هنوز این متهمین تحویل مقامات قضایی استان یزد نشده اند ،لذا با عنایت به اینکه نمونه ای از این سرقت همراه با قتل را در شهرستان ملایر استان همدان داشته اند مقامات قضایی آن استان درخواست انجام تحقیقات اولیه در مورد آن قتل را داشته اند و به همین دلیل فعلا سارقین به حوزه قضایی یزد تحویل نشده اند .

 یزدفردا "ریاست کل دادگستری استان یزد گفت ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم حق شناس و تشکر از پلیس بابت دستگیری سریع این سارقین گفت: هنوز این متهمین تحویل مقامات قضایی استان یزد نشده اند ،لذا با عنایت به اینکه نمونه ای از این سرقت همراه با قتل را در شهرستان ملایر استان همدان داشته اند  مقامات قضایی آن استان درخواست  انجام تحقیقات اولیه در مورد آن قتل را داشته اند و به همین دلیل فعلا سارقین به حوزه قضایی یزد تحویل نشده اند .

به گزارش خبر نگار یزدفردا "رئیس کل دادگستری استان یزد در ادامه گفت: آنچه که تا الان مسلم است افرادی که در این موضوع نقش داشته اند  دو نفر هستند که با هم برادرند و اهل همدان هستند ، اگر شایعه ای در مورد همدستی شخصی در یزد با این ها پخش شده است توسط ما نه رد و نه تایید میشود ، فعلا یک سابقه قتل و سرقت در همدان برای این دو برادر مسجل است و با تحقیقات تکمیلی مشخص خواهد شد که چه سوابق دیگری دارند.

وی  ماجرای قتل مرحوم حق شناسی را بدین گونه تشریح کرد :  قتل مرحوم حق شناسی با استفاده از طناب صورت گرفته  که موجب شکستگی گردن مقتول شده است اما اینکه چه ضربه ای موجب قتل شده است باید منتظر تاییده پزشکی قانونی باشیم .

 حبیبی ادامه داد : ما شاهد نتیجه خوب هماهنگی و همکاری  بین سه دستگاه قضایی، انتظامی و اطلاعاتی بودیم که این نشان می دهد در هر کاری میتوان از ظرفیت این سه دستگاه در کنار هم استفاده کرد  جا دارد که بگوییم منظور ما از دستگاه اطلاعاتی دفتر رسیدگی به اصل 125  قانون اساسی است که تحت نظر دادگستری کل استان یزد فعالیت می کند .

 وی خاطر نشان کرد :توانایی بالای نیروی انتظامی در دستگیری قاتلین حرفه ای و مجرمین سابقه دار شاهکاری بود که در یزد انجام شده است ، بهتر از این و مهم تر از این شناسایی باند سارقین مسلحی بود که قبل از انجام عملیات سرقت مسلحانه منهدم شدند ، که سه نفر افراد غیر بومی  در این رابطه دستگیر و دو قبضه سلاح کلاش و 100 فشنگ جنگی از مخفیگاه آن ها کشف شد و  اقدام به موقع دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی تحت تدابیر قضایی سبب می شود سارقین جدید در استان و یا سارقین استان های دیگر  بدانند که یزد جای مناسبی برای سرقت نیست و قرار نیست چه قبل از ارتکاب به جرم و چه بعد از ارتکاب به جرم در امنیت باشند .

حبیبی گفت: از بعضی سایت ها باید گلایه کنیم که اگر اتفاقی در استان افتاد باید آتش مردم را خاموش کنند نه اینکه بخواهند آتش مردم را تند تر کنند ، بدانند که ایجاد تحریک و تشویش اذهان کار آسانی است و این هنر نیست ، هنر این است که مردم را آرام کنیم ، تحمل مقام قضایی هم در این موارد حدی دارد و ممکن است مجبور شویم برخورد بکنیم نباید  وقتی موجی ایجاد شده ما هم موج سواری کنیم البته این سایت ها خواننده زیادی هم ندارند اما رفتارشان در این مدت درست نبود .

وی ادامه داد : در همین مورد قتل مرحوم حق شناسی این باند یک ماه همه جوانب را سنجیده اند و بعد در پارکینگی که مجهز نبوده است و  مشکل دارد فرد را به قتل رسانده اند،  بعد با داشتن کلید درب را باز کرده اند و هیچ کس هم به آن ها شک نکرده است و نمی کند .

وی با شاره به لزوم بالارفتن توجه عمومی نسبت به جرایمی از این دست گفت: برخی صنوف که در معرض  این سرقت ها هستند باید به یکسری نکات و هشدار های پلیسی دقت کنند  ، بار ها گفته شده که طلا فروشی نباید در محلی پرت باشد ، گفته شده که تجهیز واحد صنفی به دوربین ، دزدگیر فعال که پس از تعطیلی حتما فعال شود ، استفاده از درب های رمز دار از امور مهمی است که مشاغل حساس باید به آن توجه کند ،  طلا فروشی نباید به گونه ای باشد که با یک ریموت درب به راحتی باز شود ، این صنوف باید مراقب رفت و آمد خوشان باشند ، مورد دیگر اجرای دستور پلیس در بازگشایی و بستن درب مغازه برخی صنوف است . همین بی توجهی سبب شده گاها  خود افراد که مورد حمله قرار می گیرند موجبات طمع سارقان را فراهم کنند .

حبیبی در ادامه ضمن ابراز گلایه مندی پلیس از بازاریان گفت : نیروی انتظامی معتقد است  که بازار محلی را برای ایجاد پاس پلیس در اختیارش  قرار نمی دهد ، مردم هم باید نسبت به حضور افراد غریبه حساس باشند ، و اگر رفت و آمد مشکوکی وجود داشت به پلیس اطلاع دهند . این موضوع هم در بحث گروه های تکفیری هم در بحث باند های این چنینی تاثیر دارد .

رئیس کل دادگستری استان یزد ضمن انتقاد به وضع کنونی پارکینگ ها گفت : باید پارکینگ ها مجهز شوند و اتاق مانیتورینگ در پارکینگ ها وجود داشته باشد .باید در مورد متصدی پارکینگ هم دقت بیشتری شود تا دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم .

حبیبی  ضمن تقدیر از فعالیت های شبانه روزی مامورین انتظامی و اطلاعاتی گفت : در این ماجرا مامورین ما شبانه روز نخوابیده اند و وجب به وجب کار اطلاعاتی ، امنیتی صورت گرفت تا توانستند در پرونده ای که هیچ سر نخی وجود ندارد قاتلین را با این سرعت دستگیر کنند ،

وی در پایان گفت : به مردم استان قول می دهیم روند رسیدگی به این پرونده را بدون نوبت و در ارجاع به دیوان عالی کشور با پیک انجام دهیم تا هر چه سریع تر مجازات قاتلین انجام شود

حبیبی در پاسخ به سوال یزد فردا مبنی بر نحوه برگزاری دادگاه گفت : قطعا دادگاه به صورت علنی برگزار خواهد شد

وی در پاسخ به طرح شایعه ای که در فضای مجازی مبنی بر پیدا شدن یک کلاه نیروی انتظامی در محل قتل دست به دست می شود چنین پاسخ داد : هیچ یک از گزارش ها و یا اطلاعات ما تایید کننده این موضوع نیست و از مردم و رسانه ها خواهش می کنیم تا جلوی انتشار شایعات را بگیرند در این مورد هم صریحا می گوییم که چنین چیزی نبوده و کلاهی در محل قتل نبوده است که منتصب به نیروی انتظامی باشد ، اما اینکه کیفیت قتل چگونه بوده است باید صبر کرد تا قاتلین بیایند و مو به مو اقدامات خود را در بازسازی صحنه شرح دهند و بعد هم سیستم قضایی با استفاده از آنچه در اختیار دارد مراتب راستی آزمایی این بازسازی صحنه جرم را انجام خواهد داد.

 


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا