری نیز میزان تلفات موتور سواران ۸.۳۸ درصد گزارش شده است.

مدتی است در شهر قم روزانه شاهد تصادفات متعدد موتورسیکلت سواران هستیم و هفته گذشته نیز میزان تصادفات موتورسواران در شهر به اوج خود رسید و بسیاری از افراد مجروح و دوتن کشته شدند.

مهدی فراهانی معاون اورژانس قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: طی هفته گذشته ۶۰۰ نفر براثر حوادث رانندگی مجروح شدند که ۳۶۷ نفر آنان را موتورسواران شامل می‌شدند.

وی بیان کرد: متاسفانه سه نفر بر اثر این تصادفات کشته شدند که دو نفر آنها موتور سوار بودند.

موتورها بلای جان عابرین پیاده

اما در حالی که تمام این آمارها نشان از وضعیت نامطلوب موتورسواری در قم می‌دهد این روزها موتورسیکلت سواری بلای شهروندان عادی نیز شده است و نا امنی را در شهر پدید آورده است و جان عابرین پیاده را به خطر انداخته است.

محمد ابطحی یکی از فروشندگان لوازم خانگی است که در خیابان کیوانفر قم مشغول به کار است؛ وی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: موتورسواران دیگر جایی امن برای عابران پیاده باقی نگذاشته‌اند و حتی پیاده‌رو‌ها هم مکانی برای عبور و مرور موتورها شده است.

وی با بیان اینکه برخی اوقات عبور از خیابان امن‌تر از پیاده رو است ادامه داد: چندی پیش بود که در همین خیابان با چشم خودم دیدم یک موتورسوار که سن کمی داشت با خانمی تصادف کرد و آن زن در دم جان باخت که علت آن سرعت بالای موتورسوار و حرکت مارپیچ آن هم در پیاده رو بود.

ابطحی با اشاره به فرا رسیدن فصل پاییز و تاریک شدن زودتر هوا بیان کرد: این مشکل در برخی از ساعات روز از جمله اوقات پایانی روز و هنگام تعطیلی ادارات که خیابانها با ترافیک روبه رو می‌شوند، بیشتر دیده می‌شود که ساماندهی و توجه پلیس راهنمایی و رانندگی را بیش از پیش می‌طلبد.

ضرورت توجه به فرهنگ‌سازی

وجود نظارت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی و برخورد آنها صرفا از طریق جریمه کردن و یا توقیف موتورها چاره کار نیست و تشدید برخورد با آنها و استفاده از روش‌های قهری تا زمانی که خود افراد اصلاح نشوند نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. به نظر می‌رسد فرهنگ سازی و آشنایی با فرهنگ موتورسواری اصلی است که بیش از همه جای کار دارد و می‌تواند تاثیر مطلوب‌تری نسبت به نظارت‌های پلیسی داشته باشد. متاسفانه با رشد روز افزون موتورسیکلت‌ها مطابق با آن فرهنگ استفاده از آن رشد نکرده است و همین عامل سبب بروز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه شده است.

حسین محمدپور کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: برای افزایش ایمنی موتورسیکلت‌ها و فرهنگ سازی در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی و بررسی برخی مباحث هستیم.

وی بازتعریف نقش آموزش و پرورش در پایین آمدن حوادث رانندگی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: اصلاح رفتار رانندگان و بررسی دلایل عدم استفاده از کلاه ایمنی و بررسی تاثیرات برنامه‌های آموزشی و تبلیغات توسط راهنمایی و رانندگی از طریق رسانه‌ها از جمله مواردی هستند که لازم است به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس مسائل شهری همچنین بررسی دلایل بروز رفتارهای پرخطر توسط موتورسواران و آگاه سازی آنها در این خصوص و همچنین نقش خانواده‌ها در فرهنگ سازی استفاده از موتورسیکلت را مهم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حفظ و توجه به فرهنگ شهروندی، امنیت روانی را برای خود شهروندان به دنبال دارد افزود: فرهنگ شهروندی به این معناست که تمام افراد جامعه از آسایش و امنیت برخوردار باشند و از سوی عده‌ای خاص رفتاری صورت نگیرد که سلامت روان و جسم دیگر شهروندان آسیب ببیند.

محمدپور با بیان اینکه برخی افراد و از جمله موتورسواران رعایت قانون را تنها برای سایرین از جمله رانندگان خودروها ضروری می‌دانند و گاه برخی بر این باورند که موتورسواران می‌توانند آزادانه در مسیرهای ممنوعه حرکت کنند، ادامه داد: همین باورهای غلط زمینه ساز تصادفات می‌شود و نیازمند فراهم سازی بسترها از سوی مسئولین برای ارتقای فرهنگ موتورسواری هستیم.

ناجا به دنبال ارتقاء فرهنگ ترافیک

کرم‌الله حسینی رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ارتقای فرهنگ ترافیکی یکی از برنامه‌های اصلی ناجاست.

وی با مهم خواندن بهبود رفتار موتور سوار در فرهنگ حمل و نقل بیان کرد: ضروری است که برای این قشر از جامعه برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد تا شاهد پایین آمدن جرائم از سوی آنها باشیم.

وی با بیان اینکه اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران گامی مثبت در جهت افزایش فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی است افزود: ایجاد پارکینگ مختص موتورسیکلت‌ها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد که مورد توجه مسئولین قرار گرفته است.

همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی قم برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرهنگ ترافیک به موتور سواران را از جمله اقدامات فرهنگی در دست اجرای این سازمان عنوان کرد.

حسینی گفت: هر موتور سواری که فاقد کلاه ایمنی باشد طبق قانون موتورسیکلتش به مدت یک هفته توقیف خواهد شد از این رو استفاده از کلاه ایمنی ضروری است.

وی به برنامه‌های هفته ناجا اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما در این هفته اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران است و تاکنون ۶ مرحله اهدای کلاه به موتورسواران انجام شده است و مرحله هفتم آن نیز در هفته ناجا صورت می‌گیرد.

بر این اساس در پایان باید گفت که آنچه بیش از همه در ایجاد مشکلات موتورسواری در قم نقش دارد فقدان فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت است و اکنون نیز مسئول قم ضمن آگاهی و اطلاع از وضعیت موتور سواری در این شهر به طور گسترده تلاش خود را برای بهبود فرهنگ شهروندی و وضعیت رانندگی در شهر انجام می‌دهد اما همچنان باید تاکید داشت که تنها ارتقاء فرهنگ شهروندی است که می‌تواند از بروز تمام مشکلات جلوگیری کند و شهری زیبا، منظم و نمونه بسازد

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا